Advertisement

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får inte till det som jag vill! Nån som vet hur jag får till det på samma sätt som min nikon, har gjort en liten video för att illustrera. http://www.youtube.com/watch?v=lIH-dzDiquA

Smart att visa problemet med en liten filmsnutt. :0)

På min 5D (mkI) är det ungefär samma sak, fast annorlunda, nu när jag kollar upp det.
Där är det så att, om jag har info-menyn tänd och trycker på slutaren så slocknar infon
och displayen visar den exponerade bilden strax efter, istället.

Men det är säkert nån inställning i menyn när jag tänker efter.
 
Tack så mycket för hjälpen grabbar! Så m a o så kan man inte få till det på samma sätt som på nikon? Det kan jag leva med så klart, funderade bara om det var jag som gjorde nåt fel :)
 
Måste bara kolla..
Är det någon som helst plötsligt får sjukt brusiga bilder i Camera Raw 6.7?
CR klarar av att läsa bilden jättefint och så men det ser ut som om jag fotat med ISO 32kvadriljoner..
Nu vet jag ju att det är en Beta release men det gick jättebra fösta veckan..
Sen har jag säkert pillat på nåt och sen dess så är bilderna riktigt risiga..
Tar jag upp samma bild i DPP så är den kristallklar så det borde ju ha med CR att göra...
Konverterar jag bilden i DPP till t.ex. 16 bit TIFF och sen öppnar den i PS så är den kristallklar...

Hur mycket brusreducering har du ställt in i Camera Raw?

DPP läser in kamerans inställningar men Camera Raw får man ställa in mer själv.
 
Tack så mycket för hjälpen grabbar! Så m a o så kan man inte få till det på samma sätt som på nikon? Det kan jag leva med så klart, funderade bara om det var jag som gjorde nåt fel :)

Inte exakt, men om du använder Q-knappen istället frö INFO så får du något liknande.
 
Måste bara kolla..
Är det någon som helst plötsligt får sjukt brusiga bilder i Camera Raw 6.7?
CR klarar av att läsa bilden jättefint och så men det ser ut som om jag fotat med ISO 32kvadriljoner..
Nu vet jag ju att det är en Beta release men det gick jättebra fösta veckan..
Sen har jag säkert pillat på nåt och sen dess så är bilderna riktigt risiga..
Tar jag upp samma bild i DPP så är den kristallklar så det borde ju ha med CR att göra...
Konverterar jag bilden i DPP till t.ex. 16 bit TIFF och sen öppnar den i PS så är den kristallklar...

Ser det så där ut i alla visningslägen? För mig har det ibland hänt (i Lightroom) att förhandsvisningen "hänger sig". Det ser för taskigt ut, går jag sedan in i ennan modul (Library/Develop) och kanske växlar till en annan zoomfaktor så försvinner problemet.
 
Man kan ju undra varför man valt att göra det så. Jag tycker att displayen borde släckas oavsett vilket läge man är i när man rör avtryckaren. 7D funkar lika illa som 5D här.

Min gamla 400D är dock bättre, den har en sensor som släcker displayen när man sätter kameran till ögat.

På min 7D slocknar skärmen i alla lägen så fort man rör avtryckarknappen, FW 1.2.5 nu, men så har den alltid fungerat. Vill man ha tillbaks info som visats tidigare måste man åter aktivera den.
 
På min 7D slocknar skärmen i alla lägen så fort man rör avtryckarknappen, FW 1.2.5 nu, men så har den alltid fungerat. Vill man ha tillbaks info som visats tidigare måste man åter aktivera den.

Jasså det kan skilja på olika ex? Tänkte på att din och AFJ:s 7d fungerar olika isf, Inget jag stör mig särskilt på egentligen. Men intressant om det kan skilja mellan olika ex, så borde det ju inte vara, alla ska väl funka likadant i menyerna?
 
På min 7D slocknar skärmen i alla lägen så fort man rör avtryckarknappen, FW 1.2.5 nu, men så har den alltid fungerat. Vill man ha tillbaks info som visats tidigare måste man åter aktivera den.

Ja så funkar det ju med Q knappen, men det kommer inte tillbaka utan att man trycker in Q igen.
 
Det var nog lite olika funktioner som avsågs. På D700 tycks informationsvisningen återkomma automatiskt efter att en bild tagits. Men i phools 5DIII släcks inte skärmen när avtryckaren trycks ned, vilket det gör på (min)7D. Om det är tänkt att vara så på 5DIII eller om det rör sig om en FW-miss kommer väl att visa sig så småningom, om det nu inte kan ställas om i menyn. Jag har också en 400D sensorn släcker endast skärmen i det vanliga inställningsläget, inte i bildvisnings eller menyläge, men om avtrycket rörs släcks den och återgår sen till inställningsläget,(400D har ju ingen övre LCD).
 
Man kan ju undra varför man valt att göra det så. Jag tycker att displayen borde släckas oavsett vilket läge man är i när man rör avtryckaren. 7D funkar lika illa som 5D här.

Min gamla 400D är dock bättre, den har en sensor som släcker displayen när man sätter kameran till ögat.
Håller inte med. Har inte fått 3:an än men 2:an är lika. Jag använder ofta avtryckaren för att se vilka värden kameran väljer och vill inte att displayen ska slockna. Det är lika enkelt att trycka bort den som att sätta på. Fotograferar många ggr. på stativ som står så till att ett öga mot VF är svårt.
 
Skulle vara intressant att veta om det bara är min 5D som inte släcker när man trycker ner slutaren i det läget som visas i videon eller om det är så på era kameror också? Vore tacksam för svar.
 
Håller inte med. Har inte fått 3:an än men 2:an är lika. Jag använder ofta avtryckaren för att se vilka värden kameran väljer och vill inte att displayen ska slockna. Det är lika enkelt att trycka bort den som att sätta på. Fotograferar många ggr. på stativ som står så till att ett öga mot VF är svårt.

Du har en poäng, vid stativfoto förstår jag att den kan vara bra att den inte släcks.

För mig är lösningen att använda Q-knappen helt OK.
 
Skulle vara intressant att veta om det bara är min 5D som inte släcker när man trycker ner slutaren i det läget som visas i videon eller om det är så på era kameror också? Vore tacksam för svar.

Om du aktiverar bakre display med 'Info' knapp ... Då slocknar den inte på Mk3:an, 7D:n , men om du aktiverar bakre display med Q knapp , så slocknar den vid shutter , men då måste du också återaktivera med Q igen.
 
Skulle vara intressant att veta om det bara är min 5D som inte släcker när man trycker ner slutaren i det läget som visas i videon eller om det är så på era kameror också? Vore tacksam för svar.

Jag är ganska säker på att våra kameror funkar på samma sätt - det är bara begreppsförvirring.

Alltså, om utgångspunkten är en släckt display och

1) Du trycker INFO så kommer inställningarna att visas. Displayen förblir tänd tills du trycker på INFO igen. Avtryckaren kommer inte att släcka skärmen.

2) Du trycker Q kommer inställningarna att visas. (Den påminner mycket om det som visas under INFO men är något annorlunda). Trycker du Q eller avtryckaren kommer skärmen att slockna.

Så funkar det på både min 7D och min 5D mkIII och mig veterligen går det inte att förändra detta med någon inställning.

Men jag har haft fel förr.

EDIT: Och långsam är jag också.
 
Jag är ganska säker på att våra kameror funkar på samma sätt - det är bara begreppsförvirring.

Alltså, om utgångspunkten är en släckt display och

1) Du trycker INFO så kommer inställningarna att visas. Displayen förblir tänd tills du trycker på INFO igen. Avtryckaren kommer inte att släcka skärmen.

2) Du trycker Q kommer inställningarna att visas. (Den påminner mycket om det som visas under INFO men är något annorlunda). Trycker du Q eller avtryckaren kommer skärmen att slockna.

Så funkar det på både min 7D och min 5D mkIII och mig veterligen går det inte att förändra detta med någon inställning.

Men jag har haft fel förr.

EDIT: Och långsam är jag också.
Tack så mycket för hjälpen Anders! Ska köra det där ikväll, jag är också rätt säker på att det inte är några konstigheter, man är ju van vid att saker är på ett sätt. Har precis pratat med en bekant som säger att hans 5D3 fungerar likadant. Det finns både för och nackdelar har jag förstått. Nu ska jag inte dryga mig mer, utan får försöka lära mig Canon systemet lite bättre =)
 
Jag har upptäckt att den blå himlen spruckit på några bilder. Har antagit att det beror på CR-betan till Mark III.

Här är det precis hela bilden som ser ut som om man skjutit på ISO på max.. Dessvärre så var det en sån liten bild jag blev tvungen att lägga upp pga av storleksbegrsäningen så det syntes inte så mycket...

Men här har du samma bild direkt från min dropbox

http://dl.dropbox.com/u/10262595/test.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.