Jag har 11 objektiv , 2 blixar, 1 konverter och 3 kamerahus. Att sälja dem på begagnat marknaden och ersättas med likvärdiga från annat märke är nog inte gjort i en handvändning! Min erfarenhet av begagnat handel är att det är ganska tidsödande, inte minst nu när det är så vanligt med bedrägerier och folk inte längre vågar lita på varandra.
Lite sunt förnuft är ju alltid bra.
Om man som du har 3 kameror och en massa objektiv, blixtar osv. så har man ju faktiskt ett riktigt system att ta hänsyn till. Även om man skulle kunna sälja allt så ligger det förmodligen en stor möda av köp/sälj/byten osv. innan man hamnat där och har de rätta grejerna som presterar bra.
Jag har också en period suttit med ännu fler objektiv och kameror, men efter att ha nagelfarit det och gått igenom noga märkt att vissainte använts nästan alls och att det funnits flera överlappnigar helt i onödan, så jag har bantat utrustningen ordentligt och har numera ett komplett system utan så väldigt många olika. Jag har svårt att tro att man har behov av 11 objektiv faktiskt.
Hursomhelst så är det klart att om man har så mycket finns det inte något skäl att byta system egentligen om man dessutom är nöjd. Då spelar inte prisskillnaden på ett par tuenlappar mellan just kameran någon roll heller.
Däremot brukar argumentet att man är låst till ett system användas av folk so mfaktiskt inte alls är det, utan kanska har en kamera, tre objektiv och en blit eller så. Då tycker jag det inte är något hinder i praktiken faktiskt och för radar_Adam so mhar ett äldre kamerahus och ett objektiv som inte heller är något specialobjektiv finns som jag ser det inga hinder alls, utan fritt fram att välja det som för stunden är det bästa.
När det gäller 5DMk3 så är skillnaden så minimal jämfört med föregångaren att om man har en 5Dmk2 så finns knappast nån anledning att uppgradera alls, utan istället invänta nästa parallell-modell med betydligt högre upplösning som med all säkerhet kommer.
Jag tycker faktiskt inte ens Nikon D800 är speciellt högupplöst. Det motsvarar ju bara 15 megapixel på en sensor i APS-C storlek. Nu har ju sony visat att det funkar fnit att få in 24 megapixel på en sådan sensoryta. Canon 5DMk3 motsvarar ju bara c:a 9 megapixel på Canons 1,6 crop-sensor. Tycker det är rätt fjuttigt. Fördelen är att även ganska mediokra objektiv presterar bra på en sådan lågupplöst sensor, när man ökar den så bör objektiven klara högre linjeupplösning och kontrast för att kunna dra nytta av sensorn fullt ut.
Helst skulle jag vilja ha en riktigt höguplöst kamera med 45-60 megapixel och jag tror att det kommer och med mycket bra resultat också, fast det dröjer till 2013. Alternatvíven är ju mellanformatare, men kameahus för 200 000 kr och sedan svindyra objektiv ovanpå detta är inte ett alternativ pga kostnaden.
/Mats