ANNONS
Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Har Canon lyckats åstaddkomma en kamera med välkalibrerad AF? Det tror jag först när jag ser det. Jag hade planerat att låta leverantören skicka kameran direkt på AF-justering, men man kanske ska chansa ändå. 5D mkii var löjligt mycket off när jag köpte den.

Tror du blir överraskad faktiskt. Har både 5D, 5Dmk2, 7D och skillnaden är påtaglig.

Jag har precis fått hem in MK3 än... Tyvärr var den lite blöt efter en kylig leverans så den får ligga i påsen ett tag till.

Många har nämnt förfarandet kring RAW för MK3 i denna tråd men jag har inte riktigt fått kläm på vad som är smidigast för att få in korten i LR/Aperture. Någon som har lust att upprepa?

Mvh

Det har nyligen släppts en uppdatering för Lightroom som hanterar råfilerna utan konvertering.
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom4-1/

Kommer den?

Det vore kul att veta hur 5D mk III's AF står sig emot 1D Mk IV och 1D mk V. Jag som enbart fotar fåglar är ruggigt beroende av en snabb men framförallt pricksäker och följsam AF och om inte 5D mk III är bra nog blir det en 1D mk V.

Jag har en 1D mk 3 och 7D och har svurit över 7D's autofokusegenskaper i princip dagligen. Den svajar fram och tillbaka och känns allmänt osäker med mitt EF 500/4 L IS USM.

Enligt vad jag läst skulle det inte bli någon MKV?! (Man skulle dessutom lägga ner tillverkningen av MKIV när X kommer.) Detta låter ju som öken för oss fågelfotografer ifall inte
7D MKII blir väsentligt förbättrad. Jag har precis samma problem som du med mitt 500:a och
7D. Min gamla 1D MKIIN är flera 100% stabilare än 7:an. Som tur är fungerar 7:an bättre ihop med 400/5,6 än med 500/4.

Det är ett program som via usb-kopplingen till kameran klarar att mikrojustera objektiv automatiskt. Ställ upp kamera och testmål, tryck på knappen.

Samma aber som tidigare gäller naturligtvis - mikrojusteringen gäller bara som garanterat korrekt på ett avstånd, i en ljustemperatur. Men jag har efterfrågat en sån här mjukvara länge (eller rättare sagt - undrat varför det inte finns inbyggt i kameran.... Det är inte många rader kod som krävs.)

Gick igenom alla mina gluggar igår och testade fokuseringen för varje genom att helt enkelt plåta och kolla på några olika avstånd med vidöppen bländare. För zoomarna testade jag också vid tre olika brännvidder.

Fokus satt exakt på allihop, något jag inte upplevt med tidigare kameror, behövs ingen mikrojustering någonstans.

Gluggarna var...

70-200 2.8L
24-70 2.8L
135 2.0L
85 1.8
50 1.4
100 2.8 macro (ej IS)

Jag har också börjat testa, har inte kommit igenom alla gluggarna än men det ser i alla fall bra ut hittills. Möjligen att mitt 135/2 faktiskt bakfokuserar något men jag måste nog testa lite mer noga där.

Tänkvärt för alla som tjatat om priset.

"Lets just look at the numbers:
Canon 5D Mark II intro price: 300,000 Yen
Canon 5D Mark III intro price: 270,000 Yen

Canon has always been a very rigid company with it's introductory pricing and has always priced successive products at the exact same price as previous generations, adjusted for inflation for the last 20 years. Their pricing has been so extremely consistent it deviates from the inflation rate in Japan less than a fraction of a percent. Their pricing is very similar to what Apple does in this way. The 5D Mark III marks the first time in history that Canon has ever priced a new generation of a product lower than the last generation."

Jag har också börjat testa, har inte kommit igenom alla gluggarna än men det ser i alla fall bra ut hittills. Möjligen att mitt 135/2 faktiskt bakfokuserar något men jag måste nog testa lite mer noga där.

Min 135:a har alltid impat på mig, men nu mer än någonsin, sitter knivskarpt tillsammans med 5D3

Min 135:a har alltid impat på mig, men nu mer än någonsin, sitter knivskarpt tillsammans med 5D3

Det har också varit mitt favoritobjektiv. Visserligen har jag inte använt det så mycket som jag skulle ha velat men jag hoppas att brännvidden skall passa bättre på 5D än 7D.

Det jag märkte när jag testade AF var att vid f4 var den otroligt skarp och fokus satt fint. Vid f2 var den lite softare och jag fick en liten känsla av bakfokus. Måste testa mer för att vara säker.

Kan bara fortsätta instämma. Efter kvällens match och vimmel i sportbar m.m Det är det sjukaste jag plåtat med. Fokus sitter snuskigt hårt alltså. Tillsammans med högiso prestandan de 2 klart bästa upplevelserna med kameran. Av c:a 300 bilder har jag kanske 3 -4 missar

Nu är det faktiskt en butik som indirekt sänkt priset.

Hegethorns tar 31995:- som alla andra men slänger med en 430EXII blixt.

Ett sätt att sänka priset men ändå hålla utlovade priset mot Canon.

Hoppas fler butiker följer efter med liknande erbjudanden..

Menar du bilden på huset? De är ju tydligen tagna olika dagar så det är nog svårt att dra alltför stora slutsatser.

Idag skall jag nog våga mig ut och fota något annat än streckkoder! ;)

Samma här, eller rättare sagt hat just kommit hem igen från en lite kamerautflykt, började tröttna på att fota böckerna i min bokhylla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar