Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser jag fram emot!!

Om du har möjlighet att mäta/uppskatta antal bilder per sekund vore det kanon. Jag tycker Canons specar och manual är lite svävande med "upp till 6 b/s" och det vore skönt att få det verifierat att man verkligen får ut 6 b/s i RAW under "normalt" fotande.

Vet inte riktigt hur jag ska mäta det, ska prova.

Jag har hittat ett sätt att mäta då jag hittade hundradelar i EXIF.

Gjorde så här...

Tog en serie bilder, jpeg L genom fönstret, ISO 400, 1/4000 ut genom fönstret.
Laddade in bilderna och kollade metadata i bridge.

ser att jag har 0,17 sek mellan dom flesta och 0,16 sek mellan vissa.

Från 10:19:14:97 till 10:19:15:97 hade jag 6 bilder(den första ej inräknad) så i mitt enkla test har jag fått ut 6 bilder/sekund.

Det kommer naturligtvis att påverkas av längre slutartider och annat i svårare förhållanden, men den smattrade på bra.

Jag har hittat ett sätt att mäta då jag hittade hundradelar i EXIF.

Gjorde så här...

Tog en serie bilder, jpeg L genom fönstret, ISO 400, 1/4000 ut genom fönstret.
Laddade in bilderna och kollade metadata i bridge.

ser att jag har 0,17 sek mellan dom flesta och 0,16 sek mellan vissa.

Från 10:19:14:97 till 10:19:15:97 hade jag 6 bilder(den första ej inräknad) så i mitt enkla test har jag fått ut 6 bilder/sekund.

Det kommer naturligtvis att påverkas av längre slutartider och annat i svårare förhållanden, men den smattrade på bra.

Tack, det låter bra, hoppas den håller samma fart i RAW.

Jag brukar testa genom att fota ett digitalt tidtagarur som visar hundradelar, då är det enkelt att se hur många man hinner med.

Den håller samma fart i raw tills bufferten blir full, det händer någon gång mellan 13 och 18 bilder beroende på minneskort.

Om man speglar bilderna på två kort som jag lekt med här på morgonen krymper bufferten till 7 råbilder.

Formuleringar som "Upp till 6fps", brukar ofta handla om huruvida man har "High ISO NR", kontrastutjämning och liknande i läge ON under serietagningar. Det kan i vissa fall slöa ner hastigheten REJÄLT.

Jag tror inte att man får så mycket tillbaka på pengarna om man satsar på att D800 vinner matchen DR. Notera att D800 har den bästa sensor som DxOMark någonsin testat, och då ingår mellanformatssensorer.
.

Fast de har ju inte testat Mk.III och 1Dx? Vad säger testet då?
Överhuvudtaget skulle jag velat veta hur de sätter upp sina kriterier och gör bedömningarna. Finns oerhörda möjligheter att styra resultat om man själv sätter upp hur saker ska vägas in.

Ursäkta att jag drogs med i en "Canon mot Nikon"-deltråd här. Vi fortsätter den i vs.-tråden tycker jag.

Det säger självklart att D800-sensorn är den bästa de någonsin testat.
Vad skulle det annars säga?

"Jag är ledsen, men ditt världsrekord på 100m gäller inte, för alla lopp i framtiden har inte sprungits än"...

Snarare som:
"Jag är ledsen, men ditt världsrekord på 100m gäller inte, för resten av eliten var inte där."

Låter som de fått tips från amerikansk sportvärld. "Vi har världsmästerskap i basket, fotboll, boxning och baseboll, men vi bjuder bara in de vi själva vill ska vara bäst..."
"Och om någon annan kommer, då kastar vi om lite i regelverket tills vi får resultatet vi vill ha i alla fall".
DXO må ha bra rykte, men det är definitivt inte den enda sanningen.

Det säger självklart att D800-sensorn är den bästa de någonsin testat.
Vad skulle det annars säga?

"Jag är ledsen, men ditt världsrekord på 100m gäller inte, för alla lopp i framtiden har inte sprungits än"...

Tja, jag säger inte att de har fel. Jag säger att det inte är så avgörande i diskussionen om Canon 5D Mk.III.....

Överhuvudtaget skulle jag velat veta hur de sätter upp sina kriterier och gör bedömningarna. Finns oerhörda möjligheter att styra resultat om man själv sätter upp hur saker ska vägas in.

Japp, håller med om att man själv måste kolla på varje mätning för sig och utgå ifrån vad man ska ha kameran till om man ska kolla på DxOMark.
T.ex. så bedömer dem bara en sensors sport/action nytta genom att kolla enbart på ISO så länge DR är över 9EV om jag tolkar detta rätt:
http://www.dxomark.com/index.php/About/Sensor-scores/Use-Case-Scores
Så om man mest ska fota sport/action skulle jag dessutom kolla på DR för att se vad man får för värden vid högre ISO. Känns lika viktigt med hög DR där. Iallafall för djur/fågelfoto, sport har jag ingen erfarenhet av.

Japp, håller med om att man själv måste kolla på varje mätning för sig och utgå ifrån vad man ska ha kameran till om man ska kolla på DxOMark.
T.ex. så bedömer dem bara en sensors sport/action nytta genom att kolla enbart på ISO så länge DR är över 9EV om jag tolkar detta rätt:
http://www.dxomark.com/index.php/About/Sensor-scores/Use-Case-Scores
Så om man mest ska fota sport/action skulle jag dessutom kolla på DR för att se vad man får för värden vid högre ISO. Känns lika viktigt med hög DR där. Iallafall för djur/fågelfoto, sport har jag ingen erfarenhet av.

Sammanslagna betyg i såna här rankningar är för det mesta meningslösa. Det beror ju helt på hur de väger olika saker mot varandra, just som DR vs ISO o.s.v. Alla sådana jämförelser är rent subjektiva, då en sak kan vara viktigt för en person, medan något annat väger tungt för någon annan.

Jag ska göra någon uppställning där jag tar samma bilder i olika ISO med samma inställningar och objektiv med 5D3, 5D2, och 7D när jag kommer lite längre. Delar med mig av det till andra som också vill nörda sig. Det får bli i kväll när solen gått ner så jag kan få konsekvent ljus i rummer.

Ja! Det hade verkligen varit jättekul!

Jag ska göra någon uppställning där jag tar samma bilder i olika ISO med samma inställningar och objektiv med 5D3, 5D2, och 7D när jag kommer lite längre. Delar med mig av det till andra som också vill nörda sig. Det får bli i kväll när solen gått ner så jag kan få konsekvent ljus i rummer.

Jag skulle också var väldigt intresserad av en sådan jämförelse. Står i valet och kvalet om jag skall ersätta min gamla 1DMKIIN med en 5DMKIII som komplement till min 5DMKII.
Eller kanske skall jag satsa på en 1DX eller 1DMKIV.
Di test skulle nog kunna leda mig rätt.

Det är iallafall vad Nikon själva går ut med. Finns en lista på rekommenderade objektiv.
http://d800.org/nikon-d800-and-d800e-recommended-lenses/

Sas även under utbildning vi hade med Nikon.

Ajajajdå.

Då finns det alltså inga objektiv ALLS som går att använda på 7D? Den har ju mer än dubbelt så hög upplösning som 5D3, och betydligt mer upplösning än D800 (knappa 50MP på en FF-.sensor....!).

Allt måste ju då bli skräp antar jag. Oanvändbart suddigt mest hela tiden. Inget mindre än en CO60 funkar - eller man kanske till nöds kan klara sig med en APO-Summicron 90 eller kanske t.o.m ett riktigt skräpobjektiv som 100/2.8IS makro går att använda till nöds?

(jag har testkört många gamla AIS-objektiv på en 3µm sv/v sensor, det motsvarar ca 12000x8000 pixlar på en FF-sensor, dvs 96MP. Det fungerar alldeles utmärkt kan jag berätta)

Vill ju bara dela med mig av mina observationer.
Håll ögonen öppna, idag har det funnits några obokade till salu, bla Japanfoto har haft 5D3 i lager för såna som inte förbokat,

Damn it, den sista gick igår, dom skulle eventuellt få in några på måndag. Skulle sitta bra med lite vädertätning under Songkran om 2v.

Vi håller på med att jämföra små skillnader i den här tråden. Skillnader som är viktiga för den som fullt ut kan använda verktygen till dess gräns och plocka ut det sista av dessa kameror.
Tyvärr är det många som inte har den fotografiska känslan eller den nödvändiga insikten sittande i ryggmärgen för att kunna få ut det mesta av sin kamera.
Så jag håller med Ove om att det för många vore bättre att lägga 15 000 kr på en bra fotokurs på någon trevlig ort med inspirerande kursledare än att uppgradera sin kamera.
För mig är den insikten extra påtaglig just nu eftersom jag har 2 av mina söner som tagit klivet in i dSLR världen. Den ene med en 550D och den andre med en 7D. Så det är inget fel på grejorna.
Fast båda ber mig nu om hjälp eftersom de är besvikna på sina resultat. I många fall sämre än vad de lyckas få till med kompaktkameror eller sin iPhone.
Någon har påstått att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på något. Säkerligen ett alldeles för generellt påstående men man kan nog säga att det tar längre tid än man skulle önska.
Båda får nu en crash course i fotografering men det hjälper bara lite. De lär sig motsvarande teorikursen för bilkörning och det är ju först vid praktisk bilkörning som man lär sig att verkligen hantera en bil säkert i alla situationer.
Så att lära sig om komposition, exponering, skärpedjup, slutartider, Iso, färghantering plus bra bildbehandling är inte gjort på några veckor. De behöver inte bara förstå dessa begrepp och hur de hänger ihop intellektuellt men också få dem att sitta i ryggmärgen så de får det rätt i ögonblicket när en bra bild finns att fånga.
Sedan gäller också att kunna bildbehandla den potentiellt bra bilden på ett skickligt sätt. Både Photoshop och LR är fantastiska på att kunna få fram bra resultat. Fast bara för dem som behärskar dem.
Även här krävs erfarenhet. Det finns ju inte ett standard recept för hur man lockar fram det bästa ur en bild. Varje bild kräver sin behandling och för den oerfarne så är det inte lätt att inse vad man gör med var och en av bilderna samt vilka bilder som har potential och vilka man kan slänga direkt.
För den som redan kan plocka ut det mesta av både kamera och bildbehandlig och har sina 10 000 timmar gjorda så kan nog en uppgradering till 5DMKIII från en simpel 5DMKII vara värt pengarna.
Eller att byta till en Nikon D800 om man är mer inne på de områden där denna kamera har sin styrka.
Vi är idag för prylfixerade och tror att om vi bara skaffar de bästa grejorna så får vi de bästa resultaten.
Så det skulle vara bra med en debatt om vad som gör en bra bild istället för bara fixera på verktygen.
Sedan är även diskussionen om verktygen intressant för den som redan lyckas plocka ut det bästa ur sin nuvarande kamera. Fast hör skall vi ändå komma ihåg att de skillnader som diskuteras sällan ses i en A3 bild. Sen får väl var och en bedöma hur många procent av ens bilder som kommer skrivas ut eller granskas i större format.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar