Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja dår har man fått snaska lite godis och bekanta sej med en trevlig manick i går kväll. I många fall kan man t.o.m. kalla den för en makalös manick. Hur som helst så är det lite pyssel och huvudbry att konfigurera manicken efter en eget behov men nu ligger de viktigaste inställningarna för min fotografi på de tre C-lägena snabbt åtkomliga, bara jag limmat fast den där fåniga låsknappen i nertryckt läge.

"Min meny" är konfigurerad för snabb åtkomst av de viktigaste inställningarna däribland de olika "casens" tre inställningsmöjligheter eftersom menysidan med olika "Case" för AF inte är speciellt snabb att komma åt. De andra tre valen i "Min meny" är ISO-inställningar, Säkerhetsförskjutning och Egen kamerainst (C1-C3). I alla tre C-lägen har jag satt den automatiska avstängningstiden till 30 minuter så att inte kameran tappar nån tillfällig inställning jag inte vill spara om den skulle råka stänga av sej själv, dessutom har jag tid på mej att välja vad jag vill spara om i ett C-läge.

Q-knappen är en trevlig finess för snabb åtkomst av en massa inställningar bl.a. "Mina inställningar", som ju är en höjdare för att snabbt fixa en hel del funktioner däribland att även ha AF på exponeringslåsknappen med en alternativ fokuspunkt, som väljes genom att hålla in fokusvalsknappen intill exponeringslåsknappen och trycka på den lilla skärmens belysningsknapp. Tillsammans med "Orienteringslänkad AF-punkt" kan man faktiskt ha sju olika fukuspunkter/val förinställda, två plus centrumpunkten i vardera ledd, horisontellt samt vertikalt upp resp ner. Inställningen "Manuellt val av 15 fokuspunkter" verkar oxå vara ett bra val med fin spridning.

Nerbländningsknappens nya läge är perfekt att växla AF med tack vare att ringfingret naturligt hamnar på den knappen så det är bara att hålla in den och t.ex. välja punktfokus om det är svårt att nå fram genom buskar och snår.

Hann t.o.m. prova kameran på en fototur i går kväll och jag tycker den verkar lovande inför fortsatt utvärdering av alla möjligheter som finns. Några bilder från turen hittar du här:

http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9312

Den känns rapp och och bra så här efter en första provtur. Det blir naturligtvis fler provturer och finjusteringar så det kanske kommer fler synpunkter och tankar :)

Senast ändrad:
Igår och idag har jag varit ute och testat kameran lite mer, bl.a. på flygande fågel och med tejpad 1,4x Kenko 300 PRO telekonverter på stilla motiv i kväll.

Att fota flygande fågel med den är helt bekymmerslöst genom att låta kameran arbeta med automatiskt val av alla fokuspunkter. Kan jag bara svinga och hålla fågeln skapligt inom alla fokuspunkter så funkar det klockrent. Case 2 hjälper naturligtvis till när man själv bommar nån sekund ibland med det blev ca tvåhundra bilder tagna varav högst en handfull oskarpa.

Några smakprov här...
http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9324

Manuellt val av fokuspunkter har jag ställt in så att jag kan välja bland alla som finns och de har jag valt därför att kameran talar snällt om vilka som inte är korslagda. Perfekt!

Provet i kväll men min tejpade 1,4x telekonverter p mitt 400 f/5.6 tele föll oxå mycket väl ut. Ingen tvekan alls eg mer än då fokus stod väldigt lång från önskat läge vid start men det var bara att trycka till en gång till så låste kameran fokus direkt, oavsett fokuspunkt i stort sett även om kameran verkade föredra nån av dom kroslagda. Mittpunkten fungerade oxå utan problem och det behövdes inte speciellt mycke kontrast för att låsa fokus heller med AI Servo. Exponeringsmätaren verkade dock bli lite lurad så jag fick lov att underexponera ett steg.

Ett exempel med ett utsnitt på 100% ur en simulerad A3-utskrift (2000 pixlar bredd):
400 mm x 1,4 (560 mm) . 1/320. bl5.6 (8). ISO 2000. -1 EC.

