Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
I vanligt ljus så ser jag inte någon större skillnad men så är jag inte så mycket pixel peeper heller så du ska ju inte ta mitt ord på just den biten... Däremot i dunkelt ljus.. JISSES!

ok som jag trodde då
ingen skillnad i dagsljus men större skillnad i svagt ljus utan stativ och med rörliga objekt.
eftersom jag inte fotar på frihand i mörker utan enbart med stativ och mest fasta objekt så är det ingen ide att byta än hör jag.
man kör ju ändå alltid på ISO 100.

för fågelfreaken en sen kväll är den nog en vass..en

ok som jag trodde då
ingen skillnad i dagsljus men större skillnad i svagt ljus utan stativ och med rörliga objekt.
eftersom jag inte fotar på frihand i mörker utan enbart med stativ och mest fasta objekt så är det ingen ide att byta än hör jag.
man kör ju ändå alltid på ISO 100.

för fågelfreaken en sen kväll är den nog en vass..en

Det är ju endast om vi pratar riktigt skitmörkt och du vill kunna fota tex folk eller andra rörliga saker som kräver en någorlunda snabb tid som det gör större skillnad..

Stjärnor till exempel där du är tidsbegränsad av brännvidden på objektivet kan du ha nytta av det iom att du kan gå upp i ISO ett par steg och möjligtivis få med lite fler stjärnor med samma brus...

Tittade på det där i RAW läget och det ser ju väldigt bra ut för 5D3, men man måste upp i halvabsurda ISO tal innan skillnaden blir påtaglig, men visst kan man urskilja den redan på 3200. D800 är ju svår att jämföra då upplösningen är högre, vid första anblicken tycker jag inte den hänger med riktigt och att bruset likanr det från 7D.

Tittade på det där i RAW läget och det ser ju väldigt bra ut för 5D3, men man måste upp i halvabsurda ISO tal innan skillnaden blir påtaglig, men visst kan man urskilja den redan på 3200. D800 är ju svår att jämföra då upplösningen är högre, vid första anblicken tycker jag inte den hänger med riktigt och att bruset likanr det från 7D.

Absurd är den bara om man använder det fel. För mig är alltså det superduper bra när jag fotar i kyrkan på bröllop och minglet i efterfesten.
Sen att mk3 är tyst är ju suveränt. Har skälv stått framme i kyrkan ett par ggr med fotografer klickandes hit och dit. Varken ljud eller blixt anser jag är poppis.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Absurd är den bara om man använder det fel. För mig är alltså det superduper bra när jag fotar i kyrkan på bröllop och minglet i efterfesten.
Sen att mk3 är tyst är ju suveränt. Har skälv stått framme i kyrkan ett par ggr med fotografer klickandes hit och dit. Varken ljud eller blixt anser jag är poppis.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Jag är ju själv bröllopsfotograf men över 6400 har jag aldrig gått.
Älskar också det tysta läget och mest dom dubbla kortplatserna. För mig var det viktigt att det ser bra ut upp till 6400 och att det sedan går att printa bilder tagna på 12800 är en bonus.
Menade bara att man får kolla på riktigt höga ISO för att se skillnaden.

Helt såld redan, bara haft den i 4 timmar.

Det tysta läget är helt underbart, i sällskap, bröllopsfoto, gatufoto för den delen.
Tycker den är skarpare default än Mk2:an, mycket närmare original 5D:ns pixelskärpa, sen isoprestandan är ju bara grym.

Skall plåta hockey på fredag, då får vi se om 7D:n skickas eller inte

Om någon missat har dpreview sina studiobilder färdiga på Mk3

Är jag alldeles tokig om jag tycker att 5D2 är skarpare i detaljbilderna jämfört med 5D3? Både på 100 och 400 ISO, framför allt garnnystanet och gemen tycker jag har bättre.. kontrast kanske det är. Illusion eller missar jag nåt uppenbart?

Är det för att jag bara tittar på raw-formatet? Är inte så intresserad av hur den inbyggda jpg-framkallningen blir eftersom jag inte lär använda den alls på 5D3 heller.

Är jag alldeles tokig om jag tycker att 5D2 är skarpare i detaljbilderna jämfört med 5D3? Både på 100 och 400 ISO, framför allt garnnystanet och gemen tycker jag har bättre.. kontrast kanske det är. Illusion eller missar jag nåt uppenbart?

Är det för att jag bara tittar på raw-formatet? Är inte så intresserad av hur den inbyggda jpg-framkallningen blir eftersom jag inte lär använda den alls på 5D3 heller.

Jag tittade på ISO 100 bilderna och tycker det varierar i olika delar av bilden. Spekortet hjärter dam, övre vänstra hörnet, där är 5D3 klart skarpare men 7D allra skarpast. Likadant på Martiniflaskans märke på halsen. Tycker det verkar som fokusplanet ligger lite olika och aningen längre bort med 5D3..

DPR är inte mycket värda att lita på vad gäller jämförande av bildkvalitet mellan olika kameror då de bara jämför vid 100% av respektive kameras pixelmängd. I det här fallet innebär det storlekar mellan 130 - 180 cm utskriftslängder vid 100 ppi skärmupplösning. Dessutom så verkar det vara lite si och så med fokuseringarna.

Någon som har koll på vad de använder för glugg till testerna? Vad kör de på för bländare?

Spelkortet är markant mycket skarpare på 7D och det känns som det ligger lite bakom en del av de andra motiven. Det skulle ju kunna vara så att det är skärpedjupet som gör skillnaden där.

I övrigt är det ju välditgt subtila skillnader mellan de olika kamerorna.

DPR kör 85'or på FF/FX, 85/1.8 på F11 för det mesta. Sonys kördes nog med Zeiss-85'an.
På crop-kamerorna (och 4/3) kör de 50mm F8 tror jag.

DPR har samma tendens som alla andra som "exponerar lika" enligt kamerans mätare, ett visst ISO ger längre slutartider på Canon-kameror.

Ja jag tycker också att det är vanskligt att jämföra bilder från DPR eftersom att inte sällan är olika delar av bilden skarpa eftersom de inte lagt fokus på samma ställe. Blev inte klok på en del jämförelser innan jag upptäckte det.

De flesta "etablerade" s.k. testsajter på nätet är väldigt dåliga och okunniga på jämförande bildtester. Vad gäller DPR så skapar deras svårtolkade bildtester ofta hög trafik i deras forum så det är kanske inte så konstigt att dom inte vill ändra på testmetodiken trots flera påstötningar av kunniga personer genom åren.

DPR kör 85'or på FF/FX, 85/1.8 på F11 för det mesta. Sonys kördes nog med Zeiss-85'an.
På crop-kamerorna (och 4/3) kör de 50mm F8 tror jag.

DPR har samma tendens som alla andra som "exponerar lika" enligt kamerans mätare, ett visst ISO ger längre slutartider på Canon-kameror.

Tack för infon.

Jag är näjds med mitt hopp och som alla andra hade jag velat att den skulle varit billigare och som alla andra vill jag nog att den skulle varit gratis med och som alla teknikfreaks hadejag önskat att den hade slått Nikon på fingrarna ;)
Man kan inte få allt, men man kan vara nöjd ändå.

/Stefan

Men det gör den väl? Hur i hela friden skall du på ett smidigt sätt kunna plåta med allt ditt Canonglas med en D800?? Garanterat att din mk3a fungerar bättre med dem

Dessutom så verkar det vara lite si och så med fokuseringarna.

Ja, det kan väl vara så enkelt att de missade fokus en aning med 5D3. Skönt i så fall - eller inte, för då måste jag fortsätta spara till en. Det känns väl lite osannolikt att den skulle fånga mindre skarpa bilder än föregångaren.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar