Canons problem här är tvådelat.
1) Dels har dom helt enkelt inte produktionsmöjligheterna som 10x större och mer specialinriktade företag (inom sensortillverkning / CMOS) har, alltså KAN dom helt enkelt inte tillverka den elektronik som sitter bredvid varje enskild pixel på sensorn med samma förminskning. Detta begränsar deras valmöjligheter angående hur dom kan konstruera en sensor.
Detta begränsar deras möjligheter att komma ner i riktigt, riktigt låga läsbrus-siffror på låga ISO. Det är detta som begränsar deras låg-ISO-egenskaper. För folk som aldrig någonsin lättar en skugga är detta inte ett problem, eftersom en Canon-sensor är ungefär/nästan lika bra som en Aptina/Sony-sensor redan ett par steg upp från svart, alltså vid -7 eller -8Ev ner från högdagern.
2) Dels har de valt en färgfiltersammansättning som gör att kameran blir mindre känslig för "dåligt ljus", dvs lysrör osv, och samtidigt är lite svagare så att mer ljus släpps igenom till sensorn > mindre brus men sämre färgstyrka.
Detta gör att kameran blir mer "likformig" i färgåtergivning oberoende av ljuset. Men tyvärr är det ju inte så att man bara kan vinna saker utan förluster här - det sker alltid på bekostnad av något annat.
.....................
Canons val av färgfilter ger fördelar med dåliga ljuskällor, skillnaderna mellan ljustyper sticker mindre i ögonen om vi uttrycker det så.
Men samtidigt blir färgåtergivningen under dagsljus eller studioblixt lidande - färgupplösningen blir avsevärt sämre.
Den försämrade färgsepareringen gör också att problemen med färg på höga ISO också ökar. Och eftersom färgen som sensorn i sig självt ger är ganska svag måste den förstärkas mer innan den blir en färdig "bild". Och förstärker man färg mer förstärker man också samtidigt färgbrus mer.
Eftersom Canons största problem med färgseparering ligger mellan rött och grönt är det också här det mesta färgbruset i en färdig bild hamnar. Man får "grön-magenta Canonbrus". Är man inte väldigt försiktig när man brusreducerar detta får man stora platta innehållslösa ytor och "konstig, plastisk" färgåtergivning.