Annons

Canon 5D MkII

Får det till det också efter hastig huvudräkning. Likaså har 1DmkIII 10 mp på 1.3x cropsensor samma pixeldensitet som 1DsMkII med 16,7 mp på FF-sensor. Då bör 8,2 mp på 1,6 x crop sensor hamna ungefär på drygt 21 mp.

Lennart

Då skulle ju teoretiskt sett om canons senaste xxd hus hade 8 mp ha lika bra brus som nya femman?
 
Kände på kameran nu under mässan,
något som står i manualen till 5d mkii är att man kan låsa exponeringen innan man börjar filma med * -knappen. Provade det under mässan utan resultat och frågade canonfolket om det och tydligen kan man inte låsa exponering under video nu.
Konstigt när manualen säger annat...

Ja, jag har läst fler rapporter som bekräftar det du säger, trots att Canons support i USA lovade att det skulle gå att låsa bländaren på en direkt fråga från mig. Jag avvaktar till jag har fått kameran själv sen tänkte jag fråga vad de menade.
 
Då skulle ju teoretiskt sett om canons senaste xxd hus hade 8 mp ha lika bra brus som nya femman?

Jo det stämmer.
Både 30d och 5D mk II har en pixelstorlek på 6,4µm.
Så det borde vara lovande med tanke på att både processor och sensor är mycket nyare.
Borde inte vara några bekymmer när det gäller optiken heller.
Det är ju ingen som har anklagat 20D/30D vara för högupplösta för Canons objektiv.
 
Då skulle ju teoretiskt sett om canons senaste xxd hus hade 8 mp ha lika bra brus som nya femman?

Per pixel ja... Per bild nej...

Jo det stämmer.
Både 30d och 5D mk II har en pixelstorlek på 6,4µm.
Så det borde vara lovande med tanke på att både processor och sensor är mycket nyare.
Borde inte vara några bekymmer när det gäller optiken heller.
Det är ju ingen som har anklagat 20D/30D vara för högupplösta för Canons objektiv.

Något vi kanske däremot måste börja omvärdera är ju regeln om slutartid. Alltså regeln som säger 1/brännvidden. Det och så kommer AF spela allt större roll... OM vi vill dra nytta av den högre upplösningen alltså.
 
Om man inte har en väldigt bra köplats så får man nog inte hoppas ens på tomten - i alla fall om jag hörde rätt på mässan när en Canon person pressades lite av en mässbesökare ang. leveranser...
 
Om man inte har en väldigt bra köplats så får man nog inte hoppas ens på tomten - i alla fall om jag hörde rätt på mässan när en Canon person pressades lite av en mässbesökare ang. leveranser...

Jo, som jag lyckades snappa upp på mässan kan man nog inte räkna med att nya femman finns i lager hos butikerna förrän tidigast februari.
 
Något säger mig att ingen jävel egentligen vet när den dyker upp...

Nej, kanske inte ens Canon själva.
Otroligt att det är så vattentäta skott mellan Canons inre och verkligheten. Det är ändå ganska många inblandade i verksamheten.

Någon som fick klämma på den på mässan? Intryck? Jag är rätt sugen på att höra om hur den känns. Kvalitetsintryck?
Tror ni den blir lätt att älska??
 
Någon som fick klämma på den på mässan? Intryck? Jag är rätt sugen på att höra om hur den känns. Kvalitetsintryck?
Den kändes som en typisk Canon. Om någon satte den i händerna på mig och jag inte fick titta så skulle jag nog ha lite svårt att avgöra om det var en 5DII eller en 50D/40D.

Tror ni den blir lätt att älska??
Tja, det beror nog på vad man har för läggning. :)
 
Nej, kanske inte ens Canon själva.
Otroligt att det är så vattentäta skott mellan Canons inre och verkligheten. Det är ändå ganska många inblandade i verksamheten.

Någon som fick klämma på den på mässan? Intryck? Jag är rätt sugen på att höra om hur den känns. Kvalitetsintryck?
Tror ni den blir lätt att älska??

Jag klämde på den när OnTrackImaging var i Karlstad och blev kär direkt! Vilken känsla säger jag bara!
 
Klämde på den på mässan och känslan och formaen passade mina relativt små händer bra. Men jag gillade inte meny systemet som skiljer en del från min 5D men det kanske går att lära sig även om det inte är optimalt då jag tänkt behälla min femma.

Så hittils:
+ ungefär lika stor som dagens 5D
+ högre upplösning
+ LiveView, användbart för komponering vid macro men fokusering får man nog sköta som idag
(+ större användbart ISO omfång?)
(+ bättre dynamiskt omfång?)
- Nytt batteri, ok bättre kapacitet men hade gärna sett att de haft samma format som innan
- Nytt menysystem

Så allt är inte guld men avgörandet om det blir en mk2 är att testerna visar att ISO och dynamiskt omfång är bättre än 5D annars lutar det åt en beg 5D.

---

När det gäller leveranser så är det tydligen så att magasin och proffs ligger på förtur innan kamerorna går ut i butik i större omfattning. Så det är nog inte omöjligt att många kommer att få vänta till februari eller liknande. Så var det när jag väntade på min femma när den lanserades.
 
Är det inte bättre att vänta på Reds nya kamera innan man investerar i en 5DMk"?

http://www.bjp-online.com/public/showPage.html?page=826866

'DSLR killer'

There is plenty of indication that Red will also target the high-end DSLR market next year. The DSMC system includes an SLR-like grip accessory, and one version of the Scarlet system includes a fixed 8x zoom lens. But the most intriguing comments came from Jannard earlier this year when he wrote on the reduser.net blog about a camera model he dubbed a 'DSLR killer'.

'We believe, and are developing for late 2009, a replacement for DSLRs. Currently, we call it a DSMC (Digital Still & Motion Camera). While (it) is not a replacement for Epic or Scarlet, it is strategically targeted at the DSLR space. As Nikon and Canon release their 720P and 1080P, respectively, DSLRs with video capture... Red has a more advanced view of the future. We look forward to rapidly pushing the "big guys" along in feature sets and capabilities.

'Red firmly believes in higher resolution, higher S/N, higher DNR, higher frame rates, smaller bodies, more system flexibility No buyers fro as we move forward in camera development. The strength of Red is in our sensor development program, Redcode, and having no legacy platforms to deal with. That left us free to explore, develop and prepare to deliver a new platform. DSMC.'
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.