Annons

Canon 5D MkII

Borde det inte bli dubbla mängden pixlar på både längden o tvären,
totalt 4x?!

Jag räknade på hur många pixlar per mm som behövs för att registrera 200 linjepar per mm, och med en sensor med småbildsproportioner. Det blev nånstans över 40 Mpixel om jag minns rätt. Någon som orkar får gärna göra en riktig beräkning för att se om mitt överslag hamnade någotsånär rätt.
 
Det stämmer nog. Dock är det ändå tämligen teoretiskt och enbart på de absolut bästa linserna man når dit. I praktiken har du inte ens motsvarande 5-8mp på de flesta objektiv som används och på det sätter de används av de flesta. Men kameratillverarna har lyckats lura väldigt många. Man ser alt fler som kopplar av hjärnan och kör glatt på i mp-jakten. Canon vet, Nikon vet, alla tillverkare vet att gränsen är nådd och DSLR APS 1,6 kameran har nått en utvecklingsmässig gräns. De MÅSTE släppa nya produkter och så länge tidningar och fotografer tror att fler mp är en bättre kamera så slänger de in fler pixlar fast det faktist gör mer skada än nytta. De måste skilja på något mellan de olika nivåerna. Att erkänna att du tar lika bra eller kanske ibland bättre bilder med en 1000D än en 50D går ju inte an för canon att säga även om det är sant. Trist då orsaken till att vilja ha en high-end är eller borde vara annat än bildkvallité - sälj på bättre af, rejälare hus, ergonomi, snabbare seritagning istället för att slänga in onödiga pixlar.

"Eller objektiv anpassade för den mindre bildcirkeln. Då bör man kunna ha nästan lika många pixlar på en mindre sensor som på den större, totalt. "

sorry, det fungerar inte så här i världen.
 
Att erkänna att du tar lika bra eller kanske ibland bättre bilder med en 1000D än en 50D går ju inte an för canon att säga även om det är sant.
Vi är, som jag redan påpekat i någon annan tråd (eller möjligen i den här) alltså tillbaka i en liknande situation som på filmtiden. Det gick ju att ta lika bra bilder med en EOS 1000 som med en EOS-1.
 
Vi är, som jag redan påpekat i någon annan tråd (eller möjligen i den här) alltså tillbaka i en liknande situation som på filmtiden. Det gick ju att ta lika bra bilder med en EOS 1000 som med en EOS-1.

Och den insikten, som jag tror är ganska sannolik, skiter vi glatt i så snart det dyker upp en ny modell med ännu fler pixlar. Eller är det så väl att vi tar det till oss och skickar rätt signaler till tillverkarna? Dvs att börja utveckla saker som leder till verkliga förbättringar.

Lennart
 
En sak som alla verkar glömma, är ju att kraven på en fler pixlar inte alltid kommer från fotograferna.

Visst du klarar dig oftast med mindre när du har en specifik bildbeställare men har ni kollat in kraven för bildstorlek på vissa bildbyråer? det finns de som vill ha uppåt 50 - 60 mb levererat Icke interpolerat. i dessa fall Är ju nikons sortiment helt ute ur leken.

Det är egentligen bara 5d mk II och 1ds mk II (och sonys nya) som klarar dessa krav. Man kan ju inte släpa runt på en hel bakstyckes utrustning för att gå ut och knäppa lite höstbilder t.ex. Så Canon är de enda som besvarar denna efterfrågan.
 
En sak som alla verkar glömma, är ju att kraven på en fler pixlar inte alltid kommer från fotograferna.

Visst du klarar dig oftast med mindre när du har en specifik bildbeställare men har ni kollat in kraven för bildstorlek på vissa bildbyråer? det finns de som vill ha uppåt 50 - 60 mb levererat Icke interpolerat. i dessa fall Är ju nikons sortiment helt ute ur leken.

Det är egentligen bara 5d mk II och 1ds mk II (och sonys nya) som klarar dessa krav. Man kan ju inte släpa runt på en hel bakstyckes utrustning för att gå ut och knäppa lite höstbilder t.ex. Så Canon är de enda som besvarar denna efterfrågan.

Jovisst, men i 16-bitar/kanal=dubblerad storlek. De här kraven har funnits länge och i mångt och mycket varit obefogade. Gamla 1Ds med sina 11 mp används fortfarande av kollegor som levererar till reklambyråer. Liksom en del D3 och 5D-fotografer plus andra.

Dessutom vet inte beställarna alltid varför de efterfrågar de här bildfilerna. Testa och fråga på någon reklambyrå så får du ibland de mest häpmadsväckande svar.

Lennart
 
Jovisst, men i 16-bitar/kanal=dubblerad storlek. De här kraven har funnits länge och i mångt och mycket varit obefogade. Gamla 1Ds med sina 11 mp används fortfarande av kollegor som levererar till reklambyråer. Liksom en del D3 och 5D-fotografer plus andra.

Dessutom vet inte beställarna alltid varför de efterfrågar de här bildfilerna. Testa och fråga på någon reklambyrå så får du ibland de mest häpmadsväckande svar.

Lennart

Det är stor skillnad på bildbyråer och reklambyråer. Jag lovar dig att bildbyråerna har koll på det tekniska.
 
Jovisst, men i 16-bitar/kanal=dubblerad storlek. De här kraven har funnits länge och i mångt och mycket varit obefogade. Gamla 1Ds med sina 11 mp används fortfarande av kollegor som levererar till reklambyråer. Liksom en del D3 och 5D-fotografer plus andra.

Dessutom vet inte beställarna alltid varför de efterfrågar de här bildfilerna. Testa och fråga på någon reklambyrå så får du ibland de mest häpmadsväckande svar.

Lennart

De jag har pratat med snackar 8bit/kanal, vilket innebär att du behöver en bildfil på 120 mb i 16bitar för att kunna leverera.

Sedan finns det kul historier om bildbeställare, som en reklambyrå som en gång krävde en 60 mb raw-fil. och detta var för c:a sex år sedan. Ska man skratta eller gråta?
 
Det är stor skillnad på bildbyråer och reklambyråer. Jag lovar dig att bildbyråerna har koll på det tekniska.

Jag levererar till bildbyråer med stor koll också. Men om nu detta stämmer att vissa ställer de krav som nämnts innebär det att ända från 2004 fanns det bara EN kamera i 35mm-format som rimligt uppfyllde kraven: 1DsMkII med 16,7 mp. D v s under 4 år fram till 1DsMkIII kom ut ordentligt på marknaden i början av 2008.

Slutsatsen måste ju då bli att endast 1DsMkII-användare gjorde sig besvär under denna tidsrymd.

Skulle vara intressant att veta vilka byråer som ställer dessa krav. Dessutom med ointerpolerade filer.

Finns ju exempel på negativ och dia som scannats upp till storlekar som överstiger med råge källans återgivning.

Ska jag vara lite taskig vill jag påstå att många beställare inte alls har koll. Vilka bildbyråer handlar det om, alltså som kräver dessa filer? Jag kan förstå det om det handlar om jätteaffischer som man ska pressa näsan mot när de betraktas.

PS. Gjorde ett beställningsjobb omfattande 4 bilder till en byrå för 4 år sedan. De krävde 50Mb Tif-fil. Resultatet i 300 dpi var avsedd för en bok i foliantformat. Bilderna blev max 20x30 cm vilket också var beställarens avsikt från början. DS
 
Något nytt om leveransdatum?

TJena alla! Ingen som sitter på lite ny info om leveransdatum för första sändningen. Vid releasen talades det ju om andra halvan av november, och senare i denna tråden nämndes 9:e dec som ett möjligt datum. Tycker det borde börja sippra fram lite info åtminstone.
MVH, Niclas
 
Ush vad du skräms Stefan! ;-) Ok, verkar inte kommit fram så mycket nytt än. Jag håller tummarna och fortsätter tänka positivt :)
 
Kände på kameran nu under mässan,
något som står i manualen till 5d mkii är att man kan låsa exponeringen innan man börjar filma med * -knappen. Provade det under mässan utan resultat och frågade canonfolket om det och tydligen kan man inte låsa exponering under video nu.
Konstigt när manualen säger annat...
 
Det är stor skillnad på bildbyråer och reklambyråer. Jag lovar dig att bildbyråerna har koll på det tekniska.
Är inte så säker på det. När Canon 10D var ny var den en i fotoklubben som funderade på att köpa en sådan men den bildbyrån som han var ansluten till var tveksam om den räckte till i så fall borde hon göra några utskrifter och sedan skanna bilderna. -Då skulle det bli "många mega bajt" och ok från bildbyrån(!).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.