Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant! Hur menar du då? Att 5D classic har bättre bild än 2:an? Förresten, hur är det att öppna rawfiler från 5D3:an i LR 4? Funkar det problemfritt?

Pixelskärpan endast, inget annat avser jag.
Rawfiler i LR funkar endast i beta:n som finns att ladda ner. Betan är inte klockren, har hängt sig ett par ggr för mig.

Pixelskärpan endast, inget annat avser jag.
Rawfiler i LR funkar endast i beta:n som finns att ladda ner. Betan är inte klockren, har hängt sig ett par ggr för mig.

Aha på så vis. Då är jag med, vadå funkar rawfilerna i LR 4 beta men inte i final versionen?! Varför är det så i så fall? Tack för hjälpen förresten.

Och här utnsitt från bild nr 2:

Grymt att ha kvar AF trots alla grenar!

Någon här som vet om 5D Mark III har samma känsla som 5D classic? då menar jag bildmässigt. Jag upplever 350D och 1d Mark II ger speciell känsla / färger som jag inte kan få med Canon 7D.

5D Mark II kan inte ha sämre bildkvalitet än 5D classic?

Har nu Canon 7D som jag tänker komplettera med 5D Mark II men efter ha läst att 5D mark III är så pass bra så funderar jag på den istället men avvaktar tills priser sjunker en bit innan jag slår till. Kommer ändå behålla 7D pga 1.6x crop och tele läge.

Hur bra är 5D mark III vattentät? Lika bra som 7D eller bättre?

Då ska jag inte vara orolig att den på nåt sätt är mindre skarp än föregångaren.

Det är tvärtom lättare att få skarpa bilder eftersom AF sitter säkrare. Igår kollade jag detaljupplösningen på låga ISO och blev nöjd, innan dess har jag mest labbat med höga ISO eftersom det är viktigt för mig.
Kan lägga upp lite olika råfiler åt dig att leka med i kväll, har dom inte där jag är nu på dagjobbet.

Kan inte säga att den är skarpare heller på en rätt fokuserad bild på låga ISO, upplever ingen skillnad där, 5D2 var ju skarp den också. Bildkvalitetsökningen kommer på högre ISO, 3200 och upp som jag har upplevt det.

Senast ändrad:
Grymt att ha kvar AF trots alla grenar!

Någon här som vet om 5D Mark III har samma känsla som 5D classic? då menar jag bildmässigt. Jag upplever 350D och 1d Mark II ger speciell känsla / färger som jag inte kan få med Canon 7D.

5D Mark II kan inte ha sämre bildkvalitet än 5D classic?

Har nu Canon 7D som jag tänker komplettera med 5D Mark II men efter ha läst att 5D mark III är så pass bra så funderar jag på den istället men avvaktar tills priser sjunker en bit innan jag slår till. Kommer ändå behålla 7D pga 1.6x crop och tele läge.

Hur bra är 5D mark III vattentät? Lika bra som 7D eller bättre?

5D classic är våldigt speciell, skall inte säga att den är bättre ur ett tekniskt perspektiv, men den ger speciella bilder, mycket filmkänsla i dem. Sen tycker jag classic krossar Mk2 på lågiso natt långa exponeringar, obefintligt brus. Där har jag icke provat 3:an än.

Imponerande skärpa, har du PS mycket eller direkt ur kameran?

Jag använder Lightroom.

På nästan alla bilder lägger jag på clarity - ca 20. Det ger verkligen mer "stuns" i bilderna tycker jag.

Skärpan varierar lite, default står ju reglagen på 25-1-25. Jag har inte bilderna här man jag gissar att de flesta bilderna här ligger på 40-1-50. Brukar också maska så man inte skärper bakgrundsbruset.

Sedan har jag använd sharpen for screen high vid export till JPG.

5D classic är våldigt speciell, skall inte säga att den är bättre ur ett tekniskt perspektiv, men den ger speciella bilder, mycket filmkänsla i dem. Sen tycker jag classic krossar Mk2 på lågiso natt långa exponeringar, obefintligt brus. Där har jag icke provat 3:an än.

Precis, det är känslan jag är ute efter med 5D classic. Det där med nattfoto var intressant och nytt för mig. Jag fotar en del stjärnhimlen så vill jag absolut ha en bra kamerahus för det också.

Det är tvärtom lättare att få skarpa bilder eftersom AF sitter säkrare. Igår kollade jag detaljupplösningen på låga ISO och blev nöjd, innan dess har jag mest labbat med höga ISO eftersom det är viktigt för mig.
Kan lägga upp lite olika råfiler åt dig att leka med i kväll, har dom inte där jag är nu på dagjobbet.

Kan inte säga att den är skarpare heller på en rätt fokuserad bild på låga ISO, upplever ingen skillnad där, 5D2 var ju skarp den också. Bildkvalitetsökningen kommer på högre ISO, 3200 och upp som jag har upplevt det.
Tack så mycket Björn! Det vore snällt med lite lågiso filer om du har nåt du vill dela med dig =)

Precis, det är känslan jag är ute efter med 5D classic. Det där med nattfoto var intressant och nytt för mig. Jag fotar en del stjärnhimlen så vill jag absolut ha en bra kamerahus för det också.

Det funkar den skitbra för kan jag meddela...
har fulskjutit lite från balkongen och himlen blir alldeles perfekt svart/mörkblå..
Jämfört med min 60D så är det mycket mindre brus och en skärpa som är riktigt nice!

Vill du lära dig lite grundläggande tips om nattfoto så kolla upp Ben Canales..
Honom har jag lärt mig massor av.. Och han tar det från det enklaste som att räkna ut max exp
tid till hur man redigerar i photoshop..

//Per

Dummaste sätt jag någonsin sett att lura sig själv på. Vad det gäller video får han faktiskt exakt motsatt effekt jämfört med vad han ville uppnå. Det lager av AA-filtrering han tog bort är Y-lagret, och det är ungefär tregånger FÖR SVAGT för att man ska kunna ta skarpa bilder i videoläget.

Ett perfekt recept på orm-medicin. Hade detta varit i medicin-branschen hade han varit häktad nu, och haft ett antal miljoner dollar i skadeståndskrav som han hade blivit tilldömd att betala om en vecka eller två.

5D3 använder var tredje rad av pixlar inom video-crop-området för att fånga videobilden. Detta innebär att objektiv som är skarpa nog att klämma in en detalj på två pixelhöjder gör att denna detalj går helt förlorad, sensorn tar inte ens upp den i bilden innan videoprocessning. Den finns inte ens med i utsignalen från sensorn.

Det man gör om man vill ha skarpa videobilder från en 5D2 eller 5D3 är att LÄGGA TILL aa-filtrering i höjdled, så att man kan skärpa bilden utan att förstöra den med moire och aliasing.

Det man gör om man vill ha skarpa videobilder från en 5D2 eller 5D3 är att LÄGGA TILL aa-filtrering i höjdled, så att man kan skärpa bilden utan att förstöra den med moire och aliasing.

Nu behöver man ju inte lägga till det på 5D MarkIII då den i stort sätt är helt befriad från moire och aliasing i vid filmning ....Philip Bloom blev imponerad över hur bra filerna tålde uppskärpning...resultatet blir riktigt bra/snyggt o skarpt utan att uppvisa några fulheter(om man inte drar överdrivet i spakarna vill säga)

NEJ!
Du behöver nya versionen för Mk3-filer. Och du kan få ut skärpa om du väljer High Speed istället för HiQuality. Vad som händer är att vissa funktioner inte går att användas... men de grundläggande funkar. Du kan alltså lätt jämföra mellan Mk2 och 3 med nya DPP!
Så tvärt om fungerar det? Man behöver inte behålla båda DPP versionerna när man har båda kamerorna? (Har inte fått min än)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar