Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevligt i så fallos för AF funkar ju kanon bra på 7D och blir det bättre så varför inte hehe.
Jag har 5DMkII och 7D och har arbetat med dessa båda sedan . Har nu en 5DMkIII.
Min personliga uppfattning: 7D avsevärt bättre AF än MkII (och 5D "Classic"), men 5DMkIII står i en klass för sig om man lyckas lära sig att ställa in den för olika ändamål. När man som jag arbetar med djur som "modeller" är MkIII:s förmåga att hantera rörliga objekt helt suverän!

Bildstil: en del proffs i USA rek att man kör bildstil Neutral med alla värden ställda i "botten". Det ger direkt ur kameran blaskiga "oskarpa" bilder som ser bet. sämre ut än från MkII. Skärpta (tål bet. högre skärpning än MkII-filer) och bildbeh. blir de dock ett snäpp bättre.
JPG-bilder blir bättre än i MkII men har man brottom får man skippa RAW och använda en helt annan bildstil än den jag talat om ovan!

Video: ser ganska sorglig ut från MkIII med till synes dålig upplösning och dynamik. Med skräpning och grading i post blir dock resultatet ett helt annat. Läs gärna Philip Blooms intryck av MkIII! Nackdelen är dock att det kräver en hel del tid i post och gärna en snabb dator.

Första intrycken är som i de flesta sammanhang inte nödvändigtvis helt korrekta och jag tycker det är trevligt att fortfarande 3 veckor efter jag fått min MkIII hitta nya positiva överraskningar.

[/QUOTE] Rolf Min personliga uppfattning: 7D avsevärt bättre AF än MkII (och 5D "Classic"), men 5DMkIII står i en klass för sig om man lyckas lära sig att ställa in den för olika ändamål. När man som jag arbetar med djur som "modeller" är MkIII:s förmåga att hantera rörliga objekt helt suverän!

Första intrycken är som i de flesta sammanhang inte nödvändigtvis helt korrekta och jag tycker det är trevligt att fortfarande 3 veckor efter jag fått min MkIII hitta nya positiva överraskningar.[/QUOTE]

Tack Rolf för infot !
Ska ge mig in till stan och klämma på en 5D3:a nu till helgen så jag kan bilda mig en uppfattning.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Funderade lite om alla dessa vs tester, Är alla tester gjorda på Adobes konvertertrar? Dvs Photoshop och LR?
Gjorde snabbt en jämförelse i DPP och LR och stängde ner brusred och drog upp exponeringen så detaljer i skuggorna framträdde och brus likaså. Det är mer brus, särskilt färgbrus från LR än från DPP.
Tänkte liksom att LR ändå är i betastadie..... nån annan som tänkt likadant?
Btw, blanda inte in nåt annat kameramärke. Det är inte fråga alls.

/Stefan

Jag frågade butiken där jag köpte min Mark III om de hade hört något från Canon angående återkallning. Canon undersöker tydligen något (vet inte vad) men har inte hittat något som är fel än, i alla fall inte något de vill berätta om. Jag hoppas att det kommer ett uttalande snart från dem. Hittills ingen info om full återkallning av kameran.

Enligt Canon ska autofokusen i 1D X vara aningen snabbare eftersom kameran kan ge mer ström till objektivets fokusmotor.

Det låter lite märkligt att objektivets motorer skulle kunna matas med olika strömstyrka beroende på kamera. Däremot har 1DX en egen processor för AF vilket gör att den blir snabbare än 5D Mk III.

Nya 5D:n är väl inte direkt någon slöhög ändå :)

Raderat tjafs. Sluta med sånt! Hyfsa till tonen och kom ihåg att forumdiskussioner inte är en tävling i att övertyga andra om att ens åsikter är de enda rätta!

Funderade lite om alla dessa vs tester, Är alla tester gjorda på Adobes konvertertrar? Dvs Photoshop och LR?
Gjorde snabbt en jämförelse i DPP och LR och stängde ner brusred och drog upp exponeringen så detaljer i skuggorna framträdde och brus likaså. Det är mer brus, särskilt färgbrus från LR än från DPP.
Tänkte liksom att LR ändå är i betastadie..... nån annan som tänkt likadant?
Btw, blanda inte in nåt annat kameramärke. Det är inte fråga alls.

/Stefan

Svaret på frågan är egentligen inte att motorn i LR/ACR saknar brusreducering eller gör "fel" - för det gör den inte - utan att DPP lägger på ganska STORA mängder brusreducering. Även med alla reglage ställda på "noll". Man kan säga att läge "noll" nog motsvarar läge "25" på en skala från 0-100 om det hade varit en annan tillverkare/mjukvaruhus bakom konverteraren.

Sen ska man ju inte dra bort fördelen DPP har av att de (programmerarna) har haft god insyn i exakt hur Canons interna råfilsbrusreducering i kameran fungerar... Det är ju viktigt att brusreduceringarna "arbetar ihop" för att man inte ska få flammigt färgbrus osv. Dessutom innehåller DPP en rutin som söker och reducerar bandningsbrus - som är en ganska stor källa till skuggbrus i Canon-kameror. ACR/LR gör inte det, eftersom det egentligen inte ska behövas. De visar vad sensorn visade.

Färgen i stort är en annan sak, där har Adobe inte lyckats speciellt bra med NÅGON ny kamera det senaste året anser jag.

Däremot har 1DX en egen processor för AF vilket gör att den blir snabbare än 5D Mk III.

Det har 5D3 också, det har bara inte pratats så mycket om det, den har en dedikerad AF processor som är väldigt kraftfull.

Enligt Canon...

"Achieving this speed and accuracy in the AF algorithm requires a large amount of focus data to be processed quickly. This has been done by the use of distributed processing where both a dedicated AF processor and a camera CPU process data. The dedicated AF processor is four times faster than the one found in the EOS-1D Mark IV."

I övrigt tycker jag det låter logiskt att AF kan bli snabbare med mer kräm till objektivet, Nikon hade ju tex en snabbare serietagning med batterigrepp hos D300, borde vara analogt. 5D3 har allt som behövs för att fokusera mellan dom 6 bilder/sekund den kan ta.

Det har 5D3 också, det har bara inte pratats så mycket om det, den har en dedikerad AF processor som är väldigt kraftfull.

Aha, då kanske det är så att 1DX har en som är ännu mer kraftfull? :D Jag har svårt att tänka mig att hastighetsskillnaden beror på att ettan ger en högre strömstyrka (eller spänning) till gluggarna i alla fall. Den här typen av motorer borde väl må bäst av att få en något så när konstant matning (och samma oavsett kamera)?

Hoppsan...
Är det inte lite intressant att dom gör den här missen..
Borde det inte vara prio 1 med en kamera att den bara läcker in
ljus på därför avsett ställe?? :D

För att upptäcka detta ska man tydligen fota insidan av sitt linsskydd, med LCD belysningen på, tror Canon borde lägga till det bland sina testfall. För vem kan detta vara ett problem?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto