LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Fungerar AF pipet med tystläge ?
Mvh. /LEE
Mvh. /LEE
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mvh. /LEE
Mvh. /LEE
Förhoppningsvis så ska man klara sej utan MFA genom att alla objektiv och kameror som säljs är rätt inställda från början, i.v.f. de objektiv som levereras från kameratillverkarna. Även om det är en utmärkt nödlösning med originalobjektiv som hamnat på sniskan så har kanske MFA större betydelse tillsammans med pirattillverkade objektiv där kameratillverkaren och objektivtillverkaren kan skylla på varandra...om nu MFA funkar med pirattillverkade objektiv?
Dessvärre är det nog så att oavsett kvalitetsnivå finns stora skillnader mellan lägsta-högstanivå
på objektiv. Har jämfört mitt 70-200/2,8VR (Canon idag) med andras och det är verkligen individer det handlar om. Kommer att beställa ett 500/4 IIL framöver och är inte så lite nervös för `ett svagt ex.´ är inte lätt att reklamera om man inte heter Brutus Ö.
Nedan en liten artikel om problemet av en som vet vad han talar om.
http://www.dpreview.com/articles/7333489584/variation-facts-and-fallacies
/Stephan
Dessvärre är det nog så att oavsett kvalitetsnivå finns stora skillnader mellan lägsta-högstanivå
på objektiv. Har jämfört mitt 70-200/2,8VR (Canon idag) med andras och det är verkligen individer det handlar om. Kommer att beställa ett 500/4 IIL framöver och är inte så lite nervös för `ett svagt ex.´ är inte lätt att reklamera om man inte heter Brutus Ö.
Nedan en liten artikel om problemet av en som vet vad han talar om.
http://www.dpreview.com/articles/7333489584/variation-facts-and-fallacies
/Stephan
Med så mycket kors borde den fungera mycket bra i kyrkans heliga rum.
Och den har 10 stycken fler AF punkter än D800 fast den kameran klarar också F/8 som är mycket användbart.
Mvh. /LEE
Jo, jag skulle tro att det sitter fokusmoduler i dagens kameror, oavsett märke, som vida överstiger oss användares förmåga att bruka finesserna fullt ut )
Jag tog ju steget från 7D till en D800E som jag kämpar med att upptäcka egenskaperna på. Hade 5D3 haft blixt samt valbarheten som D800 till Crop bl.a så hade jag nog satsat på en Canon igen för jag hade ju rätt många gluggar. Sen var man ju väldigt sugen på dessa mängder av pixlar förståss, men nästa generation kanske man går tillbaka igen hehe.
Mvh. /LEE
AF i 5DIII är mycket bra med sina 61 fokuspunkter varav 41 korslagda och fint utspridda över sökaren runt centrum både till vänster och höger och uppåt och neråt. 21 av dessa korslagda ligger i tre staplar om 7 i varje runt mittpunkten och där 5 av dessa 7 i mittstapeln är dubbelkors med f/2.8-känslighet. Alla 61 punkter, linjära som kors, klarar naturligtvis f/4 och f/5.6-objektiv lite beroende på om dom är vertikala eller horisontella och var dom ligger. De flesta punkterna fungerar även bra, enligt mina egna tester, med upp till f/8-objektiv bara man lurar kameran att tro att det är ett f/5.6-objektiv som sitter på den.
Canon har ju delat upp sina objektiv i åtta grupper, grupp A till H, där dom ljusstarkaste tillhör grupp A och är kapabla att dra full nytta av af-modulens möjligheter, de flesta ljusstarka objektiven alltså.
I grupp B ligger en handfull f/2.8-objektiv som tappar 4 av dom fem dubbelkorsen och blir enkelkors med 5.6-känslighet, dubbelkorset på f/2.8 i centrum blir kvar, i övrigt lika grupp A. I denna grupp finns bl.a. EF 24-70 f/2.8L.
I grupp C försvinner dubbelkorset på centrumpunkten och blir ett enkelkors på 5.6, i övrigt lika grupp B. I grupp C finns de flesta f/4-objektiv, grupp A teleobjektiv med 1,4x extender, några tilt/shift samt tre makroobjektiv - EF 50 f/2.5 macro och EF 100 f/2.8 macro samt EF 100 f/2.8L IS USM.
I grupp D återkommer dubbelkorset på f/2.8 i mitten men 5 kors längst till vänster resp till höger blir linjära och här finns endast EF 28 f/2.8.
I grupp E är dom 21 punkterna i mitten korslagda med 5.6-känslighet, övriga 20 till vänster resp höger är linjära horisontellt. Här återfinns de flesta f/4- och f/5.6-teleobjektiv inkl de flesta telezoomarna, några normalzoomar samt även ljusstarka f/2.8-objektiv med 2x extender.
I grupp F sjunker antalet verksamma fokuspunkter till 47. 21 korslagde i mitten och 13 linjära på respektive sida. Här finns bl.a. EF 800 f/5.6 L IS USM samt ytterligare några ljussvaga normalzoomar.
I grupp G sjunker antalet verksamma fokuspunkter till 33. 15 korslagde i mitten och 9 linjära på respektive sida. Här återfinns enbart EF 180 f/3.5 L USM, med eller utan 1.4x extender samt EF 1200 f/5.6 L USM.
I grupp H blir det bara en korslagd fokuspunkt i mitten kvar för två objektiv, EF 35-105 med rsp utan USM.
De som vill veta vilken tillhörighet resp objektiv har finner svar i manualen till 5DIII eller på Canons hemsida.
Milda makaroner, smidigt eller.
Milda makaroner, smidigt eller.