Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga. Har för mig att man i 7D kan ställa in fokuspunkt i övre delen när man tar bild i liggande format, som sen ändras om man vrider kameran för att ta bild i "höjdformat". Bra tex om man vill ha fokus på ögonen och växlar liggande/stående format.

Inte hittat något i manualen, nån som vet om det går med 5D3?

Det går i 5D3, 1D4 och 1DX

Tur att jag har gamla versionen 200/1.8 utan IS som skramlar med 5D3 :)

En fråga. Har för mig att man i 7D kan ställa in fokuspunkt i övre delen när man tar bild i liggande format, som sen ändras om man vrider kameran för att ta bild i "höjdformat". Bra tex om man vill ha fokus på ögonen och växlar liggande/stående format.

Inte hittat något i manualen, nån som vet om det går med 5D3?

Som Froderberg skrev så går det i 5DIII också...
Gul meny är jag rätt säker på..
bland saker som har med fokusprioritering att göra...

Har inte manualen här så det är lite från en dyngsnorig hjärna så...
Du får väl ta det med en nya salt... :D

Glöm mitt förra inlägg...
det var för mycket snor..

Tog över laptopen hemma och kollade manualen..

AF 5
Menyn heter orientation linked AF point

Jag kommer INTE att be att få den korrigerad.

/Stefan

Också tveksam.

Känns lite onödigt att skruva isär en ny kamera för något som förmodligen aldrig kommer störa mig, kanske tar det i samband med annan service vid ett senare tillfälle. Vill dessutom inte vara utan kamera nu när våren är här :)

Jag är också tveksam...

Pratade nyss med intervision i Solna och rajala Sthlm. Ingen av dom lånar ut en kamera under reparationstiden, det känns bra surt. Jag kommer att lämna in min trots att det absolut inte kommer att göra nån skillnad i bilderna. Tänker om man ska sälja den nån dag så kommer man säkert att få frågan om "ljusläckageproblemet" är åtgärdat eller ej. Men vara utan kamera över en vecka går ju inte :-( trodde verkligen att man skulle få en lånekamera under tiden!

Pratade nyss med intervision i Solna och rajala Sthlm. Ingen av dom lånar ut en kamera under reparationstiden, det känns bra surt. Jag kommer att lämna in min trots att det absolut inte kommer att göra nån skillnad i bilderna. Tänker om man ska sälja den nån dag så kommer man säkert att få frågan om "ljusläckageproblemet" är åtgärdat eller ej. Men vara utan kamera över en vecka går ju inte :-( trodde verkligen att man skulle få en lånekamera under tiden!

Det reserveras låneutrustning för yrkesfotografer/CPS medlemmar.

"* Några exempel på en mörk miljö:

1. När kamerahuslocket sitter på

2. När linsskyddet sitter på "

Det är så det riktigt fina bilderna tas...

Ingen har sagt att det har varit ett problem som påverkar någonting. Eller ens ett problem alls. Grejen är nog som att det ska kanske inte vara så. Men det är ju lugnt, Canon kommer ju att fixa det för alla som vill. Alla blir nöjda. Apropå ingenting... Nån som hört nåt mer om tamrons nya 24-70 2.8 VC?

Ingen har sagt att det har varit ett problem som påverkar någonting. Eller ens ett problem alls. Grejen är nog som att det ska kanske inte vara så. Men det är ju lugnt, Canon kommer ju att fixa det för alla som vill. Alla blir nöjda. Apropå ingenting... Nån som hört nåt mer om tamrons nya 24-70 2.8 VC?

Visst är det så....postade en länk med ett test i tråden om Tamrons 24-70 2.8 VC...verkar riktigt lovande.

Vilken manuell 35mm glugg rekommenderas till min nya älskling? Är det samyang 35 1.4 som gäller? Vet om Zeiss också, men samyangen har fått riktigt fin kritik. Kommer ihåg att Makten surrade om att man kunde använda sig av riktigt bra billiga gluggar från Contax bland annat. Med adapter förstås. Nu är min fråga om dessa äldre gluggar med adapter är lika bra som samyangs 35:a optiskt? Den har ju riktigt bra skärpa och fin bokeh.

Det reserveras låneutrustning för yrkesfotografer/CPS medlemmar.

Det är en sanning med modifikation.
Dels finns det tre olika nivåer för medlemskap i CPS.

För silvermedlemmar ska servicen utföras inom fem arbetsdagar, inga som helst garantier för lån finns.
Kan tilläggas att det under vissa förutsättningar (reservdelar som behöver beställas) kan ta längre tid, och det finns fortfarande inga garantier för lån.

För guldmedlemmar skall reparationen ta max tre arbetsdagar, därefter finns möjlighet till att kostnadsfritt låna utrustning.

För platinamedlemmar så skall servicen utföras inom två arbetsdagar, därefter möjlighet att låna utrustning utan kostnad.

Källa: http://cpn.canon-europe.com/content/sv/services/faqs.do

Vilken manuell 35mm glugg rekommenderas till min nya älskling? Är det samyang 35 1.4 som gäller? Vet om Zeiss också, men samyangen har fått riktigt fin kritik. Kommer ihåg att Makten surrade om att man kunde använda sig av riktigt bra billiga gluggar från Contax bland annat. Med adapter förstås. Nu är min fråga om dessa äldre gluggar med adapter är lika bra som samyangs 35:a optiskt? Den har ju riktigt bra skärpa och fin bokeh.

Contaxgluggarna är riktigt bra, men ganska dyra. Skulle tro att Samyang står sig bra bildmässigt, men kanske inte riktigt samma känsla i plasten :)

Det är inte helt enkelt att få skärpan rätt med en manuell f/1,4 - jag gav upp försöken med en Samyang 85/1,4 på min D3 p.g.a. detta. Skulle tro att man behöver en annan mattskiva (eller live view) om man vill köra på full glugg också på 5D MkIII.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar