Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså, ni som fotade i ishallen och satte skärpan hela tiden..
Hur i hlvt hade ni ställt in kameran??
Jag sköt hojar i en 90graders kurva igår och fick kasta flertalet av de intressanta bilderna pga av total avsaknad av skärpa... Vi kan väl säga 100% bokeh.. :D

Med tanke på tempen i asfalten så ligger dom flesta runt 50-70km/h i den här kurvan.. I sommar bör dom närma 170km/h åtminstone vilket kommer göra fotande än mer krävande..
Först prövade jag rent standard, 61 punkter och Case 1 i AF mest för att kolla om den träffade rätt..
Jodå, låser fint och håller målet till 10 m, sen är det high chapparall i sökaren... och just avståndet 10m tills hojen passerar (bredsida) är där jag brukar skjuta..
Ställde ner till 1+4 stöd och prövade case 2 och 6 som ska vara för dessa förhållanden..
Gick skitbra tills hojen var ca 10m ifrån till bredsidan kom.. Helt plöstligt så visste inte fokusen vad den ville och missade ofta totalt...
Förvisso sköt jag med ett 24-70 L och 70-200 är bättre för sånt här men ändå.. Det är ett snabbt L objektiv så den borde inte spela in..
När jag skjuter hojar börjar jag på max zoom för att vid närmaste punkten vara på min zoom..Naturligtvis göra detta att man missar några bilder ibland pga av att man ändrar zoomen just när den tar bilden men det är rätt ovanligt... panoreringsmissar är bra mycket vanligare för mig..

Gick jag ner till 1 fokuspunkt endast var det möjligtvis lite bättre men det gör det enormt svårt att
hålla objektet inom den snäva marginalen och focus kan ändra sig om man helt plötsligt skjuter mellan armarna och bålen t.ex.

Prövade idag och ändra upp alla AF värden till max och köra en focus punkt endast..
Den fokuserar och fokuserar om snabbare men fortfarande får den tokspel under tio meter och så står jag där med 100% bokeh...
Vad gör jag för fel? Nån som har nåt bra förslag?
 
PerArdne Är ex. Case 1 i AF inställningarna underställda inställningen av fokuspunkterna?
Alltså bestämmer AF alternativen vilka fokuspunkter som användas?
 
PerArdne,

Jag vet inte vad som blir fel för dig, upplevde inget liknande i hockeyhallen, den höll fokus till närgränsen.
Igår körde jag med en fokuspunkt och AI servo, grundinställningarna i kameran hade jag inte rört.
När jag köpte min 7D tog det mig en del tid att få till alla AF inställningar så det passade mig, finns så många parametrar rörande AF. Med 7D brukar jag köra med utökad AF punkt under matcher och det funkar bra.
 
Nej det är dom inte, man har ett set parametrar för hur olika saker ska prioriteras i varje "AF case" men fokuspunkterna kan man välja separat.

Känner kameran av vilket objektiv som sitter på och väljer fokuspunkter efter det?

Hur vet man att man utnyttjar Case 1..2.. som tänkt, då måste man ju också ha "rätt" fokuspunkter valda?
 
Måste kolla det i kväll när jag är vid kameran.
Den känner av objektivet i den aspekten att det styr antalet valbara fokuspunkter i vissa fall, vet inte om det är länkat till case parametrarna.
 
@Kennethvärmdö
Det är precis som BugEye skriver..
Case har bara att göra med hur AF låser, följer och byter AF punkt inom den givna ramen..

@BugEye
Körde jag 1+4 läget så fick den tokspatt när den kom under tio meter.. Nu är det ju förbannat
svårt att träffa nåt som passerar i 70km/h från vänster till höger och jag har ju missat ibland men
flera av dom som är totalt ur fokus har fokuspricken mitt i objektet.. Och när det tappar focus tar det för lång tid att hitta tillbaka och då har man missat sin chans så att säga..

Nåja.. Det är väl bara att pröva runt och se vad som funkar bäst..
Lite synd bara att när man nu har en AF som heter duga så sitter man fortfarande och fokuserar
med en enda punkt för att ha en chans att få det bra... 1+4 eller ett helt block har ju varit att föredra
eftersom man panorerar så många grader..
 
Den finns ju femtielva parametrar att ställa in och ett antal olika fokuseringsområden.
Låter ju rent spontant som om du borde utnyttja fler fokuspunkter som följer motivet och ett "mode" som hanterar plötsliga riktningsförändringar, ungefär som en fågelfotograf. En hel vetenskap att lära sig AF till fullo på den nya kameran.

Jag körde med en punkt för att jag inte blivit klar över hur alternativen funkar ännu samt att det är lätt att fastna på fel sak i förgrunden vid lagsport annars.
 
Den finns ju femtielva parametrar att ställa in och ett antal olika fokuseringsområden.
Låter ju rent spontant som om du borde utnyttja fler fokuspunkter som följer motivet och ett "mode" som hanterar plötsliga riktningsförändringar, ungefär som en fågelfotograf. En hel vetenskap att lära sig AF till fullo på den nya kameran.

Jag körde med en punkt för att jag inte blivit klar över hur alternativen funkar ännu samt att det är lätt att fastna på fel sak i förgrunden vid lagsport annars.


*skrattar* ja det var faen en hel vetenskap.. :) Sen tyckte jag det var lite svårt att hänga med i manualen exakt vilket värde som ändrar vad..
Jag vill ju t.ex. att den ska följa alla förändringar målet för så fort det går, låsa på målet även om jag missar lite och iom att hastigheten ändras sjukt mycket i djupled, 70-0 i princip så måste ju det värdet vara högt också.. Får nog läsa lite fler gånger om den tror jag.. :)
 
Nya III har ju nästan identisk upplösning mot II:an.

Är det ändå någon som jämfört just upplösningen dom emellan? Det är ju fler parametrar än upplösning som påverkar om en bild upplevs skarpare än en annan, tex AA-filtrets konstruktion.

Nu tänker jag på lågisobilder (typ 100-400).
 
Nya III har ju nästan identisk upplösning mot II:an.

Är det ändå någon som jämfört just upplösningen dom emellan? Det är ju fler parametrar än upplösning som påverkar om en bild upplevs skarpare än en annan, tex AA-filtrets konstruktion.

Nu tänker jag på lågisobilder (typ 100-400).

Trean är lite skarpare per pixel, och dessutom mer lättskärpt (man kan öka skärpningsstyrkan lite, utan att få konstigheter i bilden).
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar