ANNONS
Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Så har jag då hunnit lattja lite med nya kameran och några första intryck:

Sökaren känns större och trevligare än 7D. Ingen gigantisk skillnad men bättre.

Handhavandet är väldigt likt 7D vilket är bra! En sak irriterar mig dock en hel del. I Q-menyn så visas inte valet för fokusområde (spot, en-punkt, utökad, zon etc). Det gör det på 7D. Någon inställning jag missat eller varför har man lyft ut det ur q-menyn?

Slutarljudet – låter förfärligt! Rassligt, ingen high-end känsla alls. Men man vänjer sig säkert.

Känslan i övrigt är gedigen, greppet bra. Bättre än 7D? Just nu saknar jag inte batterigreppet men kommer säkert att skaffa det senare då jag alltid brukar ha det på mina kameror.

Brusprestanda mycket bra och det är en påtaglig skillnad mot 7D. En skillnad som jag definitivt kommer ha nytta av i verkligheten. Kanske inte riktigt wow-känsla men nära på! Nöjd!

Vitbalans i knepigt ljus är mycket imponerande. Tycker att mina tidigare Canon-kameror alltid haft det lite bökigt när det blir glödlampor och lysrör inblandat. Den här klarar det galant. Kanske inte så viktigt när man fotar RAW men för den som fotar JPG är det en stor fördel.

Ljusmätningen, funkar klockrent hittills.

JPG-bilder är kraftigt brusreducerade. Personligen tycker jag det är för mycket men spelar mig mindre roll då jag inte fotar JPG.

Seriebildstagningen verkar hålla de utlovade 6 b/s även i RAW.

AF verkar säker och snabb och på de två gluggar jag testat hittills verkar den sitta perfekt, även i dåligt ljus. Men jag har inte hunnit testa så mycket ännu.

Skärpedjupsknappen (som jag programmerar för byte mellan AF OneShot och AI-Servo) är ju nu på högersida. Känns lite ovant men borde vara en fördel när man väl vant sig.

Gillar att det går att programmera SET-knappen till att reglera ISO (tillsammans med lilla hjulet)! Känns mycket bättre än den lilla knappen framför displayen. En märklig sak är dock att när jag använder den nya metoden så kan jag inte nå Auto-ISO. Konstigt?

Rate-knappen, missar jag något men går den bara att använda till rating och att skydda bilder? Jag förstår att det är en intressant funktion för vissa men för mig är den ointressant och jag hade gärna programmerat knappen till något användbart. Den nya print-knappen? ;)

Jag köpte med 24-105. Jag gillar gluggen. Fokus verkar sitta där den ska och jag tycker den är hyfsat skarp. Däremot tycker jag zoomningen är väldigt trög. Mycket trögare än samtliga mina andra gluggar. Känns faktiskt inte alls bra. Skall det vara så?

Nöjd hittills.

Kul att du gillar den Anders!

Du har väl sett att du kan ställa in hur mycket jpg bilder ska brusreduceras?

Rate knappen är guld för tex mig, då kan jag använda dötid under bröllopen för att börja med urvalet och tjäna in tid vid datorn efter.

Så har jag då hunnit lattja lite med nya kameran och några första intryck:

Sökaren känns större och trevligare än 7D. Ingen gigantisk skillnad men bättre.

Handhavandet är väldigt likt 7D vilket är bra! En sak irriterar mig dock en hel del. I Q-menyn så visas inte valet för fokusområde (spot, en-punkt, utökad, zon etc). Det gör det på 7D. Någon inställning jag missat eller varför har man lyft ut det ur q-menyn?

Slutarljudet – låter förfärligt! Rassligt, ingen high-end känsla alls. Men man vänjer sig säkert.

Alltså... Du har ju en dedikerad knapp för fokusområdet... Längst upp till höger..
Då ser du i menyn, sökaren samt lite i LCD displayen..

Håller med om att slutaren rasslar men den är ju lite större än crop:en så...

Hej Anders - har du testat "Silent Mood"?

.

