Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Allvarligt, jag fattar inte vad problemet är? Dom i tråden som vill ha mycket tele för tex fågelfoto och ojar sig för att 5DIII inte kan ta Sigma på 500mm och bländare 6.3. Jamen köp då en bättre lämpad kamera för ändamålet, tex 7D + 100-400, så kommer du tom närmare än med 5D och Sigmat.

Men visst, jag hade gärna haft en 5D med AF i 1DX-klass men med möjlighet till f8 och 50MP med möjlighet till 14b/s i cropläge, och tätat aluminiumhus för 25.000:-....

Ta du din halmgubbe och gräv ner den. Jag har aldrig påstått att Sony-objektivet är lika bra som Canon-objektivet.

Varför sånt tonläge?

Nu vet jag iof inte vad gräva ner halmgubbe betyder, men jag gissar att det var menat som något nedlåtande. Sa inte att du hade påstått det, men att andra hade gjort det och trodde du höll med om det, men tydligen inte då. Generellt är det lite samma syndrom att märkes "L" och "G"-objektiv höjs till skyarna ibland mer än hur de presterar i verkligheten.

Jag såg också jämförelsen och kommenterade den.
Borde stämma och i så fall är Canon 100-400L riktigt bra. Känner mig inte riktigt bekväm med bilderna dock, det verkar helt olika exponering och bildinställnngar och de är troligen inte tagna med samma kamera. Det går ju att jämföra olika märken där.

Strunt samma, jag ville inte dra upp nåt Mitt objektiv är bättre än ditt, utan tog exemplet på ett objektiv med F/6,3 som många kan tänkas vilja ha inte verkar fungera på den nya kameran pga dess val av AF-system.

Om det är något som verkligen kan få mig att vilja köra Canon så är det objektivutbudet. Absolut det bästa utbude av objektiv bland alla märken och om Canon nu blir omskakade och faktiskt utvecklar lite mer nydanande kameror och tar hjälp av andra för sensorutvecklingen så kanske det kan bli en sån. Nu tycker jag helt enkelt Canon är rätt trista på kamerasidan.

Släpper debatten om mitt Sigmaobjektiv nu. Konstaterar att jag är nöjd med mitt och för 8000 kr är det ett fantastiskt value for money. Har en del andra guldklimpar i objektivparken som är lite extremare till sin natur, fast telet är jag nöjd med ändå.

/Mats

Peter Thållen som kört både Canon och Sony hävdar att Sonys och Canons objektiv presterar precis likvärdigt.

Säger ju i och för sig inte speciellt mycket då jag inte testat objektiven sida vid sida o jämfört....sen kan det ju faktiskt vara så att det ex jag testat är bättre än dom två ex Lennart har testat för det Sony 70-400 som jag har testat är riktigt bra(dåde på A900 och A77)...eller så är det helt enkelt så att Sigman är bättre än än både Canon 100-400 och Sony 70-400....dock har jag hittills aldrig sett den sida vid sida test där Sigman slagit Canonen på fingrarna...men men det är en helt annan diskussion o som redan redan har avhandlats i Sony A77 tråden.

Jo, Canon har ju satt in ett AF-system i den här kameran som de säger inte fungerar med objektiv som har största bländare mindre än f/5,6. Sigma-objektivet är f/6,3 i området mellan 350-500 mm. nåt sånt.

Det är ju precis som med alla andra Canonkameror som inte tillhör EOS-1D-serien, och det går ju bevisligen att köra AF med Sigmaobjektivet på dessa.

Varför skulle det funka när de tuttalar att det inte gör det? För att Sigma skickar felaktiga värden till kameran var ju din idé alldeles nyss, men verkligheten har ju med konstruktionen av AF att göra, inte vilket värde som skickas in.

Det handlar både om konstruktionen av AF och om objektivets rapporterade ljusstyrka. AF fungerar sämre ju sämre ljusstyrka ett objektiv har. Det handlar då om vinklar mellan ljusknippen som träffar AF-sensorerna och inte så mycket om att det blir mindre mängd ljus. Det finns ingen skarp gräns, men Canon har fått för sig att stänga av AF om objektivet rapporterar sämre ljusstyrka än f/5.6. Varför de gör så har jag spekulerat om i ett tidigare inlägg. Se detta.

Nu vet jag iof inte vad gräva ner halmgubbe betyder, men jag gissar att det var menat som något nedlåtande. Sa inte att du hade påstått det, men att andra hade gjort det och trodde du höll med om det, men tydligen inte då.

En halmgubbe ("straw man argument") är att förutsätta en ståndpunkt hos någon, utan att ha grund för det, och sen kritisera och argumentera mot den ståndpunkten.

Vi skulle ju inte förutsätta saker, eller hur? :)

Jag såg också jämförelsen och kommenterade den.
Borde stämma och i så fall är Canon 100-400L riktigt bra. Känner mig inte riktigt bekväm med bilderna dock, det verkar helt olika exponering och bildinställnngar och de är troligen inte tagna med samma kamera.

De är tagna med samma kamera. Man kan se (och välja) kamera när man jämför objektiv på The-Digital-Picture.com

Nu tycker jag helt enkelt Canon är rätt trista på kamerasidan.

Det håller jag inte helt med om. Canons kameror är fantastiskt bra på många sätt och vis. Det som Canon däremot är "trista på" är sensorer. De ligger klart efter, och jag kan inte se att de kan komma ikapp med mindre än att de börjar outsourca sensortillverkningen.

varför jag undrar är för att jag kommer att minnas en intervju i tidningen proffsfoto när dom hade ett reportage men en fotograf som fotade bla lastbilar för scania o att han var ibland (förbannad) för att skillnaden på en bild tagen med en Hasselbladsformat tryckt i en broschyr skilde så lite i kvalitet mot entagen med ff dslr från canon. För jag själv märkte ingen större skillnad mellan tex D3x o 5D mark 2 på tryckta bilder o ibland tror jag att dom flesta ff kameror ger en så pass bra kvalitet att skillnaderna sällan är synliga på tryckt media o än mindre på web om man inte kört en orgie i förstoringsfest på datan :)

Ser ut att vara ännu mera grönt i alla kanaler än hos Canon på "color responce":
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Hasselblad/H3DII-39

Det håller jag inte helt med om. Canons kameror är fantastiskt bra på många sätt och vis. Det som Canon däremot är "trista på" är sensorer. De ligger klart efter, och jag kan inte se att de kan komma ikapp med mindre än att de börjar outsourca sensortillverkningen.

Nu blir du nog både rådbråkad, parterad och steglad utanför stadsporten till Canon City. :)
Du är utom all räddning och kommer inte bli förlåten förrän tre generationer dött av.

Nu blir du nog både rådbråkad, parterad och steglad utanför stadsporten till Canon City. :)
Du är utom all räddning och kommer inte bli förlåten förrän tre generationer dött av.

Är nu för tiden Canon-användare(gått från Sony) och jag kan inte annat än o hålla med Pär...ingen idé att bråka om den saken då det är sant...Canon ligger efter på sensor-sidan och skall dom komma ikapp/lägg sig på samma nivå när det gäller utvecklingstakten mm som Sony när det gäller sensorerna så är nog outsourcing av sensortillverkningen enda lösningen.

Synd bara att det inte finns stöd för dom i Lightroom 3 eller 4 ännu.

Fungerar i CS5 med "release candidate" av nya Camera-RAW

http://labs.adobe.com/technologies/cameraraw6-7/

Av det man sett på dom stora siterna som tex Dpreview så verkar 5D MarkIII stå sig väldigt bra emot Nikon D4...väldigt jämt när det gäller brus/detaljer på höga ison och då har 5D MarkIII 6mp mer...ska blir intressant o se om Canon även lyckats förbättra DR.

Det stämmer att 5D Mark II ska finnas kvar. Men de uppgifter jag fått från Canon är att det inte ska vara under någon längre period.

Säker på det...såhär sa Chuck Westfall till PND:

“The 5D Mark II will remain in the line for at least the next six months. It might go longer than that but it depends,” Westfall said. “There are people who will say I can get by with less so the 5D Mark II is there for them.”

http://pdnpulse.com/2012/03/canon-launches-22-3mp-5d-mark-iii-dslr-hands-on-preview-with-photos.html

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar