Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Visst är priset högt men det är det även för batterigreppet till Mark II:an så det leder mig till min fråga (som är lite OT): jag hade tänkt köpa ett batterigrepp till min Mark II och undrar om det är någon som vet om det nya, BG-E11, även passar till en Mark II:a? Är det bättre ergonomi och mer funktionalitet på det nya som Cyberphoto påstår så kan det vara värt 500 extra.

Jag har letat på Canons sidor men jag lyckades inte hitta någon produktsida för vare sig det nya eller det gamla greppet.
 
Priset tycker jag också är högt, hade räknat (och budgeterat) med ca 25000:-

Alternativet är inte en D800 utan att köra vidare med det jag har, säkert det vettigaste men inte lika kul.

Ta en trevlig weekend resa till New York så kan du köpa den för ca 22.000 kr på B&H eller Adorama
Håkan
 
Visst är priset högt men det är det även för batterigreppet till Mark II:an så det leder mig till min fråga (som är lite OT): jag hade tänkt köpa ett batterigrepp till min Mark II och undrar om det är någon som vet om det nya, BG-E11, även passar till en Mark II:a? Är det bättre ergonomi och mer funktionalitet på det nya som Cyberphoto påstår så kan det vara värt 500 extra.

Jag har letat på Canons sidor men jag lyckades inte hitta någon produktsida för vare sig det nya eller det gamla greppet.

Det gamla passar inte på 5D Mark III även om det är samma batterier.

Har svårt att tro att styrpinnen skulle fungera även om BG-E11 skulle passa på Mark II.
 
Senast ändrad:
Visst är det så att dom flesta blir inlåsta till sitt kameramärke man har, objektiven till denna typ av modeller är också ofta av hög klass, och kostar en bra slant. [...]

Om 5DIII hade fått 18Mp eller 36Mp så kan bara ägarna av dessa lita på att Canon måste ha gjort rätt. Utan att ha en aning om vad DX0 kommer att redovisa för siffror, så sköter inlåsningen av objektivparken hela problemet även om DX0:s siffror inte skulle bli lysande. Så ser verkligheten ut för dom flesta.

Fast jag är inte så säker på att vi generellt har så där jättemånga objektiv numera som vi hade förr. Med tanke på hur folk resonerar om bildkvalitet i den här tråden, borde de allra flesta klara sig fint med en 24-105 och en 70-200. Även om man nu samlat på sig en hög objektiv genom åren, så kommer det version II:eek:r lite då och då och det är många som vill uppgradera ändå.
 
Fast jag är inte så säker på att vi generellt har så där jättemånga objektiv numera som vi hade förr. Med tanke på hur folk resonerar om bildkvalitet i den här tråden, borde de allra flesta klara sig fint med en 24-105 och en 70-200. Även om man nu samlat på sig en hög objektiv genom åren, så kommer det version II:eek:r lite då och då och det är många som vill uppgradera ändå.

En majoritet av ägare har säkerligen bara enstaka glugg, kanske två.

Själv har jag väl ett knappt 10-tal och använder dem alla vid olika tillfällen. Dessutom har jag behållit mina gamla hus och använder dem som reserv och slit & släng, 400D i golfbagen, till sonen, 40D utlånad till brorsan etc. Att byta märke för min del skulle kännas ganska tungt....
 
Jag såg lite bilder på AF-punkterna på nätet. Det ser ut som om punkterna är koncentrerade mycket mer i centrum än vad de är på min 7D. Är detta normalt för alla FF-kameror eller skiljer det mellan de olika modellerna hos Canon repsektive Nikon?

Jag är van från 7D att flytta fokuspunkten med joysticken. På 5D mk III så ser det som om man istället måste låsa fokus och komponera om för att få en punkt i "kanten". Eller är jag fel ute?

Nedan ser du sökarutsnitt från 5DIII över sökarutsnittet från 7D, första bilden, samt sökarutsnittet fråb 5DII över 7D. Jämför man bilderna så ser man att af-punkterna är mer utspridda i 5DIII än af-punkterna i 5DII, som i stort sett är lika utspridda som i 7D.

Du kan med välja vilken fokuspunkt du vill med joysticken i 5DIII som i 7D.

Här kommer en bra förklaring om hur AF-fungerar och varför det är problem med AF på mindre bländare än 5.6...

"The AF sensor is basically two "beams", aimed at two points on the "exit pupil", the aperture as seen from the sensor side of the lens. When those two beams are angled in a 10 degree V (+/- 5 degrees from the "chief ray", a ray of light right from the center of the exit pupil) you've got the ability get the widest AF spread (the most AF data) on an f5.6 lens. That's why AF doesn't really work on f8 lenses. It's not the amount of light, after all, f8 is only 1 stop darker than f5.6, and the AF works over a 20 stop range: outdoors at noon to indoors in a bar). It's the angle. An f8 exit pupil is too small, the 10 degree V straddles the lit part.

f2.8 is a 20 degree V (+/- 10 degrees from the chief ray).

The center AF sensor has four beams, covering both a 10 degree and 20 degree beam, and the camera selects automatically between them based on the lens's max aperture."

Källa som även beskriver andra problem med AF...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=33116571

Ett par sökarutsnitt 5DIII/7D och 5DII/7D:
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    52.3 KB · Visningar: 836
  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    35 KB · Visningar: 840
Fast jag är inte så säker på att vi generellt har så där jättemånga objektiv numera som vi hade förr. Med tanke på hur folk resonerar om bildkvalitet i den här tråden, borde de allra flesta klara sig fint med en 24-105 och en 70-200. Även om man nu samlat på sig en hög objektiv genom åren, så kommer det version II:eek:r lite då och då och det är många som vill uppgradera ändå.

Jo entusiasten gör nog som han vill, lite smart med nyversioner är det ju så klart, tillverkarna är inte dumma om dom kan tjäna pengar på oss. Alla rapporter som kommer in om att kamera och optik måste in på kallibrering för fokusens skull, kan göra att man inte vill sälja och byta i onödan eller, när allt till slut fungerar som det skall.

Jag menar bara att även om andra märken kan vara en aning bättre på flera områden, så får man ändå finna sig i vad man har och vad som kommer, just på grund av inlåsningseffekten, men nu förtiden är det endast marginella skillnader mellan modellerna så man behöver väl inte vara bekymrad igentligen.
 
Nedan ser du sökarutsnitt från 5DIII över sökarutsnittet från 7D, första bilden, samt sökarutsnittet fråb 5DII över 7D. Jämför man bilderna så ser man att af-punkterna är mer utspridda i 5DIII än af-punkterna i 5DII, som i stort sett är lika utspridda som i 7D.


Jag kollade på denna sida

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-11675-12364

och där tycker jag mig se att de täcker ett smalare område än vad jag kan se att AF punkterna gör i sökaren på min 7D men så klart svårt att jämföra.

Nåväl, det är ju i princip omöjligt att värdera alla dessa fakta, det enda som kan ge svar är ju att prova prylarna i praktiken.
 
Jag kollade på denna sida

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-11675-12364

och där tycker jag mig se att de täcker ett smalare område än vad jag kan se att AF punkterna gör i sökaren på min 7D men så klart svårt att jämföra.

AF-sensorn 1D X och 5D Mark III är den största hittills och täcker därför större område än AF-sensorn i 1Ds/1Ds Mark II/1Ds Mark III samt 5D och 5D Mark II.

7D och 1D Mark IV har mindre sensorer och därför kan deras AF-sensorer täcka en större del av bildytan. 1D Mark IV och 1Ds Mark III har samma AF-sensor, men olika täckning av bildytan.
 
Realistisk kanske...

Uppriktigt sagt så tror jag oxå att Nikon är tokfel ute med 36 Mpix D800 då det med all säkerhet kommer att bli en mycket liten grupp fotografer som köper den och inte många hobbyfotografer som orkar gå från 12 Mpix D700 till 36 Mpix D800. Det kanske t.o.m. blir så stt många med D700 hoppar till 5DIII istället. Dessutom kommer massor av pressfotografer med 5DII att byta till 5DIII, och massor med hobbyfotografer med 5D och 5DII likaså. Förhållandet 16/10 mellan 5DII/D700 här på FS kommer säkert att bli 21/5 mellan 5DIII/D800 bland hobbyfotograferna här på FS...och utanför...

Spela inte på på dessa spådomar bara, för du är nog käpprätt fel ute här tror jag : ) Jag tror (övertygad) tvärtom, att Nikon -med D800- har glatt en mängd amatörfotografer tillika proffs, från Nikon till Canonanvändare.

/K
 
Jag tror verkligen inte att de här skillnaderna märkena emellan spelar någon vidare roll i praktiken. På mitt gamla kontor hade ungefär hälften av oss D700 och hälften 5DII (plus ett antal Pentax 67). De jobb som görs med dem är allt från dagspress, skivomslag, magasin, mode. De klagomål som hördes rörde felfokus och att någon hade svårt att få till hudtoner, aldrig att någon hade problem med upplösning eller brus.
 
Visst är priset högt men det är det även för batterigreppet till Mark II:an så det leder mig till min fråga (som är lite OT): jag hade tänkt köpa ett batterigrepp till min Mark II och undrar om det är någon som vet om det nya, BG-E11, även passar till en Mark II:a? Är det bättre ergonomi och mer funktionalitet på det nya som Cyberphoto påstår så kan det vara värt 500 extra.

Jag har letat på Canons sidor men jag lyckades inte hitta någon produktsida för vare sig det nya eller det gamla greppet.

Canons andra nya batterigrepp ,WFT-E7 skall tydligen fungera med både 5dmkIII, 7D samt 60D. Synd att Canon inte har samma tekniska lösning som Nikon MBD-10 (för d700 och d300). Dels för att man kan använda d3s batteri med väl tilltagen batteritid - fö samma batteri som Canon använder till sin 1d-serie, dels för att man slipper den där armen som skall stoppas i batterihålet vill göra bg lite mer lättstuvade. WFT-greppen är dock alldeles för dyra (5-6000kr) för att bara användas som grepp.

Man kan kanske anta att Canon kommit till någon form av insikt, där man fattat man kanske kan sälja fler wft om dessa passar till fler kameror. Dessutom så är det helt enkelt att Wifi-delen att fungera, som dessutom delvis konkurrerar med eye-Wifi-korten.
 
AF-sensorn 1D X och 5D Mark III är den största hittills och täcker därför större område än AF-sensorn i 1Ds/1Ds Mark II/1Ds Mark III samt 5D och 5D Mark II.

7D och 1D Mark IV har mindre sensorer och därför kan deras AF-sensorer täcka en större del av bildytan. 1D Mark IV och 1Ds Mark III har samma AF-sensor, men olika täckning av bildytan.

OK, jag antar att skillnaderna är så små att man lätt anpassar sig.
 
Ingen minns väl lanseringen av iPhone? :)

Spec-nördarna förfasade sig. "Den har jju inte ens 3G. och inte heller ..."
Men köparna köade.
Och användarna älskade den.
Verkligheten är ibland bättre än specen.


Petter ...
 
Det är Sram som används till buffer i kameror. Skillnaden som jag har förstått det är att sram är betydligt snabbare, drar mindre ström, ger mindre fel m.m. Tyvärr är det inga billiga kretsar och tillverkas endast upp till 64 mb. Titta på processorer och hårddiskar. Att koppla samman flera skulle innebära förluster i hastighet. Det handlar med andra ord om en balansgång för att få bästa prestanda med minst utrymme och energiåtgång.

Petitesser, men iaf.

Nej, det är INTE SRAM! Det hade blivit omöjligt dyrt. I stort sett allt som lanserats de senaste två åren har en extern buffert bestående av DDR2 SDRAM, detta innefattar även Canon (även om det i deras papper står som DDR SDRAM, antagligen en nerförenkling till "typ" utan specifikation av undertyp).

Den vanligaste typen idag är 1Gb och 2Gb moduler, instegskameror har en eller två 1Gb-bulor, dyrare/snabbare kameror har flera st 1- eller 2Gb-bulor. Detta är en vanlig minnestyp i en kamera:
http://www.nanya.com/NanyaAdmin/GetFiles.ashx?ID=856

Minnesinterfacet från processorn bestämmer här bandbredden, vare sig Nikons och Canons senaste utnyttjas inte ens fullt ut. Inläsning, process och nersparning kan idag ske med i genomsnitt ca 2Gbit bild-data per sekund, sekventiellt. Sedan beror bufferten räknat i antal bilder på hur snabbt minnet kan avlasta mot minneskorten.
 
Jag tror verkligen inte att de här skillnaderna märkena emellan spelar någon vidare roll i praktiken. På mitt gamla kontor hade ungefär hälften av oss D700 och hälften 5DII
...
De jobb som görs med dem är allt från dagspress, skivomslag, magasin, mode. De klagomål som hördes rörde felfokus och att någon hade svårt att få till hudtoner, aldrig att någon hade problem med upplösning eller brus.

Någonstans i en tråd om antigen Nikon D3s eller Canon 1D mkIV har det gjorts en jämförelse mellan kamerorna på samma ISO, med praktiskt taget samma förutsättningar.
Bilderna redigerades på ett högst normalt sätt.
För att sedan skrivas ut i samma storlek, på samma typ av papper, i samma skrivare.

Den skillnad på 1,3 steg som förvissa går att mäta upp på oredigerade RAW-filer är en sak.
Men den skillnaden var inte synlig över huvud taget i utskrifterna.

Jag har personligen svårt att förstå detta enorma fokus på oredigerade bilder i 100% crop.
Skillnaderna mellan Canon och Nikon är i dagsläget för det allra mesta inte synbara i praktiskt bruk, i övriga fall är skillnaden allt som oftast riktigt liten.

Jag kan helt uppriktigt säga att i mitt funderande på att stanna hos Canon, eller byta till Nikon så funderar jag i praktiken inte på det här med bildkvalitén över huvud taget.

5D mkIII är i mina ögon en fantastisk "allround-kamera" som kommer att fungera utmärkt för allt från dagspress till magasin, bröllop och studio.

Det är dock en sak som jag finner högst märklig.
Canon har äntligen begripit nyttan av att kunna redigera RAW-filer direkt i kameran, för att sedan spara dem som Jpeg.
Men verkar ha utelämnat möjligheten att rösttagga bilderna i kameran...
För min, och en del andra pressfotografers del, så tar det ganska kraftigt udden av möjligheten att redigera bilderna direkt i kameran.
Som "grädde på moset" så har Nikon tänkt ett steg till på oss som skickar bilder direkt från kameran genom att göra det möjligt att lägga på viss metadata direkt i kameran.

Jag vågar påstå att sådana här detaljer i förlängningen kommer att ha större betydelse för val av system bland yrkesfotografer, speciellt med inriktning mot press, än de skillnader i bildkvalité som ändå inte syns i den färdiga bilden.

Det nya batterigreppet är rätt tänkt på det sätt att det går att använda med fler hus.
Men behovet av kablar som riskerar att lossna, och avsaknaden av rösttaggning har i stort sett dödat mitt intresse för 5D mkIII.
 
Måste bara fråga dig Joakim, när du skriver dom sista raderna här om att vi får vara nöjda om sensorn är lika bra som 1D4. Med tanke på Risedals outtröttliga entregna kamp om utvecklingen av Canons sensorer, som handlade om förbättrad DR och möjligheten till att lätta upp skuggor plus då placering av komponenter som du är bekant med, alltså att få till likheten som den då nya 16mp-sensorn skapade i D7000.

Vänl./Bengt.

Canons problem här är tvådelat.
1) Dels har dom helt enkelt inte produktionsmöjligheterna som 10x större och mer specialinriktade företag (inom sensortillverkning / CMOS) har, alltså KAN dom helt enkelt inte tillverka den elektronik som sitter bredvid varje enskild pixel på sensorn med samma förminskning. Detta begränsar deras valmöjligheter angående hur dom kan konstruera en sensor.
Detta begränsar deras möjligheter att komma ner i riktigt, riktigt låga läsbrus-siffror på låga ISO. Det är detta som begränsar deras låg-ISO-egenskaper. För folk som aldrig någonsin lättar en skugga är detta inte ett problem, eftersom en Canon-sensor är ungefär/nästan lika bra som en Aptina/Sony-sensor redan ett par steg upp från svart, alltså vid -7 eller -8Ev ner från högdagern.

2) Dels har de valt en färgfiltersammansättning som gör att kameran blir mindre känslig för "dåligt ljus", dvs lysrör osv, och samtidigt är lite svagare så att mer ljus släpps igenom till sensorn > mindre brus men sämre färgstyrka.
Detta gör att kameran blir mer "likformig" i färgåtergivning oberoende av ljuset. Men tyvärr är det ju inte så att man bara kan vinna saker utan förluster här - det sker alltid på bekostnad av något annat.
.....................

Canons val av färgfilter ger fördelar med dåliga ljuskällor, skillnaderna mellan ljustyper sticker mindre i ögonen om vi uttrycker det så.
Men samtidigt blir färgåtergivningen under dagsljus eller studioblixt lidande - färgupplösningen blir avsevärt sämre.
Den försämrade färgsepareringen gör också att problemen med färg på höga ISO också ökar. Och eftersom färgen som sensorn i sig självt ger är ganska svag måste den förstärkas mer innan den blir en färdig "bild". Och förstärker man färg mer förstärker man också samtidigt färgbrus mer.

Eftersom Canons största problem med färgseparering ligger mellan rött och grönt är det också här det mesta färgbruset i en färdig bild hamnar. Man får "grön-magenta Canonbrus". Är man inte väldigt försiktig när man brusreducerar detta får man stora platta innehållslösa ytor och "konstig, plastisk" färgåtergivning.
 
Lite kort om vad jag menar så ska jag inte whina mer, min bror och jag är inga referenser, vi är bara två helt vanliga amatörer, men likt förbannat så kommer otroligt många att göra som honom, strunta i 5d3 och köpa D800. Såhär TROR jag att det blir, trots att 5d3 kommer vara bättre än sin föregångare så kommer den att åka på total knock out av D800 gällande försäljning. Canon har varit idioter med prissättningen. Nånting som alla här på fotosidan kommer att bli varse om. Dom kommer att vakna när dom ser att det säljs en 5d3 medan det säljs 10 D800. Ja skratta åt mig bara, men jag vet att jag kommer att ha rätt =) Den är sjukt överpris på den.

kameran är redan nere på 31000 o när den kommer ut o så kommer konkurrensen göra priset billigare. En prisskillnad på 6000 kr för ett kamer hus är knappast avgörande utan det som kommer avgöra är hur bra bildkvaliten är o nu har Canon gjort en Nikon variant o satsat på bättre iso genskaper,dynamiskt omfång,af o ett robustare hus. Den kameran som verkligen KNOCKAT marknaden är 5D mark 2 den har sålts till otroligt många yrkes,proffs fotografer o att dom ska göra ett systembyte för 6000 kr är knappast troligt.
Dessutom så ser vi kamerorna som ett yrkesredskap o bryr oss inte vad det står på dom samt en hel del kör bägge märkena.
Jag är övertygad att om man printar ut bilder i A3 o kör dom på olika iso så är det omöjligt att avgöra från vilken kamera dom kommer det som skiljer mest är optiken. Du kan väl vänta med att utse vinnare o förlorare tills kamerorna är testade. Men det är alltid kul med fan boys o jag minns när jag gick ut på fs med bilder som bevisade att Nikons 14-24 har usla motljusegenskaper då var det många som inte tyckte det som inte ens hade optiken o jobbat med den sedan när det kom fram tester där dom hade (upptäckt) det så var det helt plötsligt fler som hade märkt det.
Jag anser att denna gång har verkligen canon lyssnat på kunderna o försökt få till en kamera som är perfekt för många den lilla missen är rekommenderade priset som är lite högre än Nikons. Det som roar mig mest är Nikons fanboys som tyckte att 12 miljoner räckte till allt (allt berodde tydligen på rätt betrakningsavstånd ;-) nu så är 22 miljoner hopplöst för lite...........
 
Ursäkta Ove, jag är inte din vän, så jag skulle uppskatta om du slutade kalla mig för fanboy och dra slutsatser om hur jag har tänkt tidigare ang pixlar. Nu syftar inte jag på dig, men man måste vara väldigt blind och naiv om man tror att nya 5D:n kommer att bli någonting i närheten av det 5D2 var, den kameran knockade världen som du säger med sin försäljning. Och att du säger att inte priset spelar roll är inget annat än naivt. Om vi nu tar och tänker på VERKLIGHETEN så är det otroligt många fler D800 än 5D3 som är förhandsbokade, och antalet kommer troligtvis att öka ännu mer för D800 och minska för 5D3, lyssna inte på mig, skit i vad jag säger, jag är ju ingen alls, men ska du säga emot den verkliga sanningen, alltså vad försäljningen säger? Hur mycket du än hyllar nya 5D:n så ändrar det ju inte det faktum att det är många många fler som hyllar D800:n. Läs lite på olika forum, ring runt och hör om kölistor. Det är inte svårare än att Nikon med sin D800 kommer att köra över 5D3 denna gång. Det har hänt märkligare saker du vet... Kolla på testbilder från 5D3 så ser du att kameran inte ens ser särskilt bra ut. Förlåt, men jag är bara en av många som inte är impad av nya 5D:n. Jag tror inte att allt nytt är automatiskt jättebra. D800 däremot kommer att vara nåt i hästväg. Jag vet att jag gör inte bort mig när jag säger så.
 
Kan vi inte köra D800 vs 5DmkIII i en egen tråd som enbart fokuserar på jämförelsen?
För min del struntar jag blankt i förbokningar hit o dit. Det är mer intressant för Canons o Nikons folk gissar jag.
Personligen skulle jag aldrig välja kamera utefter vilken som är mest förbokad, utan jag är mest intresserad av den kameran som passar mig bäst. Jag har också full förståelse för att andra inte tycker som jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.