Jag tror verkligen inte att de här skillnaderna märkena emellan spelar någon vidare roll i praktiken. På mitt gamla kontor hade ungefär hälften av oss D700 och hälften 5DII
...
De jobb som görs med dem är allt från dagspress, skivomslag, magasin, mode. De klagomål som hördes rörde felfokus och att någon hade svårt att få till hudtoner, aldrig att någon hade problem med upplösning eller brus.
Någonstans i en tråd om antigen Nikon D3s eller Canon 1D mkIV har det gjorts en jämförelse mellan kamerorna på samma ISO, med praktiskt taget samma förutsättningar.
Bilderna redigerades på ett högst normalt sätt.
För att sedan skrivas ut i samma storlek, på samma typ av papper, i samma skrivare.
Den skillnad på 1,3 steg som förvissa går att mäta upp på oredigerade RAW-filer är en sak.
Men den skillnaden var inte synlig över huvud taget i utskrifterna.
Jag har personligen svårt att förstå detta enorma fokus på oredigerade bilder i 100% crop.
Skillnaderna mellan Canon och Nikon är i dagsläget för det allra mesta inte synbara i praktiskt bruk, i övriga fall är skillnaden allt som oftast riktigt liten.
Jag kan helt uppriktigt säga att i mitt funderande på att stanna hos Canon, eller byta till Nikon så funderar jag i praktiken inte på det här med bildkvalitén över huvud taget.
5D mkIII är i mina ögon en fantastisk "allround-kamera" som kommer att fungera utmärkt för allt från dagspress till magasin, bröllop och studio.
Det är dock en sak som jag finner högst märklig.
Canon har äntligen begripit nyttan av att kunna redigera RAW-filer direkt i kameran, för att sedan spara dem som Jpeg.
Men verkar ha utelämnat möjligheten att rösttagga bilderna i kameran...
För min, och en del andra pressfotografers del, så tar det ganska kraftigt udden av möjligheten att redigera bilderna direkt i kameran.
Som "grädde på moset" så har Nikon tänkt ett steg till på oss som skickar bilder direkt från kameran genom att göra det möjligt att lägga på viss metadata direkt i kameran.
Jag vågar påstå att sådana här detaljer i förlängningen kommer att ha större betydelse för val av system bland yrkesfotografer, speciellt med inriktning mot press, än de skillnader i bildkvalité som ändå inte syns i den färdiga bilden.
Det nya batterigreppet är rätt tänkt på det sätt att det går att använda med fler hus.
Men behovet av kablar som riskerar att lossna, och avsaknaden av rösttaggning har i stort sett dödat mitt intresse för 5D mkIII.