Fann denna kommentar via Google:

"Silent shooting

You made it past the break! As a gesture of our appreciation, we're going to let you in on a little Mark III secret -- in fact, if that high-ISO shooting wasn't in the picture, this could very well have been our favorite new feature. It's called Silent Single, and it literally allows you to capture an image without hearing that familiar shutter sound. Clunk. Clunk. Or clunk, clunk, clunk, clunk, clunk, clunk -- six times every second in high-speed mode. You can even do your rapid-fire snapping in Silent Continuous, though you're limited to three frames per second rather than the typical six, with an available workaround (more on that in a moment).

There's no question that silent shooting will impact your experience. Sure, you'll never be able to mask the fact that you're lugging around a full-size DSLR -- so good luck being discrete -- but you will be able to avoid attracting attention each time you snap a frame. The practical applications for this are endless -- wedding photographers won't have to worry about disrupting the ceremony, street shooters can avoid alerting their subjects and nature photogs won't have to worry about frightening wildlife and ruining their shots. The feature will also be more than welcome on film and television sets, where photographers are often required to use cumbersome (and pricey) noise suppression equipment. It's not silent, as its name suggests, but it's very very very quiet.

So should you simply set Silent Single and forget it? For many photographers, there's really no reason not to. The mode uses a process called Pulse Width Modulation, which slows the speed of the mirror mechanism and the shutter charging motor. Because both operate at a slightly reduced speed, there's a longer delay between the time you hit the shutter release and when the camera begins an exposure, but unless you need every second-fraction you can get, you shouldn't have any issue here. There's also a "Silent Shooting" mode available when in Live View, though this operates by using the CMOS sensor to control the start of an exposure, rather than the first curtain of the mechanical shutter. This mode can be even more advantageous, since it's completely vibration-free. It's also compatible with the high-speed continuous drive mode, letting you capture six frames per second -- double the count available in Silent Continuous."

Kanske texten kan bringa dig lite idéer att stå ut med slutar-ljudet om du kanske inte ännu testa tyst läge?

Önskar dig massor av fotoglädje med din splitter nya kamera!
Må fortsatt riktigt väl!

Vänliga hälsningar
//Carl

Kul att du gillar den Anders!

Du har väl sett att du kan ställa in hur mycket jpg bilder ska brusreduceras?

Rate knappen är guld för tex mig, då kan jag använda dötid under bröllopen för att börja med urvalet och tjäna in tid vid datorn efter.

Ja det känns bra. Jo, jag förstår att man kan ställa brusreduceringen i JPG så min kommentar var väl lite överflödig. Jag kommer nog aldrig att fota JPG, kör bara lite nu med JPG för att testa eftersom det är lite bökigt med DNG-konverteringen.

Jag förstår att Rate-knappen är riktigt bra för den som jobbar med kameran - tid är pengar. Tycker bara det är synd att man missat att göra den programmerbar.

Alltså... Du har ju en dedikerad knapp för fokusområdet... Längst upp till höger..
Då ser du i menyn, sökaren samt lite i LCD displayen..

Jo jag vet hur man kan ställa in men jag gillar att använda Q-menyn på min 7D. Tycker det är ett smidigt sätt att manövrerar kameran och på 7D finns denna parameter med men inte så på mkIII. Jag tycker det är en märklig miss.

Kanske texten kan bringa dig lite idéer att stå ut med slutar-ljudet om du kanske inte ännu testa tyst läge?

Önskar dig massor av fotoglädje med din splitter nya kamera!
Må fortsatt riktigt väl!

Vänliga hälsningar
//Carl

Tackar! Ja, det tysta läget är intressant.

Nåväl, ljudet är egentligen inte så viktigt för mig - bara mer än känsla.

Jo jag vet hur man kan ställa in men jag gillar att använda Q-menyn på min 7D. Tycker det är ett smidigt sätt att manövrerar kameran och på 7D finns denna parameter med men inte så på mkIII. Jag tycker det är en märklig miss.

Jo man är ju van att göra saker på ett sätt helt klart.. Jag sitter själv fortfarande och försöker trycka på Play knappen där Lock sitter.... För det är nämligen där den sitter på 60D som jag sköt med förut.. Samma sak med bländarringen... På 60D har den samma funktion som joysticken på 3:an.. Det funkar sådär kan jag meddela...*Skrattar*

Hur tjock man är har inte med kompetensen att bedöma skärpa att göra.

Naturligtvis kommer det komma kommentarer om detta också. Det är omöjligt att tillverka 100% perfekta exemplar, och det är omöjligt att 100% av exemplaren passar med 100% av kundernas objektiv.

Har sett minst en större fotograf säga att 5D Mark III har sämre skärpa än 5D Mark II.

Jag får väl räkna mig till de större... är ju typ 2 meter... men tycker inte det är någon dramatisk skillnad mellan de två. Då min normala RAW-konverterare ännu inte stödjer Mk3 så är det vanskligt att säga helt säkert. Men tycker att det blir lite konstigt med färger när man går via DNG (beta) och sedan processar.

var det stor skillnad på bildkvaliteten mellan 60Dn och Mark 3an tycker du?

Mellan 7D och Mk3 är det ENORM skillnad. Och AF på 5D Mk3 är absolut minst lika bra som 7D om inte bättre. Ej testat på ruskigt snabba och oförutsägbara objekt. Fokuserar riktigt på bra i dunkel belysning. Antaöet AF punkter är ju hur bra som helst!

Inte sagt nåt om 60D vs Mk3, men jag tror du fattar ;)

/Stefan

Tja, det borde det väl vara med tanke på att priset är det trippla också ;)

Mellan 7D och Mk3 är det ENORM skillnad. Och AF på 5D Mk3 är absolut minst lika bra som 7D om inte bättre. Ej testat på ruskigt snabba och oförutsägbara objekt. Fokuserar riktigt på bra i dunkel belysning. Antaöet AF punkter är ju hur bra som helst!

Inte sagt nåt om 60D vs Mk3, men jag tror du fattar ;)

/Stefan

Tja, det borde det väl vara med tanke på att priset är det trippla också ;)

Absolut, men ibland kostar lite annat man inte tänker på också. Ex, 100 % täckning viewfinder (kommer inte på svenska ordet just nu). Bara en sån grej brukar kosta då prismat och tekniken att få det rätt är dyrt.
vädertätning är också något man får kosta på sig. Se bara vad en vattentät klocka kostar mot en som är vattensäker (om man jämför i samma märke och kvalité).
Orkar inte speca, men allt som inte alls berör bildkvalité brukar man tyvärr glömma bort.
Jag är näjds med mitt hopp och som alla andra hade jag velat att den skulle varit billigare och som alla andra vill jag nog att den skulle varit gratis med och som alla teknikfreaks hadejag önskat att den hade slått Nikon på fingrarna ;)
Man kan inte få allt, men man kan vara nöjd ändå.

/Stefan

var det stor skillnad på bildkvaliteten mellan 60Dn och Mark 3an tycker du?

I vanligt ljus så ser jag inte någon större skillnad men så är jag inte så mycket pixel peeper heller så du ska ju inte ta mitt ord på just den biten... Däremot i dunkelt ljus.. JISSES!
Sköt lite mer på frugan i soffan igår när hon satt och lekte med mobilen... 25400 är fullt användbar på webben om man kör den genom Topaz DeNoise t.ex. Maxar man ISO så blir det bra brusigt men jag förväntade mig inget annat heller och det skulle nog går att använda någorlunda med mycket brusreducering och om man gör bilden till runt 800 pixlar bred...
60D börjar brusa redan vid 3200 som 3:an gör vid 25400... sen gör ju FF att alla objektiv man har får en helt ny funktion.. vidvinkel blir VIDVINKEL om du är med på vad jag menar... :D
DOF:en blir sjukt mycket kortare när man kör vidöppet...

Ej testat på ruskigt snabba och oförutsägbara objekt. Fokuserar riktigt på bra i dunkel belysning. Antaöet AF punkter är ju hur bra som helst!
/Stefan

Från en som testat snabba objekt...
Läs manualen 10ggr på raken och printa vad alla olika settings gör...
Jag tycker det är lite bakvänt, Tracking sensitivity följer målet hårdare om man drar ner den
men i min värld så borde det vara tvärt om..
Medans accel/decel har motsatt effekt... Högre värde desto mer förväntar sig kameran att
objektet ändrar hastighet..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar