Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!

Månen sken rätt bra här med. man får rikta kameran från månen.
Bilden på åkern (första länken) var bara för att testa ISO1600 på natten hur bruset betedde sig.
Den andra länken är på det viset jag brukar ta nattfoton. Ska dock kapa riden till 20s istället för 30 för att minimera stjärnstrecken som syns vid pixelpeeping.

Månen kontaminerade första bilden rejält så där jag har dragit ner exponeringen ytterligare med en gradient.
För de som vill kan jag lägga upp RAW-bilden så kan ni få se hur en ISO1600 ser ut på natten med lång slutartid.

/Stefan

Jag är nästan mer intresserad av brusnivån i en iso100 30 sekundare, där nuvarande kungen 5D classic behöver puttas åt sidan :D

Det finns en hel del inlägg (och video) om den ganska kraftiga moiré D800 kan ge. Finns bl.a. en film från Götaplatsen.
Själv har jag idag försökt få moiré men jag har egentligen inget bra att filma här ute i skogen. Är det ngn som har fått moiré i sina filmer?
Annars har jag mest testat motivföljande AF på ystra hästar. Jag är mkt imponerad, i stort sett alla bilder sitter. Tänk om den haft 7D:s speed! Blir för var dag alltmer nöjd med denna "lilla uppdatering".
Jag tycker f.ö. mig märka att det går att skärpa bilderna från MkIII mer än från MkII, men då kör jag med en profil med skärpan "i botten".

OK, jag följer ju inte D800 i detalj men jag har sett väldigt många som är positiva - ja nästan överväldigade av den detaljrikedom som upplösningen ger.

Nåväl, vi skall ju inte snacka Nikon här utan Canon.

En undran till er som fått kameran: I LR RC 4.1 använder jag nu kameraprofilen Adobe Standard. På mina andra kameror brukar jag köra med Camera Standard. På 5Dmk3 tycker jag dock inte att den ger så trevlilg resultat. Det kan ju bero på att profilen ännu inte är trimmad och att det blir bättre när den slutliga versionen av LR kommer. Vilken profil använder ni andra som "standard"?

Hej Anders,
Tycker att man bör investera i ett QP-card eller X-rite Colorchecker passport. Jag kör det senare.
Lätt att använda och programvaran gör det lätt att skapa bättre profill än Adobes.
Det ger klart bättre och korrektare färger.
Bilden med pålagd profil är oftast mer mättad och man behöver inte dra lika hårt i reglagen i LR för att få stuns i bilden.

Yuhupp. Alla testar sina kameror och pressar ISO vid bra belysning. Jag stack från familjen en sväng för att rasta kameran på sin faktiskt första utepromenad (har inte haft tid) samt testat den manuella Samyang 14/2.8.
ISO1600
F:2.8
30s

Nöjd med resultat. Fotat i RAW i totalmörker och stängt av brusreduceringen helt i LR4.1.
Bilden är egenligen överexponerad för att få med så många stjärnor och sedan har jag underexponerat himmeln igen.

Skärpa är pålagt. Ingen Photoshop.

http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120402-256B8828.jpg

EDIT: En till fast ISO100, F:2.8 och 30s http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120402-256B8826-2.jpg
Ingen exponeringskompensation i LR. Allt behandlandlat i LR. Beskuren och linskorrigerad.

/Stefan

Riktig snygga bilder! Fick iaf mig att bli toksugen på att gå ut en sväng i mörkret ikväll ^^

Finns det nåt ställe i stockholm där dom har nån 5d3 i butik? Jag ser ingen på prisjakt. Vill inte ha kittet! Och alla butiker finns väl inte med på prisjakt. Är i stockholm nu några dagar och ska nämligen slå till =D Det låter som att flera butiker ska få lite exemplar nästa vecka. Men om någon vet nåt hör av er. Jag har alltid min ajfån med mig så jag läser inläggen hela tiden =)

Här kan Ni gra om ni vill. ISo100, 30s, F:2.8.. Fokuserad mot oändligheten.

http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120402-256B8825.zip

EDIT: ISO 100 bilden är har ingen brusred och stjärnorna är kraftigt förstärkta och skuggorna lättade.
Ja, jag ser bandningen också :(.
Skuggor lättade med ca 2 steg ser jag nu. Hade en gravt underexponerad bild utan brusred.

/Stefan

Finns det nåt ställe i stockholm där dom har nån 5d3 i butik? Jag ser ingen på prisjakt. Vill inte ha kittet! Och alla butiker finns väl inte med på prisjakt. Är i stockholm nu några dagar och ska nämligen slå till =D Det låter som att flera butiker ska få lite exemplar nästa vecka. Men om någon vet nåt hör av er. Jag har alltid min ajfån med mig så jag läser inläggen hela tiden =)

Japanphoto har haft bra tillgång sedan release, dom plockar ur gluggen om du vill. Ring och kolla.

Hej Anders,
Tycker att man bör investera i ett QP-card eller X-rite Colorchecker passport. Jag kör det senare.
Lätt att använda och programvaran gör det lätt att skapa bättre profill än Adobes.
Det ger klart bättre och korrektare färger.
Bilden med pålagd profil är oftast mer mättad och man behöver inte dra lika hårt i reglagen i LR för att få stuns i bilden.

OK, skall fundera på det.

Här kan Ni gra om ni vill. ISo100, 30s, F:2.8.. Fokuserad mot oändligheten.

http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120402-256B8825.zip

EDIT: ISO 100 bilden är har ingen brusred och stjärnorna är kraftigt förstärkta och skuggorna lättade.
Ja, jag ser bandningen också :(.
Skuggor lättade med ca 2 steg ser jag nu. Hade en gravt underexponerad bild utan brusred.

/Stefan

Misstänkte att det va något väldigt galet med den iso100 bilden....väldigt underexponerad mm.
Ingen bild som är i närheten av att representerar vad kameran verkligen är kapabel av att leverera i bildkvalité under dessa förhållanden o iso100.

Här kommer ett exempel på hur pass bra mkIII är på fölande fokus. Jag körde AI servo med utökad centerpunkt, i övrigt default inställningar.

Följde en skrattmås på långt håll som flög bakom ett träd. Intressant att se att fokusen lyckades hålla sig kvar på måsen trots alla grenar.

Ha! Det där kan jag göra också. Jag fotograferade en springande hund igår och min Nikon F2 med Nikkor AI 180mm f/2.8 höll fokus på hunden fastän den sprang bakom ett träd. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar