ANNONS
Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Dumt att inte goecker.se syns i prisjakt.se.

Vill dom inte vara med, eller är det Priskjakt som inte vill ha med dom?

Vill de inte sälja så mycket som möjligt?

Man kan tycka det, men de kanske inte vill synas tillsammans med diverse obskyra sajter :)

De har mest yrkeskunder som inte är lika priskänsliga som oss vanligt folk.

Om de marknadsför sig mot privatkunder åker de på skit för att Nikon eller Canon inte servar prylarna i tid och sånt, och det är de nog inte intresserade av.

Är det därför diverse kameraåterförsäljare har kunnat "bjuda" på en iPad 3 eller batterigreppet nu och kunnat bibehålla det tidigare priset alltså? Bara spekulationer ;-)

Man skulle alltså inte ha varit så het på göten, men så är det med allt nytt. De är som dyrast direkt för att rätt så snabbt sjunka till en stabilare lite lägre nivå prismässigt.

/ Stolpe

Man kan tycka det, men de kanske inte vill synas tillsammans med diverse obskyra sajter :)

De har mest yrkeskunder som inte är lika priskänsliga som oss vanligt folk.
Är det därför som Goeckers pris på Canon EOS 5D MkIII är lägre än det lägsta på Prisjakt? :)

Om de marknadsför sig mot privatkunder åker de på skit för att Nikon eller Canon inte servar prylarna i tid och sånt, och det är de nog inte intresserade av.

Det där förstod jag inte riktigt. Är privatkunder mer drivande när det gäller service?

Det där förstod jag inte riktigt. Är privatkunder mer drivande när det gäller service?

Säljer förvisso inte kameror men så är det ofta, proffs vet ofta vad dom har köpt och vad dom kan förvänta sig av serviceorganisationen, vissa privatpersoner tror att det dom köpt ska kunna ta dom runt månen.

Är det därför som Goeckers pris på Canon EOS 5D MkIII är lägre än det lägsta på Prisjakt? :)

De kanske inte behöver synas på prisjakt för att sälja, och ja. Privatkunder som köper dyra prylar är mycket värre än yrkesanvändare :)

Det är intressant att de butiker som väljer att droppa priset direkt höjer det till 32' igen (förutom Goecker.se har Inwarehouse och Dustin ju tidigare sänkt priset med några tusenlappar).

Man får ju onekligen misstanken att svenska Canon dikterar vilket pris som ska gälla mot kund. Det verkar vara OK att återförsäljarna slänger med t.ex batterigrepp på köpet för 32' men absolut inte OK att sänka priset på kameran under 32'.

OM det är så att Canon förbjuder återförsäljarna att sätta sina egna priser så bryter Canon mot konkurrenslagen. Med tanke på att kameran är betydligt billigare i utlandet (vilket den var även före euro/dollar-nedgången på sistone) så har jag svårt att tro att det inköpspriset för en ÅF i Sverige skulle berättiga ett pris på 32'.

Ska bli kul att följa det här i fortsättningen.

Det är intressant att de butiker som väljer att droppa priset direkt höjer det till 32' igen (förutom Goecker.se har Inwarehouse och Dustin ju tidigare sänkt priset med några tusenlappar).

Man får ju onekligen misstanken att svenska Canon dikterar vilket pris som ska gälla mot kund. Det verkar vara OK att återförsäljarna slänger med t.ex batterigrepp på köpet för 32' men absolut inte OK att sänka priset på kameran under 32'.

OM det är så att Canon förbjuder återförsäljarna att sätta sina egna priser så bryter Canon mot konkurrenslagen. Med tanke på att kameran är betydligt billigare i utlandet (vilket den var även före euro/dollar-nedgången på sistone) så har jag svårt att tro att det inköpspriset för en ÅF i Sverige skulle berättiga ett pris på 32'.

Edit: det var inte Inwarehouse utan Inet. Dessutom kan man via Prisjakts priutveckling se att även Brunos Bildverkstad och Walters Foto har prissänkt följt av en omedelbar justering uppåt. Att Pixmania håller lägre priser beror förmodligen på att de inte är en svensk ÅF. Övriga ÅF som har ett lägre pris än 32' verkar inte ha fått någon alt. mkt begränsad tilldelning av hus från Canon.

Hej alla glada 5DIII-användare! 5DIII med sin nya sensor ger ju nya möjligheter till stora utskrifter men att titta i 100% på skärm säger ju inte så mycket hur det blir vid olika utskriftstorlekar.

Här kommer ett försök till metod att simulera utskrifter på skärm för att få en bättre uppfattning.

Bifogad pdf-fil är för skärmar på ca 100 ppi, d.v.s. de flesta.

Bifogad zip-fil innehåller en kalkyl där man kan ange den egna skärmens värden om den är bättre eller sämre än 100 ppi.

Kom gärna även med synpunkter på metoden! Kalkylen är oxå helt öppen för egna modifieringar.

Bilagor

• Utskriftsimulering.pdf
    59.5 KB · Visningar: 117
  • Utskriftsimulering.zip
    5.5 KB · Visningar: 36

Nu har även priserna höjts i Holland. Canon har något fuffens för sig....

Att en leverantör försöker hålla ett likartat pris på alla marknader till sina detaljister är förståeligt.
Nu är det ju dock sällan man når dit p.g.a av olika marknadsförutsättningar och fluktuerande valutor.
Så att Canon nu bland annat kompenserar sig mot att Euron har försvagats och höjer i Holland är inte konstigt.
Det som är anmärkningsvärt i Sverige är att alla handlare har så lika priser. Detta kan endera vara ett utslag av att det numera är så lätt att kolla upp konkurrenternas priser via internet eller så luktar det kartell. Karteller är inte ovanliga i Sverige. Med vårt tandlösa konkurrensverk är risken att öka dit för det minimal.
Karteller drivs oftast av branschen och dess medlemsföretag. Det är sällan leverantören är den som ligger bakom.

Det verkar lite konstigt att handlare verkar kunna ge rabatt genom att skicka med något utan extra kostnad men att så fort någon sänker priset så höjer de ganska snart igen.

Nu har jag givetvis inga bevis på att det förekommer en kartell men det som rapporteras i denna tråd och vad jag själv kan se så uppför sig inte prissättningen som den borde i om det var fri konkurrens. Den som bestämt sig för att ta marknadsandelar och sänkt priset borde då ligga kvar på ett lägre pris och följas även av andra som för att försvara sina marknadsandelar också sänkte priserna.
Fast så verkar det inte fungera för tillfället.

Att en leverantör försöker hålla ett likartat pris på alla marknader till sina detaljister är förståeligt.
Nu är det ju dock sällan man når dit p.g.a av olika marknadsförutsättningar och fluktuerande valutor.
Så att Canon nu bland annat kompenserar sig mot att Euron har försvagats och höjer i Holland är inte konstigt.
Det som är anmärkningsvärt i Sverige är att alla handlare har så lika priser. Detta kan endera vara ett utslag av att det numera är så lätt att kolla upp konkurrenternas priser via internet eller så luktar det kartell. Karteller är inte ovanliga i Sverige. Med vårt tandlösa konkurrensverk är risken att öka dit för det minimal.
Karteller drivs oftast av branschen och dess medlemsföretag. Det är sällan leverantören är den som ligger bakom.

Det verkar lite konstigt att handlare verkar kunna ge rabatt genom att skicka med något utan extra kostnad men att så fort någon sänker priset så höjer de ganska snart igen.

Nu har jag givetvis inga bevis på att det förekommer en kartell men det som rapporteras i denna tråd och vad jag själv kan se så uppför sig inte prissättningen som den borde i om det var fri konkurrens. Den som bestämt sig för att ta marknadsandelar och sänkt priset borde då ligga kvar på ett lägre pris och följas även av andra som för att försvara sina marknadsandelar också sänkte priserna.
Fast så verkar det inte fungera för tillfället.
Men de uppnår kanske önskad effekt? Det blir ju ordentligt uppmärksammat! :)

NU förstår jag inte riktigt hur du tänker?
En kartell vill ju inte bli uppmärksammad. Tvärtom vill man ju agera utan att någon anar något.
Så om det finns en kartell så agerar de väldigt klumpigt i det här fallet.
Straffen för kartellverksamhet kan bli böter för de inblandade företagen på upp till 10% av årsomsättningen baserad på snittet av de senaste 3 åren.

Än har jag då inte hört talas om att Canon eller Nikon blivit bestaffade för kartell bildning.
Men dom måste ju helt klart styra prissättningen eftersom alla utom Japan Photo har haft rekommenderade utpriset på nya lanseringar.
Och JP har inte föränn nu fått leveranser från Nikon vad det gäller D800 D800E där priset är bättre.

Uppenbart tycker man men konkuransverket gör väl inget om inte någon anmälan kommer in eller skiter helt enkelt i kamera tillverkare.

Mvh. /LEE

Än har jag då inte hört talas om att Canon eller Nikon blivit bestaffade för kartell bildning.
Men dom måste ju helt klart styra prissättningen eftersom alla utom Japan Photo har haft rekommenderade utpriset på nya lanseringar.
Och JP har inte föränn nu fått leveranser från Nikon vad det gäller D800 D800E där priset är bättre.

Uppenbart tycker man men konkuransverket gör väl inget om inte någon anmälan kommer in eller skiter helt enkelt i kamera tillverkare.

Mvh. /LEE

Fast i Japanphotos fall skulle jag gissa att dom tagit den ekonomiska smällen själv på dom hus som beställdes till det billigare priset. Dom fick inga leveranser förrän dom höjde priset till samma nivå som dom andra.

Fast kan det kallas kartell om leverantören bestämmer priset och inte levererar till dom som inte håller det rekommenderade priset? Svårt att bevisa tror jag. Det är ju knappast butikerna som bildat kartell.

Fast i Japanphotos fall skulle jag gissa att dom tagit den ekonomiska smällen själv på dom hus som beställdes till det billigare priset. Dom fick inga leveranser förrän dom höjde priset till samma nivå som dom andra.

Fast kan det kallas kartell om leverantören bestämmer priset och inte levererar till dom som inte håller det rekommenderade priset? Svårt att bevisa tror jag. Det är ju knappast butikerna som bildat kartell.

Rekommenderade priser är tillåtet. Fast det innebär inte att en leverantör kan vägra leverera till någon som är beredd att betala leverantörens pris också sedan sätta ett pris till kund som är betydligt lägre än andra handlare har. Detta även om handlaren skulle sälja under imköpspris.
Då kallas det leverantörsvägran och är också förjudet. Nu finns det sätt att gå runt detta genom att ställa vissa krav på återförsäljaren som service, kunskapsnivå hos personalen mm.

Nu tror jag inte att Canon styr priset. Det finns mindre skäl för dem att göra det eftersom de får ut sitt pris av handlarna oavsett. Så det det handlar om är detaljisternas marginal.
De som har störst skäl att hålla uppe den är branschorganisationen och deras medlemmar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar