Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget problem för oss eftersom det bara inträffar i USA och Puerto Rico ;)

Det står inte att det bara inträffar där, utan att informationen bara är för de som bor där - du fick alltså inte läsa den sidan och kommer säkert att bestraffas på nåt sätt (jag också antar jag) :D

Lite fånigt att displayen kan påverka exponeringsmätaren - det är ju lite svårt att motverka genom att täcka sökaren. I praktiken kan nog detta vara ett större problem än de lila hörnen på extrema ISO (för de som fotograferar under sådana förhållanden förstås).

Jag skulle gissa att de flesta som köpt Mk III aldrig kommer märka av problemet :)

För att upptäcka detta ska man tydligen fota insidan av sitt linsskydd, med LCD belysningen på, tror Canon borde lägga till det bland sina testfall. För vem kan detta vara ett problem?

Linsskyddsfotograferna må vara få, men de är högljudda ;)

Antagligen kan det inträffa i andra fall också, men förmodligen rätt sällan.

Det står inte att det bara inträffar där, utan att informationen bara är för de som bor där - du fick alltså inte läsa den sidan och kommer säkert att bestraffas på nåt sätt (jag också antar jag) :D

Lite fånigt att displayen kan påverka exponeringsmätaren - det är ju lite svårt att motverka genom att täcka sökaren. I praktiken kan nog detta vara ett större problem än de lila hörnen på extrema ISO (för de som fotograferar under sådana förhållanden förstås).

Jag skulle gissa att de flesta som köpt Mk III aldrig kommer märka av problemet :)

Skoja ju bara lite ;) får väl vänta till displayen slocknat innan det är fixat. Bra att känna till det och egentligen räcker nästan det som åtgärd.

Det har 5D3 också, det har bara inte pratats så mycket om det, den har en dedikerad AF processor som är väldigt kraftfull.

Enligt Canon...

"Achieving this speed and accuracy in the AF algorithm requires a large amount of focus data to be processed quickly. This has been done by the use of distributed processing where both a dedicated AF processor and a camera CPU process data. The dedicated AF processor is four times faster than the one found in the EOS-1D Mark IV."

I övrigt tycker jag det låter logiskt att AF kan bli snabbare med mer kräm till objektivet, Nikon hade ju tex en snabbare serietagning med batterigrepp hos D300, borde vara analogt. 5D3 har allt som behövs för att fokusera mellan dom 6 bilder/sekund den kan ta.

Fokusmotorn i en Canon är alltid frekvensstyrd. OM den har tillräckligt med ström för att över huvud taget röra sig rör den sig med exakt hastighet. EXAKT hastighet, inte 0.5% under, inte 0.5% över.

(de flesta AF-styrningar i Canon har tre hastigheter/frekvenser, full spätta, nerbromsning/uppstart, långsam. Dessa bestäms av objektivet, huset har inget att säga till om över huvud taget.)

Fokusmotorn i en Canon är alltid frekvensstyrd. OM den har tillräckligt med ström för att över huvud taget röra sig rör den sig med exakt hastighet. EXAKT hastighet, inte 0.5% under, inte 0.5% över.

Skit också! Det innebär att jag inte kan trimma min AF genom att koppla in bilbatteriet antar jag? I och för sig kör jag det där andra märket, och om jag kör gluggar med skruvfokus kanske bilbatteriet faktiskt kan snabba upp saker och ting :D

I övrigt tycker jag det låter logiskt att AF kan bli snabbare med mer kräm till objektivet, Nikon hade ju tex en snabbare serietagning med batterigrepp hos D300, borde vara analogt. 5D3 har allt som behövs för att fokusera mellan dom 6 bilder/sekund den kan ta

D700 har också snabbare serietagning med batterigrepp (liksom D800 i DX-läge), men jag är inte så säker på att det beror på att batteripacket levererar högre spänning - jag skulle snarare tror att de begränsat det med de mindre batterierna för att batteriet ska räcka längre. En elmotor går inte snabbare om den får mer ström (däremot om den får högre spänning, men det mår den oftast inte så bra av).

(de flesta AF-styrningar i Canon har tre hastigheter/frekvenser, full spätta, nerbromsning/uppstart, långsam. Dessa bestäms av objektivet, huset har inget att säga till om över huvud taget.)

Intressant, för det motsäger vad Canon påstår om skillnaderna mellan 1D X och 5D3

Orkar inte göra en tråd om min fråga =) Nån som hört nåt om 35mm f/1.4L II? Om den kommer,när den kommer?

Canon 1DX har ju också hjälp av ytterligare en processor.
Om man tittar på Canons beskrivning så är systemen snarlika men inte identiska.

"The only major AF-related difference between the two involves their metering systems. With the EOS-1D X, the new 100,000-pixel RGB metering system not only measures exposure, but can be used along with Automatic AF point selection to assist the AF system in following subjects around the AF area. This is Canon's Intelligent Tracking and Recognition system, EOS iTR. Backing up this sophisticated 100,000-pixel metering system is a separate, independent DIGIC 4 processor, dedicated strictly to metering tasks.

With the EOS 5D Mark III, a less-complex 63-zone metering system is used, and this is not linked to the AF system for helping with Automatic AF point selection. Both cameras have a separate processor dedicated to AF calculation tasks, such as AI Servo AF focus-tracking, in addition to the DIGIC 4 processor used by the EOS-1D X. Otherwise, the AF sensor is identical, and the AF optical system very similar. Aside from the ability to use EOS iTR, and its companion Face Detection technology that is also used with Automatic AF point selection, AF operation with the two cameras is essentially the same."

Det finns också en AF Guidebook att ladda ner för 1DX som enligt Canon till största delen också gäller för 5DMKIII.

http://downloads.canon.com/CDLC/EOS_1DX_AF_Guide_CDLC.pdf

Rate knappen

En liten fråga till nån som vet. När man betygsätter en bild med 1-5 stjärnor med RATE-knappen, blir bilden då automatiskt låst?

När jag fotograferar sport ser jag en stor nytta med att kunna betygsätta bilder för att snabba på arbetsflödet. MIndre brådisbilder som diverse porträttbilder får ex. en stjärna medans brådisbilder på händelser, jubel och depp ex. får två stjärnor i rating. Då hittar man dem snabbare när man laddar ner bilder i datorn. Detta snabbare arbetsflöde bygger dock i mitt fall på att bilden även blir låst när jag väljer att betygsätta den.

/Andreas

Hur som helst finns det ju ingen anledning att utrusta en kamera med ett AF system som är snabbare än vad kameran kan ta bilder. Kan förstå om 1Dx behöver mer resurser för att hinna med i 10 bilder/sekund eller vad den klarar.

Intressant, för det motsäger vad Canon påstår om skillnaderna mellan 1D X och 5D3

Nej det motsäger inte alls vad deras servicemanualer, objektivstyrningsprotokoll och motorstyrningsscheman säger. Det motsäger möjligtvis vad deras marknadsföringsavdelning säger, men det kan ju vara ett kapitel för sig. Jag minns knappt när de sa något sant sist, så det kan ju kvitta.

...
Jag har svårt att tänka mig att hastighetsskillnaden beror på att ettan ger en högre strömstyrka (eller spänning) till gluggarna i alla fall. Den här typen av motorer borde väl må bäst av att få en något så när konstant matning (och samma oavsett kamera)?

Så länge spänningen inte är för hög så är det ingen risk att en elmotor tar skada.
Normalt så bestäms strömstyrkan (Ampere) av spänningen (Volt) och belastningen.

Det finns dock möjlighet att begränsa hur mycket ström (hur måna Ampere) som tillåts att levereras.

Ska vi tro Canon så stryps strömmen vid en viss nivå, vilket gör att AF-motorn inte tillåts att få lika stor effekt som med 1Dx.

Så länge spänningen inte är för hög så är det ingen risk att en elmotor tar skada.
Normalt så bestäms strömstyrkan (Ampere) av spänningen (Volt) och belastningen.

Det finns dock möjlighet att begränsa hur mycket ström (hur måna Ampere) som tillåts att levereras.

Ska vi tro Canon så stryps strömmen vid en viss nivå, vilket gör att AF-motorn inte tillåts att få lika stor effekt som med 1Dx.

Jag tror inte att det är någon större skillnad i AF-hastighet mellan 1DX och 5DIII. Det son skiljer är nog bara kamerornas skillnad i datorprestanda och slutaren kapacitet naturligtvis.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto