Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Handlar nog om prioteringar, ganska många anser nog 35-40000 Kr inklusive lite fina glas som en rätt så redig summa, segelbåtsägare odyligt välbärgade människor har ju inga problem så klart, säljer han dessutom segelbåten så kan väl ett par Hasselbladare inhandlas.

Fotografering kan också vara en livstidshobby för en del, då kan nudlar vara räddningen veckan innan nästa lön.

Visst är det en fråga om ekonomiska förutsättningar och prioriteringar men jag anser att foto trotts allt är en relativt billig hobby jämfört med många andra hobbys...man behöver inte köpa top of the line...det finns billigare alternativ som presterar lika bra o vissa fall bättre...inte heller behöver man köpa allt på en o samma gång utan man kan utöka o uppgradera efterhand.

...inte heller behöver man köpa allt på en o samma gång utan man kan utöka o uppgradera efterhand.

Precis! Det är just det som gör foto till en ganska billig hobby för de flesta. Lägger man några (fem?) hundringar varje månad under, säg 5 års tid har man ju köpt grejor för 30 000. Det är ju faktiskt en 5D2 och ett par fina gluggar. Klart över medelkameran alltså, och ett objektiv håller utan vidare 15 år eller mer för en amatör. Kamerahusen kanske inte orkar fullt så länge dock, men det är mest en fråga om att den blir antik, tekniskt sett.

Jag är ledsen Bengt men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt senaste inlägg. Kan du var snäll och bättre klargöra hur du menar?

Rommel i inlägg 2059 beskriver precis hur jag menade på ett enkelt och bra sätt. man kan gå vidare med dom erfarenheter jag har från min lilla bruksort Degerfors. Brukets Järnverk hade 2500 anställda på 60-talet.

Idag är vi under 500 anställda, men dom som lyckades få lån till hus ( järnverket hjälpte till lite grann ) fich kämpa hårt för att pengarna skulle räcka, på den tiden stannade det inte eller vid ett eller två barn, utan det var vanligt med både 5 och 7 barn.

Arbetarna köpte Konica och ingenjörena köpte Canon, ungkarlarna kunde lägga mera pengar på kameror eller båten och dyligt. Vad gäller kameror och tillbehör så införskaffades projektorer av olika prisklasser, själv har jag haft 3 projektorer under den analoga eran.

Jag representerar en enormt stor grupp av arbetare där lönen inte alltid var så glimmrande hög, har man lyckan att få äktenskapet att hålla och bägge har turen att ha ett jobb att gå till, kan man få undan lite pengar.

En modern kamera av idag levererar ofta mycket bra bildkvalitet, och har gjort så under flera år, kan man hålla sig till ögonstenen under 5-6 år så blir den trevliga hobbyn inte så dyr så klart.

Erfarenheten kan annars vara så att man tröttnar efter många års fotande för att utrustningen upplevs som klumpig och tung. Inte alltid roligt att dra med klumparna till badstrand eller svampskogen, vilket är skojigt till en början och man gärna vill visa upp sin stora dyrgrip för släkt och vänner. ( kan bli kämpigt att leverera kanonbilder som då släkten förväntar sig om man har 1,5 Kg kamera dinglande på axeln )

Sedan tycker jag inte att man måste försvara sina lite dyrare kameraköp i tid och otid, kan man köpa en fin kamera så köp den och strunta i vad andra tycker, precis som Peter skrev så finns det mycket som kostar ännu mera.

//Bengt.

Visst är det en fråga om ekonomiska förutsättningar och prioriteringar men jag anser att foto trotts allt är en relativt billig hobby jämfört med många andra hobbys...man behöver inte köpa top of the line...det finns billigare alternativ som presterar lika bra o vissa fall bättre...inte heller behöver man köpa allt på en o samma gång utan man kan utöka o uppgradera efterhand.

En mycket bra sammanfattning, extra kul faktiskt att efter flera år titta efter ett nytt objektiv, hobbyn får en nystart kan man säga.

Själv har jag på senare år fotat mycket i perioder, började som sagt med foto för 45 år sedan, kameran kan ligga 3 månader på hyllan i bland, sedan blir det roligt igen.

Lite synd dock att man ofta blir inlåst i ett system utan att man igentligen tänkt på det från början, önskade ibland att man haft lite av en del personer på fotosidan som med stor lätthet lyckas sälja sina objektiv utan bekymmer.

Jag hade lite av en teori när Risedal var i högform på dessa sidor, Canon har ju en hel del mycket bra objektiv, förmodlingen bland världens bästa, då vill man också att kameran skall ha så lite brister som det bara går, men som sagt det är bara en teori från mig.

//Bengt.

Det hela börjar påminna om skrivarförsäljningsstrategin. Det vill säga en ny skrivare med fyllda bläckpatroner kostar mindre än att köpa en ny omgång bläckpatroner.
Affärsidén är nog att man ska tro det. I verkligheten är färgpatronerna som levereras med nya skrivare dock inte mer än halvfulla.

Ber om ursäkt för OT.

Time-lapse

Någonstans i början av alla diskusioner om 5DIII läste jag något som jag tolkade som att III:an hade inbyggd funktion för Time-lapse men nu kan jag inte återfinna det inlägget.
Nu står jag med kameran i hand och hittar inte heller där någon sådan funktion. Har någon annan gjort det eller missuppfattade jag det hela?

Det finns inget inbyggt stöd för detta. Du måste köpa tillbehör om du vill köra time lapse.
Nikon har däremot kameror där det finns inbyggt stöd.

Med EOS Utility som följer med, kan man göra timelapse (intervalfotografering),
dock kräver det att man har (bärbar) dator tillhands.
Dock inget specifikt för just EOS 5D Mark III utan funktionen har funnits ett tag.

Tack för de snabba svaren. Men efter 30 år inom IT käns fotovärlden lite omodern och mossig. Dags för lite open source här också och ett gränssnitt som man kan programmera mot samt lite programminne för eget bruk i kamerorna.

Tack för de snabba svaren. Men efter 30 år inom IT käns fotovärlden lite omodern och mossig. Dags för lite open source här också och ett gränssnitt som man kan programmera mot samt lite programminne för eget bruk i kamerorna.

Mossig, både ja och nej. den funktionen hade jag redan på min Eos 10 (den analoga), på 90talet, förstår inte varför de tagit bort det egentligen.

Någonstans i början av alla diskusioner om 5DIII läste jag något som jag tolkade som att III:an hade inbyggd funktion för Time-lapse men nu kan jag inte återfinna det inlägget.
Nu står jag med kameran i hand och hittar inte heller där någon sådan funktion. Har någon annan gjort det eller missuppfattade jag det hela?

Jag har inte letat i kameran, men det verkar vara en bortglömd finess i Canonkamerorna som gärna får hitta tillbaka.

Om man har Canons dyrare trådutlösare, Canon TC-80 N3, går den att programmera till timelapse. Kaffebrus m fl har piratvarianter av trådutlösaren.

Kan det vara något?

Jag har till min glädje upptäckt att jag numera kan använda Live View med 30s epxoneringstid med f:2.8 för att kunna komponera och ser hur slutresultatet kommer bli.
Helt plötsligt går det bl.a. att se hur IR-foton ser ut i realtid eller vid kvällfotografering. Nåt jag inte kunde göra med 7D innan.

/Stefan

Jag har inte letat i kameran, men det verkar vara en bortglömd finess i Canonkamerorna som gärna får hitta tillbaka.

Om man har Canons dyrare trådutlösare, Canon TC-80 N3, går den att programmera till timelapse. Kaffebrus m fl har piratvarianter av trådutlösaren.

Kan det vara något?
Ja, det kan det! Tack för tipset.
Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det borde ingått i kameran. Det är trots allt bara en programsnutt.

Priserna börjar redan sjunka. Från 29 500:- i Sverige enligt Pricerunner, 24 000:- ($ 3 269) hos BPPhoto i USA, free shipping, för kamerahus.

Beställde min hos Hegethorns till 31.999 inklusive en Canon 430 II blixt utan extra kostnad.
Om man ser till konsumentpriset blir det 29.400 för kameran.
Sedan eftersom det drog ut på tiden fick jag kamera och blixt levererad av en annan fotohandlare till samma villkor.
Så rabatt har det förekommit i några månader nu.

Måndagsexemplar?

Hämtade ut mitt ex idag efter lång väntan. Första bilden fungerade sedan stopp... Gick inte att fokusera med något objektiv. Ibland tar den en bild sedan ERROR-meddelande som säger att den inte kan kommunicera med objektivet. Har provat med 85/1.2 samt 24-70/2.8 med samma resultat. Båda objektiven fungerar bra med MkII:an. Någon som råkat ut för något liknande?

Hämtade ut mitt ex idag efter lång väntan. Första bilden fungerade sedan stopp... Gick inte att fokusera med något objektiv. Ibland tar den en bild sedan ERROR-meddelande som säger att den inte kan kommunicera med objektivet. Har provat med 85/1.2 samt 24-70/2.8 med samma resultat. Båda objektiven fungerar bra med MkII:an. Någon som råkat ut för något liknande?
Ja, jag råkade ut för det första gången jag var ute i skog ock mark. Tog loss och rengjorde kontakterna sen går den som en klocka.

Har också märkt att man även får vara noggrannare med att se till att objektivet värkligen är ordentligt fastsatt. Vädertätningen gör att de gör lite extra motstånd när man vrider på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar