Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten inställningsfråga som jag inte blir klok på....

... jag tycker det är väldigt smidigt med funktionerna C1-C3 för egen programmering och snabb åtkomst via programvalsratten, men hur sjutton ändrar man fotograferingsläge när man väl programmerat dem?

Har ex C3 satt till fotograferingsläget P, men vill ändra till AV. Men hur!?

Manualen ger mig ingen ledtråd, eller är detta så enkelt så att jag missar det :S

Det går inte för att P, Av, Tv, M och B kommer du åt bara genom att vrida på ratten. Du får alltså vrida ratten till Av och fixa till dom andra inställningarna och sen spara till ett C-läge.

Tack för svar, men det går inte att göra så, för när jag sätter programvalsratten i AV och sen vill spara så är det menyalternativet "bortgråat".

Tack för svar, men det går inte att göra så, för när jag sätter programvalsratten i AV och sen vill spara så är det menyalternativet "bortgråat".

?

Om du i menyerna bläddrar fram till menyfliken "SET UP4" och väljer
"Egen kamerainst. (C1-C3)" och trycker på SET-knappen så får du fram en ny meny där du väljer
"Lagra inställningar" och trycker på SET igen så får du en till meny där du kan välja till vilket C-läge du vill lagra inställningarna.

Observera att du ska stå kvar i Av-läget när du gör detta för att kunna lagra en Av-inställning till ett C-läge.

?

Om du i menyerna bläddrar fram till menyfliken "SET UP4" och väljer
"Egen kamerainst. (C1-C3)" och trycker på SET-knappen så får du fram en ny meny där du väljer
"Lagra inställningar" och trycker på SET igen så får du en till meny där du kan välja till vilket C-läge du vill lagra inställningarna.

Observera att du ska stå kvar i Av-läget när du gör detta för att kunna lagra en Av-inställning till ett C-läge.

Extremt märkligt, det funkade i Bulb, men inte i M, AV, TV eller P. Så nu har jag lyckats ändra C3 till Bulb, men jag kan fortfarande inte ändra till något av de andra lägena. Då är menyalternativet "Egen kamerainst. (C1-C3) grått och går inte att välja.

Måste ju vara en bugg!?

Extremt märkligt, det funkade i Bulb, men inte i M, AV, TV eller P. Så nu har jag lyckats ändra C3 till Bulb, men jag kan fortfarande inte ändra till något av de andra lägena. Då är menyalternativet "Egen kamerainst. (C1-C3) grått och går inte att välja.

Måste ju vara en bugg!?

Provade att välja "Återställ alla kamerainst." först och då funkade det sen. Men det blev ju ett himla knappande eftersom man behövde ställa in allt igen.

Provade att välja "Återställ alla kamerainst." först och då funkade det sen. Men det blev ju ett himla knappande eftersom man behövde ställa in allt igen.

Kul att det löste sej med en reset och lite knapptryckande.

Jag har aldrig varit med om att nåt menyval har varit oåtlomligt i någon av de kameror jag haft.

Har du senaste frimware 1.1.3 installerat? Kanske nåt som ev kan rätta till eventuella buggar...

Kul att det löste sej med en reset och lite knapptryckande.

Jag har aldrig varit med om att nåt menyval har varit oåtlomligt i någon av de kameror jag haft.

Har du senaste frimware 1.1.3 installerat? Kanske nåt som ev kan rätta till eventuella buggar...

Japp, det är senaste firmware. Har inte heller varit med om något sådant här förut.

Ändra ISO

Hej,

Går det att byta knapp för inställning av ISO? Har Bytt knappar för de funktioner som jag snabbt vill kunna påverka, dock lyckas jag inte hitta någon knapp som är programmerbar för att ändra ISO. Har nån annan lyckats? Helst skulle jag vilja ha det på "dept of field knappen".

/Klas

Hej,

Går det att byta knapp för inställning av ISO? Har Bytt knappar för de funktioner som jag snabbt vill kunna påverka, dock lyckas jag inte hitta någon knapp som är programmerbar för att ändra ISO. Har nån annan lyckats? Helst skulle jag vilja ha det på "dept of field knappen".

/Klas

Om inte iso-knappen duger kan du programmera "SET-knappen" att göra samma sak om du håller in den samtidigt som du justerar med främre hjulet. Vill du komma åt alla iso-inställningar snabbt så kan du lägga dom i "Min meny" och välja "Visa i Min meny" som "Möjlig" samt programmera "SET-knappen" att visa "Min meny".

Om inte iso-knappen duger kan du programmera "SET-knappen" att göra samma sak om du håller in den samtidigt som du justerar med främre hjulet. Vill du komma åt alla iso-inställningar snabbt så kan du lägga dom i "Min meny" och välja "Visa i Min meny" som "Möjlig" samt programmera "SET-knappen" att visa "Min meny".

Tack! SET är redan upptagen till att visa senaste bilden i 100%, tror helt enkelt jag får lära mig hitta den ursprungliga iso-knappen ändå. Låter kanske fånigt, men jag lyckas ofta fippla på belysningsknappen istället när det ska justeras iso samtidigt som man tittar i sökaren.
Justerar iso betydligt oftare med denna än med min gamla 40D, den har ju "något" större användbart iso-område kan man väl konstatera. :)

Tack! SET är redan upptagen till att visa senaste bilden i 100%, tror helt enkelt jag får lära mig hitta den ursprungliga iso-knappen ändå. Låter kanske fånigt, men jag lyckas ofta fippla på belysningsknappen istället när det ska justeras iso samtidigt som man tittar i sökaren.
Justerar iso betydligt oftare med denna än med min gamla 40D, den har ju "något" större användbart iso-område kan man väl konstatera. :)
Varför inte AutoISO? Fungerar utmärkt i de flesta situationer, tycker jag.

Tycker inte det funkar i det manuella läget, vill ha full kontroll. Om man medvetet vill över eller underexponera så kompenserar auto-iso istället för detta och bilden blir "normalexponerad".

I övrigt funkar auto-iso fint.
Det löser Du ju genom att justera exponeringskompensationen. Håll ner avtryckaren och rulla på tumhjulet.

Funkar tyvärr inte i M-läget. Nåt jag också saknar.

/Stefan R. Nilsson

Låser man slutare och bländare så är det ju bara iso kvar att labba med, därav min min ursprungliga fråga.
Men som sagt, det är ju trots allt en smal sak att öva in nuvarande läget på iso-knappen.

Den sitter dessutom på samma ställe som på en 40D. Det är belysningsknappen som flyttat, men den sitter längre till höger.

Den sitter dessutom på samma ställe som på en 40D. Det är belysningsknappen som flyttat, men den sitter längre till höger.

Precis, den sitter på samma ställe. Blir bara lurad av att det numera är andra och inte första knappen från höger. Men det släpper nog snart, fotar ju inte direkt mycket med 40:an längre.

Verkar så att 5d Mark III verkar sjunka i pris i utlandet enligt canonrumors.com

Någon som vet något om det kommer hända i sverige med?

Verkar så att 5d Mark III verkar sjunka i pris i utlandet enligt canonrumors.com

Någon som vet något om det kommer hända i sverige med?

Canon priserna sjunker alltid efter ett år.
Men än är den för het så dom väntar nog ett tag till skulle jag tro.

Men hos Japan Photo kan du få en rejäl rabatt redan nu.
Mvh. /LEE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar