The_SuedeII
Aktiv medlem
jag förstår inte riktigt vad du menar med att plåga bildfilerna för underexponering, antingen så exponerar man efter hur motivet ser ut och med tanke på sin egen kameras dynamiska omfång eller så kan man välja att exponera efter högdagrarna med de kameror som tillåter detta eftersom de har ett större dynamiskt omfång som tex d7000 eller d800
En vanlig dag ute i solen med de slagskuggor som blir är ju att plåga kameran, att ge den mycket mer än vad den egentligen mäktar med.
Nu fotar jag inte bröllop, men väl sommarsporter, och det är ju inget kul alls. När jag lånat Canon-kameror kör jag alltid med HTP igång, och bara det är ju ett steg extra. Förutom detta kör jag sällan branta kontraster, gör man det hjälper det ju till med att dölja brister i kameran.
Värsta exemplen jag varit med om i verkligheten vid skarp fotografering är dels hästtävlingar - att få in en vit hopphäst med svartklädd ryttare iklädd hjälm med sommarbrätte på (större keps som skuggar hela ansiktet) är ofta ett rent h-e - och vanliga studentskivor och fester.
Inomhus får man helt enkelt undvika att få med fönster i bilden.