Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en sanning med modifikation.
Dels finns det tre olika nivåer för medlemskap i CPS.

För silvermedlemmar ska servicen utföras inom fem arbetsdagar, inga som helst garantier för lån finns.
Kan tilläggas att det under vissa förutsättningar (reservdelar som behöver beställas) kan ta längre tid, och det finns fortfarande inga garantier för lån.

För guldmedlemmar skall reparationen ta max tre arbetsdagar, därefter finns möjlighet till att kostnadsfritt låna utrustning.

För platinamedlemmar så skall servicen utföras inom två arbetsdagar, därefter möjlighet att låna utrustning utan kostnad.

Källa: http://cpn.canon-europe.com/content/sv/services/faqs.do

Finns det inte firmor som hyr ut utrustning? För en del måste det löna sig att hyra grejer om man måste lämna sina egna för reparation i några dagar.

Contaxgluggarna är riktigt bra, men ganska dyra. Skulle tro att Samyang står sig bra bildmässigt, men kanske inte riktigt samma känsla i plasten :)

Det är inte helt enkelt att få skärpan rätt med en manuell f/1,4 - jag gav upp försöken med en Samyang 85/1,4 på min D3 p.g.a. detta. Skulle tro att man behöver en annan mattskiva (eller live view) om man vill köra på full glugg också på 5D MkIII.

Tack för svar Anders, nu är det inte livsviktigt att sätta skärpan på full glugg. Tänkte i alla fall ligga nånstans runt 2-8... Har ju haft nikons 35 f2 ais, men den blev inte bra förrän 2.8, har du några andra förslag. Är bara så sugen på en manuell 35:a :)

Contaxgluggarna är riktigt bra, men ganska dyra. Skulle tro att Samyang står sig bra bildmässigt, men kanske inte riktigt samma känsla i plasten :)

Det är inte helt enkelt att få skärpan rätt med en manuell f/1,4 - jag gav upp försöken med en Samyang 85/1,4 på min D3 p.g.a. detta. Skulle tro att man behöver en annan mattskiva (eller live view) om man vill köra på full glugg också på 5D MkIII.

Visst är det kämpigt att få till skärpan med snabba manuella gluggar!
Men jag är så nördig att jag faktiskt tycker det är kul ;) Som hobbygubbe kan jag ju dessutom kosta på mig det.

Övning ger i det här fallet rätt så bra färdighet till slut.

/K

Visst är det kämpigt att få till skärpan med snabba manuella gluggar!
Men jag är så nördig att jag faktiskt tycker det är kul ;) Som hobbygubbe kan jag ju dessutom kosta på mig det.

Övning ger i det här fallet rätt så bra färdighet till slut.

/K

Mjo, fast övning hjälper inte när mattskivan visar ett mycket större skärpedjup än vad som hamnar på sensorn :) Med LV blir det dock förstås bra .

Edit: jag körde min 5D (första versionen) rätt mycket med Nikkor 300/2,8 och det funkade utmärkt efter byte av mattskiva. Nikkor 35/1,4 var värre dock (på full glugg).

Tack för svar Anders, nu är det inte livsviktigt att sätta skärpan på full glugg. Tänkte i alla fall ligga nånstans runt 2-8... Har ju haft nikons 35 f2 ais, men den blev inte bra förrän 2.8, har du några andra förslag. Är bara så sugen på en manuell 35:a :)

Jag har bara kört alla möjliga varianter av Nikons 35:eek:r, men de flesta på analogtiden och då såg det bra ut med alla versioner :)

Samyang är säkert ett utmärkt alternativ på din 5D, men räkna som sagt med en del missar. Den är dock rätt stor, så om du inte behöver ljusstyrkan kan det vara värt med ljussvagare gluggar för att få ner vikt och storlek.

Nikkor 35/1,4 Ais är inte optimal på något sätt, men jag gillade den på min 5D - här finns några bilder från den: http://www.pbase.com/afe/nikkor_35mm_f14_ais - den är kanske inte så lätt att få tag på jättebilligt, men den är smidig i formatet.

Det är en sanning med modifikation.
Dels finns det tre olika nivåer för medlemskap i CPS.

yes, jag menade bara att befintlig låneutrustning reserveras för just detta ändamål - underförstått Canons serviceeställen kan av praktiska (och ekonomiska) skäl omöjligt förse alla med låneutrustning om något måste repareras/servas.

Har dom skjutit fram det, skulle komma nu i månadsskiftet enl tidigare uppgifter. Har en order liggande på det och vill gärna ha det.

Var på Canons promässa igår och pratade med Canon om greppet. Mitten av juni var deras besked. Dom hade inget produktionsgrepp där, dock en prototyp som kändes riktigt bra.

Hade nog inte tänkt köpa grepp denna gång, men efter att ha känt på det så blir det nog köp när det kommer i butik.

Urk.. Jag köpte min 7D precis när ML började portas ifrån 5dm2:an, men så pluggade ju Canon det hålet rätt direkt genom att släppa en FW uppdatering. Undrar vad det finns för gömda godbitar i 7:an eftersom det var så angeläget att stoppa hackning av just den modellen.

Men hatten av och grattis ni som kör 5dm3 =)

Något som är trist om man inte tänker köra huvudsakligen på full glugg är att man måste sköta nedbländningen manuellt.

komponera-fokusera-blända ned-blända upp-komponera-fokusera-blända ned... tröttsamt :(

Samyang 35 1.4 blir det, kostar tydligen 4495 på MM medan fotobutikerna tar över 5k för den. Den är ju rackarns stor och tung. Det är en nackdel, kan inte förstå hur mycket man har ändrats, i början av karriären ville jag alltid ha superstora kamerahus med superstora teleobjektiv trots att dom jag köpte var värdelösa. Nu vill jag bara ha så smidiga prylar som möjligt, men samyangen är så snygg och bra så det får gå ändå :)

Urk.. Jag köpte min 7D precis när ML började portas ifrån 5dm2:an, men så pluggade ju Canon det hålet rätt direkt genom att släppa en FW uppdatering. Undrar vad det finns för gömda godbitar i 7:an eftersom det var så angeläget att stoppa hackning av just den modellen.

Ja det är trist....med tanke på att 7D sitter på dubbla Digic4 processor så lär den mäkta med betydligt vassare/bättre videofunktioner i form av högre fps,hdr mm än vad man hittills har lyckats med ML i kamerorna med en Digic5 processor.

De har inte pluggat något hål utan de kan helt enkelt inte få det att funka korrekt eftersom det är 2st processorer.

Har ni märkt att DPP döljer bandningsproblemet när man lyftor skuggor extremt?
Eller så kan man vända på det att har ni märkt hur dålig ACR behandlar CR2?
2 och 3 är brusred med 30 i båda kanalerna för att framhäva bandningproblemet. Man ser bandningen från DPP, men Canon har lyckats maska det bra.
Försökte vitbalansera, men helt omöjligt att få till det bra.

1. Original
2. TIFF från DPP, allt avstängt och lyft 5 steg i LR.
3. RAW från LR lyft 5 steg.
4. Översiktbild från DPP lyft 5 steg i LR

/Stefan

Bilagor

• 20120430-256B1535.jpg
    20120430-256B1535.jpg
    31.4 KB · Visningar: 666
  • 20120430-256B1535-2.jpg
    20120430-256B1535-2.jpg
    24.6 KB · Visningar: 665
  • 20120430-256B1535-4.jpg
    20120430-256B1535-4.jpg