LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Rekommenderade priser är tillåtet. Fast det innebär inte att en leverantör kan vägra leverera till någon som är beredd att betala leverantörens pris också sedan sätta ett pris till kund som är betydligt lägre än andra handlare har. Detta även om handlaren skulle sälja under imköpspris.
Då kallas det leverantörsvägran och är också förjudet. Nu finns det sätt att gå runt detta genom att ställa vissa krav på återförsäljaren som service, kunskapsnivå hos personalen mm.
Nu tror jag inte att Canon styr priset. Det finns mindre skäl för dem att göra det eftersom de får ut sitt pris av handlarna oavsett. Så det det handlar om är detaljisternas marginal.
De som har störst skäl att hålla uppe den är branschorganisationen och deras medlemmar.
Säket är det så som du skriver, men att så många butiker håller samma pris måste ju bero på någon slags styrning för fri konkurans och ingen sänker priset för att lyckas vinna kunder är ju konstigt.
Sedan efter ett år ca. så sjunker priset och då oftast hos alla på engång. Detta kan ju också bero på att inköps priset natruligvis också sjunkit. Men när en produkt är het och säljer ändå så finns det väl ingen orsak att sänka fast jag som kund vill ju gärna tro att lockpriser som ger en känsla av att man gjort en bra äffär får mig att handla på de ställen som har lägst pris.
Sedan detta med sercice hmmm ja garanti har man ju alltid men att någon butik själva skruvar är nog ovanligt. Kunnande är däremot någon som kan primeras !
Jag ger ju mig fan på att dom flesta som köpt sig en D800 stog i kön hos JP fast liksom jag inte ville invänta en ev. leverans och gick till en annan butik. De hade ju ca. 800 i kö sades det.
Mvh. /LEE