Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 5D mark III
- Trådstartare dj_evil
- Start datum
jimmy ekdahl
Aktiv medlem
Annat utsnutt. Kanske bra att vetra för dom som gillar lyfta skuggor att kanske arbeta med såna filer i DPP istället?
/Stefan
Tackar för detta! Jag har aldrig använt DPP men har fått upp ögonen för det nu.
Rommel
Avslutat medlemskap
Tackar för detta! Jag har aldrig använt DPP men har fått upp ögonen för det nu.
Det går göra nästan lika bra i LR om man är van att arbeta i det och känner till problemet med bandningen.
själv kommer jag nog aldrig använda DPP ändå. Läste om DPP och LR på canonrumours och testade själv. På mitt bildex och min 5D Mk3 så bandningsproblemet kontrollerbart även om DPP döljer det bättre. Mitt bildex visar en aning oskarp bild från DPP. Dock har jag stängt ner allt som går att stänga ner för att sedan fortsätta bildbehandlingen i LR. Man kan ju köra hela vägen i DPP från start till slutprodukt, men eftersom jag inte är hemma vid bildbehandling där så blev slutresultatet skit.
Versionen från start till slut nebart i LR kan man få till riktigt fint.
/Stefan
Rommel
Avslutat medlemskap
De öppnar upp den och sätter dit en tejpremsa för att blocka ljuset
/Stefan
PerArdne
Aktiv medlem
De öppnar upp den och sätter dit en tejpremsa för att blocka ljuset
/Stefan
Ja det är jag ju inte så förvånad över.. Enkelt, snabbt och billigt för ett svårframkallat fel... =)
Hade ju gärna sett ett lite mer seriöst sätt att fixa det med men men..
Det löser säkerligen problemet...
SportSkjutaren
Aktiv medlem
...
Hade ju gärna sett ett lite mer seriöst sätt att fixa det med men men..
Det löser säkerligen problemet...
Den typen av tejp är mycket vanlig i tekniska/elekotroniska produkter.
Risken att den lossnar är i princip lika med noll.
Används tom för att hålla kretskort och komponenter på plats emellanåt.
Eftersom det dessutom löser problemet, så har jag svårt att förstå vad som skulle vara oseriöst med att göra på just detta sätt?
PerArdne
Aktiv medlem
Den typen av tejp är mycket vanlig i tekniska/elekotroniska produkter.
Risken att den lossnar är i princip lika med noll.
Används tom för att hålla kretskort och komponenter på plats emellanåt.
Eftersom det dessutom löser problemet, så har jag svårt att förstå vad som skulle vara oseriöst med att göra på just detta sätt?
Med tanke på att jag jobbar med bl.a. kretskort så jo det vet jag och tejpen ska ju inte hälla fast nåt utom sig själv... Det jag menade var hur det ser ut på bilden canonrumors..
Helt ärligt då hade det räckt med en bredare tejpbit för att det skulle ge en mer känsla av kvalitet...
Men visst löser det problemet garanterat och det spelar ingen roll hur det ser ut innanför skalet...
BempaS
Aktiv medlem
Jag har ett litet problem tillsammans med EF135 L f/2.
Om fokusen startar i ändläget vid sin närgräns, alltså inte vid "oändlighets änden", (kommer inte på nåt bättre just nu vad det heter..) och jag kör AI Servo i dåligt ljus så är det ofta den inte kan fokusera men det går att ta en bild fast jag ställt in bl a "Obj.drift när AF är omöjlig" på OFF och "AI servo 1:a bild prio"och "2:a bild prio" på Fokusprioritet. Jag har den i Case 1-läge.
Jag har testat gluggen med min 5Dmk2 och där är det inga problem så nu undrar jag om nån annan som har EF 135 kan testa?
Om fokusen startar i ändläget vid sin närgräns, alltså inte vid "oändlighets änden", (kommer inte på nåt bättre just nu vad det heter..) och jag kör AI Servo i dåligt ljus så är det ofta den inte kan fokusera men det går att ta en bild fast jag ställt in bl a "Obj.drift när AF är omöjlig" på OFF och "AI servo 1:a bild prio"och "2:a bild prio" på Fokusprioritet. Jag har den i Case 1-läge.
Jag har testat gluggen med min 5Dmk2 och där är det inga problem så nu undrar jag om nån annan som har EF 135 kan testa?
BempaS
Aktiv medlem
Jag har ett litet problem tillsammans med EF135 L f/2.
Lär editera mig lite nu när jag kommit hem och testat 135:an igen...
Jag skrev tidigare att man kunde ta en bild ändå, det går inte, alltså som det ska vara men när jag försöker fota något i dåligt ljus och objektivet är "i bott" på 0,9m så söker den inte vid AI Servo. Upplevs som att det är för blurrigt/mjukt/bokéigt eller vad man ska kalla det, för att den ska kunna få fokus men den borde ändå försöka börja jaga vilket den gör när jag sätter den på 5dmk2.
[edit]Den fokussöker även med 7D. Jag kan kanske även nämna att jag provat Spot-AF och Enpunkts-AF på mk3.[/edit]
Stoffe69
Aktiv medlem
Lösningen på ljusinsläppet
Är det nån som vet om detta verkligen är det sätt Canon löste problemet på ?
http://thereifixedit.files.wordpress.com/2012/05/white-trash-repairs-kludges-by-kanon.jpg
http://thereifixedit.files.wordpress.com/2012/05/white-trash-repairs-kludges-by-kanon.jpg
Rommel
Avslutat medlemskap
Vad hade väntat dig? en ny kamera? Tejpbiten var iaf mer seriöst än mitt förslag till en firmware uppdatering.
Det är väl rätt bra av Canon att fixa ett ickeproblem!
Vem fotar med linskyddet på?
/Stefan
pet
Aktiv medlem
Ja varför skulle dom inte fixa detta "icke problem" på detta vis??...folk verkar chockade över att man tätat på detta vis men detta är inget unikt för Canon utan denna typen av tejp/film används flitigt inom elektronik för tätning av ljuslekage mm....billig,snabb och effektiv lösning på "problemet".....men visst det hade snyggare/bättre om dom hade gjort rätt från början.
tender7
Aktiv medlem
Hej - en länk med 5DMark III "Strip Tease"!
Hej till er alla ägare till en Canon 5D Mark III - undrar om det kanske kunde vara kul för er, att se bilder av det som finns innanför skalet på en isär skruvad Canon 5D Mark III - och som kanske också visar hur mycket Canon packat in i en DSLR och vem vet kanske även kan motivera kamerans prisläge?
Här är länken ifall ni inte redan sett/läst den! Varsågod!
The Strip Tease!
http://www.lensrentals.com/blog/2012/04/5d-iii-strip-tease
Här är en länk på hur man gjort "tape-fix-solution"!
http://www.lensrentals.com/blog/2012/05/the-fix-is-in
Visst är det rätt vågat att skruva isär en helt ny kamera som kostar kring 32K!
Vänliga hälsningar till er alla!
//Carl
Om det handlade om ett ljusläckage, så är det väl en rimlig lösning.
Hej till er alla ägare till en Canon 5D Mark III - undrar om det kanske kunde vara kul för er, att se bilder av det som finns innanför skalet på en isär skruvad Canon 5D Mark III - och som kanske också visar hur mycket Canon packat in i en DSLR och vem vet kanske även kan motivera kamerans prisläge?
Här är länken ifall ni inte redan sett/läst den! Varsågod!
The Strip Tease!
http://www.lensrentals.com/blog/2012/04/5d-iii-strip-tease
Här är en länk på hur man gjort "tape-fix-solution"!
http://www.lensrentals.com/blog/2012/05/the-fix-is-in
Visst är det rätt vågat att skruva isär en helt ny kamera som kostar kring 32K!
Vänliga hälsningar till er alla!
//Carl
tender7
Aktiv medlem
Tack Peter!
Hej Peter!
Stort TACK för länken till testet! Intressant!
Vänliga hälsningar
//Carl
Hej Peter!
Stort TACK för länken till testet! Intressant!
Vänliga hälsningar
//Carl
PMD
Aktiv medlem
Ja varför skulle dom inte fixa detta "icke problem" på detta vis??...folk verkar chockade över att man tätat på detta vis men detta är inget unikt för Canon utan denna typen av tejp/film används flitigt inom elektronik för tätning av ljuslekage mm....billig,snabb och effektiv lösning på "problemet".....men visst det hade snyggare/bättre om dom hade gjort rätt från början.
Dvs om tejpbiten hade suttit där från början. Då hade ingen blivit upprörd över den.
pet
Aktiv medlem
Dvs om tejpbiten hade suttit där från början. Då hade ingen blivit upprörd över den.
Precis....tycker Kai slår huvudet på spiken med sitt inlägg ang Canons "tejpfix"
http://www.digitalrev.com/article/canon-5d-mkiii-light-leak/MTkzMTc0ODI_A