RolfE
Aktiv medlem
Trevligt i så fallos för AF funkar ju kanon bra på 7D och blir det bättre så varför inte hehe.
Jag har 5DMkII och 7D och har arbetat med dessa båda sedan . Har nu en 5DMkIII.
Min personliga uppfattning: 7D avsevärt bättre AF än MkII (och 5D "Classic"), men 5DMkIII står i en klass för sig om man lyckas lära sig att ställa in den för olika ändamål. När man som jag arbetar med djur som "modeller" är MkIII:s förmåga att hantera rörliga objekt helt suverän!
Bildstil: en del proffs i USA rek att man kör bildstil Neutral med alla värden ställda i "botten". Det ger direkt ur kameran blaskiga "oskarpa" bilder som ser bet. sämre ut än från MkII. Skärpta (tål bet. högre skärpning än MkII-filer) och bildbeh. blir de dock ett snäpp bättre.
JPG-bilder blir bättre än i MkII men har man brottom får man skippa RAW och använda en helt annan bildstil än den jag talat om ovan!
Video: ser ganska sorglig ut från MkIII med till synes dålig upplösning och dynamik. Med skräpning och grading i post blir dock resultatet ett helt annat. Läs gärna Philip Blooms intryck av MkIII! Nackdelen är dock att det kräver en hel del tid i post och gärna en snabb dator.
Första intrycken är som i de flesta sammanhang inte nödvändigtvis helt korrekta och jag tycker det är trevligt att fortfarande 3 veckor efter jag fått min MkIII hitta nya positiva överraskningar.