Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som har fått tag på er 5d mark 3, på vilka punkter uppskattar ni uppgraderingen från tidigare version?
Vad gör en uppdatering motiverad?

Autofokusen, i alla fall om man fotar sådant som kräver lite mer av AF än vad mk2 levererar. Dubbla kortplatser
är också användbart, för mig i varje fall. Inte lika viktigt, enklare att använda filmfunktionen, med samma kontroller som på 7D. Uppiffat menysystem.

Ni som har fått tag på er 5d mark 3, på vilka punkter uppskattar ni uppgraderingen från tidigare version?

Det finns ju massor av info om detta i 5D mkIII tråden, men kortfattat är en uppgradering från föregångaren motiverad om något av följande är uppfyllt...

- Du har användning för ett mycket bättre AF system, det har du om du fotar snabbrörliga saker och speciellt i dåligt ljus.

- Du har stor nytta av dubbla minneskort, det har du om dina bilder är viktiga och inte kan tar om.

- Du har rejäl nytta av förbättrad kvalitet på höga ISO, 3200 och uppåt.

- Du har nytta av den snabbare seriebildstagningen

- Du har nytta av silent läget, det har du om du fotar i tysta miljöer och inte vill störa

- Du har kört din mkII så pass länge att det är dags att byta ut den ändå

- Du har onöding mycket pengar och kan böja dig för "vill ha" faktorn.

En uppgradering är inte motiverad om...

- Du inte saknar något med din mkII

Fotar nästan uteslutande konserter och iso 800->max och autofokusen är såklart ett stort steg framåt. Tycker inte skillnaden i isoprestandan är så himla stor, dock är bruset mindre störande.
Rappare på avtrycket också.

Bäst tycker jag är det tysta läget, perfekt om man fotar en akustisk spelning eller liknande,
den går verkligen tyst!

Första intrycket för mig var väl lite njaa, men den växer hela tiden.

Videokameror brukar dock inte ha drygt 20 megapixlar. 12Mpixlar är väl den högsta 4K-upplösningen hos videokameror, tror jag.

Så drygt 20 bilder per sekund i en småbildskamera slår vilken videokamera som helst. Åtminstone nu.

Ja och vad har det med saken o göra?? Canon 5D MarkIII filmar med hela sensorn(22mp) utan line-skipping sedan är det komprimerat/nerskalat till 1080p....att man/vi inte får ut filmklipp av högre upplösning än så beror på många olika anledningar men inte på att det skulle vara/är omöjligt att få ut filmsekvenser motsvarande sensorns fulla upplösning.

Red Epic filmar i 5K 14mp

Hade du läst mitt senare svar till Mats så hade du sett att jag inte menade/avsåg ett vanligt video-läge likt det som används vid filmning i dagsläget för tex full-HD....utan ett speciellt läge där man får ut små korta klipp/fimsekvenser där hela sensorns upplösning används.

Vad säger ni, vänta en månad eller köpa 5D Mark III nu? Med tanke på att Canon USA kallar hem lite ex och ljusinsläpp från topdisplayen mm...?

Det är normlt att det läckerin ljus genom sökaren också, men det brukar man lösa med en sökarslutare.

Problemet är ju inte direkt en showstopper. Det är ju bara att släcka toppdisplaybelysningen innan man mäter ljuset.

Då Kameran inte är utrustad med en dylik slutare så är det kanske ändå är att betrakta som ett fel.?

/K

Vill man förhindra ljusinsläpp via sökaren kan man ta bort gummimuffen kring sökarfönstret och sätta dit den lilla gummiplattan som åtminstone på min MkIII:a sitter på kamerarmmen.

Någon frågade tidigare om man kan köra MkIII på nätström. Svaret är JA och den lilla pryl man behöver heter ACK-E6.

Uppskattningen av MkIII växer hela tiden med användandet.

Vill man förhindra ljusinsläpp via sökaren kan man ta bort gummimuffen kring sökarfönstret och sätta dit den lilla gummiplattan som åtminstone på min MkIII:a sitter på kamerarmmen.

Någon frågade tidigare om man kan köra MkIII på nätström. Svaret är JA och den lilla pryl man behöver heter ACK-E6.

Uppskattningen av MkIII växer hela tiden med användandet.

Nu tror jag inte det var ljusinsläpp genom sökaren som var problemet utan ljus från topdisplayen som letar sig in.

Hej,
Är det någon som har hört något om nya leveranser av 5DMKIII? Efter Canon rumours meddelande om återkallade eller tillbaka hållna leveranser så är det väldigt tomt hos alla handlare i Sverige.

Har själv lagt beställning hos Hegethorn's. De hade först leverans vecka 15 och nu är det leverans vecka 16.
När jag pratade sist med dem så visste de inte riktigt eftersom de inte får klarabesked från Canon.
Är det någon som lyckats vaska fram tydligare och mer informativa besked?

Minneskort!

Bytte till ett Lexar 1000X 32Gigs kort i kameran. Hade innan ett Lexar 300X 16Gb. Och rent ovetenskapligt så kan jag med 300X kortet på H läget ta 9 raw bilder innan kameran sänker farten.

Men med 1000X kortet så kan jag ta 33st innan kameran saktar ner. Släpper jag avtrycket i 3 sek så är buffern fri och jag kan ta 33 till på raken utan avbrott! Det är ju riktigt coolt. :)

Det är samma ickeproblem som florerat i den här tråden ett tag som nu bekräftats av Canon. Den kan ljusmäta fel i mörker om toppdisplayen är tänd, men så gör man ju inte rent praktiskt så man får verkligen anstränga sig för att bli drabbad. Du kan alltså sova lugnt och kännedomen om hur det står till bör räcka för att det inte ska bli ett problem för dig.

Det är samma ickeproblem som florerat i den här tråden ett tag som nu bekräftats av Canon. Den kan ljusmäta fel i mörker om toppdisplayen är tänd, men så gör man ju inte rent praktiskt så man får verkligen anstränga sig för att bli drabbad. Du kan alltså sova lugnt och kännedomen om hur det står till bör räcka för att det inte ska bli ett problem för dig.

Som du säger, men jag vill tillägga: gigantiskt icke-problem.

Det där är väl samma version som följer med när man köper kameran vad jag kan se, det ska komma en uppdatering nu i veckan. Ska tillägga att jag kollade på din länk med mobilen och tittade inte riktigt noga, vad jag kunde se så var det ingen ny version av DPP ute. Men en ny updater kom ju idag.

Senast ändrad:
Som du säger, men jag vill tillägga: gigantiskt icke-problem.
Som provingenjör, måste jag dock ställa mig frågande till hur ett så uppenbart -- och egentligen ganska lättupptäckt -- problem kunnat undgå Canon, genom hela utprovningsprocessen?

Känns som en ganska uppenbar provpunkt: att kontrollera att en inbyggd lampa inte påverkar den inbyggda (och näraliggande) ljusmätaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar