ANNONS
Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har jobbat som fotograf på DIF hockeys matcher i ett par år (tidigare) så jag vet precis vad du snackar om! 7D är inte alls kul att ha med då tycker jag. Hör gärna av dig när du vet mer. Var köpte du din 5D mk3?

Med tanke på hur DIF spelar så hade man kunnat fota deras spelare med camera obscura.
Gillar man inte ett sådan kamera så kan man använda papper och penna.

Sorry för OT och ÖT (ömma tår)

Mycket trevlig läsning men trist o se bandlingen visst den är lägre än i 5D MarkII men den finns fortfarande där.

Tycker det är lite märkligt. Visst finns bandningen kvar men hanhade bara underexponerat 2,5 steg och vad jag kan se så är bandningen synbart i högdagrarna. Han måste ha dragit upp den mer?!?!

Här har jag underexponerat 4 steg
http://imageshack.us/photo/my-images/138/20120328256b8105.jpg/

Och sen dragit upp den 4 steg i LR 4.1 (4.0 kanske man inte ska lita på då dess Mk3 rendering var beta)
http://imageshack.us/photo/my-images/267/20120328256b81052.jpg/

Bandningen syns endast i hans svarta tröja.
ISO100 dock. Neil van Niekerk kanske fotade i betydligt högre ISO vilket medför sämre DR.

Tycker det är helt ok även om den är ljusår från Nikon.

/Stefan

Det kommer väl vara samma historia som med 7D och 5D2, vissa kommer få problem, andra inte. De som inte har problemet kommer hävda att det inte finns.

5D3 är förhoppningsvis lite mer stabil än 7D och 5D2 - vad det gäller 7D kan det skilja en faktor tio i styrkan i bandningen mellan två olika kameror. Mellan olika 5D2 kan det skilja drygt 2Ev styrka, eller 4-5ggr skillnad. Vissa kameror kan upplevas som helt rena, andra som ren katastrof. Det är inte konstigt att det uppstått debatt om problemet, har du en bra kamera och sällan lyfter en skugga är problemet obefintligt. Har du ett dåligt ex och lyfter så lite som en Ev kan skuggområdena vara oanvändbara.

Joakim: Finns det något enkelt sätt att testa sitt eget exemplar av kameran för att se vart man ligger?

Rikta kameran mot en platt jämnt färgad yta, underexponera 3Ev och lyft tillbaka sen... Detta är inte direkt ett överdrivet test, 3Ev under mellangrått är ungefär mitt i skuggomfånget.

Tidigare har problemet varit störst på bas-ISO, sedan jämnt avtagande upp till ISO800 där det är i stort sett obefintligt.

Om kameran sen är bra eller "dålig" ur denna synvinkel vet vi ju inte än... För litet statistiskt underlag. För ganska många landskapsfotografer kan det ju dock vara bra att få tag på ett bra exemplar, ofta vill man exponera ner lite för att hålla in moln och himmel i omfånget. Samma sak gäller för bröllopsfotografer på sommaren har jag förstått, där det ofta är enorm skillnad mellan brudens och brudgummens kläder (i mörkhet då alltså...)

Brudgummens kostym ska ju helst inte bli kritstrecksrandig om den inte var det från början.

Jag har redan sett ganska stora skillnader - till exempel är Imaging Resources kamera mycket bra, men jag har också sett andra exempel som inte varit likaq bra... (men fortfarande bättre än en genomsnittlig mk2!)

Tack. Skall testa och se vad man kan hitta.

<dumma frågor>

Rent praktisk för att det inte skall bli fel. När man lyfter 3EV i tex. Lightroom .Ökar man bara exponeringen med "Exposure" eller skall man lyfta "Shadows" också?

Det hade vart bra med en instruktion så att alla som testar gör på samma sätt.

Spelar det någon roll vilket objektiv man använder?

</dumma frågor>

Gick igenom alla mina gluggar igår och testade fokuseringen för varje genom att helt enkelt plåta och kolla på några olika avstånd med vidöppen bländare. För zoomarna testade jag också vid tre olika brännvidder.

Fokus satt exakt på allihop, något jag inte upplevt med tidigare kameror, behövs ingen mikrojustering någonstans.

Gluggarna var...

70-200 2.8L
24-70 2.8L
135 2.0L
85 1.8
50 1.4
100 2.8 macro (ej IS)

Gick igenom alla mina gluggar igår och testade fokuseringen för varje genom att helt enkelt plåta och kolla på några olika avstånd med vidöppen bländare. För zoomarna testade jag också vid tre olika brännvidder.

Fokus satt exakt på allihop, något jag inte upplevt med tidigare kameror, behövs ingen mikrojustering någonstans.

Kan skriva under på detta också.

Det enda jag märkt kanske inte funkar 100%-igt men jäkligt bra är Color-fringe reduceringen, t.ex på 35/L full öppning. Klart reducerat men inte 100%

Har Canon lyckats åstaddkomma en kamera med välkalibrerad AF? Det tror jag först när jag ser det. Jag hade planerat att låta leverantören skicka kameran direkt på AF-justering, men man kanske ska chansa ändå. 5D mkii var löjligt mycket off när jag köpte den.

Undrade ett tag på varför man ska kunna redigera bilden direkt ur kameran. Aldrig behövt det förrens nu.
Tog en bild på bruket när solen steg upp bakom alla skorstenar och rök. Såg precis ut som det bran bakom.
Jag fotar alltid RAW kan jag tillägga.

På fikat kom en kollega och helt plötsligt frågar han ifall jag råkar ha någon bra bild till hans miljörapport.
Svarade att jag precis tagit några bilder. Problemet var att det går inte installera något på jobbdatorerna och inga bildbhandlingsprogram online kunna redigera Mk3 RAW bilder.
Så jag redigerade dom snabbt i kameran och sparade som JPG och vips kunnde jag maila honom en kopia ;)

Så, funktionen kom till användning ändå ;)

/Stefan

Jag har precis fått hem in MK3 än... Tyvärr var den lite blöt efter en kylig leverans så den får ligga i påsen ett tag till.

Många har nämnt förfarandet kring RAW för MK3 i denna tråd men jag har inte riktigt fått kläm på vad som är smidigast för att få in korten i LR/Aperture. Någon som har lust att upprepa?

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar