Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
ok pool att D800 kommer sälja mycket beror på att Nikon gänget bara haft D3x med hög upplösning så dom som kommer köpa den är mest Nikon ägare.
Om du är Nikon ägare så har du inte haft något högupplöst alternativ mer än D3x så varför skulle den inte sälja bra? konstigt vore annars. Att canon ägare inte är lika hugande att byta beror mer på att dom är väldigt nöjda med 5D mark 2 däremot yrkesfotografer kommer säkerligen köpa nya för det är aldrig fel att fylla på avskrivningkontot.

Sedan att du säger att du inte är imponerad av 5D mark 3 visar väl mer på din okunskap än något annat. Att du säger att du inte är impad av kameran är väl upp till dig men du borde kanske vänta på att se TESTER att döma ut segrare innan tester av kamerorna är lika som att utse champions league vinnare innan matchen ens är spelad. sedan var det du som började kalla mig fan boy o det är totalt fel eftersom jag kör Nikon o bla haft D3x o kört canon från första 1ds som kom o den var dyr kostade sjuttio tusen. Jag använder mina kameror i yrket o har kört Hasselblad,Pentax,canon o Nikon så märket för mig spelar ingen roll o jag faller inte för alla tester utan brukar få låna kameror o testa dom själv.
Tror du att du kan se skillnad på en bild mellan 5D mark 2 o D800?
 
Om man följer denna tråd kan man lätt få uppfattningen att vissa skribenters hela ekonomiska existens hänger på hur många kameror Nikon/Canon säljer av en viss modell ;-) (Läs Nikon D800, Canon 5DIII) Har man måhända stora aktieposter placerade i företagen? Ärligt talat så är det för egen del helt ointressant hur många kameror av respektive märke som säljs. Kamerahuset är en del av ett system och jag har svårt att tro att många skulle byta system bara för att en konkurrent har ett kamerahus som kanske är marginellt bättre i någon aspekt .... Jag kan garantera att det även i fortsättningen kommer att gå att ta utmärkta bilder med både Nikon och Canon men givetvis även med Pentax, Sony m fl.
För mig är nya 5DIII i alla fall vad jag väntat på dvs.en tillräckligt snabb fullformatare, bra autofokus/ljusmätningssystem (förhoppningsvis) och med en bildkvalité som säkert kommer att duga för mina behov. Prislappen är i dagsläget i högsta laget men det sker säkert en marknadsanpassning med tiden .... /Lasse
 
Phool, om du blir nöjd med din D800 så vad är bättre än det ?? Om nu nån av nån konstig anledning skulle bli nöjd med sin nya 5d3 så är väl det också ok, eller hur ? : )

Ut och fota med din nya kamera när du får den och lägg in några bilder i nån av de pooler som finns här på fs och glöm alla surgubbar, fanboy eller vad man nu vill kalla dem här på diskussions forumet, har aldrig märkt av denna märkestalibanism i nån av de bildpooler som finns här på fs, ut och fota Phool !! :)
 
Phool, om du blir nöjd med din D800 så vad är bättre än det ?? Om nu nån av nån konstig anledning skulle bli nöjd med sin nya 5d3 så är väl det också ok, eller hur ? : )

Ut och fota med din nya kamera när du får den och lägg in några bilder i nån av de pooler som finns här på fs och glöm alla surgubbar, fanboy eller vad man nu vill kalla dem här på diskussions forumet, har aldrig märkt av denna märkestalibanism i nån av de bildpooler som finns här på fs, ut och fota Phool !! :)

han får nog vänta länge på sin kamera pool eftersom han antagligen inte är Nps medlem. Min är på ingång...
 
Canons problem här är tvådelat.
1) Dels har dom helt enkelt inte produktionsmöjligheterna som 10x större och mer specialinriktade företag (inom sensortillverkning / CMOS) har, alltså KAN dom helt enkelt inte tillverka den elektronik som sitter bredvid varje enskild pixel på sensorn med samma förminskning. Detta begränsar deras valmöjligheter angående hur dom kan konstruera en sensor.
Detta begränsar deras möjligheter att komma ner i riktigt, riktigt låga läsbrus-siffror på låga ISO. Det är detta som begränsar deras låg-ISO-egenskaper. För folk som aldrig någonsin lättar en skugga är detta inte ett problem, eftersom en Canon-sensor är ungefär/nästan lika bra som en Aptina/Sony-sensor redan ett par steg upp från svart, alltså vid -7 eller -8Ev ner från högdagern.

2) Dels har de valt en färgfiltersammansättning som gör att kameran blir mindre känslig för "dåligt ljus", dvs lysrör osv, och samtidigt är lite svagare så att mer ljus släpps igenom till sensorn > mindre brus men sämre färgstyrka.
Detta gör att kameran blir mer "likformig" i färgåtergivning oberoende av ljuset. Men tyvärr är det ju inte så att man bara kan vinna saker utan förluster här - det sker alltid på bekostnad av något annat.
.....................

Canons val av färgfilter ger fördelar med dåliga ljuskällor, skillnaderna mellan ljustyper sticker mindre i ögonen om vi uttrycker det så.
Men samtidigt blir färgåtergivningen under dagsljus eller studioblixt lidande - färgupplösningen blir avsevärt sämre.
Den försämrade färgsepareringen gör också att problemen med färg på höga ISO också ökar. Och eftersom färgen som sensorn i sig självt ger är ganska svag måste den förstärkas mer innan den blir en färdig "bild". Och förstärker man färg mer förstärker man också samtidigt färgbrus mer.

Eftersom Canons största problem med färgseparering ligger mellan rött och grönt är det också här det mesta färgbruset i en färdig bild hamnar. Man får "grön-magenta Canonbrus". Är man inte väldigt försiktig när man brusreducerar detta får man stora platta innehållslösa ytor och "konstig, plastisk" färgåtergivning.

Om man tittar på I.M:s testbilder, jag vet att många inte giller deras metoder, men ändå på höga iso blir D7000- bilderna mer rödbrusiga än det bruset du tillskriver Canon, jag kan inte tycka att D7000- bilden är bättre.
 
ok pool att D800 kommer sälja mycket beror på att Nikon gänget bara haft D3x med hög upplösning så dom som kommer köpa den är mest Nikon ägare.
Om du är Nikon ägare så har du inte haft något högupplöst alternativ mer än D3x så varför skulle den inte sälja bra? konstigt vore annars. Att canon ägare inte är lika hugande att byta beror mer på att dom är väldigt nöjda med 5D mark 2 däremot yrkesfotografer kommer säkerligen köpa nya för det är aldrig fel att fylla på avskrivningkontot.

Sedan att du säger att du inte är imponerad av 5D mark 3 visar väl mer på din okunskap än något annat. Att du säger att du inte är impad av kameran är väl upp till dig men du borde kanske vänta på att se TESTER att döma ut segrare innan tester av kamerorna är lika som att utse champions league vinnare innan matchen ens är spelad. sedan var det du som började kalla mig fan boy o det är totalt fel eftersom jag kör Nikon o bla haft D3x o kört canon från första 1ds som kom o den var dyr kostade sjuttio tusen. Jag använder mina kameror i yrket o har kört Hasselblad,Pentax,canon o Nikon så märket för mig spelar ingen roll o jag faller inte för alla tester utan brukar få låna kameror o testa dom själv.
Tror du att du kan se skillnad på en bild mellan 5D mark 2 o D800?
Handen på hjärtat så tror jag att varken du eller jag är särskilt kunniga. Du bevisar också en stor okunskap genom att säga att man inte kommer att se skillnad på en bild från 5d2 och D800, hur menar du då? 10x15? A4? A3? A2? Nu tycker jag att du och jag slutar skriva till varandra och slutar kommenterar varandras inlägg. Det leder ingenstans. Men jag ska återkomma med ett pm till dig när kamerorna är testade och det finns lite resultat från dxo så kan vi diskutera det privat över mail istället för att förstöra denna tråd ytterligare. Och jag själv vet att jag inte har bidragit med nåt vettigt i denna tråd och det känns som att det är nog med klagande nu.
 
Ursäkta Ove, jag är inte din vän, så jag skulle uppskatta om du slutade kalla mig för fanboy och dra slutsatser om hur jag har tänkt tidigare ang pixlar. Nu syftar inte jag på dig, men man måste vara väldigt blind och naiv om man tror att nya 5D:n kommer att bli någonting i närheten av det 5D2 var, den kameran knockade världen som du säger med sin försäljning. Och att du säger att inte priset spelar roll är inget annat än naivt. Om vi nu tar och tänker på VERKLIGHETEN så är det otroligt många fler D800 än 5D3 som är förhandsbokade, och antalet kommer troligtvis att öka ännu mer för D800 och minska för 5D3, lyssna inte på mig, skit i vad jag säger, jag är ju ingen alls, men ska du säga emot den verkliga sanningen, alltså vad försäljningen säger? Hur mycket du än hyllar nya 5D:n så ändrar det ju inte det faktum att det är många många fler som hyllar D800:n. Läs lite på olika forum, ring runt och hör om kölistor. Det är inte svårare än att Nikon med sin D800 kommer att köra över 5D3 denna gång. Det har hänt märkligare saker du vet... Kolla på testbilder från 5D3 så ser du att kameran inte ens ser särskilt bra ut. Förlåt, men jag är bara en av många som inte är impad av nya 5D:n. Jag tror inte att allt nytt är automatiskt jättebra. D800 däremot kommer att vara nåt i hästväg. Jag vet att jag gör inte bort mig när jag säger så.

Jag vill minnas att det var någon, gissa vem, som beskyllde mig för att vara fientlgt inställd mot Nikon, jag tycker nog att du är allt för snabb att dra allt för långtgående slutsatser. Jag laddade in en del bilder i datorn idag från mina 10MP o 18MP kameror, det tog sin lilla tid, gratulerar dig till att ladda ner 36MP-bilderna, och till vilken nytta? Att det finns de som behöver mycket Mp är en sak men behöver hobbyfotografer verkligen det, jag tycker nog att 10MP är lite i överkant redan det. Nu förser pensionsmyndigheterna mig med lite för knappt tilltagen månadspeng så det är bara att vara nöjd med det jag har, men visst skulle en 5DIII passa fint.
 
Senast ändrad:
Phool, om du blir nöjd med din D800 så vad är bättre än det ?? Om nu nån av nån konstig anledning skulle bli nöjd med sin nya 5d3 så är väl det också ok, eller hur ? : )

Ut och fota med din nya kamera när du får den och lägg in några bilder i nån av de pooler som finns här på fs och glöm alla surgubbar, fanboy eller vad man nu vill kalla dem här på diskussions forumet, har aldrig märkt av denna märkestalibanism i nån av de bildpooler som finns här på fs, ut och fota Phool !! :)
Yes sir! =D
 
Tror du att du kan se skillnad på en bild mellan 5D mark 2 o D800?

Absolut! Det kan du också om du drar upp dem på din storformatsskrivare. För att inte tala om hur mycket större crop-magnitud du har med D800:an! Utan lågpassfilter är sannolikt D800:an väsentligt skarpare också.
 
Ursäkta Ove, jag är inte din vän, så jag skulle uppskatta om du slutade kalla mig för fanboy och dra slutsatser om hur jag har tänkt tidigare ang pixlar. Nu syftar inte jag på dig, men man måste vara väldigt blind och naiv om man tror att nya 5D:n kommer att bli någonting i närheten av det 5D2 var, den kameran knockade världen som du säger med sin försäljning. Och att du säger att inte priset spelar roll är inget annat än naivt. Om vi nu tar och tänker på VERKLIGHETEN så är det otroligt många fler D800 än 5D3 som är förhandsbokade, och antalet kommer troligtvis att öka ännu mer för D800 och minska för 5D3, lyssna inte på mig, skit i vad jag säger, jag är ju ingen alls, men ska du säga emot den verkliga sanningen, alltså vad försäljningen säger? Hur mycket du än hyllar nya 5D:n så ändrar det ju inte det faktum att det är många många fler som hyllar D800:n. Läs lite på olika forum, ring runt och hör om kölistor. Det är inte svårare än att Nikon med sin D800 kommer att köra över 5D3 denna gång. Det har hänt märkligare saker du vet... Kolla på testbilder från 5D3 så ser du att kameran inte ens ser särskilt bra ut. Förlåt, men jag är bara en av många som inte är impad av nya 5D:n. Jag tror inte att allt nytt är automatiskt jättebra. D800 däremot kommer att vara nåt i hästväg. Jag vet att jag gör inte bort mig när jag säger så.

" ring runt och hör om kölistor."
Jag hoppas verkligen att du inte lägger många av livets dyrbara minuter på detta.

Någon föreslog ny tråd om vs, bra idé.
 
Handen på hjärtat så tror jag att varken du eller jag är särskilt kunniga. Du bevisar också en stor okunskap genom att säga att man inte kommer att se skillnad på en bild från 5d2 och D800, hur menar du då? 10x15? A4? A3? A2? Nu tycker jag att du och jag slutar skriva till varandra och slutar kommenterar varandras inlägg. Det leder ingenstans. Men jag ska återkomma med ett pm till dig när kamerorna är testade och det finns lite resultat från dxo så kan vi diskutera det privat över mail istället för att förstöra denna tråd ytterligare. Och jag själv vet att jag inte har bidragit med nåt vettigt i denna tråd och det känns som att det är nog med klagande nu.

inte kunnnig? ok jag har jobbat i 15 år som yrkesfotograf o har jobbat med flera väldigt stora företag har varit på uppdrag i närmare 40 länder. Du behöver inte återkomma med ett pm för jag kommer ha testat/köpt bägge kamerorna själv långt innan dess. Du framstår bara som ett Nikon troll o jag tänker inte slösa med mer av min tid på tid. Det finns nog flera skäl till att du är amatör o jag yrkesfotograf o ett är att jag ser kameran som ett yrkesredskap o vet att med dagens kameror så är det svårt att se skillnad på en printad bild mellan dom. Jag är helt säker på att du inte skulle se skillnad på en bild upp till A3 från dessa kameror.
 
inte kunnnig? ok jag har jobbat i 15 år som yrkesfotograf o har jobbat med flera väldigt stora företag har varit på uppdrag i närmare 40 länder. Du behöver inte återkomma med ett pm för jag kommer ha testat/köpt bägge kamerorna själv långt innan dess. Du framstår bara som ett Nikon troll o jag tänker inte slösa med mer av min tid på tid. Det finns nog flera skäl till att du är amatör o jag yrkesfotograf o ett är att jag ser kameran som ett yrkesredskap o vet att med dagens kameror så är det svårt att se skillnad på en printad bild mellan dom. Jag är helt säker på att du inte skulle se skillnad på en bild upp till A3 från dessa kameror.

Ok jag bjuder på det där. Men nu behöver vi inte skriva mer till varandra och jag ska icke pm:a dig. Mvh
 
Jag är i den sitsen att jag äger en 5D classic och fotar bara med ett 50/1.4. En kombo som jag haft sen 2005 och som aldrig svikit mig. Men det börjar bli dags att uppgradera.

På pappret så ser 5D Mark III ut som min drömkamera, men det återstår att se tills kameran är testad rejält. Frågan som slår mig är ju varför jag ska betala mer för den, när jag kan få en Nikon D800 billigare. Jag äger ingen stor objektivsamling, ett byte skulle inte drabba mig alls ekonomiskt. Jag hoppas att 5D Mark III blir en fullträff, men oavsett så gillar jag inte alls priset.
 
Jag är i den sitsen att jag äger en 5D classic och fotar bara med ett 50/1.4. En kombo som jag haft sen 2005 och som aldrig svikit mig. Men det börjar bli dags att uppgradera.

På pappret så ser 5D Mark III ut som min drömkamera, men det återstår att se tills kameran är testad rejält. Frågan som slår mig är ju varför jag ska betala mer för den, när jag kan få en Nikon D800 billigare. Jag äger ingen stor objektivsamling, ett byte skulle inte drabba mig alls ekonomiskt. Jag hoppas att 5D Mark III blir en fullträff, men oavsett så gillar jag inte alls priset.

Vi vet inte vad priset i butik landar på, förhoppningsvis dyker det i samma takt som tidigare.
 
Jag är i den sitsen att jag äger en 5D classic och fotar bara med ett 50/1.4. En kombo som jag haft sen 2005 och som aldrig svikit mig. Men det börjar bli dags att uppgradera.

På pappret så ser 5D Mark III ut som min drömkamera, men det återstår att se tills kameran är testad rejält. Frågan som slår mig är ju varför jag ska betala mer för den, när jag kan få en Nikon D800 billigare. Jag äger ingen stor objektivsamling, ett byte skulle inte drabba mig alls ekonomiskt. Jag hoppas att 5D Mark III blir en fullträff, men oavsett så gillar jag inte alls priset.
5D kostade 30000 2005. 5DIII kostar 32000 2012. Fortsätt slit på din 5D i ett år till så har 5DIII kommit ned i drägligt pris, eller köp en 5DIII begagnad när tillfälle ges.
 
Vi vet inte vad priset i butik landar på, förhoppningsvis dyker det i samma takt som tidigare.
Så blir det säkert. Men det bådar inte gott att Canon har valt ett högre listpris. Och igen, varför ska jag sitta hemma och vänta på att priset ska sjunka när det finns ett alternativ hos Nikon som är billigare? Redan där kan Canon ha tappat mig som köpare.

Jag vet att det inte är så för de flesta då de är uppbundna till ett märke, men för mig som inte är det och för "första gången"-köparna så är det bara naturligt att man ställer sig frågan, varför?
 
Så blir det säkert. Men det bådar inte gott att Canon har valt ett högre listpris. Och igen, varför ska jag sitta hemma och vänta på att priset ska sjunka när det finns ett alternativ hos Nikon som är billigare? Redan där kan Canon ha tappat mig som köpare.

Jag vet att det inte är så för de flesta då de är uppbundna till ett märke, men för mig som inte är det och för "första gången"-köparna så är det bara naturligt att man ställer sig frågan, varför?

Det enkla svaret är att Canon marknadsavdelning helt enkelt anser att det är ett korrekt pris för 5DIII
Exakt vad det baseras på kommer vi aldrig att få reda på.
Tycker du att Nikon ger dig ett bättre alternativ för dina behov, dessutom till lägre pris, så verkar valet enkelt ;-)
 
Kanske ska förtydliga att jag inte söker svaret på frågan varför jag ska välja 5D Mark III framför Nikon D800 då den inte går att svara på innan kamerorna är testade mot varandra.

Jag är helt övertygad om att båda kamerorna kommer att lämna bildfiler som gör de flesta kunder nöjda. Men jag har inga kunder, fotar bara för egen vinning. Och då slänga ut 30 000kr så vill man gärna ha det som ger mest för pengarna. Det flesta är väl överens om att canon inte längre är i ledande gällande bäst sensorer, men jag hoppas att Canon kommit ikapp lite.
 
Så blir det säkert. Men det bådar inte gott att Canon har valt ett högre listpris. Och igen, varför ska jag sitta hemma och vänta på att priset ska sjunka när det finns ett alternativ hos Nikon som är billigare? Redan där kan Canon ha tappat mig som köpare.

Jag vet att det inte är så för de flesta då de är uppbundna till ett märke, men för mig som inte är det och för "första gången"-köparna så är det bara naturligt att man ställer sig frågan, varför?

Man väljer förmodligen inte bara kamera efter pris, när nybörjare frågar om nyköp rekommenderar man ofta att känna och klämma i butik. Om du tycker att Nikons grepp och menysystem är bättre för dig än Canons kanske du ska byta, annars stanna kvar. Megapixlar och pris är inte alltid viktigast, åtminstone inte för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.