Jag är ledsen Bengt men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt senaste inlägg. Kan du var snäll och bättre klargöra hur du menar?
Rommel i inlägg 2059 beskriver precis hur jag menade på ett enkelt och bra sätt. man kan gå vidare med dom erfarenheter jag har från min lilla bruksort Degerfors. Brukets Järnverk hade 2500 anställda på 60-talet.
Idag är vi under 500 anställda, men dom som lyckades få lån till hus ( järnverket hjälpte till lite grann ) fich kämpa hårt för att pengarna skulle räcka, på den tiden stannade det inte eller vid ett eller två barn, utan det var vanligt med både 5 och 7 barn.
Arbetarna köpte Konica och ingenjörena köpte Canon, ungkarlarna kunde lägga mera pengar på kameror eller båten och dyligt. Vad gäller kameror och tillbehör så införskaffades projektorer av olika prisklasser, själv har jag haft 3 projektorer under den analoga eran.
Jag representerar en enormt stor grupp av arbetare där lönen inte alltid var så glimmrande hög, har man lyckan att få äktenskapet att hålla och bägge har turen att ha ett jobb att gå till, kan man få undan lite pengar.
En modern kamera av idag levererar ofta mycket bra bildkvalitet, och har gjort så under flera år, kan man hålla sig till ögonstenen under 5-6 år så blir den trevliga hobbyn inte så dyr så klart.
Erfarenheten kan annars vara så att man tröttnar efter många års fotande för att utrustningen upplevs som klumpig och tung. Inte alltid roligt att dra med klumparna till badstrand eller svampskogen, vilket är skojigt till en början och man gärna vill visa upp sin stora dyrgrip för släkt och vänner. ( kan bli kämpigt att leverera kanonbilder som då släkten förväntar sig om man har 1,5 Kg kamera dinglande på axeln )
Sedan tycker jag inte att man måste försvara sina lite dyrare kameraköp i tid och otid, kan man köpa en fin kamera så köp den och strunta i vad andra tycker, precis som Peter skrev så finns det mycket som kostar ännu mera.
//Bengt.