Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 60d objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jakbob

Ny medlem
hejsan är ganska ny inom foto och lär mig fortfarande, har hittills lånat min systers 450d men behöver nu en egen kamera. har tittat på canon 60d och är rätt säker att jag ska köpa huset när jag besöker USA.

Men behöver ett bra objektiv att börja med, har hört att kit-objektiven inte är någon höjdare. Därför undrar vad jag vilket objektiv som är lämpligt istället för ett kit objektiv, alltså något bra alltiallo objektiv.

Jag använder EF-S 17-55/2,8 IS och 50/1,8 som "standardobjektiv" på min 60D. Det ena är ganska dyrt och det andra har hög ljusstyrka och är ett smidigt, lätt objektiv.

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM kan väl också vara nåt att kika på t ex. Beror på vilken prisklass du tänker dig och om du prioriterar "mycket zoom" eller ljusstyrka/bildkvalitet.

Tänk på att Canon inte har världsgaranti på kamerahus (dock på objektiv), så det kan vara en god idé att köpa inom EU för att kunan få garantiärenden direkt i Sverige. Jag köpte min billigt från www.ebay.co.uk t ex.

Jag har ett Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM som huvudobjektiv på min 60D och är supernöjd! Autofokusen är riktigt snabb men framförallt är objektivet väldigt skarpt. Det känns som en väldigt bra kombination och något jag verkligen kan rekommendera.

Sedan tidigare har jag ett EF 50 1.4 USM och EF 70-300 IS USM, båda köpta beganade här på Fotosidan. Framförallt "50'an" använder jag väldigt mycket för porträtt och i svagt ljus.

är du ute efter ett allt i allo så kommer du inte på ett långt tag märka någon större skillnad mellan kitoptik och consumer serierna. för att uppgradera så får du redan punga ut en bra slant för att det riktigt ska synas. mitt vanliga förslag är att satsa på en bra fast normalglugg, sigmas EX 24/28/35/50/85 är riktigt prisvärda. för mej är nåt som motsvarar runt 35 ett mer eller mindre allt i allo.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar