Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas inte att de stoppar in så mycket MP då blir det bara mer segt för oss som vill jobba snabbt och effektivt :) Hellre bättre ISO egenskap och AF för min del!

$2700 sitter fint :)
 
Jag hoppas inte att de stoppar in så mycket MP då blir det bara mer segt för oss som vill jobba snabbt och effektivt :) Hellre bättre ISO egenskap och AF för min del!

Jo, AF känns som något de flesta har överst på sina önskelistor, inklusive mig själv. Dock hade jag gärna sett något högre upplösning, 25-28 någonstans. Har pratats om just 22mp i flera veckor nu så det verkar ju inte helt otroligt. Duglig AF och bättre brushantering. Ähh, jag köper hursomhelst! ;)
 
http://www.canonrumors.com/2012/02/5d-x-or-mark-iii-specs-release-date-cr1/

5D X
22 mp
61pt AF with DIGIC 4
6.9 FPS
DIGIC 5 (Doesn’t say DIGIC 5+)
Announcement February 28
+ with 3 lens
Available April $2700


Känns mer som en önskelista än en riktig spec.

KOMMER CANON dragande med en 22Mp kamera så betyder det att de har seriösa problem att lysa ut en 24x36 sensor med den noggrannheten som behövs för den mindre enskilda pixelytan som 60d /7d har dvs de är inte villiga att sticha 2 ytor och därmed få högre upplösning

Har de dessutom inte gjort något åt bandning och brus på basiso så kan de känna sig rökta, sensoreena i sig är OK med ett lägre QE jämfört med Sony men efterkommande elektronik/förstärkningsteg är inte optimala , de har ej heller några sensoralternativ likt de Nikon,Pentax Sony mfl kan välja
 
KOMMER CANON dragande med en 22Mp kamera så betyder det att de har seriösa problem att lysa ut en 24x36 sensor med den noggrannheten som behövs för den mindre enskilda pixelytan som 60d /7d har dvs de är inte villiga att sticha 2 ytor och därmed få högre upplösning

Har de dessutom inte gjort något åt bandning och brus på basiso så kan de känna sig rökta, sensoreena i sig är OK med ett lägre QE jämfört med Sony men efterkommande elektronik/förstärkningsteg är inte optimala , de har ej heller några sensoralternativ likt de Nikon,Pentax Sony mfl kan välja

Enligt John Sheehy har Canon 1GX högre och inte lägre läsbrus än tidigare kameror. Det båda inte gott för kommande 1DX och 5DX/Mk III.
 
Låter bra om MK3 får 22mp 7bps å förhoppningsvis högt iso. Jag är inte nått fan av multimegapixel kameror där man pressar in många megapixel på liten yta. Om man nu vill trycka in flera mp så är det bättre att man gör en större sensor en FF. Tror Canon är på rätt spår med att bromsa upp mp hysterin och istället förbättra det som finns.
 
det är 24x36mm yta vi talar om, blir det inte fler pixlar än 22 mp så beror det antagligen på att Canon inte kan få till fler utan att sticha 2 ytor vilket är betydligt kostsammare,
Jag ser gärna 36Mp och högre QE vilket betyder hög upplösning och bra isoegenskaper= bättre än 22mp
Fler pixlar är bättre , du tycks tro att färre pixlar är bättre vad det gäller isoegenskaper
 
Herr Fröderberg publicerade ju en artikel här på fotosidan om nya bakbelysta sensorer från Canon i APS-C och FF. Kan det möjligtvis vara en sådan sensor som kommer i nya 5DMKIII?

Canons utveckling av DR har precis som tidigare påpekats varit obefintlig jämfört med det enorma språng som kom SoNikon gjort. Högst deprimerande. Om man tittar på dxo för aps-c hade canon 2003 på 10D 10,9 i DR och på 60D 2011 hade man 11,5.

Nikon 2004 på D70 10,3 i DR (sämre än Canon). Med D50 2005 var man ifatt med DR på 10,8. Sent 2005 var man förbi med D200 och 11,5 i DR. I mitten av 2008 kom utmärkta D90(12Mp) med 12,5 och sprang redan då 8or runt Canon aps-c avseende DR. 14Mp sensorn i D5000 var lika bra som D90 i det avseendet ett knappt år senare. Och sedan på senare halvan av 2010 så räckte Nikon fullständigt långfingret år Canon avseende DR med D7000 och dess mäktiga 13,9.

Blir det inte bättre än på G1X som ligger kvar på samma nivå som 10D från 2003, tja då ser det illa ut för Canon. 5DmkII ligger på 11,9 trots FF. Absolut en underbar kamera, och ja klart det går att ta grymma bilder med den. Men icke destomindre är DR dess svaghet, och konkurrenterna är lite bättre förrutom D3x som är ungefär lika mycket bättre som D7000.
 
det hjälper föga med BSI vad det gäller stora sensorer med den stora enskilda pixelstorleken, först när vi närmar oss kompakternas/mobil sensorernas pixelstorlek som den reela nyttan kommer tillgodo med BSI, dvs 1,4 micron
 
Vilket ju var ditt eget mantra under ett par års tid, eller hur?

Jovisst var det så, sk kunskap jag lärde mig nere på Fotokina i början av 2000 talet ,men med ökad kunskap genom bla John Sheehy förklaringsmodeller så förändrades bilden sedan år tillbaka
Var har du varit?
 
Herr Fröderberg publicerade ju en artikel här på fotosidan om nya bakbelysta sensorer från Canon i APS-C och FF. Kan det möjligtvis vara en sådan sensor som kommer i nya 5DMKIII?

Canons utveckling av DR har precis som tidigare påpekats varit obefintlig jämfört med det enorma språng som kom SoNikon gjort. Högst deprimerande. Om man tittar på dxo för aps-c hade canon 2003 på 10D 10,9 i DR och på 60D 2011 hade man 11,5.

Nikon 2004 på D70 10,3 i DR (sämre än Canon). Med D50 2005 var man ifatt med DR på 10,8. Sent 2005 var man förbi med D200 och 11,5 i DR. I mitten av 2008 kom utmärkta D90(12Mp) med 12,5 och sprang redan då 8or runt Canon aps-c avseende DR. 14Mp sensorn i D5000 var lika bra som D90 i det avseendet ett knappt år senare. Och sedan på senare halvan av 2010 så räckte Nikon fullständigt långfingret år Canon avseende DR med D7000 och dess mäktiga 13,9.

Blir det inte bättre än på G1X som ligger kvar på samma nivå som 10D från 2003, tja då ser det illa ut för Canon. 5DmkII ligger på 11,9 trots FF. Absolut en underbar kamera, och ja klart det går att ta grymma bilder med den. Men icke destomindre är DR dess svaghet, och konkurrenterna är lite bättre förrutom D3x som är ungefär lika mycket bättre som D7000.



Canon har inte hängt med de senaste åren och andra aktörer som Sony, Omnivision,Aptina mfl ligger i framkant vad det gäller forskning och nya lösningar tex kolumnvis A/D på sensorkanten, lågt utläsningsbrus. Tyvärr så verkar Canon sitta fast i sin tillverkningsstruktur

Läs mer här http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=40493801
 
Senast ändrad:
Vilket betyder vad ?? får man inte säga att dessa märkestalibaner suger långa hästballar mera, i såfall kan du radera hela mitt konto pronto !!

Du har en poäng i ditt resonemang (som du nu tagit bort). Visst kommer 5D III sälja som smör oavsett hur läsbruset än är. Det är också okej att kritisera andras resonemang. Men du får göra det med vårdat språk och utan osakliga påhopp. Säg vad du menar helt enkelt
 
Senast ändrad:
Du har en poäng i ditt resonemang (som du nu tagit bort). Visst kommer 5D III sälja som smör oavsett hur läsbruset än är. Det är också okej att kritisera andras resonemang. Men du får göra det med vårdat språk och utan osakliga påhopp. Säg vad du menar helt enkelt

Ja, men nu har ju du redigerat mina inlägg så de blir helt konstiga ingen förstår något, djisus krajst, får ta en funderare med detta Fotosidans vara här eller inte ordentligt nu..... : /
 
Ja, men nu har ju du redigerat mina inlägg så de blir helt konstiga ingen förstår något, djisus krajst, får ta en funderare med detta Fotosidans vara här eller inte ordentligt nu..... : /

Alternativet var att radera helt. Skriv ett nytt välformulerat inlägg istället. Du har ju något att säga.
 
Det enda jag saknar på min mk2 är AF. Blir det inga stora förbättringar där säger jag upp mina köplatser och köper en till mk2 istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.