Alltså, ni som fotade i ishallen och satte skärpan hela tiden..
Hur i hlvt hade ni ställt in kameran??
Jag sköt hojar i en 90graders kurva igår och fick kasta flertalet av de intressanta bilderna pga av total avsaknad av skärpa... Vi kan väl säga 100% bokeh..
Med tanke på tempen i asfalten så ligger dom flesta runt 50-70km/h i den här kurvan.. I sommar bör dom närma 170km/h åtminstone vilket kommer göra fotande än mer krävande..
Först prövade jag rent standard, 61 punkter och Case 1 i AF mest för att kolla om den träffade rätt..
Jodå, låser fint och håller målet till 10 m, sen är det high chapparall i sökaren... och just avståndet 10m tills hojen passerar (bredsida) är där jag brukar skjuta..
Ställde ner till 1+4 stöd och prövade case 2 och 6 som ska vara för dessa förhållanden..
Gick skitbra tills hojen var ca 10m ifrån till bredsidan kom.. Helt plöstligt så visste inte fokusen vad den ville och missade ofta totalt...
Förvisso sköt jag med ett 24-70 L och 70-200 är bättre för sånt här men ändå.. Det är ett snabbt L objektiv så den borde inte spela in..
När jag skjuter hojar börjar jag på max zoom för att vid närmaste punkten vara på min zoom..Naturligtvis göra detta att man missar några bilder ibland pga av att man ändrar zoomen just när den tar bilden men det är rätt ovanligt... panoreringsmissar är bra mycket vanligare för mig..
Gick jag ner till 1 fokuspunkt endast var det möjligtvis lite bättre men det gör det enormt svårt att
hålla objektet inom den snäva marginalen och focus kan ändra sig om man helt plötsligt skjuter mellan armarna och bålen t.ex.
Prövade idag och ändra upp alla AF värden till max och köra en focus punkt endast..
Den fokuserar och fokuserar om snabbare men fortfarande får den tokspel under tio meter och så står jag där med 100% bokeh...
Vad gör jag för fel? Nån som har nåt bra förslag?