ANNONS
Annons

Canon 7D Mark II

Hej jag har provat 7d mark II nu dessa två veckor då det varit helg, det har ju varit väldigt grått och tråkigt väder här nere i mina trakter, men bild kvaliten är ju märkart bättre än min gamla 7d som jag använt flitigt nu i snart fem år,
Specielt när det varit grått tradigt väder som nu hade ju 7d en del brus när man höjde iso
Det spontana när jag läste in bilderna ifrån den nya 7d även med iso 6400 fick jag bilder som var användbara
Skall bli roligt att prova på någon dag med mer ljus.

Autofocus är ju utan att överdriva mycket bättre än gamla 7d
Jag har provat mitt 500mm f/4 II både med 1,4 och 2,0 extender v III handhållet med väldigt bra respons på af även på flygande fågel, träffsäkerheten är jäkligt bra, fast den sprutar på med sina 10 bilder i sekunden
Är antal keepers betydligt fler,
Men som sakt dåligt väder hänger över oss inu så denna helgen lär man inte heller få nått ljus....
Men jag är övertygad om att med 7d mark II som fågelkamera kommer jag bli precis lika nöjd som jag hoppats på / Lasse

Tack Lars för en kommentar från verkligheten. Hur upplever du bildkvalitén?
Antar du med det vädret inte brottats med sensorn som nu bara har 12,5 DR som vissa anser vara ett stort problem.

"...Specielt när det varit grått tradigt väder som nu hade ju 7d en del brus när man höjde iso
Det spontana när jag läste in bilderna ifrån den nya 7d även med iso 6400 fick jag bilder som var användbara…"

Fotar du i jpg. eller raw?

Trevlig helg:eek:)
Johannes

Tack Lars för en kommentar från verkligheten. Hur upplever du bildkvalitén?
Antar du med det vädret inte brottats med sensorn som nu bara har 12,5 i

Jag kan säga så här har man använt en kamera dagligen i princip i nästan fem år
Då vet man vart gränsen går och när man inte tyckert det ger en bilder man själv är nöjd med,
Min gamla 7d har jag alldrig varit missnöjd med som fågel kamera,
jag visste vart gränsen gick när det inte var Lönt att skjuta då ljuset blev dåligt
7d hade en tendens att brusa specielt i mulet väder även på lägre iso, upplevde alldrig det så när jag hade härligt fint kvällsljus då tålde den äldre 7d även lite högre iso

Men som jag skrev ovan att direkt efter första fotorundan såg jag att mycket har förändrats i 7d mark II
Jag har alldrig fått så snygga bilder med min gamla 7d i sånt tradigt väder som vi haft nu vs min nya 7d,
Men det är som jag ser bilden som helhet inte vetenskapligt....
Jag längtar tills lightroom stödet kommer då jag är van vid det..

Jag instämmer i omdömet. Själv har jag bara hunnit med några tiotal bilder och provat höga ISO. Resultatet har varit mycket bra.

Kul med de övervägande positiva erfarenheterna.

Ser fram emot lite bildexempel från pionjärerna - om nu solen någon gång behagar titta fram i vårt avlånga land...

Någon annan som märkt att det låter konstigt från bakre inmatningsratten ibland? Snurrar man runt den så hör man det då och då. Precis som det skaver i lite.

Nu finns Adobe DNG Converter 8.7 som har stöd för Canon EOS 7D Mark II.

Ingen som har en minut över som kan testa snurra runt den bakre inmatningsratten några varv för att höra om det låter likadant hela tiden?

Canon 7D mark II

11,2 är nog mer rätt. sensorgen
dxo får DR till 11,8

Precis som Lars med flera ovan är jag hittills mycket nöjd med nya Canon 7D mark II (även jag hade Canon 7D tidigare).

ISO 5000 ger faktiskt helt ok bilder! (jag har 400mm fast tele).
Dessutom tål bilderna med nya kameran att jag förstorar dem mer utan att oskärpa uppstår (jämfört med Canon 7D) - om detta beror på att sensor är bättre eller att upplösningen är högre (eller både och) vet jag ej.

Hittills känns det som att den är klart vassare än Canon 7D och väl värd pengarna!

Någon annan som märkt att det låter konstigt från bakre inmatningsratten ibland? Snurrar man runt den så hör man det då och då. Precis som det skaver i lite.

Om jag snurrar genom att trycka ovanpå ratten kan ett svagt skavljud höras. Snurrar jag på ratten "från sidan" hörs inget sånt.

Tack för länken. Ja denna kille är ju en av dom mera neutrala testare av 7DMKII jag hittills läst, skillnaden mot Scott kelby´s eufori blir ganska slående. Himla svårt med alla högisotester som av någon anledning skall göras i ofta för bra ljus.

Det går inte att ha allt för stora förväntningar på lågljusegenskaperna, det är så himla klarlagt i dag att en fullformats-sensor alltid vinner vid högisotester, det man vill veta är ju hur en ny kamera med APS-C sensor står sig mot andra med samma sensor storlek. 7DmkII har en del annat godis i sina specar så jag tror nog att den klarar sig mycket fint på alla sätt, sedan är Canon bra på att över tid komma med nya Firm Ware som hottar upp och förbättrar kameran.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar