Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Leverans 5DMKIII

Pratade med fotohandlaren där jag står på kö idag. Han hade i sin tur just pratat med Canon.
De hade senast fått leveransbesked för den 20/4. Idag hade Canon meddelat att det troligen inte blir några leveranser av 5DMKIII förrän i Maj.
Surt sa räven.

Som provingenjör, måste jag dock ställa mig frågande till hur ett så uppenbart -- och egentligen ganska lättupptäckt -- problem kunnat undgå Canon, genom hela utprovningsprocessen?

Känns som en ganska uppenbar provpunkt: att kontrollera att en inbyggd lampa inte påverkar den inbyggda (och näraliggande) ljusmätaren.

Jag håller fullständigt med...
Det måste ju ingå i ett standard testprotokoll kan man tycka..
En ljuskänslig låda för att "spela in ljus" med en mätare för ljus bör ju
liksom inte kunna påverka sig själv.. :)

Och faktum är faktiskt att ett så gigantiskt icke problem är det ju inte...
Visst, man använder inte displayen för att kolla exponeringen när man fotar på natten
eftersom det rör sig mer om matte än ljusmätning men om ljusmätningen reagerar på LCD
belysning så börjar iaf jag fundera på vad det kan göra med bilden om man skulle ha LCD:n
på under exponeringen alt. lysa med en lampa på displayen för att kolla
hur länge kameran har varit i Bulb mode..

Det spelar väl ingen roll om vad exponeringsmätaren gör medan du har kameran i bulb-läge?

Värre är förstås om det även läcker in ljus till sensorn från toppdisplayen (antingen pga av dess belysning eller utifrån), men det är väl ingen som har påvisat något sådant?

Det spelar väl ingen roll om vad exponeringsmätaren gör medan du har kameran i bulb-läge?

Värre är förstås om det även läcker in ljus till sensorn från toppdisplayen (antingen pga av dess belysning eller utifrån), men det är väl ingen som har påvisat något sådant?

Nej nej... det klart det inte gör det därav "börjar iaf jag fundera på vad det kan göra med bilden" i mitt inlägg.. Och det stämmer att det inte är någon som påvisat det men det finns ju en anledning till att man har ett sökarlock när man fotar länge och läcker det då igenom LCD:n så känns det ju lite visset..
Sen kan jag väl rent kvalitetsmässigt tycka att en kamera som 5DIII inte ska ha läckande ljus överhuvudtaget. Men så är jag ju lite "hängslen och livrem" också... :)

Scenariot är väl att om man tänder belysning kan detta ge ströljus till ljusmätningen som i sin tur påverkar kalkylerad exponering.
Som handlarna och också Canon rumors påstår så verkar Canon hålla tillbaka leveranserna.
Det måst finnas något som Canon anser vara allvarligt och vill åtgärda innan de återupptar leveranserna.
Själva säger Canon givetvis ingenting om saken för tillfället.

Scenariot är väl att om man tänder belysning kan detta ge ströljus till ljusmätningen som i sin tur påverkar kalkylerad exponering.
Det går ju lätt att komma runt, även om det kan kännas irriterande.

Som handlarna och också Canon rumors påstår så verkar Canon hålla tillbaka leveranserna.
Det måst finnas något som Canon anser vara allvarligt och vill åtgärda innan de återupptar leveranserna.

Det tar säkert tid att verifiera felets omfattning, och att se om det finns något ytterligare liknande fel. Sen måste man fundera ut en åtgärd och planera hur den ska utföras. Räkna inte med att det går på några datgar.

Jag tror att om det bara är toppdisplaybelysningen som påverkar exponeringsmätaren så kan det gå att fixa med ny firmware, men om även ljus utifrån kan nå exponeringsmätaren via toppdisplayen så måste man nog göra en hårdvarumodifiering.

Hej,
Jag står på kö hos Hegethorns. De trodde tidigare de skulle få leverans vecka 15. Sedan fick de besked om 20/4. Nu säger Canon idag att troligtvis inga nya leveranser av kameror till Sverige förrän i Maj.
Jag var tyvärr lite för sen att slå till och de handlare jag känner till hade redan slut på kameror.
Jag har kollat hos de större och inge uppger att de har några lager.
Idag fick jag också lämna mitt CPS id så det kan vara på gång att även Canon börjar prioritera leveranser till vissa.

Jag köpte min idag! Vilken härlig maskin :) Fick förmodligen sista exet som fanns till salu i hela Sverige, och det till ett pris under 31990, bra med kontakter :) Har hårdtestat den i skogen nu, fotade mountainbike, skall bli kul att komma hem och redigera. Hur är det med lightroom, finns det stöd för råfilerna än?

Jag laddade hem LR 4.1 och installerade men får det inte att fungera ändå. Gör jag något fel?

Edit: Löste det genom att koppla in Mark II:an och importera bilderna genom den.

Senast ändrad:
Första testerna med brusred för långa slutartider funkade bra och visade mindre brus.
Men nu får jag mer brus hur jag än gör. Någon som testat?

/Stefan

Första testerna med brusred för långa slutartider funkade bra och visade mindre brus.
Men nu får jag mer brus hur jag än gör. Någon som testat?

/Stefan

Hittade bara en som jag precis mailade dig, brusred för långa slutartider på.
Kanske inte hjälper med bara en bild.

Jag laddade hem LR 4.1 och installerade men får det inte att fungera ändå. Gör jag något fel?

Edit: Löste det genom att koppla in Mark II:an och importera bilderna genom den.

LR 4.1 klarar att importera bilderna från disken men inte direkt från kameran. Du behöver inte DNG converter med 4.1 RC. Läs in bilderna i datorn med en kortläsare och importera sedan.

Det som är viktigt är att Canon nu verkar börja leverera igen. Vi är många som köpt men får vänta till affärerna får hem nya sändningar. Jag hoppas det går snabbt.

Det lät för hemskt när jag provade mitt 200/2 på 5D3. :)

Tur att jag har gamla versionen 200/1.8 utan IS som skramlar med 5D3 :)

En fråga. Har för mig att man i 7D kan ställa in fokuspunkt i övre delen när man tar bild i liggande format, som sen ändras om man vrider kameran för att ta bild i "höjdformat". Bra tex om man vill ha fokus på ögonen och växlar liggande/stående format.

Inte hittat något i manualen, nån som vet om det går med 5D3?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar