Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma här, eller rättare sagt hat just kommit hem igen från en lite kamerautflykt, började tröttna på att fota böckerna i min bokhylla.

Just hemkommen från en kylig promenad runt Råstasjön. 300 bilder på skrattmåsar och talgoxar.

En sak är helt klar. 5DmkIII fungerar alldeles utmärkt till fågelfoto. Jag upplever AF som snabbare och pålitligare än 7D och lustigt nog saknade jag inte "brännviddsförlängningen". Trots att jag inte har samma räckvidd så tycker jag att jag ändå får bättre detaljer och skärpa med 5D.

Skall se om jag kan lägga upp något exempel ikväll på hur pass väl AI Servo fungerar, men nu blilr det familjeträff och chans att testa hög-ISO egenskaperna! ;)

Blir bara mer och mer nöjd med det här kamera - du hade helt rätt Björn - jag blev inte besviken! :)

Blir bara mer och mer nöjd med det här kamera - du hade helt rätt Björn - jag blev inte besviken! :)

Glädjer mig att jag inte bidragit till ett köp du ångrar.
Jag var till Ängsjö vid Stäket, det var kallt och ruggigt. Tog ett hundratal bilder mest på sonen som var med, funkade bra på alla bilder utom några där jag inte höll koll ordentligt på slutartiden och fick rörelseoskärpa. Var nyfiken hur uteporträtten funkade då jag gör mycket sånt.
Såg lite bandning för första gången med kameran, där jag mätt på fel ställe och exponerat för lågt dök det upp i hans svarta jacka när jag drog upp skuggorna bilden. Inget allvarligt och det rensade upp fint i LR med bara lite brusreducering.

se där
det är därför 3an har suddigare bilder.
jag undrade vad fan det var frågan om.

folk måste alltså pilla i kameran och tappa garantin för att få samma skärpa som Mark 2.
vilken jäkla miss alltså haha

jämför Kodak Control Patches lite längre ner
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-Mark-III-DSLR-Camera-Review.aspx

det blir en Mark 2a här.
fota birdie birdies lämnar jag åt andra.

Här kommer ett exempel på hur pass bra mkIII är på fölande fokus. Jag körde AI servo med utökad centerpunkt, i övrigt default inställningar.

Följde en skrattmås på långt håll som flög bakom ett träd. Intressant att se att fokusen lyckades hålla sig kvar på måsen trots alla grenar.

Bilagor

• Fokus5D-1.jpg
    Fokus5D-1.jpg
    80.6 KB · Visningar: 435
  • Fokus5D-2.jpg
    Fokus5D-2.jpg
    85 KB · Visningar: 437
  • Fokus5D-4.jpg
    Fokus5D-4.jpg
    81.2 KB · Visningar: 437
se där
det är därför 3an har suddigare bilder.
jag undrade vad fan det var frågan om.

folk måste alltså pilla i kameran och tappa garantin för att få samma skärpa som Mark 2.
vilken jäkla miss alltså haha

jämför Kodak Control Patches lite längre ner
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-Mark-III-DSLR-Camera-Review.aspx

det blir en Mark 2a här.
fota birdie birdies lämnar jag åt andra.

Det är DPP som är problemet, inte EOS 5D Mk III. Givetvis kommer Canon att fixa det problemet.

Grymt, nu blir man mer än sugen....

Jag har kollat igenom mina bilder från idag och det känns verkligen som autofokusen är ett rejält kliv uppåt - och då jämför jag med 7D som jag tyckte var riktigt bra.

Ett tag hade jag en tanke på att behålla 7D för just fågelfoto men som det känns nu är det nog onödigt - 5DmIII känns verkligen som det ultimata allroundkameran.

Jag har kollat igenom mina bilder från idag och det känns verkligen som autofokusen är ett rejält kliv uppåt - och då jämför jag med 7D som jag tyckte var riktigt bra.

Ett tag hade jag en tanke på att behålla 7D för just fågelfoto men som det känns nu är det nog onödigt - 5DmIII känns verkligen som det ultimata allroundkameran.

Men snälla tänk på min plånbok ;-)
Jag som precis trodde att jag bestämt mig för att 7D och 100-400 skulle bli den rätt kombon på min Afrikaresa. Nu ser det ju att att behöva bli 5D mk III + 200-400X1,4...

Men snälla tänk på min plånbok ;-)
Jag som precis trodde att jag bestämt mig för att 7D och 100-400 skulle bli den rätt kombon på min Afrikaresa. Nu ser det ju att att behöva bli 5D mk III + 200-400X1,4...

Det kostar att läsa fotosidan! :)

Skämt åsido, jag har ju gått från 350D -> 400D -> 40D -> 7D -> 5Dmk3 och det senast steget är det som givit störst skillnad. Tur det med tanke på priset....

Nåväl, jag kanske inte skall bli alltför entusiastisk, än så länge har jag ju bara testat några timmar och säkert kommer det att dyka upp en och annan smolk i bägaren.

Idag satt jag i en bil pa skumpiga Bangkokgator och tog lite gatubilder genom en typ 2 stop solfilmad smutsig sidoruta. Fokus sitter hel tiden, otroligt imponerande. Bra resultat vid ISO 12800 for att frysa uppskattas ocksa :) Igar testade jag vadertatningen under en mycket regning fest efter en munksermoni, kameran lever fortfarande.

Dom eventuella sma tekniska brister som har papekas har sa har langt inte stort platande i verkliga livet.

Edit:
Korde Case 2 pga stolpar och annat.

Måste få klarhet i en sak. Många säger att nya femman är oskarpare än föregångaren, gäller detta bara rawfilerna eftersom Dpp lägger på en brusreducering eller är jpeg filerna direkt ur kameran också oskarpare? Om man använder sig av samma inställningar i picturestyle och inte använder sig av t.e.x för mycket NR? Vore tacksam för svar, vill inte lura mig själv. Om nya femman ÄR oskarpare än 5d2 så skulle jag uppskatta om nån som har verkligen testat säger det.

Måste få klarhet i en sak. Många säger att nya femman är oskarpare än föregångaren, gäller detta bara rawfilerna eftersom Dpp lägger på en brusreducering eller är jpeg filerna direkt ur kameran också oskarpare? Om man använder sig av samma inställningar i picturestyle och inte använder sig av t.e.x för mycket NR? Vore tacksam för svar, vill inte lura mig själv. Om nya femman ÄR oskarpare än 5d2 så skulle jag uppskatta om nån som har verkligen testat säger det.

Jag har inte använt DPP, kör i Lightroom, bilderna är inte oskarpare än 5D mkII varken i raw eller jpg. Har testat massor under dom 9 dagar jag haft kameran och brist på skärpa är inget jag upplevt. Första dagarna gjorde jag jämförande tester med mkII men sen sålde jag den.

Jag har inte använt DPP, kör i Lightroom, bilderna är inte oskarpare än 5D mkII varken i raw eller jpg. Har testat massor under dom 9 dagar jag haft kameran och brist på skärpa är inget jag upplevt. Första dagarna gjorde jag jämförande tester med mkII men sen sålde jag den.

Tack så mycket Björn! Jag går och funderar på att slå till på en M3:a ändå. Ser mörkt ut på D800 fronten. Om nya femman har minst lika bra bildkvalité som föregångaren så skulle jag vara nöjd, att den har fått riktigt bra af och ännu bättre filmfunktioner är också ett stort plus. Snart kanske vi blir Canonbröder =D Då ska jag inte vara orolig att den på nåt sätt är mindre skarp än föregångaren.

Tack så mycket Björn! Jag går och funderar på att slå till på en M3:a ändå. Ser mörkt ut på D800 fronten. Om nya femman har minst lika bra bildkvalité som föregångaren så skulle jag vara nöjd, att den har fått riktigt bra af och ännu bättre filmfunktioner är också ett stort plus. Snart kanske vi blir Canonbröder =D Då ska jag inte vara orolig att den på nåt sätt är mindre skarp än föregångaren.

Du behöver inte oroa dig för det. jag har 7D, 5D, 5dMk2, samt Mk3:an ... tycker Mk3:an och classic ligger närmast varandra (i skärpa) med mk2:an tätt bakom.

Du behöver inte oroa dig för det. jag har 7D, 5D, 5dMk2, samt Mk3:an ... tycker Mk3:an och classic ligger närmast varandra med mk2:an tätt bakom.
Intressant! Hur menar du då? Att 5D classic har bättre bild än 2:an? Förresten, hur är det att öppna rawfiler från 5D3:an i LR 4? Funkar det problemfritt?

Går det att köra filerna från 5D III i DPP som följde med 5D II?
Om det går - har någon jämfört resultaten den vägen?
NEJ!
Du behöver nya versionen för Mk3-filer. Och du kan få ut skärpa om du väljer High Speed istället för HiQuality. Vad som händer är att vissa funktioner inte går att användas... men de grundläggande funkar. Du kan alltså lätt jämföra mellan Mk2 och 3 med nya DPP!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar