Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Men den är ju släckt under exponering, och top displayen lär man inte heller tända. Ett ickeproblem kanske.

Den är inte släckt, men du kan inte se genom sökaren under exponering efter spegeln är uppfälld. Så skjuter du in ljus i sökaren så bör ljuset studsa mot ovansidan av spegeln och störa exponeringen rejält.

Lönken jag gav och mina resultat visade inget från topdisplayen. Men andra har visst lyckats få exponeringsmätaren att lysa. Jag tetade även med ficklampa på topdisplayen utan resultat.

Ja, oftast är den väl släckt under exponeringen, men andra kanske har den på av olika anledningar. Fråga mig inte varför :).
Sen om det är ett ickeproblem eller inte beror kanske på hur extremt man fotar.........

/Stefan

Min ljusmätare visar också olika beroende på om jag tittar i sökaren eller inte.

Det är nog helt normalt. Ljusmätaren brukar ju sitta i prismahuset och kommer därför att påverkas både av ljus som kommer in genom objektivet och ljus som kommer in genom sökarokularet. Det är just för att förhindra att ljusmätaren blir lurad som det brukar finnas en "eye piece shutter" på dyrare kameror, och följa med ett litet lock att sätta för okularet på lite mindre dyra kameror.

Nu är det lite förvirrat här. Det är två olika saker som har diskuterats i den här tråden den senaste tiden.

1. Ljusläckage in genom sökaren. Helt normalt och förekommer på alla spegelreflexkameror.

2. Ljus från den bakgrundsbelysta toppdisplayen som påverkar ljusmätningen (och eventuellt bildsensorn, men det senare tycker jag inte att jag har sett någon vederhäftig rapport om).
Det här är lite smålömskt, men löses förstås enklast genom att man stänger av bakgrundsbelysningen av toppdisplayen när man har tittat klart på den.

Det är toppdisplayen som är bakgrundsbelyst. Det är en LCD-display och bakom den sitter den någon slags belysning som man kan sätta på och stänga av.

Du säger att det är från topdisplayen, Stefan säger att det är från sökaren, och mina youtube klipp säger att det har med ljusmätning att göra, som Dr Alban skulle ha sagt.. Stabilt =(

Nu har jag lagt över bilderna från både 5d3 och d5100, tagna med samma bländare,tid,iso och ljusmätning, och nej, 5d3 underexponerar inte =) Det var skönt! Men en sak som jag fortfarande inte begriper är min bakdisplay, den är på hela tiden under en hel minut, hur mycket jag är trycker på slutarknappen så slocknar den inte, den slocknar automatiskt efter en minut ungefär, sen när jag tar ett kort så är den på igen i en minut, och jag kan inte släcka den på nåt sätt. Har jag nån fel inställning? Orkar inte ta fram manualen =(

Tror att Canon kommer att lösa problem med uppdateringar och jag hoppas att Canon är snabba med det.

Ang nattfoto är mk2 bättre än mk3?

Nu har jag lagt över bilderna från både 5d3 och d5100, tagna med samma bländare,tid,iso och ljusmätning, och nej, 5d3 underexponerar inte =) Det var skönt! Men en sak som jag fortfarande inte begriper är min bakdisplay, den är på hela tiden under en hel minut, hur mycket jag är trycker på slutarknappen så slocknar den inte, den slocknar automatiskt efter en minut ungefär, sen när jag tar ett kort så är den på igen i en minut, och jag kan inte släcka den på nåt sätt. Har jag nån fel inställning? Orkar inte ta fram manualen =(

Du har förmodligen bara tryckt på info-knappen .. spamma den några gånger så cyklas det igenom visningsalternativ för den bakre displayen, varav en är 'av' läget.

Nu har jag blivit mer och mer vän med min mk3, ikväll har jag lekt med den så mycket så jag knappt hälsat på våran hund. Och våran hund är svinsöt och supergosig. Det säger en del om hur mycket jag gillar denna kamera. Den känns helt rätt i händerna och bildkvalitén är ju helt galen. Jag får separationsångest när jag åker hemifrån och den inte är med. Vad jag försöker säga mina damer och herrar är att jag är kär. Den här kameran är så gedigen och rapp!

Orkar inte ta fram manualen =(

Manualen finns att hämta här. Sen har du den på din dator, och det är mycket bättre än att ha den i pappersform eftersom du jättesnabbt kan fråga här i Fotosidans forum om du fastnar på något. :)

(Lite mer allvarligt: det går mycket fortare att söka i en elektronisk manual än i en pappersmanual.)

Manualen finns att hämta här. Sen har du den på din dator, och det är mycket bättre än att ha den i pappersform eftersom du jättesnabbt kan fråga här i Fotosidan forum om du fastnar på något. :)

(Lite mer allvarligt: det går mycket fortare att söka i en elektronisk manual än i en pappersmanual.)

Tack ska du ha Per! =)

Jag får inte till det som jag vill! Nån som vet hur jag får till det på samma sätt som min nikon, har gjort en liten video för att illustrera. http://www.youtube.com/watch?v=lIH-dzDiquA

Jag tror att dom enklare xxxD/xxxxD har den "finessen". På 5DIII finns det en qucikview-knapp du kan använda för att visa och justera inställningar snabbt. Den skärmbilden försvinner när du trycker på avtryckaren, det gör inte skärmbilderna under info-knappen.

Jag tror att dom enklare xxxD/xxxxD har den "finessen". På 5DIII finns det en qucikview-knapp du kan använda för att visa och justera inställningar snabbt. Den skärmbilden försvinner när du trycker på avtryckaren, det gör inte skärmbilderna under info-knappen.

Man kan ju undra varför man valt att göra det så. Jag tycker att displayen borde släckas oavsett vilket läge man är i när man rör avtryckaren. 7D funkar lika illa som 5D här.

Min gamla 400D är dock bättre, den har en sensor som släcker displayen när man sätter kameran till ögat.

Man kan ju undra varför man valt att göra det så. Jag tycker att displayen borde släckas oavsett vilket läge man är i när man rör avtryckaren. 7D funkar lika illa som 5D här.

Min gamla 400D är dock bättre, den har en sensor som släcker displayen när man sätter kameran till ögat.

Jag kan nog hålla med om det här. En 'proximity-sensor' som Apple hade kallat den hade nog varit vettigt även på proffsmodellerna, för om man nu föredrar att ha visning på bakre skärmen så är ju ljuset från den jävligt irriterande när man skall plåta.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto