Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Rekommenderade priser är tillåtet. Fast det innebär inte att en leverantör kan vägra leverera till någon som är beredd att betala leverantörens pris också sedan sätta ett pris till kund som är betydligt lägre än andra handlare har. Detta även om handlaren skulle sälja under imköpspris.
Då kallas det leverantörsvägran och är också förjudet. Nu finns det sätt att gå runt detta genom att ställa vissa krav på återförsäljaren som service, kunskapsnivå hos personalen mm.

Nu tror jag inte att Canon styr priset. Det finns mindre skäl för dem att göra det eftersom de får ut sitt pris av handlarna oavsett. Så det det handlar om är detaljisternas marginal.
De som har störst skäl att hålla uppe den är branschorganisationen och deras medlemmar.

Säket är det så som du skriver, men att så många butiker håller samma pris måste ju bero på någon slags styrning för fri konkurans och ingen sänker priset för att lyckas vinna kunder är ju konstigt.

Sedan efter ett år ca. så sjunker priset och då oftast hos alla på engång. Detta kan ju också bero på att inköps priset natruligvis också sjunkit. Men när en produkt är het och säljer ändå så finns det väl ingen orsak att sänka fast jag som kund vill ju gärna tro att lockpriser som ger en känsla av att man gjort en bra äffär får mig att handla på de ställen som har lägst pris.
Sedan detta med sercice hmmm ja garanti har man ju alltid men att någon butik själva skruvar är nog ovanligt. Kunnande är däremot någon som kan primeras !

Jag ger ju mig fan på att dom flesta som köpt sig en D800 stog i kön hos JP fast liksom jag inte ville invänta en ev. leverans och gick till en annan butik. De hade ju ca. 800 i kö sades det.

Mvh. /LEE

Fullständigt fri konkurrens är en sällsynthet idag. Det är också en marknad där det finns en mängd jämnstarka spelare med var och en en liten marknadsandel. På en sådan marknad gäller i det närmaste djungelns lag. Det är en i det närmaste kaotisk marknad och det är inge nsom vill leva i kaos. Därför är det lockande att bringa ordning i kaos genom att komma överens om vissa spelregler. Det är då man skapar en kartell. Oftast med branschorganistaionen som ordningsvakt.
Nu är inte den svenska marknaden sådan utan består av ett antal stora kedjor som säljer en mycket stor andel totalen och sedan ett antal mindre spelare med i vissa fall stora ambitioner.
Att dessa mindre spelare inte krigar med ett lägre pris antyder att det finns något som håller tillbaka priskonkurrensen.

Att leverantörerna sedan vill ha en städad marknad är naturligt och det är därför de på olika sätt försöker sätta krav på sina återförsäljare så att man har rätt att leveransvägra till vissa.
Det finns ett prioriterande fall kring bilåterförsäljning. Där stod en strid mellan EU-kommisionen och biltiillverarnas märkesåterförsäljare. EU-kommisionen ville tillåta bilvaruhus där man kunde sälja alla märken. Bbiltillverkarna skulle inte kunna leveransvägra. Den vanns av biltillverkarna och deras försvar att det var till konsumenternas bästa att ha tillgång till märkesverkstad, stort reservdels sortiment, kunnig personal mm.
Sedan dess har många andra branscher utnyttjat detta.

Det finns ett prioriterande fall kring bilåterförsäljning. Där stod en strid mellan EU-kommisionen och biltiillverarnas märkesåterförsäljare. EU-kommisionen ville tillåta bilvaruhus där man kunde sälja alla märken. Bbiltillverkarna skulle inte kunna leveransvägra. Den vanns av biltillverkarna och deras försvar att det var till konsumenternas bästa att ha tillgång till märkesverkstad, stort reservdels sortiment, kunnig personal mm.
Det måste ha varit något mer än så. Existensen av bilvaruhus förhindrar inte att det finns märkesverkstäder.

Vilken rättslig instans avgjorde fallet?

NU förstår jag inte riktigt hur du tänker?
En kartell vill ju inte bli uppmärksammad. Tvärtom vill man ju agera utan att någon anar något.
Så om det finns en kartell så agerar de väldigt klumpigt i det här fallet.
Straffen för kartellverksamhet kan bli böter för de inblandade företagen på upp till 10% av årsomsättningen baserad på snittet av de senaste 3 åren.
Det är ju ett utbrett fenomen idag att göra olika utspel för att locka kunder. Den som bestämt sig för att köpa när priset är lågt hinner in i en tankefas som leder till att det är svårt att låta bli när det visar sig att priset inte längre gäller. Tar jag inte fel så jobbar Du eller har jobbar med marknadsföring. Att sätta "bollen i rullning" är inga ovanliga knep. Man säljer på "så länge lagret räcker" eller "det är en prisökning på gång". Varför inte på frustrationen att man "inte hann köpa medan priset var lägre"?

Det är ju ett utbrett fenomen idag att göra olika utspel för att locka kunder. Den som bestämt sig för att köpa när priset är lågt hinner in i en tankefas som leder till att det är svårt att låta bli när det visar sig att priset inte längre gäller. Tar jag inte fel så jobbar Du eller har jobbar med marknadsföring. Att sätta "bollen i rullning" är inga ovanliga knep. Man säljer på "så länge lagret räcker" eller "det är en prisökning på gång". Varför inte på frustrationen att man "inte hann köpa medan priset var lägre"?

Jasså är det Mats som lurar in oss i vill ha cirkusen ?!

Ja det fenomenet är intressant fast jag själv blir förbannad när jag innser att det enbart var lockpriser som sedan man ej fick.
Nikon D800 lanseringen skrämde nog upp en del direkt när det sades att en väntad prisökning på 3000 Kr. kommer inom kort och samtidigt så gick Japan Photo ut med en rabatt på 3000 Kr. som dröje så länge att man inte vågade vänta pga. den prisökning skulle ju komma och osäkerheten om JP någonsin kommer att få hem kameror gjorde nog att många slänge sig in i en affär utan rabatt.

Canon D53 låg ju redan högt i pris och där hände det inte mycket som lockade eller skrämde bort kunderna.

Mvh. /LEE

goecker.se

Säljer förvisso inte kameror men så är det ofta, proffs vet ofta vad dom har köpt och vad dom kan förvänta sig av serviceorganisationen, vissa privatpersoner tror att det dom köpt ska kunna ta dom runt månen.

Tänk på att goecker.se visar pris utan moms
Lägger man till momsen så är dom oftast dyrare :)
Har hittat mark III i England för ca 22500 men tror att det är en import av asiatisk modell. Alltså att dom importerar från tex, Kina och säljer vidare inom Europa
Enligt Canon skall garantin gälla om man köper inom Europa men jag tror inte på detta om det är en import från andra världsdelar

Handla på bara

Det är inte mycket att vänta på om man redan bestämt sig, handla på bara.
Väntar man på att priset kommit ner på den nivå där man känner det som en bra affär, då har tillverkaren redan lanserat en efterföljare.
Ett annat alternativ (ganska bra sådant) är att istället sikta in sig på den äldre modellen vid ett modellbyte, där har du en både prisvärd och fortfarande riktigt fin kamera.

Har själv praktiserat båda alternativen, funkar fint bara man gör ett medvetet val.

Nu har Cyberphoto och även mitt Media Markt i Västerås sänkt priserna på 5D Hus. Så det gäller väl snart hela landet.

Det ligger numera på 29990kr.

Angående Nikons D800-pris så har Nikon höjt nettot ett par tusen sen länge, men det är handlarna som inte vågar gå upp i tron om att ingen köper. Vilket nog är normalt. Så ingen skrämsel här egentligen, den har gått upp men inga vi konsumenter märker.

För att få ungefär den kurs som man får betala för ett köp med kreditkort eller om man betalar via bank kan man använda Forex kurs för sedlar.
Så tar man den avista kurs som brukar anges i tidningarna så lurar man sig själv.
Det är vad den handlas till bland stora aktörer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar