avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det är just det den nya AF-sensorn ska göra. Priset för det är att man inte kan använda objektiv med maxbländare 8.
Nä, inte f/8, utan allt som är mindre än f/5,6.
/Mats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är just det den nya AF-sensorn ska göra. Priset för det är att man inte kan använda objektiv med maxbländare 8.
Det råkiga i den här debatten är ju att det bara finns två alternativ.
Det var ju meningen att Sony skulle lanserat sin A99 samtidigt nu till våren, men pga att de drabbts så hårt av katastroferna i Japan och Thailand har de skjutit fram det till hösten.
Tyvärr blir det ingen 36 megapixlare där heller eftersom de tydligen gett exklusiv rätt till Nikon att använde den, åtminstone en period. Det blir 24 megapixel i den första modellen och sedan förmodligen även en 50-megapixlare under 2013.
Jag har varit tvärsäker på att skifta till Nikon, men jag har i alla fall för tillfället lugnat mig och kan invänta A99an. A900 räcker gott ett år till, det är underbar bildkvalitet vid bra ljus och egenskaper som stabilisering i huset är riktig värdefullt när man har högklassig ljusstark optik eftersom det inte finns något motsvarande med stabilisering. Tänker t.ex. på Sony Zeiss 135/1,8. Dessutom tror jag SLT/EVF-tekniken i sin kommande uppgraderade form har så mycket fördelar gentemot DSLR att det blir en riktigt bra utmanare. Det som saknas är lite svag vidareutveckling på objektivfronten och att den mekaniska bländarstyrningen sätter begränsningar när man får hög framerate även på högupplösta FF. A99 kommer däremot att ha allt lullull i elektronikväg, GPS, USB3, QD-kort osv.
Synd som sagt att de inte kunde få fram den nu till våren som ursprungligen planerat, då hade den här vs-debatten haft en kompetent spelare till.
/Mats
Vem kommer på tanken att skruva på en sådan lins på sådana fina kameror som D800 eller 5D MarkIII.
??? Det är nog många som gör det, jag t.ex.
Fint objektiv som utan vidare klarar att utnyttja både 5Dmk3 och D800s sensor till max.
Vill man ha 500 mm och ljusstarkare än det så kostar det avsevärt mycket mer.
Finns säkert de som vill kunna använda TC på sina f/4,5 telen också, men inte kan det.
Så jkla märkvärdiga är inte de här kamerorna så att de skulle vara "för fina" för sådana objektiv.
Men som sagt på 5Dmk3 funkar det inte, vilket ÄR en brist med den kameran.
/Mats
....
Men som sagt på 5Dmk3 funkar det inte, vilket ÄR en brist med den kameran.
/Mats
Jag förstår att det är där skon klämmer. Svårt att få allt. Nikon D800 är säkert rätt för dig då. Eller en Canon Eos 1D Mark IV
Vi på Fotosidan tror att många medlemmar har fotoprylar i skåpen som känns onödigt jobbiga att sälja per annons. Därför planerar vi en loppmarknad.
Har du provat?
(Piratobjektiv med 6.3 fungerar på alla Canons kameror idag trots specarna säger 5.6...)
Går bara efter specen. Om uppgifterna Canon ger är felaktiga skulle ju vara dumt.
/Mats
Visst kan man önska sig högre upplösning. Jag gör inte det, men jag inser såklart att andra vill ha det. Därför är det nog bäst med två modeller. Och vice versa för Nikon.
Den har stöd för de snabbaste CF-korten som ännu inte är långsammare än QXD-korten. När inte UDMA-7 med 167 MB/s räcker till får man väl vänta in de snabbare XQD-korten och köpa en d4.
Håller med om att USB3 vore bra. Och det är märkligt att den inte har stöd för UHS-1.
Du missade den nya exponeringsmätaren, förbättrade videofunktionen mm
Pirat-objektiv finns väl inga förresten?
Canons specar gäller för canonobjektiv
hur många kommer att köpa mklll nu? Jag kommer nog själv köpa mkll
Det lär visst vara så att en del "piratobjektiv" ljuger lite för Canonkameror och påstår att de har maximal ljusstyrka f/5.6 när de i själva verket är ljussvagare. OK, säger Canonkameran och autofokuserar snällt.
...
- Ägare av 1DsMKIII som i princip kan sälja sin nuvarande beg och få en ny 5DMKIII med lika bra eller bättre prestanda på allt, samt mindre och smidigare hus...