Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Sista vändan ?

Hämtade ut min bokade EOS 5D MK2 idag från Media Markt (15995:) Försäljaren sa att det förmodligen va sista sändningen av den modellen, dom hade fått info om att MK3 va på G. När jag hämtade mitt exemplar var det nämligen en spekulant som tittade avundsjukt på min, som var det enda kvarvarande :).
 
Hämtade ut min bokade EOS 5D MK2 idag från Media Markt (15995:) Försäljaren sa att det förmodligen va sista sändningen av den modellen, dom hade fått info om att MK3 va på G. När jag hämtade mitt exemplar var det nämligen en spekulant som tittade avundsjukt på min, som var det enda kvarvarande :).

Kvalificerat skitsnack kallas det. Något MM inte är allt för okända för.
 
Har mycket svårt att tro att mk3 skulle vara så nära i tiden utan att man sett en pressrelease ens.
Men visst, man VET ju aldrig men jag gissar nog också på säljar-BS! :)
 
Har mycket svårt att tro att mk3 skulle vara så nära i tiden utan att man sett en pressrelease ens.
Men visst, man VET ju aldrig men jag gissar nog också på säljar-BS! :)

De flesta systemkameror brukar Canon leverera en månad efter presslansering.

Canon är mycket hemliga av sig. Ibland kollar de intresset i förväg hos vissa handlare, men det gäller nog oftast vissa kompakter. För en 5D Mark III behöver de inte kolla av intresset på marknaden hos handlarna.

Däremot finns det ju bilder ute på när en canonkamera som ännu inte presenterats testas i fält tillsammans med två teleobjektiv (200-400/4 IS och 600/4 IS II) som bara presenterats men inte levererats. Dessutom är det längesedan 5D Mark II kom. Allt det kan naturligtvis få handlarna att säga något som de tycker låter bra. Hade jag varit handlare hade jag sett till att tömma lagret nu.
 
De flesta systemkameror brukar Canon leverera en månad efter presslansering.

Canon är mycket hemliga av sig. Ibland kollar de intresset i förväg hos vissa handlare, men det gäller nog oftast vissa kompakter. För en 5D Mark III behöver de inte kolla av intresset på marknaden hos handlarna.

Däremot finns det ju bilder ute på när en canonkamera som ännu inte presenterats testas i fält tillsammans med två teleobjektiv (200-400/4 IS och 600/4 IS II) som bara presenterats men inte levererats. Dessutom är det längesedan 5D Mark II kom. Allt det kan naturligtvis få handlarna att säga något som de tycker låter bra. Hade jag varit handlare hade jag sett till att tömma lagret nu.

Så MM ska stå utan 5D2 i en månad då?
Låter osannolikt men visst, vi får väl se. :)
Det är väl inte ens nån affär som tar förhandsbokningar på den än?

Angående bilderna på testkameran så borde det vara en 5Dmk3 men inte ens det VET ju nån säkert?
 
Så MM ska stå utan 5D2 i en månad då?
Låter osannolikt men visst, vi får väl se. :)
Det är väl inte ens nån affär som tar förhandsbokningar på den än?

Jag tror att Rajala har manic monday för att tömma lagret. Kameran blir svårsåld när en ny kommit. Hellre liten förlust nu än stor senare.

Fotokungen har haft en kölista på 5D Mark III i flera år. I somras stod det ett 20-tal namn, men bara tre för Nikon D800 . jag har flera gånger ställt mig i kö på kameror som inte presenterats.
 
Senast ändrad:
Jag tror att Rajala har manic monday för att tömma lagret. Kameran blir svårsåld när en ny kommit. Hellre liten förlust nu än stor senare.

Fotokungen har haft en kölista på 5D Mark III i flera år. I somras stod det ett 20-tal namn, men bara tre för Nikon D300 . jag har flera gånger ställt mig i kö på kameror som inte presenterats.

Sedärja, jaja om en månad vet vi svaret... :)
 
Håller med Magnus, Det kan mycket väl bli en presentation av 5dmk3 denna månad och säljstart i mars. Bilderna på den där mystiska kameran är till största sannolikhet nya 5d:n, eos 70d kan man ju ta bort, varför skulle man släppa en sån utan blixt? Eos 7d är ju ett år nyare än mark 2:an och varför skulle man släppa den utan blixt? Och den säljer ju fortfarande bra. Visst 5d2 säljer ju också bra. Men nu lanserar Nikon till 99% sin D800 nästa tisdag, och Canon kommer att svara fort, dom har kameran klar och jag tror inte att dom kommer våga riskera att släppa sin nya 5D långt efter D800:an börjar säljas.
 
Fotokungen har haft en kölista på 5D Mark III i flera år. I somras stod det ett 20-tal namn, men bara tre för Nikon D300 . jag har flera gånger ställt mig i kö på kameror som inte presenterats.

Behövde man fortfarande köa för Nikon D300 i somras? Nog för att Nikon har haft leveransproblem då och då, men det här var väl lite väl extremt. :)
:)
 
Hur vet du att det är skitsnack? Kan mycket väl vara så att dennes chef sagt så. "nu måste vi bli av med mk2 då 3an kommer snart". Varför skulle MM "veta" mindre om detta än ni på FS som "vet".
Du besvarade din egen fråga rätt bra, tycker jag. Eftersom Canon inte går ut med info innan de själva presenterar den är det bara spekulationer, det vill säga skitsnack.
 
Du besvarade din egen fråga rätt bra, tycker jag. Eftersom Canon inte går ut med info innan de själva presenterar den är det bara spekulationer, det vill säga skitsnack.

Exakt. Säljare på golvet har inte den infon.

Jag kommer ihåg inför lanseringen av 5D Mark II så gick flera säljare på MM ut och sa till alla som frågade att dom minsann var den största återförsäljaren och skulle få flest kameror när den kom till Sverige. Vilket gjorde att dom fick massa förhoppningsfulla människor som ställde sig i kö hos dom. Men fick dom några kameror....Nja. Väldigt få. Fotokungen fick mångfalt fler.
 
Exakt. Säljare på golvet har inte den infon.

Jag kommer ihåg inför lanseringen av 5D Mark II så gick flera säljare på MM ut och sa till alla som frågade att dom minsann var den största återförsäljaren och skulle få flest kameror när den kom till Sverige. Vilket gjorde att dom fick massa förhoppningsfulla människor som ställde sig i kö hos dom. Men fick dom några kameror....Nja. Väldigt få. Fotokungen fick mångfalt fler.

Nu börjar det väl dra åt offtopic-hållet, men det verkar vara lite av kutym hos MM att luras lite. Vid ett tillfälle ringde jag ett varuhus och frågade om en specifik vara fanns i lager, för att eventuellt bespara mig färden dit. "Ja, vi har flera stycken hemma", fick jag till svar. Givetvis fanns det ingen när jag strax därefter kom dit, men de hade ju andra lockvaror att fresta med.
I övrigt gillar jag deras klämm-och-känn-koncept, även om priserna sällan är de bästa på annat än vissa erbjudanden.
Utbudet är ju också mycket bättre än konkurrenternas.
Men, men. Åter till ämnet :)
 
Min tanke var helt enkelt att eftersom många här "vet" att den kommer "snart" eller "när som helst" så borde den kunskapen även finnas hos MM. Dummare än så är dom inte. Istället för "kvalificerat skitsnack" skulle jag kalla det "kvalificerad gissning". Dom vill förstås tjäna pengar och "gissar" hela tiden. Ingen vill stå med lager av något man inte tjänar på..
 
Jag tror att Rajala har manic monday för att tömma lagret. Kameran blir svårsåld när en ny kommit. Hellre liten förlust nu än stor senare.

Fotokungen har haft en kölista på 5D Mark III i flera år. I somras stod det ett 20-tal namn, men bara tre för Nikon D800 . jag har flera gånger ställt mig i kö på kameror som inte presenterats.

Även om det hade funnits en 5D Mark III nu så tvivlar jag på att 5D MarkII hade varit svårsåld om dom skulle sälja den för samma pris som dom gjorde på manic monday då 5D MarkIII lär kosta runt 24000sek....14000sek för en nya 5D MarkII är grymt mycket kamera för pengarna.
 
Även om det hade funnits en 5D Mark III nu så tvivlar jag på att 5D MarkII hade varit svårsåld om dom skulle sälja den för samma pris som dom gjorde på manic monday då 5D MarkIII lär kosta runt 24000sek....14000sek för en nya 5D MarkII är grymt mycket kamera för pengarna.

Vi vet ju inte heller hur deras lagersaldo ser ut. De kanske tycker att försäljningen gått för trögt den senaste tiden.
 
Det lär bli långkö på 5D Mark III när den släpps :) Feb månad blir verkligen spännande! Tror ni att man kan få tag på en 5D Mark III innan sommar?
 
Det lär bli långkö på 5D Mark III när den släpps :) Feb månad blir verkligen spännande! Tror ni att man kan få tag på en 5D Mark III innan sommar?

Ja, det beror ju på massa saker. Tex:
- Pris
- När den släpps
- Hur många som kommer till sverige
- Din köplats och att den butiken får in många ex
- Prestanda på kameran

Bäst odds att få en innan sommaren är väl att den släpps idag, bara har några fler MP på tex 25MP, endast digital sökare som suger, 4 b/s, väger bly, nya batterier som är sämre, större och dyrare samt att den kostar 25.000:-

Då har du med all säkerhet möjlighet att köpa en innan sommaren.
 
Tänker man tillbaka till 5D2 lanseringen så får man vara beredd att vänta en del.
Jag var först på Kungsholmens foto när den lanserades i september och fick min sent i december.

Börjar också tro på en snar lansering men den här gången står jag inte i någon kö, är helt enkelt rätt nöjd med vad jag har och ser inte riktigt vad jag skulle få ut av att byta. Kanske gör det ändå men i så fall senare, vet inte vad dom skulle hitta på för att locka fram min plånbok den här gången.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.