Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för era svar !
Bra och veta så man inte tror kameran gått sönder när något man är van vid slutar att låta hehe.
Präster tycker oftast inte om när mamran låter för mycket samt blixtar påminner om helvetets eldar osv. Annars så blir dom inte så glada när man står upp och fotar för fulla muggar fast det inte låter så mycket men man vill ju undvika huvudena framför kameran.

Mvh. /LEE

Förhoppningsvis så ska man klara sej utan MFA genom att alla objektiv och kameror som säljs är rätt inställda från början, i.v.f. de objektiv som levereras från kameratillverkarna. Även om det är en utmärkt nödlösning med originalobjektiv som hamnat på sniskan så har kanske MFA större betydelse tillsammans med pirattillverkade objektiv där kameratillverkaren och objektivtillverkaren kan skylla på varandra...om nu MFA funkar med pirattillverkade objektiv?

Dessvärre är det nog så att oavsett kvalitetsnivå finns stora skillnader mellan lägsta-högstanivå
på objektiv. Har jämfört mitt 70-200/2,8VR (Canon idag) med andras och det är verkligen individer det handlar om. Kommer att beställa ett 500/4 IIL framöver och är inte så lite nervös för `ett svagt ex.´ är inte lätt att reklamera om man inte heter Brutus Ö. ;)

Nedan en liten artikel om problemet av en som vet vad han talar om.

http://www.dpreview.com/articles/7333489584/variation-facts-and-fallacies

/Stephan

Har justerat alla mina objektiv inkl två zoom L-objektiv och resten av Sigma armadan med gott resultat.

/Stefan R. Nilsson

Dessvärre är det nog så att oavsett kvalitetsnivå finns stora skillnader mellan lägsta-högstanivå
på objektiv. Har jämfört mitt 70-200/2,8VR (Canon idag) med andras och det är verkligen individer det handlar om. Kommer att beställa ett 500/4 IIL framöver och är inte så lite nervös för `ett svagt ex.´ är inte lätt att reklamera om man inte heter Brutus Ö. ;)

Nedan en liten artikel om problemet av en som vet vad han talar om.

http://www.dpreview.com/articles/7333489584/variation-facts-and-fallacies

/Stephan

Onekligen intressant läsning! Logiskt är det oxå och den positiva slutklämmen är ju eg vad det handlar om. Vi gluttar för mycket i 100% på våra grovpixliga skärmar på knappt 100ppi med våra pixeltäta bilder.

Intressant artikel helt klart.

Jag testade att kalibrera min 16-35L II med FoCal och utan justering var linsen ok, men med FoCal fick jag +6 på vidvinkel och +4 på tele. Det syntes skillnad helt klart.
Dock vet jag inte hur stor skillnad man skulle se efter proper efterbearbetning, +6 och +4 är inte så pass mycket att det inte går att efterabeta bort.
Dock är det alltid trevligt att få det så skarpt som möjligt från början :)
Har ett 70-200L IS II på ingång, skall bli intressant och se hur det ser ut.

Följande gäller Nikon (och kanske även Canon):

Enligt Lasses kameraservice är sällan objektivet boven utan det är kamerahuset som behöver justeras. Jag trodde min D7000 var helt okej men jag skickade den för justering och nu är alla mina objektiv, både Sigma, Tokina och Nikon avsevärt skarpare.

AF i 5DIII är mycket bra med sina 61 fokuspunkter varav 41 korslagda och fint utspridda över sökaren runt centrum både till vänster och höger och uppåt och neråt. 21 av dessa korslagda ligger i tre staplar om 7 i varje runt mittpunkten och där 5 av dessa 7 i mittstapeln är dubbelkors med f/2.8-känslighet. Alla 61 punkter, linjära som kors, klarar naturligtvis f/4 och f/5.6-objektiv lite beroende på om dom är vertikala eller horisontella och var dom ligger. De flesta punkterna fungerar även bra, enligt mina egna tester, med upp till f/8-objektiv bara man lurar kameran att tro att det är ett f/5.6-objektiv som sitter på den.

Canon har ju delat upp sina objektiv i åtta grupper, grupp A till H, där dom ljusstarkaste tillhör grupp A och är kapabla att dra full nytta av af-modulens möjligheter, de flesta ljusstarka objektiven alltså.

I grupp B ligger en handfull f/2.8-objektiv som tappar 4 av dom fem dubbelkorsen och blir enkelkors med 5.6-känslighet, dubbelkorset på f/2.8 i centrum blir kvar, i övrigt lika grupp A. I denna grupp finns bl.a. EF 24-70 f/2.8L.

I grupp C försvinner dubbelkorset på centrumpunkten och blir ett enkelkors på 5.6, i övrigt lika grupp B. I grupp C finns de flesta f/4-objektiv, grupp A teleobjektiv med 1,4x extender, några tilt/shift samt tre makroobjektiv - EF 50 f/2.5 macro och EF 100 f/2.8 macro samt EF 100 f/2.8L IS USM.

I grupp D återkommer dubbelkorset på f/2.8 i mitten men 5 kors längst till vänster resp till höger blir linjära och här finns endast EF 28 f/2.8.

I grupp E är dom 21 punkterna i mitten korslagda med 5.6-känslighet, övriga 20 till vänster resp höger är linjära horisontellt. Här återfinns de flesta f/4- och f/5.6-teleobjektiv inkl de flesta telezoomarna, några normalzoomar samt även ljusstarka f/2.8-objektiv med 2x extender.

I grupp F sjunker antalet verksamma fokuspunkter till 47. 21 korslagde i mitten och 13 linjära på respektive sida. Här finns bl.a. EF 800 f/5.6 L IS USM samt ytterligare några ljussvaga normalzoomar.

I grupp G sjunker antalet verksamma fokuspunkter till 33. 15 korslagde i mitten och 9 linjära på respektive sida. Här återfinns enbart EF 180 f/3.5 L USM, med eller utan 1.4x extender samt EF 1200 f/5.6 L USM.

I grupp H blir det bara en korslagd fokuspunkt i mitten kvar för två objektiv, EF 35-105 med rsp utan USM.

De som vill veta vilken tillhörighet resp objektiv har finner svar i manualen till 5DIII eller på Canons hemsida.

Med så mycket kors borde den fungera mycket bra i kyrkans heliga rum.
Och den har 10 stycken fler AF punkter än D800 fast den kameran klarar också F/8 som är mycket användbart.

Mvh. /LEE

Det är tur att det regnar och är grått ute så man har tid och prova sina grejor och studera manualer :)

Idag har jag testat alla mina objektiv för att ta reda på hur de i verkliheten fungerar med olika fokuspunkter och mest har jag kollat de yttre eftersom jag alltid försöker välja en fokuspunkt som passar in i den tänkta kompositionen och då är det ju en fördel om man väljer en fokuspunkt som fungerar bra oxå där fokus ska ligga, eller i så nära som möjligt så man lätt kan beskära sej fram till den slutliga och från början tänkta bilden. Nån djävla nytta ska man väl passa på att unna sej med pixelmängden s.a.s... :)

Alla mina objektiv följer oxå Canons gruppindelning utom ett och det är EF 70-200 f/4 L IS USM som jag tycker mer hör hemma i grupp D än i grupp C. De fem korslagda längst till höger resp vänster fungerar mer som linjära så det är bättre att välja någon av de fem korslagda näst längst ut istället för då låser fokus tveklöst.

Någon annan som har någon erfarenhet om just detta objektiv på 5DIII?

Med så mycket kors borde den fungera mycket bra i kyrkans heliga rum.
Och den har 10 stycken fler AF punkter än D800 fast den kameran klarar också F/8 som är mycket användbart.

Mvh. /LEE

Jo, jag skulle tro att det sitter fokusmoduler i dagens kameror, oavsett märke, som vida överstiger oss användares förmåga att bruka finesserna fullt ut :))

Jo, jag skulle tro att det sitter fokusmoduler i dagens kameror, oavsett märke, som vida överstiger oss användares förmåga att bruka finesserna fullt ut :))

Jag tog ju steget från 7D till en D800E som jag kämpar med att upptäcka egenskaperna på. Hade 5D3 haft blixt samt valbarheten som D800 till Crop bl.a så hade jag nog satsat på en Canon igen för jag hade ju rätt många gluggar. Sen var man ju väldigt sugen på dessa mängder av pixlar förståss, men nästa generation kanske man går tillbaka igen hehe.

Mvh. /LEE

Jag tog ju steget från 7D till en D800E som jag kämpar med att upptäcka egenskaperna på. Hade 5D3 haft blixt samt valbarheten som D800 till Crop bl.a så hade jag nog satsat på en Canon igen för jag hade ju rätt många gluggar. Sen var man ju väldigt sugen på dessa mängder av pixlar förståss, men nästa generation kanske man går tillbaka igen hehe.

Mvh. /LEE

Fin kamera de oxå så det är bara att kämpa på! :)

Ett litet tillägg till mina funderingar om AF-grupptillhörighet för canonobjektiven här ovan. Jag var ut i kväll och lekte lite med EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM, som ju är placerat i grupp E enligt Canon, och upptäckte att det lika gärna kan placeras i grupp D. AF låser mycket bra på de tio yttre korsfokuspunkterna, fem på vardera sidan, i grupp D. Mycket bättre än intilliggande linjära! För objektiv i grupp E ska ju alla utom dom 21 i mitten fungera som linjära. En mycket trevlig upptäckt för det innebär att jag kan köra med samma fyra hörnpunkter för AF, oavsett objektiv, där dom ligger i stort sett i gyllene snittet :)

AF i 5DIII är mycket bra med sina 61 fokuspunkter varav 41 korslagda och fint utspridda över sökaren runt centrum både till vänster och höger och uppåt och neråt. 21 av dessa korslagda ligger i tre staplar om 7 i varje runt mittpunkten och där 5 av dessa 7 i mittstapeln är dubbelkors med f/2.8-känslighet. Alla 61 punkter, linjära som kors, klarar naturligtvis f/4 och f/5.6-objektiv lite beroende på om dom är vertikala eller horisontella och var dom ligger. De flesta punkterna fungerar även bra, enligt mina egna tester, med upp till f/8-objektiv bara man lurar kameran att tro att det är ett f/5.6-objektiv som sitter på den.

Canon har ju delat upp sina objektiv i åtta grupper, grupp A till H, där dom ljusstarkaste tillhör grupp A och är kapabla att dra full nytta av af-modulens möjligheter, de flesta ljusstarka objektiven alltså.

I grupp B ligger en handfull f/2.8-objektiv som tappar 4 av dom fem dubbelkorsen och blir enkelkors med 5.6-känslighet, dubbelkorset på f/2.8 i centrum blir kvar, i övrigt lika grupp A. I denna grupp finns bl.a. EF 24-70 f/2.8L.

I grupp C försvinner dubbelkorset på centrumpunkten och blir ett enkelkors på 5.6, i övrigt lika grupp B. I grupp C finns de flesta f/4-objektiv, grupp A teleobjektiv med 1,4x extender, några tilt/shift samt tre makroobjektiv - EF 50 f/2.5 macro och EF 100 f/2.8 macro samt EF 100 f/2.8L IS USM.

I grupp D återkommer dubbelkorset på f/2.8 i mitten men 5 kors längst till vänster resp till höger blir linjära och här finns endast EF 28 f/2.8.

I grupp E är dom 21 punkterna i mitten korslagda med 5.6-känslighet, övriga 20 till vänster resp höger är linjära horisontellt. Här återfinns de flesta f/4- och f/5.6-teleobjektiv inkl de flesta telezoomarna, några normalzoomar samt även ljusstarka f/2.8-objektiv med 2x extender.

I grupp F sjunker antalet verksamma fokuspunkter till 47. 21 korslagde i mitten och 13 linjära på respektive sida. Här finns bl.a. EF 800 f/5.6 L IS USM samt ytterligare några ljussvaga normalzoomar.

I grupp G sjunker antalet verksamma fokuspunkter till 33. 15 korslagde i mitten och 9 linjära på respektive sida. Här återfinns enbart EF 180 f/3.5 L USM, med eller utan 1.4x extender samt EF 1200 f/5.6 L USM.

I grupp H blir det bara en korslagd fokuspunkt i mitten kvar för två objektiv, EF 35-105 med rsp utan USM.

De som vill veta vilken tillhörighet resp objektiv har finner svar i manualen till 5DIII eller på Canons hemsida.

Milda makaroner, smidigt eller.

Milda makaroner, smidigt eller.

Både nyttigt och smidigt! För efter en stunds testande med olika objektiv lär man sej att när man vill välja någon korspunkt manuellt så kan man generellt köra med den punktuppsättning grupp D redovisar. Ur den uppsättningen väljer jag sedan någon av de fyra korslagde punkterna längst ut i resp hörn eller dubbelkorset med 2.8/5.6 i mitten. Uppsättningen är ett klockrent generellt val för alla canonobjektiv utom möjligtvis för de fem i grupp G eller H.

En liten inställningsfråga som jag inte blir klok på....

... jag tycker det är väldigt smidigt med funktionerna C1-C3 för egen programmering och snabb åtkomst via programvalsratten, men hur sjutton ändrar man fotograferingsläge när man väl programmerat dem?

Har ex C3 satt till fotograferingsläget P, men vill ändra till AV. Men hur!?

Manualen ger mig ingen ledtråd, eller är detta så enkelt så att jag missar det :S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar