ANNONS
Annons

Canon 70-300/Tamron 18-270

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Äger ett objektiv Canon 70-300 USM/Stabilisator funderar på att köpa Tamron 18-270.

Frågor
1 Vad kan jag begär för canonobjektivet.?
2 Är det ett bra eller dåligt byte?

Jag har en converter om jag vill öka brännvidden

Om det är ett bra eller dåligt byte vet du bara själv...

Fördel Tamron 18-270 VZD VC: Långt zoomomfång, du kan ha det till nästan allt. Du slipper byta objektiv. Bra på resor. Nackdelar: Oskarpt på de längre brännvidderna.

Fördel Canon 70-300 IS USM. Skarpare. Välbyggt. Nackdel: Bara telebrännvidder. Du måste ha en normalzoom också för att täcka samma omfång som Tamron 18-270.

Sammanfattningsvis: Tamron 18-270 är nog den mest prisvärda av de billiga superzoomarna och ett bra reseobjektiv för det egna albumet. Kan vara vettigt att ha med sig när man inte vill släpa med sig hela fotoväskan. Men det ersätter inte ett riktigt teleobjektiv, om man har krav på skärpa.

Så kanske inte ett bra byte enligt min egen ödmjuka åsikt, men kanske ett vettigt komplement.

PS: Konverten funkar kanske inte med Tamron 18-.270. Kolla först. Men även om den funkar så blir nog resultatet för dåligt för att det ska vara vettigt. Ett redan oskarpt objektiv blir ju inte skarpare med konverter precis.

ANNONS