Bilagor

• blomma.jpg
    blomma.jpg
    89.6 KB · Visningar: 1,058
  • elobe_51044.jpg
    elobe_51044.jpg
    62.1 KB · Visningar: 1,049
Intressant!

Igår och idag har jag varit ute och testat kameran lite mer, bl.a. på flygande fågel och med tejpad 1,4x Kenko 300 PRO telekonverter på stilla motiv i kväll.

Att fota flygande fågel med den är helt bekymmerslöst genom att låta kameran arbeta med automatiskt val av alla fokuspunkter. Kan jag bara svinga och hålla fågeln skapligt inom alla fokuspunkter så funkar det klockrent. Case 2 hjälper naturligtvis till när man själv bommar nån sekund ibland med det blev ca tvåhundra bilder tagna varav högst en handfull oskarpa.

Några smakprov här...
http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9324

Manuellt val av fokuspunkter har jag ställt in så att jag kan välja bland alla som finns och de har jag valt därför att kameran talar snällt om vilka som inte är korslagda. Perfekt!

Provet i kväll men min tejpade 1,4x telekonverter p mitt 400 f/5.6 tele föll oxå mycket väl ut. Ingen tvekan alls eg mer än då fokus stod väldigt lång från önskat läge vid start men det var bara att trycka till en gång till så låste kameran fokus direkt, oavsett fokuspunkt i stort sett även om kameran verkade föredra nån av dom kroslagda. Mittpunkten fungerade oxå utan problem och det behövdes inte speciellt mycke kontrast för att låsa fokus heller med AI Servo. Exponeringsmätaren verkade dock bli lite lurad så jag fick lov att underexponera ett steg.

Ett exempel med ett utsnitt på 100% ur en simulerad A3-utskrift (2000 pixlar bredd):
400 mm x 1,4 (560 mm) . 1/320. bl5.6 (8). ISO 2000. -1 EC.

Det där var intressant läsning! Nu tyckte jag iofs inte bilderna var särskilt skarpa men det kan ju beror på andra saker som nerskalning mm. Men hur upplever du AF med tejpad konverter jämfört med samma förutsättningar med andra AF5,6-kameror??? Och (om du provat en 1D-kamera) hur upplevs AF med 400/5,6 + tc 1,4 jämfört med en sådan??? Är mycket intresserad av svar då jag tycker det skulle vara finfint med en fullformatare att kompletera min 1dMK2n för flygande fågel (med denna använder jag ext 1,4 III med dunderresultat men har lite svårt för att lägga 40 lax för en 1D MKIV som ju presterar något steg sämre än 5DMKIII när jag ska använda den till annat som skumljusfotografering med kortare brännvider och dessutom är nästan 10 lax dyrare!

PS kan du inte i diit svar bifoga någon 100% cropp som är typiskt för de bilder du tog (inte den bästa och inte den sämsta)?

Det där var intressant läsning! Nu tyckte jag iofs inte bilderna var särskilt skarpa men det kan ju beror på andra saker som nerskalning mm. Men hur upplever du AF med tejpad konverter jämfört med samma förutsättningar med andra AF5,6-kameror??? Och (om du provat en 1D-kamera) hur upplevs AF med 400/5,6 + tc 1,4 jämfört med en sådan??? Är mycket intresserad av svar då jag tycker det skulle vara finfint med en fullformatare att kompletera min 1dMK2n för flygande fågel (med denna använder jag ext 1,4 III med dunderresultat men har lite svårt för att lägga 40 lax för en 1D MKIV som ju presterar något steg sämre än 5DMKIII när jag ska använda den till annat som skumljusfotografering med kortare brännvider och dessutom är nästan 10 lax dyrare!

PS kan du inte i diit svar bifoga någon 100% cropp som är typiskt för de bilder du tog (inte den bästa och inte den sämsta)?

Skillnaden mellan 7D/5DII och 5DIII med en tejpad 1,4x konverterer är som natt och dag på 5.6-objektiv. Någon 1D har jag tyvärr ingen erfarenhet av men 5DIII och tejpad konverter på flygande fågel låter lite tufft. Men nu när du säger det så ska jag prova för AF-sensorn/kameran indikerar fokus på i stort sett alla punkter när jag kör med alla fokuspunkter aktiva. Annars hade jag mest tänkt mej kombinationen på stilla motiv.

Lägger upp några oskärpta bilder i 1DMk2n-storlek på den här länken
http://wildlifephotographer.se/5DIII/
så du kan ladda hem och jämföra själv. Jag valde några bilder med skapligt snabba slutartider och inte allt för höga ison. Själv behandlar jag mina bilder enbart i Capture One med deras standardförslag på skärpning, tycker det räcker så.

Plockar bort bilderna inom nåt dygn för att ev inte lasta ner min server.

PS. Du måste klicka på bilderna i min blogg för att se dom i lite bättre kvalitet.

Senast ändrad:
Ok!

Har tagit del av bilderna! Missuppfattade lite och trodde att du kört flygande fågel OCH tejpad konverter! Du kan väl fortsätta tråden när du testat!
Detr verkar i alla fall lovande på stillastående motiv!

Har tagit del av bilderna! Missuppfattade lite och trodde att du kört flygande fågel OCH tejpad konverter! Du kan väl fortsätta tråden när du testat!
Detr verkar i alla fall lovande på stillastående motiv!

Aha, kanske lite luddigt skrivet av mej.

Problemet är nog första låsningen, när det inte finns nån kontrast alls att leta på. Jag provade på en kråka här som hastigast och det ser ut att fungera bra bara man fått fokus att reagera på nåt. Hur bra har jag inte kollat än men man får ju lov att ha kameran/objektivet förinställd på ett något så när förväntat avstånd till att börja med.

Återkommer om detta så snart jag får tillfälle att prova mer. Intressant är det onekligen och på stilla motiv fungerar det riktigt bra.

Aha, kanske lite luddigt skrivet av mej.

Problemet är nog första låsningen, när det inte finns nån kontrast alls att leta på. Jag provade på en kråka här som hastigast och det ser ut att fungera bra bara man fått fokus att reagera på nåt. Hur bra har jag inte kollat än men man får ju lov att ha kameran/objektivet förinställd på ett något så när förväntat avstånd till att börja med.

Återkommer om detta så snart jag får tillfälle att prova mer. Intressant är det onekligen och på stilla motiv fungerar det riktigt bra.

Besvarar men själv här eftersom jag passade på att testa idag då jag passerade ett fågelreservat på hemvägen från ett jobb.

Min slutsats är som ovan att får man bara fast fågeln med fokus så sitter den där så länge man själv är kapabel att hänga med. Med alla 61 fokuspunkter aktiva så är det alltid nån som låser på fågeln. Resten beror på fotografen och hur bra objektivet levererar med en 1,4x konverter monterad. Mitt EF 100-400 4.5-5.6L IS fungerar bra men det finns ju några lite skarpare teleobjektiv med ljusstyrka 5.6 och det ska nog vara L-objektivkvalitet för att det ska vara nån idé. Det finns säkert bättre telekonvertrar oxå :)

Har skrivit några rader om testandet i min blogg för här i forumet är det lite svårt att visa bilder på ett vettigt sätt.

http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9338

Vill först och främst tacka alla er, ingen nämnd ingen glömd för jobbet ni lägger ned i testandet och rapporterandet av denna högst intressanta kamera.

Är mer eller mindre säker på att det sedermera blir just en 5Dmk3 för min del också. Det som har varit dess föregångars akilleshäl är fokuseringen och sekvenstagningen. Men det verkar som detta numera är historia. Med den nya 1,4 konvertern tillsammans med den samling av L-objektiv man samlat på sig så kan det troligtvis inte bli fel. Och eftersom jag plåtar sidan om mitt jobb med sport, fågel och djur/natur mestadels så ser jag verkligen fram emot den dagen när 5D ligger i mina händer. Men låter priset få sjunka en del eftersom jag sitter inte i sjön idag på något sätt och vis.

//R Nytt: http://se.fotoalbum.eu/Rolz sidan om min www.frilantz.se

Vill först och främst tacka alla er, ingen nämnd ingen glömd för jobbet ni lägger ned i testandet och rapporterandet av denna högst intressanta kamera.

Är mer eller mindre säker på att det sedermera blir just en 5Dmk3 för min del också. Det som har varit dess föregångars akilleshäl är fokuseringen och sekvenstagningen. Men det verkar som detta numera är historia. Med den nya 1,4 konvertern tillsammans med den samling av L-objektiv man samlat på sig så kan det troligtvis inte bli fel. Och eftersom jag plåtar sidan om mitt jobb med sport, fågel och djur/natur mestadels så ser jag verkligen fram emot den dagen när 5D ligger i mina händer. Men låter priset få sjunka en del eftersom jag sitter inte i sjön idag på något sätt och vis.

//R Nytt: http://se.fotoalbum.eu/Rolz sidan om min www.frilantz.se

Tack Rolz!

För min egen del så handlar det mest om att för egen skull lära mej hur jag använder mina grejor optimalt, oavsett vad det handlar om, för min fotografi och de jag tycker är kul och jag bjuder gärna på mina "upptäcker". Jag lär mej själv genom att skriva vad jag tror och tänker utan att det behöver vara absolut sant för nån annan. Hoppas kanske mer på att andra är så pass generösa att dessa kan bjuda på någon erfarenhet tillbaka, inte bara till mej alltså utan även till alla som "lyssnar".

En kul grej med forum är ju att kuna dela med sej av hur man tror sej själv och andra ska kunna dra nytta av en kamera och kanske få lite "feedback" tillbaka, oavsett märke. Det behöver ju absolut inte ske i en specifik tråd här och nu utan kan ske lite i vilken tråd som...

5DIII är ytan tvekan en mycket kompetent kamera!

/Leif

Tack Rolz!

En kul grej med forum är ju att kuna dela med sej av hur man tror sej själv och andra ska kunna dra nytta av en kamera och kanske få lite "feedback" tillbaka, oavsett märke. Det behöver ju absolut inte ske i en specifik tråd här och nu utan kan ske lite i vilken tråd som...

5DIII är ytan tvekan en mycket kompetent kamera!

/Leif

Det är ju så forum ska fungera. Det understryker jag gärna. Lika gärna understryker jag att "oavsett märke" är en viktig faktor. Bra att använda som referens men kan förstöra vilken tråd som helst om tråden "kapas" av märkesfanatiker.

En välkalibrerad dslr, oavsett märke, är som regel betydligt mer kompetent än mannen/kvinnan bakom kameran. Så pass liten skillnad är det mellan märkena idag.

Så självklart är 5DIII en mycket kompetent kamera. Skam vore det annars med tanke på kamerans historia från legendariska 5D via 5DII till nu aktuella 5DIII..

//Lennart

Det är ju så forum ska fungera. Det understryker jag gärna. Lika gärna understryker jag att "oavsett märke" är en viktig faktor. Bra att använda som referens men kan förstöra vilken tråd som helst om tråden "kapas" av märkesfanatiker.

En välkalibrerad dslr, oavsett märke, är som regel betydligt mer kompetent än mannen/kvinnan bakom kameran. Så pass liten skillnad är det mellan märkena idag.

Så självklart är 5DIII en mycket kompetent kamera. Skam vore det annars med tanke på kamerans historia från legendariska 5D via 5DII till nu aktuella 5DIII..

//Lennart

Jo så är det ju Lennart!

Det är oxå en hel del pyssel att lära sej en ny kameras egenskaper, hur den exponerar mm, för att ha en möjlighet att utnyttja den fullt ut och lite till. Just nu håller jag på och leker med högisoexponeringar i mörker för att komma underfund hur högt upp i iso det är lämpligt att gå innan det är bättre att börja underexponera. Med 5DII brukade jag max iso3200 sen valde jag en fast slutartid och ju mörkare det blev ju mer fick den underexponera så bilden följde mörkret in i "natta". Med 5DIII tror jag det får bli till iso6400...

Fotade en ekorre mitt i natten för nån natt sen och provade på iso51200 -1steg och sänkte sedan ytterligare 1 steg i råkonverteraren. De var så mörkt och kontrastlöst att inte ens kontrastfokus med LiveView funkade så det blev manuell fokus i LV-läget istället. Det gick riktigt bra för ekorren syntes bättre i LV än i verkligheten. Håller oxå på och leker med iso mellan 100 till 800 för att klura ut vad som är bäst för ev skuggor att lätta lite på. Canon är ju lite svaga på de så de är lite pyssel att komma på rätt metod att ta fram när man verkligen behöver pressa lite extra dr ur motivet.

De jag inte riktigt gillar är att man inte kan hoppa mellan flikarna i menyerna utan måste bläddra genom alla undermenyer för att komma fram till de man vill ha nångång av de som inte ligger i "Min meny". Troligtvis lätt fixat med en firmwareuppdatering som säkert kommer att dyka upp med tiden.

De jag gillar är att kameran är så lätt att hantera med bara en hand! Med Q-knappen för inställningar, nerbländningsknappen för t.ex. AF-byte, SET- knappen för bildkoll, främre hjulet för zoomning och bakre för bildbläddrind smat den trevliga Mfn-knappen för exponeringslås och fokuspuntbyten så behöver vänster hand knappt släppa objektivet under en intensiv fototripp. De är bara menyknappen som sitter lite "fel" även om jag inte använder de speciellt ofta.

Nu är det bara att fortsätta med leken och fler tankar kommer säkert här oxå med tiden :)

När jag i helgen gick igenom min nya 5D3 och körde FoCal för att kalibrera en lins (http://www.reikan.co.uk/focal/index.html funkar kanon f.ö.) upptäckte jag att 5D3 har stöd för MFA i vidvinkel OCH tele läget på zoomar.
Helt klart en överraskning, vet inte om det finns någon annan kamera ute i dagsläget som har det (förutom antagligen 1DX).
Plus i kanten helt klart :)

Micro Focus Adjustment.

Du kan kalibrera dina linser själv ganska enkelt (eller använda program som FoCal) istället för att skicka in dem till Canon. Oftast räcker en MFA för att få det knivskarpt.
7D exempelvis har bara ett värde du kan ställa in per lins, men det kan vara så att du måste kompensera olika på en zoom (på vid och tele).

Micro Focus Adjustment.

Du kan kalibrera dina linser själv ganska enkelt (eller använda program som FoCal) istället för att skicka in dem till Canon. Oftast räcker en MFA för att få det knivskarpt.
7D exempelvis har bara ett värde du kan ställa in per lins, men det kan vara så att du måste kompensera olika på en zoom (på vid och tele).

Borde vara standard på alla märkens "bättre" kameror. Såväl Nikons, Canons och Sonys tidigare mikrojustering är ju ett mycket grovhugget verktyg, såvida avvikelsen inte är liten och objektivet linjärt.
Mycket bra gjort av Canon isåfall.

Men det torde bli standard framöver. Serviceverkstäderna är ju översvämmade av felfokuserande nya objektiv som måste garantijusteras.

//Lennart

Förhoppningsvis så ska man klara sej utan MFA genom att alla objektiv och kameror som säljs är rätt inställda från början, i.v.f. de objektiv som levereras från kameratillverkarna. Även om det är en utmärkt nödlösning med originalobjektiv som hamnat på sniskan så har kanske MFA större betydelse tillsammans med pirattillverkade objektiv där kameratillverkaren och objektivtillverkaren kan skylla på varandra...om nu MFA funkar med pirattillverkade objektiv?

Från de ena till det andra... Nog för att jag har hört talas om det tysta exponeringsläget på 5DIII men inte trodde jag det skulle vara lika tyst som en viskning! Och det bästa är ju att man kan köra med "Silent mode" utan att fälla upp spegeln med LiveView samt att det fungerar lika bra både med enbildstagning som med serietagning med tre bilder per sekund. En självklar standardinställning på minkamera :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar