Bengf
Aktiv medlem
Har precis beställt en 5DIII så nu är det lika bra att ni börjar huka er här i forumen ;-)
Ett mycket väntat val, Face detektion pröva inte det för allt smör i småland bara, då blir jag besviken.
//Bengt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har precis beställt en 5DIII så nu är det lika bra att ni börjar huka er här i forumen ;-)
Ett mycket väntat val, Face detektion pröva inte det för allt smör i småland bara, då blir jag besviken.
//Bengt.
Igår och idag har jag varit ute och testat kameran lite mer, bl.a. på flygande fågel och med tejpad 1,4x Kenko 300 PRO telekonverter på stilla motiv i kväll.
Att fota flygande fågel med den är helt bekymmerslöst genom att låta kameran arbeta med automatiskt val av alla fokuspunkter. Kan jag bara svinga och hålla fågeln skapligt inom alla fokuspunkter så funkar det klockrent. Case 2 hjälper naturligtvis till när man själv bommar nån sekund ibland med det blev ca tvåhundra bilder tagna varav högst en handfull oskarpa.
Några smakprov här...
http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9324
Manuellt val av fokuspunkter har jag ställt in så att jag kan välja bland alla som finns och de har jag valt därför att kameran talar snällt om vilka som inte är korslagda. Perfekt!
Provet i kväll men min tejpade 1,4x telekonverter p mitt 400 f/5.6 tele föll oxå mycket väl ut. Ingen tvekan alls eg mer än då fokus stod väldigt lång från önskat läge vid start men det var bara att trycka till en gång till så låste kameran fokus direkt, oavsett fokuspunkt i stort sett även om kameran verkade föredra nån av dom kroslagda. Mittpunkten fungerade oxå utan problem och det behövdes inte speciellt mycke kontrast för att låsa fokus heller med AI Servo. Exponeringsmätaren verkade dock bli lite lurad så jag fick lov att underexponera ett steg.
Ett exempel med ett utsnitt på 100% ur en simulerad A3-utskrift (2000 pixlar bredd):
400 mm x 1,4 (560 mm) . 1/320. bl5.6 (8). ISO 2000. -1 EC.
Det där var intressant läsning! Nu tyckte jag iofs inte bilderna var särskilt skarpa men det kan ju beror på andra saker som nerskalning mm. Men hur upplever du AF med tejpad konverter jämfört med samma förutsättningar med andra AF5,6-kameror??? Och (om du provat en 1D-kamera) hur upplevs AF med 400/5,6 + tc 1,4 jämfört med en sådan??? Är mycket intresserad av svar då jag tycker det skulle vara finfint med en fullformatare att kompletera min 1dMK2n för flygande fågel (med denna använder jag ext 1,4 III med dunderresultat men har lite svårt för att lägga 40 lax för en 1D MKIV som ju presterar något steg sämre än 5DMKIII när jag ska använda den till annat som skumljusfotografering med kortare brännvider och dessutom är nästan 10 lax dyrare!
PS kan du inte i diit svar bifoga någon 100% cropp som är typiskt för de bilder du tog (inte den bästa och inte den sämsta)?
Har tagit del av bilderna! Missuppfattade lite och trodde att du kört flygande fågel OCH tejpad konverter! Du kan väl fortsätta tråden när du testat!
Detr verkar i alla fall lovande på stillastående motiv!
Aha, kanske lite luddigt skrivet av mej.
Problemet är nog första låsningen, när det inte finns nån kontrast alls att leta på. Jag provade på en kråka här som hastigast och det ser ut att fungera bra bara man fått fokus att reagera på nåt. Hur bra har jag inte kollat än men man får ju lov att ha kameran/objektivet förinställd på ett något så när förväntat avstånd till att börja med.
Återkommer om detta så snart jag får tillfälle att prova mer. Intressant är det onekligen och på stilla motiv fungerar det riktigt bra.
Vill först och främst tacka alla er, ingen nämnd ingen glömd för jobbet ni lägger ned i testandet och rapporterandet av denna högst intressanta kamera.
Är mer eller mindre säker på att det sedermera blir just en 5Dmk3 för min del också. Det som har varit dess föregångars akilleshäl är fokuseringen och sekvenstagningen. Men det verkar som detta numera är historia. Med den nya 1,4 konvertern tillsammans med den samling av L-objektiv man samlat på sig så kan det troligtvis inte bli fel. Och eftersom jag plåtar sidan om mitt jobb med sport, fågel och djur/natur mestadels så ser jag verkligen fram emot den dagen när 5D ligger i mina händer. Men låter priset få sjunka en del eftersom jag sitter inte i sjön idag på något sätt och vis.
//R Nytt: http://se.fotoalbum.eu/Rolz sidan om min www.frilantz.se
Tack Rolz!
En kul grej med forum är ju att kuna dela med sej av hur man tror sej själv och andra ska kunna dra nytta av en kamera och kanske få lite "feedback" tillbaka, oavsett märke. Det behöver ju absolut inte ske i en specifik tråd här och nu utan kan ske lite i vilken tråd som...
5DIII är ytan tvekan en mycket kompetent kamera!
/Leif
Det är ju så forum ska fungera. Det understryker jag gärna. Lika gärna understryker jag att "oavsett märke" är en viktig faktor. Bra att använda som referens men kan förstöra vilken tråd som helst om tråden "kapas" av märkesfanatiker.
En välkalibrerad dslr, oavsett märke, är som regel betydligt mer kompetent än mannen/kvinnan bakom kameran. Så pass liten skillnad är det mellan märkena idag.
Så självklart är 5DIII en mycket kompetent kamera. Skam vore det annars med tanke på kamerans historia från legendariska 5D via 5DII till nu aktuella 5DIII..
//Lennart
Använd Q för att hoppa mellan flikar.
Micro Focus Adjustment.
Du kan kalibrera dina linser själv ganska enkelt (eller använda program som FoCal) istället för att skicka in dem till Canon. Oftast räcker en MFA för att få det knivskarpt.
7D exempelvis har bara ett värde du kan ställa in per lins, men det kan vara så att du måste kompensera olika på en zoom (på vid och tele).