Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enda jag saknar på min mk2 är AF. Blir det inga stora förbättringar där säger jag upp mina köplatser och köper en till mk2 istället.

Fast det vore exeptionellt förvånasvärt om inte uppföljaren till 5D mkII får en kraftigt förbättrad AF.
AF-sensorn i 5D mkII är faktiskt densamma som i 5D "mkI", enda skilladen är att mkII har förbättrade algoritmer.

Sedan är Canon knappast omedvetna om den kritik AF-sensorn på mkII fått utstå.
(Personligen anser jag också att denna kritik är högst befogad).
 
Jag var på en musikal och fotade med min MkII igår. Fantastisk kamera i det dåliga ljuset, men jag missade många bilder eftersom AF bara funkade med mittsensorn. Jag skiter i om MkIII kostar som 1D bara den får likvärdig AF. 5D är ju betydligt smidigare och lättare, och lägre vikt är ju en klar fördel för mig som bär runt på grejerna mest hela tiden. Min 1D MkIII får bara följa när jag vet att jag kommer att ha användning för den.
 
Jag var på en musikal och fotade med min MkII igår. Fantastisk kamera i det dåliga ljuset, men jag missade många bilder eftersom AF bara funkade med mittsensorn. Jag skiter i om MkIII kostar som 1D bara den får likvärdig AF. 5D är ju betydligt smidigare och lättare, och lägre vikt är ju en klar fördel för mig som bär runt på grejerna mest hela tiden. Min 1D MkIII får bara följa när jag vet att jag kommer att ha användning för den.

När är du i behov av 1D? Det där är också min erfarenhet när jag fotar mycket konserter. Testade 1D IV senast och då pratar vi skillnad..
 
Jag hoppas att Canon "delar upp" 5D i två modeller.

5D - massor av megapixel, 5 b/s, vinklingsbar skärm. Inriktad på studio, landskap, makro och filmning.

3D - En 7D men med FF, 7 b/s, AF i toppklass, måttligt med megapixel, inriktad på sport, natur och allmänt foto. En 1D "light".

Jag förstår motivet att slå ihop 1D och 1Ds men jag tycker det skulle kännas lite "fattigt" om Canon bara har två modeller som inte är APS-C, med tanke på priset på 1D så borde det finnas utrymme för ytterligare två fullformats kameror.

I APS-C är det rätt så "tjockt" med modeller som ligger väldigt nära varandra i pris och funktion så om 7D "försvinner" och blir en FF så finns det ju ändå gott om modeller kvar.

Bara mina tankar så här i vinterkylan.
 
Canon har inte sagt att 1Ds försvinner utan har varit lite luriga. De har sagt att 1DX ersätter 1Ds Mark III och ger samma detaljåtergivning. Därmed inte sagt att det inte kan komma en s-version. Om 5D serien blir rejälare, får bättre AF och hög upplösning så kanske marknaden blir för liten. Kanske därför de håller sig till 22 mp om vi får tro ryktena.
 
Canon har inte sagt att 1Ds försvinner utan har varit lite luriga. De har sagt att 1DX ersätter 1Ds Mark III och ger samma detaljåtergivning. Därmed inte sagt att det inte kan komma en s-version. Om 5D serien blir rejälare, får bättre AF och hög upplösning så kanske marknaden blir för liten. Kanske därför de håller sig till 22 mp om vi får tro ryktena.

Men marknaden för en 1Dx-S som kostar 80 papp måste var ännu mindre!

Jag tycker det är mera "plats" för två modeller mellan 1DX och nuvarande 7D än vad det är för en modell ovanför 1Dx.

Spännande blir det i alla fall.
 
Men marknaden för en 1Dx-S som kostar 80 papp måste var ännu mindre!

Jag tycker det är mera "plats" för två modeller mellan 1DX och nuvarande 7D än vad det är för en modell ovanför 1Dx..

Jo, det var det jag menade.

Hur som helst tror jag på en breddning av utbudet, ungefär som när 50D efterträdes av 60D och 7D. En billigare fullformatare i klass och pris med dagens 5D Mark II och en snabbare och tåligare för 25 papp.
 
Det har du redan på 5D Mark II om du vill.
Njae, det är rätt stor skillnad på att använda skärmen som "sökare" och en riktig sökare (oavsett om den är optisk eller elektronisk).

Med Mark III blir det garanterat full-HD-upplösningen på utsignalen till extern skärm. Den optiska sökaren lär de behålla en bra tid framöver i den här klassen.

Ja, det tror jag också. Canon är ganska konservativt när de gäller grundutformningen av high-end-kamerorna. Marknaden är liten och man vill inte stöta bort presumtiva köpare.
 
Lite skojiga inlägg vissa här i tråden.
Ingen vet vad som kommer och ens när det kommer något, ändå sågas det friskt redan nu av samma gäng som alltid sågar allt vad Canon kommer med.
Ett under att man över huvud taget lyckats få anständiga bilder med mkII om man läser allt det där.

Jag har kört 5D och 5D mkII och AF funkar faktiskt mycket bättre på den senare även om sensorn är densamma. Tror inte vi ska hoppas på en AF lik den på 1DX men kanske den på 7D.

Det jag mest hoppas på är ljusmätning likt 7D, den upplever jag som överlägsen 5D.
 
Lite skojiga inlägg vissa här i tråden.
Ingen vet vad som kommer och ens när det kommer något, ändå sågas det friskt redan nu av samma gäng som alltid sågar allt vad Canon kommer med.
Ett under att man över huvud taget lyckats få anständiga bilder med mkII om man läser allt det där.

Jag har kört 5D och 5D mkII och AF funkar faktiskt mycket bättre på den senare även om sensorn är densamma. Tror inte vi ska hoppas på en AF lik den på 1DX men kanske den på 7D.

Det jag mest hoppas på är ljusmätning likt 7D, den upplever jag som överlägsen 5D.

Kan inte mer än hålla med.
Efter att ha använt 5mkII i snart 3 år och 7D i snart 2 år så är det ljusmätningen som är betydligt sämre på 5mkII. I övrigt så är den en helt underbar kamera.
Lägger de in multiexponering i den nya så köper jag direkt, allt annat är bara bonus för mig. Kan inte tänka mig att den kommer att bli sämre i alla fall.
Än har ingen klagat på resultatet från mina kameror så så djävla dåliga är de inte. :)
 
Är multiexponering så viktigt? Det går väl lika bra att lägga ihop flera bilder i efterbehandlingen?
 
Är multiexponering så viktigt? Det går väl lika bra att lägga ihop flera bilder i efterbehandlingen?

Visst går det, men det är betydligt trevligare att göra klar bilden när jag är ute i fält. Många gånger så har det inte funkat att lägga ihop när jag kommit hem och då har jag önskat att man kunde gjort det klart i kameran när man väl är ute. Sen är det ju inte fel att slippa den biten i datorn, för så fruktansvärt skoj är det inte att sitta där. Jag anser att en semipro eller pro kamera ska ha en sådan funktion, för att man inte ska känna sig begränsad.
 
Lite skojiga inlägg vissa här i tråden.
Ingen vet vad som kommer och ens när det kommer något, ändå sågas det friskt redan nu av samma gäng som alltid sågar allt vad Canon kommer med.
Ett under att man över huvud taget lyckats få anständiga bilder med mkII om man läser allt det där.

Jag har kört 5D och 5D mkII och AF funkar faktiskt mycket bättre på den senare även om sensorn är densamma. Tror inte vi ska hoppas på en AF lik den på 1DX men kanske den på 7D.

Det jag mest hoppas på är ljusmätning likt 7D, den upplever jag som överlägsen 5D.

Javisst är det, det är ju såna inlägg från dessa medlemmar (kan inte säga vilka, då raderas inläggen, det gör det väl ändå) som man får att börja fundera över att överhuvudtaget fortsätta här på Nikonforumet FS, trist , men så är det....
 
Så här skulle jag vilja ha min 5DMKIII, studiokamera.

Samma stora pixlar som Canon 1DX men med en sensor på 52x39mm. Tunnare hus och digital sökare utan spegel.

Ny fattning som tar adaptrar för EF, EF-S och FD-optik samt möjliggör adaptrar till de flesta objektiv på marknaden.

Med den större sensorn skulle man kunna utnyttja den större bildyta som TS-objektiven ger.

Med TS-objektiv monterat på skulle man kunna välja mellan:
- Utnyttja hela ytan, 52x39mm (4:3 proportioner) och få ut 42 MP
- I 2:3 läget blir ytan 34,7x52 = 37 MP
- 1:1 format (kvadratiskt), 39x39mm = 31,5 MP
- Panoramaläge 2.17x1 eller 52x24mm, 25,9MP
- I 2:3 läget så blir "brännviddsförlängningen" 0,69, så TS-objektiven motsvarar 12, 16, 31 och 62mm jämfört med FF

Med vanliga EF-objektiv skulle man tex kunna välja mellan:
- I 24x36 formatet kunna få vertikala bilder utan att behöva vrida kameran
- I ett 4:3 läge blir ytan 35x26mm, 18,9MP
- Kvadratiskt läge på 30,7x30.7mm

För EF-S snabbare bps naturligtvis, och samma fördelar som EF med vertikala bilder utan att vrida kameran samt tex kvadratisk bild med ytan 19x19mm

Man kan ju även tänka sig ett läge där kameran sparar hela sensorns information oavsett använt objektiv och att man i efterhand beskär som man vill.

Största nackdelen om en sån kamera lanseras är naturligtvis den digitala sökaren samt gissningsvis priset..
 
Med tanke på att Canon och Nikon brukar snegla på varandra och följas åt, är det kanske troligt med en Canon 5DIII release snart, och likt Nikon D800 får en upplösning runt 36MP.

Som bröllopsfotograf blir man isåfall kluven. En högupplöst 5D med möjlighet att beskära eller 1DX med hög iso för att lättare få bra bilder i kyrkan.
 
Mycket troligt.

Så här skriver Dpreview med anledning av Canons nya EF 24mm f/2.8 IS USM, EF 28mm f/2.8 IS USM och EF 24-70mm f/2.8L II USM:

"Ultimately, the most interesting thing about these launches is the fact that Canon feels the need to update various full-frame lenses, almost as if something likely to test the quality of its existing versions was in the offing."

Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut att Dpreview redan har klämt och kännt på en ny Canon-kamera med många pixlar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.