Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste bara kolla..
Är det någon som helst plötsligt får sjukt brusiga bilder i Camera Raw 6.7?
CR klarar av att läsa bilden jättefint och så men det ser ut som om jag fotat med ISO 32kvadriljoner..
Nu vet jag ju att det är en Beta release men det gick jättebra fösta veckan..
Sen har jag säkert pillat på nåt och sen dess så är bilderna riktigt risiga..
Tar jag upp samma bild i DPP så är den kristallklar så det borde ju ha med CR att göra...
Konverterar jag bilden i DPP till t.ex. 16 bit TIFF och sen öppnar den i PS så är den kristallklar...
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    12.9 KB · Visningar: 400
Hur kom du fram till detta?

Gissning?
Vild chansning?
Förhoppning?
Nejdå inget av alternativen, dom få tester som gjorts mellan dom så säger dom att af:en är bättre på 5d3 och den är snabbare. Vilket jag upplevde själv efter att ha testat båda. Så hittils så säger dom som har testat båda att 5d3 har bättre autofokus. Det finns lite olika tester i 5d3 vs d800 tråden där jag såg detta, orkar inte leta igenom hela tråden dock =) det ÄR fantastisk bra af på nya 5d3. Ett tips är att testa själv =)
 
I så fall är det mycket lämpligt att använda okularlocket för sökaren.

Alltså, hur ska ljus komma in genom sökaren när man tar nattfoto? Väldigt osannolikt även om det går.
Nu var denna under dagsljus och överdriven iso.
Dock ska man nog täcka över det om man tänkt fota under ett par timmar.
Bör kanske också täcker över eller stå i vägen för strålkastare som är riktad samma håll som kameran vid längre slutartider.

Undrar ifall felet inte är samma för alla systemkameror. Borde inte ljuset studsa när spegeln är uppfälld och man riktar ljus in i sökaren?



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Nejdå inget av alternativen, dom få tester som gjorts mellan dom så säger dom att af:en är bättre på 5d3 och den är snabbare. Vilket jag upplevde själv efter att ha testat båda. Så hittils så säger dom som har testat båda att 5d3 har bättre autofokus. Det finns lite olika tester i 5d3 vs d800 tråden där jag såg detta, orkar inte leta igenom hela tråden dock =) det ÄR fantastisk bra af på nya 5d3. Ett tips är att testa själv =)

Min erfarenhet är att det krävs ganska djuplodande och omfattande tester, för att visa om ett AF-system är "bättre" än ett annat, liknande, system.

I slutänden beror det också på vad fotografen ifråga värderar högst: snabbhet? Säker låsning? Följning? Lågljusprestanda? f8-ptestanda? Storlek på fokuspunkter? Antal punkter?
 
Alltså, hur ska ljus komma in genom sökaren när man tar nattfoto? Väldigt osannolikt även om det går.

Så osannolikt, att de flesta proffsmodeller har inbyggda ridåer för att förhindra strölju vid långa exponeringar?

Du kan ju t.ex. rikta ett tele mot natthimmeln, samtidigt som du använder ljuskällor i närheten av / bakom av kameran. I förhållande till stjärnljuset, blir minsta ströljus en ganska kraftig ljuskälla.
 
Bilder......

Har sett en hel del bilder från Canon Mk3 och Nikon D800, i mina ögon känns Canon bilderna renare, skarpare och mindre brusiga (i mörka förhållanden). Om jag inte hade köpt min D700 hade jag nog valt Canon................
 
kan nån med både MK2 och MK3 kolla om exponeringarna blir lika på båda kamerorna eller om måste man höja ISO på MK3 för att få samma exponering?
gärna med exakt samma inställningar

Det har jag redan gjort långt tidigare i den här tråden. Mk3 exponerar högre med samma inställningar, objektiv och ljus och har alltså mindre "glädjemätare" än föregångaren. Rör sig om ca ett halvsteg på ISO 6400.
 
Så osannolikt, att de flesta proffsmodeller har inbyggda ridåer för att förhindra strölju vid långa exponeringar?

Du kan ju t.ex. rikta ett tele mot natthimmeln, samtidigt som du använder ljuskällor i närheten av / bakom av kameran. I förhållande till stjärnljuset, blir minsta ströljus en ganska kraftig ljuskälla.

Så skrev jag ju också att man får se i sin omgivning. Så extrema långa slutartider vid astrofotografering är knappast normala förhållanden. Tror heller man inte normalt fotar med 1d serien då. Finns ju dedikerade och ombyggda kameror för det.
Normal nattfoto menade ofta sker när det är rätt kolssvart ute och eftersom jag endast upptäcker fenomen med långa slutartider i dagsljus och högt iso så blir problemet minimalt vid nattfoto när man vill ha stjärnor med. Då fotar man ca 20s och ev iso1600.
Men detta är nog inte det som ändå rapporteras runt om i världen. Min ljusmätare visar också olika beroende på om jag tittar i sökaren eller inte.
I varje fall så är det ett problem jag tycker Canon ska åtgärda gratis till de som är i behov av detta. Jag är iaf inte det....än.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Jag har en riktigt dum fråga, vad menas med att dom fotar med bakgrundsbelysning? Vet inte om jag har det på eller inte på min 5d. Nån som är sööööööt och vill förklara?
 
Himlen spricker

Måste bara kolla..
Är det någon som helst plötsligt får sjukt brusiga bilder i Camera Raw 6.7?
CR klarar av att läsa bilden jättefint och så men det ser ut som om jag fotat med ISO 32kvadriljoner..
Nu vet jag ju att det är en Beta release men det gick jättebra fösta veckan..
Sen har jag säkert pillat på nåt och sen dess så är bilderna riktigt risiga..
Tar jag upp samma bild i DPP så är den kristallklar så det borde ju ha med CR att göra...
Konverterar jag bilden i DPP till t.ex. 16 bit TIFF och sen öppnar den i PS så är den kristallklar...

Jag har upptäckt att den blå himlen spruckit på några bilder. Har antagit att det beror på CR-betan till Mark III.
 
Senast ändrad:
Jag har en riktigt dum fråga, vad menas med att dom fotar med bakgrundsbelysning? Vet inte om jag har det på eller inte på min 5d. Nån som är sööööööt och vill förklara?

Om jag fattat rätt menar man att det "läcker ljus" från den övre displayen, då belysningen för denna är tänd, vilket skall påverka ljusmätningen.
 
Om jag fattat rätt menar man att det "läcker ljus" från den övre displayen, då belysningen för denna är tänd, vilket skall påverka ljusmätningen.

Hmmm, varför heter det bakgrundsbelysning om det är ljus från topdisplayen? Du kanske har rätt =) Efter lite googlande står det att det har nåt med ljusmätningen i kameran att göra, typ spotmätning eller centrumvägd, nu är jag förvirrad. Jag brukar normalt ha evaluerande som är väl matrix på nikon språk.
 
Så skrev jag ju också att man får se i sin omgivning. Så extrema långa slutartider vid astrofotografering är knappast normala förhållanden. Tror heller man inte normalt fotar med 1d serien då. Finns ju dedikerade och ombyggda kameror för det.
]
Okulärridån sitter ju inte på en D4, D800 eller 1D-kamera för att tiilfredsställa en minimal nisch som astrofoto, utan för (i princip) alla långa lågljusexponeringar där ett öga inte täcker okularet. Mitt exempel var just "ett exempel".

Det är inte det minsta "osannolikt" att ljus tar sig in via sökaren vid mörkerfoto, och påverkar exponeringen.
 
Okulärridån sitter ju inte på en D4, D800 eller 1D-kamera för att tiilfredsställa en minimal nisch som astrofoto, utan för (i princip) alla långa lågljusexponeringar där ett öga inte täcker okularet. Mitt exempel var just "ett exempel".

Det är inte det minsta "osannolikt" att ljus tar sig in via sökaren vid mörkerfoto, och påverkar exponeringen.

Ok! Nåt för mig att beakta nästa gång då. Alla smådetaljer för förbättring vid fototillfället är bra. Brukar ha ficklampa bakom för min egen del och surfa lite med mobilen samtidigt. Kanske lite dumt hmmmm



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Måste bara kolla..
Är det någon som helst plötsligt får sjukt brusiga bilder i Camera Raw 6.7?
CR klarar av att läsa bilden jättefint och så men det ser ut som om jag fotat med ISO 32kvadriljoner..
Nu vet jag ju att det är en Beta release men det gick jättebra fösta veckan..
Sen har jag säkert pillat på nåt och sen dess så är bilderna riktigt risiga..
Tar jag upp samma bild i DPP så är den kristallklar så det borde ju ha med CR att göra...
Konverterar jag bilden i DPP till t.ex. 16 bit TIFF och sen öppnar den i PS så är den kristallklar...

kör med 6.7 fast till D800 o har inte märkt av något mer brus än vanligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.