Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO-definitionen ignorerar sensorstorlekarna, det är därför ISO800 nästan alltid är bättre i en FF-kamera än ISO800 i en crop-kamera. ISO beräknas efter "ljus per ytenhet", oavsett hur stor ytan är totalt. Samma ISO, dubbelt så stor yta > dubbelt så mycket ljus.

Så ISO "3200", F4.0 och 1/100s ska egentligen ge lika "ljusa" bilder med alla kameraformat, bara det man fotograferar av är konstant och jämnt belyst.

Ok då har jag med största sannolikhet gjort fel, utomhus exponerar den korrekt, känns bara som att jag behöver gå upp mycket högre i iso än jag är van vid inomhus.

Jag tycker det verkar som om du skulle ha svårt för att se något problem över huvud taget med kameran. En sak som förvånar mig något enormt är den starka motvilja de flesta vuxna män verkar ha mot att kritisera något av sina egna val - oavsett vad det gäller.

Det finns väl inget man hittar fler fel på än det man faktiskt äger och använder? Hur ska man hitta fel på saker man INTE använder?

Det finns massvis med bra saker med mk3, många av dem har tagits upp. För min egen del är det snarast känslan i greppet (som jag tycker är mycket bättre än mk2), känslan av att kameran är "rappare" och hänger med bättre och svarar snabbare, AF-möjligheterna (som jag ärligt inte kunnat "belasta" speciellt hårt än).

Tyvärr är det så att kameran inte direkt är något sjumilakliv upp från mk2 vad det gäller ren bildkvalitet, även om den tyngsta kritiken mot mk2 har till viss del åtgärdats - bandningen. Den finns kvar, men är betydligt svagare (även om jag sett andras bilder som bandar ganska rejält... det verkar finnas ganska stort spann i bandningskraften även mellan olika mk3).

Que?
Vad har mk2 med mig att göra och att jag inte kan se praktiska problem? Ge mig ett praktiskt exempel där detta fenomen ställer till problem. Kolla de andra forumen på nätet och ert kära dpreview forum där alla rapporterar samma fenomen men ingen kan se problem i sina bilder förrän de göra såna idiottest som jag nyss gjorde. Varför gjorde jag det? Jo, för ifall detta medför praktiska problem för
Ig så vill jag känna till kamerans begränsningar.

All respekt till dina kunskaper, men många av ditt slag har svårt att ge äkta praktiska situationer där dessa medför problem. Ni ger bara synpunkter på eventuella extremfall. Och när nu gör detta så gör ni det genom att trycka ner istället för att lyfta upp.

Klart jag vill att canon ska fixa det! Skrev jag innan också, men fortfarande, vari ligger det praktiska problemet.

Vart vill jag komma? Jo, trots alla felen enligt er med mk3 så är detta ett lyft för mig i alla avseenden, brus, dr, MPx, blablabla och man bör känna till sin och sin utrustnings begränsningar och i vilka situationer man råka ut för det.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

För nattfotografering är det väl alltid sökarslutare som gäller hoppas jag? Det finns ingen kamera som är helt tät "bakvägen" in genom sökaren.

Läcker det från display-belysningen är det värre, det är ju en ren konstruktionsmiss. Men det tror jag inte riktigt innan jag kollat det själv...

Ja, hela bilden spegelvänds. Det som är nere till vänster när du tittar på "bilden" i LCD-displayen är uppe till höger på sensorn ( vilket ju iofs blir "vänster" när du vänder på kameran och tittar på den frammifrån...)

Nattfoto använder jag livedisplayen mkt.

/Stefan R. Nilsson

Que?
Vad har mk2 med mig att göra och att jag inte kan se praktiska problem? Ge mig ett praktiskt exempel där detta fenomen ställer till problem. Kolla de andra forumen på nätet och ert kära dpreview forum där alla rapporterar samma fenomen men ingen kan se problem i sina bilder förrän de göra såna idiottest som jag nyss gjorde. Varför gjorde jag det? Jo, för ifall detta medför praktiska problem för
Ig så vill jag känna till kamerans begränsningar.

All respekt till dina kunskaper, men många av ditt slag har svårt att ge äkta praktiska situationer där dessa medför problem. Ni ger bara synpunkter på eventuella extremfall. Och när nu gör detta så gör ni det genom att trycka ner istället för att lyfta upp.

Klart jag vill att canon ska fixa det! Skrev jag innan också, men fortfarande, vari ligger det praktiska problemet.

Vart vill jag komma? Jo, trots alla felen enligt er med mk3 så är detta ett lyft för mig i alla avseenden, brus, dr, MPx, blablabla och man bör känna till sin och sin utrustnings begränsningar och i vilka situationer man råka ut för det.

/Stefan R. Nilsson

Bra, då förstår vi varandra. De praktiska situationer jag nämnt är ganska vanliga för många användare. Än så länge finns det ju inga förbud mot att fota i solsken t.ex, även om det verkar finnas mycket som folk tycker att man "inte får fotografera"... :)

Invändningarna mot "förbättringarna" är nog som vanligt mycket att Canon ljuger rakt upp och ner lite väl valhänt när de introducerar nya modeller. Hade de svarat upp mot sina löften sedan 20D hade vi haft kameror med 20+ Ev DR och fullständigt bruslösa ISO12800-bilder idag. Tyvärr visar det ju sig VARJE gång att de överdrivit med ca 80-90%.

Bra, då förstår vi varandra. De praktiska situationer jag nämnt är ganska vanliga för många användare. Än så länge finns det ju inga förbud mot att fota i solsken t.ex, även om det verkar finnas mycket som folk tycker att man "inte får fotografera"... :)

Invändningarna mot "förbättringarna" är nog som vanligt mycket att Canon ljuger rakt upp och ner lite väl valhänt när de introducerar nya modeller. Hade de svarat upp mot sina löften sedan 20D hade vi haft kameror med 20+ Ev DR och fullständigt bruslösa ISO12800-bilder idag. Tyvärr visar det ju sig VARJE gång att de överdrivit med ca 80-90%.

Ja, det är inget nytt att företag gör så! Men jag jämför inget vad jag borde haft för 8 år sen med vad dom erbjuder mig nu. Det Canon erbjudit mig nu är nåt jag ville ha för 3 år sen när jag valde 7D framför mk2 och inget jag ångrar, heller inte mk3 trots överpriset.
Sen är det det att leka och lära sig begränsningar och det är sånt man läser om på forum. Dock mkt från en negativ syn på saken, men nu när väl den stora släppet av både Nikon och Canon så märker man mer och mer en positiv syn på allt. Sån frisk anda jag velat höra och läsa hela tiden.
Visst ska man påpeka brister men snälla på ett fint sätt och med bra exempel. Mer pedagogisk och vänskaplig.

/Stefan R. Nilsson

Stefan! det går inte att skriva bara positivt här på fs om canon, då är mörkermännen på dig direkt :))
Ut och fota istället, men glöm inte att ha PÅ dubbla linsskydd och alla ficklampor med, pass på nu medan det är ljust då vi inte egentligen har mera än iso 200 i våra kameror : )

Att påpeka en verklig brist är inte samma sak som att säga att den påverkar "alla typer av fotografering".

De som protesterar mot kritiken kan oftast inte skilja på saklig kritik, som rör rena fakta, och kritik som påverkar en normalsituation. Det allra mesta som påverkar en "normalsituation" för de allra flesta är klart förbättrat i en 5D3.

Det jag själv saknar mest är som sagt fortfarande möjligheten att lätta skuggorna (eller rättare sagt" att hålla in högdagrarna i bilden när det är skarp belysning", vilket är ett mer praktiskt korrekt sätt att uttrycka det) samt att kameran kräver en ganska kraftig röd-grön färgbrusreducering, vilket gör många typer av ytor väldigt "strukturlösa" på högre ISO. Visst - slätt och fint, men totalt verklighetsfrånkopplat.

Själv är jag mest förvånad över att skillnaderna i AF inte framkommit tydligare i tråden. Jag anser att det är den absolut största enskilda förbättringen i 5D3, hade jag valt att få "backa" något tillbaka till mk2-status kunde de gärna fått ta allt utom AF-modulen för min del. Det är den jag hade saknat mest. Att kunna använda något mer än centerpunkten är en befrielse.

Stefan! det går inte att skriva bara positivt här på fs om canon, då är mörkermännen på dig direkt :))
Ut och fota istället, men glöm inte att ha PÅ dubbla linsskydd och alla ficklampor med, pass på nu medan det är ljust då vi inte egentligen har mera än iso 200 i våra kameror : )

Det finns inget som är "bara positivt" med Canon (eller någon annan enskild produkt eller något annat märke heller), även om vissa religösa övertygelser verkar ha det som krav att man ser det så.

Att dyrka något helt utan urskillnad är ungefär lika friskt som att vara kandidat till självmordsbombarutbildningen. Och ungefär lika oförståeligt för en som ser det från utsidan.

PS:
Det är just ISO100-400 som är det stora problemet - över ISO800 hänger 5D3 med bra med sina konkurrenter...
DS

Det finns inget som är "bara positivt" med Canon (eller någon annan enskild produkt eller något annat märke heller), även om vissa religösa övertygelser verkar ha det som krav att man ser det så.

Att dyrka något helt utan urskillnad är ungefär lika friskt som att vara kandidat till självmordsbombarutbildningen. Och ungefär lika oförståeligt för en som ser det från utsidan.

PS:
Det är just ISO100-400 som är det stora problemet - över ISO800 hänger 5D3 med bra med sina konkurrenter...
DS

Menar du att jag borde skriva något negativt trots att jag inte har några problem med min kamera inte den förra heller ? Kanske jag skall skicka den på service ifall om det blir problem på den ?

Att Canon är sämre på något som te.x iso 100-400 som du skriver är helt ok att skriva eftersom det är sant, men jag börjar inte skriva att den är sönder när den inte är det!

5D3 är riktigt riktigt bra, af:en är bättre än konkurrensen. Känslan i den är bättre än alla kameror jag har hållt i, då har jag kännt på d800 och d4 också. Jag har tyckt att den har underexponerat något för mig. Men om det är jag som gjort nåt fel eller inte ska undersökas ikväll. Och jag tror att kameran kommer att få en ny firmware som i alla fall förbättrar det problem som finns. Man ska väl inte glömma att det har rapporterats mycket mer fel med D800:an än med 5D:n. Ingen kamera är perfekt till en början, firmware och eventuella garantiåtgärder fixar ju dom flesta problem. Jag är inte ett dugg orolig och skulle inte byta denna kamera mot nån annan. Det finns dom som sitter på helt felfria D800:eek:r och sen finns det dom som har många problem med sina. Som sagt, väldigt få kameror är helt felfria till en början.

PS:
DS
Det är detta jag menar!
Läser man mellan raderna så kan man i fel sammanhang beroende på resten av tråden få folk att tro att mk3 presterar dåligt mellan iso 100-800. När sanningen egentligen är att Nikon d800 presterar bättre än mk3 mellan dessa ison.

Vilket jag menar att trots de självklart alltid finns en kamera som bättre så betyder det per automatik att att de andra är dåliga och heller ingen anledning att byta system. Känns inte så många som har en möjligheten och ännu färre som har möjlighet att ens köpa nåt av dom.

/Stefan R. Nilsson

Självklart är det så Phool att alla märken kan få sina barnsjukdomar, reagerade bara på att det känns lite som om att här går det inte att vara nöjd med sin kamera : )

Jag kan bara konstatera att för mig är det lila hörnet klart störand då jag ofta använder extrema ISO. Att den är bra i JPEG och höga iso är en av anledningarna att jag köpte den.

bara för att ett (fel) inte stör dig Rommel så kan det vara ett problem för andra fotografer. Nu kör jag ogärna över 3200 iso varken med D700 eller 5D 2 mark för jag tycker att det inte blir helt ok.

Avdelningen självutnämnda experter.

5D3 är riktigt riktigt bra, af:en är bättre än konkurrensen. Känslan i den är bättre än alla kameror jag har hållt i, då har jag kännt på d800 och d4 också. Jag har tyckt att den har underexponerat något för mig. Men om det är jag som gjort nåt fel eller inte ska undersökas ikväll. Och jag tror att kameran kommer att få en ny firmware som i alla fall förbättrar det problem som finns. Man ska väl inte glömma att det har rapporterats mycket mer fel med D800:an än med 5D:n. Ingen kamera är perfekt till en början, firmware och eventuella garantiåtgärder fixar ju dom flesta problem. Jag är inte ett dugg orolig och skulle inte byta denna kamera mot nån annan. Det finns dom som sitter på helt felfria D800:eek:r och sen finns det dom som har många problem med sina. Som sagt, väldigt få kameror är helt felfria till en början.

Det är till att vända kappan efter vinden. Du totalsågade kameran för flera hundra inlägg sedan, den var en katastrof, Canon var i princip odugliga idioter, nästan alla stod i kö för D800 och ingen i kö för 5D3, specarna talade sitt tydliga språk tyckte du/ni och ingen kunde vara så dum att de köper en 5D3.

Och var det nån som tyckte att man skulle vänta och se, så blev de nästan kallade för fanboy.

Det är härligt med alla dessa självutnämnda experter på detta forum.

Självklart är det så Phool att alla märken kan få sina barnsjukdomar, reagerade bara på att det känns lite som om att här går det inte att vara nöjd med sin kamera : )
Ja, det är klart att saker kommer att åtgärdas, både canon och nikon är två företag som är rädda om sitt rykte. Dom kommer på lösningar till sina modeller :) no worries!

bara för att ett (fel) inte stör dig Rommel så kan det vara ett problem för andra fotografer. Nu kör jag ogärna över 3200 iso varken med D700 eller 5D 2 mark för jag tycker att det inte blir helt ok.

Nu var det ju så att jag ställde mig frågande till vad dessa så kallade fel skulle innbebära i praktiken. Rommel svarade att han inte stördes av dem vilket jag tacksamt noterade.

Ingen av oss har väl uteslutit att det för någon annan kan innbebära ett reellt problem.

Det är till att vända kappan efter vinden. Du totalsågade kameran för flera hundra inlägg sedan, den var en katastrof, Canon var i princip odugliga idioter, nästan alla stod i kö för D800 och ingen i kö för 5D3, specarna talade sitt tydliga språk tyckte du/ni och ingen kunde vara så dum att de köper en 5D3.

Och var det nån som tyckte att man skulle vänta och se, så blev de nästan kallade för fanboy.

Det är härligt med alla dessa självutnämnda experter på detta forum.

Jo det var dumt, man kanske inte ska såga nåt man inte har testat. Och för din information så är jag så långt ifrån expert man kan komma. Men visst jag var stor i käften och det är inget jag är stolt över.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto