Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Orkar man inte vänta så kan man ju importera. Europagarantin gäller väl för
Proffshus? 25300 kr inkl frakt är ok pris.

/Stefan R. Nilsson

Jasså men tag kontakt med dom för de har skrivit inne på Nikon sidan att dom lämnar hela 5000 Kr. i rabatt om man köper en 5D3 istället för dom D800 dom inte kunnat leverera.

Fast detta kanske inte gäller längre.
Mvh. /LEE

5000 kr rabatt låter extremt mycket?
Säker att det inte är någon deal som någon fått som kompensation eller liknande för annat strul?

/Jocce

5000 kr rabatt låter extremt mycket?
Säker att det inte är någon deal som någon fått som kompensation eller liknande för annat strul?

/Jocce

Det skrevs inte på det sättet men visst en kompensation för uteblivna leveranser var det nog. Men det kan lönar sig att höra sig för hos dem och påtala detta fina erbjudande. Kanske dom vill sälja till Canon fanclub också hehe.

Köpa på eBay är ju alltid en lösning men själv är jag lite osäker med så stora pengar förståss fass Paypal lovar skydd till 100%.

Mvh. /LEE

Hur fungerar

Hur fungerar det med garantier när man köper från Holland? Går det t.ex. att skicka in till Mölndal eller stockholm för kalibrering om det skulle behövas? Och tar svenska serviceverkstäder emot och fixar andra garantiärenden?

Hur fungerar det med garantier när man köper från Holland? Går det t.ex. att skicka in till Mölndal eller stockholm för kalibrering om det skulle behövas? Och tar svenska serviceverkstäder emot och fixar andra garantiärenden?

Vet ej hur det är med 5D mk3, men med tidigare modeller har det vart grönt ljus. Hade en 5D mk2 köpt i Asien och det var inga problem att få den garantiservad i Sverige.

Men Canon kan ju ha ändrat sina regler. Har dock svårt att se att dom skulle kunna neka en Europa-köpt kamera så vida det inte är en gråimport.

Kanske Fröderberg vet?

Kanske Fröderberg vet?

Vågar inte säga säkert utan att kolla upp.

Har för mig att man ska kunna handla inom EU som om det vore inom Sverige. Är kameran köpt inom EU har jag svårt att se att man kan bli nekad service. Utanför EU får man alltid service i det land där kameran är köpt. Även i Sverige ska man helst lämna in kameran i butiken där man köpt den.

Hur affären köpt in kameran borde vara en sak mellan Canon och affären, inte mellan kunden och Canon.

Canon RCC i Mölndal är en nordisk filial för Canon Europa. De tillhör alltså inte Canon Svenska AB. De ser var kameran är köpt, men vad jag vet så kollar de att kameran inte är stulen och att den är köpt i Europa.

Utöver service så är RCC också et supportcenter åt verkstäder och kunder med mer komplicerade problem än telefonsupporten klarar av. De utbildar också de auktoriserade verkstäderna i flera olika länder.

Vet du hur det är med Intervision? Tänker mest på AF kalibrering under garanti-tiden.

De utbildas och kontrolleras av RCC men konkurrerar också i form av pris. De tar emot garantiärenden.

Jag vet inte om de måste klara av precis alla moment som RCC kan. Jag har kalibrerat två objektiv på Intervision i Malmö och de sa sig ha en optisk bänk med projecering genom objektivet precis som RCC.

Mikael Risedal har bättre koll på vad Intervision i Malmö kan. Han brukar prata om olika parametrar som verkstaden kan ställa in på objektivet.

De utbildas och kontrolleras av RCC men konkurrerar också i form av pris. De tar emot garantiärenden.

Jag vet inte om de måste klara av precis alla moment som RCC kan. Jag har kalibrerat två objektiv på Intervision i Malmö och de sa sig ha en optisk bänk med projecering genom objektivet precis som RCC.

När jag i vintras skickade min 7D till RCC så vidarebefodrades den till Intervision i Solna för service. Förmodligen för att få en kortare reparationstid, ändå hade jag dagen innan ringt RCC och frågat om det gick bra att skicka till dem.
Så räkna inte med att som privatperson få prylarna reparerade på ett visst ställe.

Mikael Risedal har bättre koll på vad Intervision i Malmö kan. Han brukar prata om olika parametrar som verkstaden kan ställa in på objektivet.

Jo, tänkte mer ifall du visste om dom kalibrerar EU-importerade hus på garantin. Jag brukar lämna in mina prylar i Solna för service och kalibrering och det fixar dom bra. Fast det är väl iofs svenska Canon som står för garantin så det borde kvitta vilken verkstad man väljer...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar