Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Problem med tethered capture i LR?

Jag försökte koppla upp min mk3 mot Lightroom för lite direktfångst.

Windows identifierar kameran korrekt. Båda minneskorten visas, till och med kvarvarande batteristyrka visas.

I Lightroom (RC 4.1) visas också kameran men inga inställningar och när jag klickar på "avtryckaren" i LR så händer ingenting. I sökarena lyser "Busy"

40D och 7D funkar utan problem.

Någon mer som hunnit testa Lightrooms tethered capture med mk3 ?

4 bilder på lunchen idag. Kyrkan ligger alldeles intill kneget så det passar utomordentligt för lite högiso tester. Bilderna ligger i originalstorlek för dem som vill studera bruset. Raw-Jpg via LR/photoshop så jag fick ner storleken, så det kan finnas lite artefakter vid 100%. Jag har inte brusreducerat mer än det LR gör default på färg. Ingen monokrom reducering så ni kan studera det i detalj.

Imponerande hursomhelst, och glädjande så tycker jag Mk3:an kommer nära Classic i känslan med ett lite monokromt brus kvar i bilderna.

De fyra översta
http://www.flickr.com/photos/chrilledahl/

Jag försökte koppla upp min mk3 mot Lightroom för lite direktfångst.

Windows identifierar kameran korrekt. Båda minneskorten visas, till och med kvarvarande batteristyrka visas.

I Lightroom (RC 4.1) visas också kameran men inga inställningar och när jag klickar på "avtryckaren" i LR så händer ingenting. I sökarena lyser "Busy"

40D och 7D funkar utan problem.

Någon mer som hunnit testa Lightrooms tethered capture med mk3 ?

Svarar mig själv - verkar ännu inte vara stöd för mk3 i LR:

http://forums.adobe.com/message/4306105

Björn och Christer,
Tittat igenom era bilder.
Med BJörns raw bilder slog det mig hur ren filen är. Mycket mer som jag först upplevde 5D Classic och mindre som mina 5DMKII filer De är rena och snygga och med jämnare övergångar.
Det var också intressant hur mycket man kunde skärpa dem utan att få några negativa effekter.
Nu kunde jag inte titta på Christer raw-bilder men slutresultatet ser mycket bra ut trots hög ISO.
Så stort tack till er båda.

Detta tillsammans med vad andra rapporterat om AF så hoppas jag man snart ringer mig och meddelar att min kamera har anlänt.

Kan tillägga att Canon -bandingen finns där, men jag måste pressa 4stops för att det skall börja synas lite grann, mot för tidigare vid 2 stops, och det ligger väl i paritet med att det skall vara 2stops bättre med denna sensor

För mig är det tillräckligt mycket bättre, då man sällan eller aldrig pressar så hårt som 4 stops.

Yuhupp. Alla testar sina kameror och pressar ISO vid bra belysning. Jag stack från familjen en sväng för att rasta kameran på sin faktiskt första utepromenad (har inte haft tid) samt testat den manuella Samyang 14/2.8.
ISO1600
F:2.8
30s

Nöjd med resultat. Fotat i RAW i totalmörker och stängt av brusreduceringen helt i LR4.1.
Bilden är egenligen överexponerad för att få med så många stjärnor och sedan har jag underexponerat himmeln igen.

Skärpa är pålagt. Ingen Photoshop.

http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120402-256B8828.jpg

EDIT: En till fast ISO100, F:2.8 och 30s http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120402-256B8826-2.jpg
Ingen exponeringskompensation i LR. Allt behandlandlat i LR. Beskuren och linskorrigerad.

/Stefan

Testade Björns filer, och dom tål att misshandlas. Jag har aldrig själv ägt en 5d2, men provat den väl. Här känns det som att sensorn har mer kraft. Lättare att skärpa filerna, bättre vitbalans, nästan spot on. Helt klart en riktigt fin sensor.

Stefan: Ser mycket bra ut, nu blev jag sugen på nattfoto. Synd bara att månen just nu ljuskontaminerar så mycket. I alla fall uppe i Skellefteå

Yuhupp. Alla testar sina kameror och pressar ISO vid bra belysning. Jag stack från familjen en sväng för att rasta kameran på sin faktiskt första utepromenad (har inte haft tid) samt testat den manuella Samyang 14/2.8. ISO1600

Tack för fina bilder. Ju fler man ser från alla som testar, desto mer övertygad blir man att man gjort ett riktigt köp. Såf bilderna från Nikon-killen som fotat en modell i NY i hög ISO. Helt fantastiska. Länken finns ngn stans i denna tråd.
Genomgående är de flesta i denna tråd positiva till MkIII.
Har varit inne på tråden "Äntligen Nikon D800". Där är en helt annan ton än i denna tråd. Rätt mycket klagan och man anar besvikelse hos många. Phool - välkommen till Canon.

Det funkar ju att sätta bevakning på en mapp i LR, sen via EOS Utility remoteshoota till den bara, poppar ju upp automatiskt i LR då.

Tack för tipset. Jag har dock inte installerat EOS utility då jag inte har behov av det. Lightroom kommer säkert att uppdateras med stöd för 5D mkIII inom kort. Fotar sällan tethered så jag kan vänta.

Har varit inne på tråden "Äntligen Nikon D800". Där är en helt annan ton än i denna tråd. Rätt mycket klagan och man anar besvikelse hos många.

Det är väl ingen som fått en D800 som är besviken?

Det är väl att leveranserna dröjer som folk muttrar över.

Har varit inne på tråden "Äntligen Nikon D800". Där är en helt annan ton än i denna tråd. Rätt mycket klagan och man anar besvikelse hos många. Phool - välkommen till Canon.
Klagomålen kommer först och främst pga att Nikon inte sköter leveranser lika bra som Canon, hundratals står i köer överallt och ingen vet nånting. Jag tror inte att man blir besviken när man väl har en D800 i sin hand, lika lite blir man besviken av en 5D3. Får jag ingen D800 nästa vecka så slår jag till på en 5D3! Det har du mitt ord på =)

Det är väl ingen som fått en D800 som är besviken?

Det är väl att leveranserna dröjer som folk muttrar över.

Det finns en hel del inlägg (och video) om den ganska kraftiga moiré D800 kan ge. Finns bl.a. en film från Götaplatsen.
Själv har jag idag försökt få moiré men jag har egentligen inget bra att filma här ute i skogen. Är det ngn som har fått moiré i sina filmer?
Annars har jag mest testat motivföljande AF på ystra hästar. Jag är mkt imponerad, i stort sett alla bilder sitter. Tänk om den haft 7D:s speed! Blir för var dag alltmer nöjd med denna "lilla uppdatering".
Jag tycker f.ö. mig märka att det går att skärpa bilderna från MkIII mer än från MkII, men då kör jag med en profil med skärpan "i botten".

Klagomålen kommer först och främst pga att Nikon inte sköter leveranser lika bra som Canon, hundratals står i köer överallt och ingen vet nånting. Jag tror inte att man blir besviken när man väl har en D800 i sin hand, lika lite blir man besviken av en 5D3. Får jag ingen D800 nästa vecka så slår jag till på en 5D3! Det har du mitt ord på =)

Låter väldigt dumt när det är Nikon D800 du vill ha....nog för att 5D MarkIII är en riktigt fin kamera men jag tror du blir besviken...inte för att den är dålig utan för att det är just Nikon D800 du egentligen vill ha.

Dom som är besvikna på det är dom som aldrig tidigare stått i kö på en så eftertraktad kamera....knappast så att det är något unikt för Nikon....Canon hade väldigt stora problem att leverera 5D MarkII i den takt som marknaden efterfrågade när den kom. Nu verkar det som att Canon ha problem att få ut 1D x och den nya 24-70 i tid/på utlovat datum....ryktas att om at dom kommer ut först om 1-2 månader.
Om du har otur så kanske du inte ens få tag i en 5D MarkIII nästa vecka....verkar som att dom också går åt....tex på prisjakt är det inge som lagerför kameran(bara kamerahuset).

Någon som testat HDR funktionen i 5D MarkIII??....hade varit intressant o se hur resultatet blir.

Stefan: Ser mycket bra ut, nu blev jag sugen på nattfoto. Synd bara att
månen just nu ljuskontaminerar så mycket. I alla fall uppe i Skellefteå

Tack!

Månen sken rätt bra här med. man får rikta kameran från månen.
Bilden på åkern (första länken) var bara för att testa ISO1600 på natten hur bruset betedde sig.
Den andra länken är på det viset jag brukar ta nattfoton. Ska dock kapa riden till 20s istället för 30 för att minimera stjärnstrecken som syns vid pixelpeeping.

Månen kontaminerade första bilden rejält så där jag har dragit ner exponeringen ytterligare med en gradient.
För de som vill kan jag lägga upp RAW-bilden så kan ni få se hur en ISO1600 ser ut på natten med lång slutartid.

/Stefan

Någon som testat HDR funktionen i 5D MarkIII??....hade varit intressant o se hur resultatet blir.

Har snabbtestat inomhus bara lite snabbt. Kan nog bli bra, framförallt kanske landskap, och om man håller sig till inställning: Naturlig , men det är ju tycke och smak det också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto