Hur som helst finns det ju ingen anledning att utrusta en kamera med ett AF system som är snabbare än vad kameran kan ta bilder. Kan förstå om 1Dx behöver mer resurser för att hinna med i 10 bilder/sekund eller vad den klarar.
Den fråga som jag skrev och blev raderad av någon klåfingrig administratör tog upp precis detta, men jag försöker igen.
På vilket sätt är snabbheten hos ett AF-system kopplat till hur ofta kameran kan ta bilder?
Det som är intressant är ju att fokuseringen hinner med ett motiv som förflyttar sig så att skärpeplanet ändras.
Säg att du fotograferar Rally och står 1 m från vägen där bilarna kör förbi i 200 (vansinnigt, men det gör ju folk - men är en helt annan diskussion
).
Om du fokuserar på bilen som kommer emot dig måste AF vara snabb nog att hänga med även om du bara tar en enda bild. Eller om du tar 10 under tiden. Det spelar ju ingen roll, AF-hastigheten är lika viktig oavsett vilken fps kameran har. Därför är frågan varför så många kopplar ihop af-hastigheten med hur ofta kameran kan ta bilder.
Tydligen fins det ett samband på DSLR-kamerorna att då det blir en blackout för AF-sensorerna. Vissa säger att det inte har någon betydelse alls, för att den korta stund som spegeln studsar i botten och hjälpspegeln fälls ut och är i precis rätt läge mellan bilderna räcker för de supersnabba AF-sensorerna och att det däremellan det interpoleras, medan andra hävdar precis tvärtom att exaktheten kräver mer tid och att tiden blir för kort när hjälpspegeln är fixerad i rätt position för att kunna mäta och att därför AF blir mycket av en chansning på de snabbaste DSLR pro-kamerorna som kan ta 10-12 fps. Att tekniken helt enkelt inte klarar den hastigheten utan tidsfönstret när AF sätts innehåler även rörelse av hjälpspegeln och att AF därför inte fungerar fullt ut, utan är lite av en chansning.
Idag finns ju andra tekniska lösningar med fasdetektions AF där AF-systemet kan matas kontinuerligt även under serietagning med 12 fps. Det kanske är en nödvändighet för att få det att fungera bra, speciellt om man ska ta det vidare till ännu snabbare. Kanske tom. är lite falsk marknadsföring att säga att man har följande AF i 12 fps om tekniken faktiskt inte räcker till. Det är det jag menar att den 60 år gamla SLR-tekniken har nått vägs ände och lider av så mycket problem att de tär nödvändigt med nya tekniska lösningar. Hur länge tror ni Canon och Nikon fortsätter med DSLR? Är det de sista modellerna vi ser nu? Påverkas de om en konkurrent kommer med en FF-kamera som tar 20 fps i 24Megapixel med exakt kontinuerlig AF under tiden, eller kommer den självklara reaktionen bli "det behövs inte mer än 10-12".
Ni proffs, hur snabb fps "behövs"? Finns det någon nytta med ännu snabbare framerate än 10fps?
Vad händer om man fotograferar den där rallybilen med en 1DX jämfört med en 5DMkIII i serietagning? Blir det stor skillnad för att 1DX har dubbelt så hög serietagningshastighet?
Tycker det är en intressant frågeställning eftersom det kommit totalt skiftande svar från de som faktiskt använder det här i verkligheten.
Det är ju ändå en linjär rörelse som går att förutse, vilket t.ex. inte alla motiv har.
Därför är det såklart värdefullt med ett snabbt AF-system i en kamera som inte har så hysteriskt snabb framerate. Det är lite fel att säga "AF-system som är snabbare än kameran kan ta bilder" tycker jag eftersom det inte är det som avgör AF-systemets snabbhet.
Jag tycker det är en stor fördel att Canon lagt in detta fina AF-system i 5DMkIII, särskilt som det varit en av bristerna med den tidigare modellen MkII att det inte upplevts tillräckligt snabb trots den kamerans fjuttiga 3,5 fps. Det här gör 5DMkIII till en mycket mer allround kamera.
Moderatorerna: Innan ni raderar det här inlägget igen, kan ni förklara varför i så fall och var man istället ska posta frågan och föra diskussionen?
/Mats