Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att det är bättre att bedöma skärpa innan man tar bilden. När den väl är tagen är det för sent att göra något åt det. :)

Varför skulle det vara för sent för det..det är ju knappast så att man bara ha en chans i alla situationer..Självklart e det bäst att sätta den innan man tar bilden men det är inte alltid det blir rätt trotts allt...tex med stora bländade är det lätt hänt att man missar sätta skärpan...Inte fasen skjuter man tex ett helt uppdrag utan att snabbgranska bilderna i kameran för att vara säker på att skärpan verkligen sitter...att komposition,uttryck mm fungerar.

Dessutom rätt drygt o sitta o behöva ljusa upp alla bilder i datorn innan man kan göra en snabbgranskning för att sålla ut dom bra/dåliga bilder...men det e klart tar man bara perfekta bilder så är det ju också ett ickeproblem :)
 
Jag såg i pressreleasen att just detta var möjligt: " For better file management especially when working with multiple cameras, the new model also supports custom file names. "

Det blir en 5DMIII istället för en 1DX för mig. :)

Trevligt :) Men det blir ändå en 1D X för mig, men jag velar lite.
 
Av specarna att döma så verkar ettan och femman ha helt olika sensorer. Kan man gissa något om bildkvalitén? Vilken kommer att prestera bäst på högre ISO?

Canon verkar mena att 1D X ska vara ett steg bättre på brus vid höga ISO. Det kan vara andra färgfilter, dyrare mikrolinser mm som påverkar.

1D X är antagligen mer optimerad för höga ISO och snabb serietagning. 5D3 kanske har fördelar vid lägre ISO.

Samma för Nikon D4 vs D800.
 
Vis av historien så köper jag aldrig produkter vid lansering eller ställer mej i någon kö för nåt som inte ens kommit ut på marknaden. Inom ett halvår så är prisskillnaden mellan dessa två kameror i stort sett obefintlig och inom ett halvår planerar jag att köpa en 5DIII, mer brådis än så har nog bara några få nördar i den stora massan hobbyfotografer ;-)

Jag brukar inte heller köpa nylanserade kameror. Utom 40D som jag köpte så fort det gick, men det berodde på att jag behövde en kamera av den kalibern inför en resa. Jag tyckte inte att 30D var ett bra alternativ.

Nu funderar jag på hur jag ska komma ihåg din förutsägelse så jag kan jämföra priset på 5DIII och D800 den andra september för att se hur rätt du hade. :)
 
Canon verkar mena att 1D X ska vara ett steg bättre på brus vid höga ISO. Det kan vara andra färgfilter, dyrare mikrolinser mm som påverkar.

1D X är antagligen mer optimerad för höga ISO och snabb serietagning. 5D3 kanske har fördelar vid lägre ISO.

Samma för Nikon D4 vs D800.

OK, den som lever får se - 1DX är ändå alldeles för dyr för mig och som sagt, ISO-prestanda är bara en del av ekvationen.

Tycker ändå det är lite lustigt att Canon släpper två nya kameror så nära inpå varandra som har så liknande antal pixlar men ändå inte är identiska. Man kan ju tycka att det vore mera ekonomiskt att de fick dela sensor.
 
Fasen vad du låter förståndig
.
.
.
.
och tråkig! :)

Mvh
Bilvande Nörd ?

Realistisk kanske...

Uppriktigt sagt så tror jag oxå att Nikon är tokfel ute med 36 Mpix D800 då det med all säkerhet kommer att bli en mycket liten grupp fotografer som köper den och inte många hobbyfotografer som orkar gå från 12 Mpix D700 till 36 Mpix D800. Det kanske t.o.m. blir så stt många med D700 hoppar till 5DIII istället. Dessutom kommer massor av pressfotografer med 5DII att byta till 5DIII, och massor med hobbyfotografer med 5D och 5DII likaså. Förhållandet 16/10 mellan 5DII/D700 här på FS kommer säkert att bli 21/5 mellan 5DIII/D800 bland hobbyfotograferna här på FS...och utanför...
 
Varför skulle det vara för sent för det..det är ju knappast så att man bara ha en chans i alla situationer..Självklart e det bäst att sätta den innan man tar bilden men det är inte alltid det blir rätt trotts allt...tex med stora bländade är det lätt hänt att man missar sätta skärpan...Inte fasen skjuter man tex ett helt uppdrag utan att snabbgranska bilderna i kameran för att vara säker på att skärpan verkligen sitter...att komposition,uttryck mm fungerar.

Dessutom rätt drygt o sitta o behöva ljusa upp alla bilder i datorn innan man kan göra en snabbgranskning för att sålla ut dom bra/dåliga bilder...men det e klart tar man bara perfekta bilder så är det ju också ett ickeproblem :)

Jag ser fram emot den dag då kameratillverkare och efterbehandlingsprogram stöder arbetssättet att alltid fotografera på bas-ISO. Då kan man betrakta bilden på kamerans skärm och bedöma skärpa och man kommer inte att behöva ljusa upp alla bilder innan gallring.

ISO-inställningen på kameran blir då bara ett attribut som sparas tillsammans med bilddatat.
 
Jag har ingen uppfattning om AF på Nikon vs Canon. Jag tror inte det är många som har haft möjlighet att jämföra AF på mk III mot D800.

Det jag skrev var

För mig är det tämligen ointressant med det där yttersta i bildkvalité. Jag fotar ofta saker som är i rörelse. Då är fps och AF är mins lika viktiga som renhet och detaljåtergivning. Inte minst med tanke på att de flesta bilder samplas ner för visning på skärm.


Förstår inte riktigt vad det hade med Nikon att göra?

Det jag vände mig mot var att Joakim framhävde att fps var ointressant för det har man ingen nytta av och att det viktiga vara sensorprestandan. Så är det inte för mig.

För mig är det helheten som är det viktiga och jag kan nog tänka mig att acceptera mk IIIs "dåliga" sensor om de andra bitarna faller på plats.

Så bra att du omkonstruerade det jag sade. Du lade möjligtvis inte märke till hur många gånger jag använde första persons personliga pronomen - ordet "JAG" - i meningarna runt det du felciterar?

Att jag sedan hänvisar till verkligheten, där normalkunden till en kamera i den här klassen tar mellan 20-40 bilder per dag (eller omräknat 140-280 bilder per vecka), och ganska sällan använder skurar av bilder är en annan sak. Det får du ta upp med resten av mänskligheten om du orkar - det är inte mitt fel att inte alla (utan snarare en ytterst liten minoritet) som ska köpa kamera är arbetande sport- eller bröllopsfotografer.

Min hänvisning till att beteckningen 5D3 känns logisk för mig är att det är ungefär som när BMW släpper en ny 3-serie, eller Ford en ny Mondeo. Det är inte många delar (om någon alls!) som är samma som i förra generationen, men det är fortfarande samma "klass" av bil, samma storlek, samma prisklass.

Har Canon uppgraderat så att sensor är lika bra som den i 1D4 får vi nog vara nöjda. Sen får vi hoppas att den groteska brusreduceringen går att stänga av i råfilerna. Det är inte alla som vill ha dagstidnings-DR på sina bilder.
 
Realistisk kanske...

Uppriktigt sagt så tror jag oxå att Nikon är tokfel ute med 36 Mpix D800 då det med all säkerhet kommer att bli en mycket liten grupp fotografer som köper den och inte många hobbyfotografer som orkar gå från 12 Mpix D700 till 36 Mpix D800. Det kanske t.o.m. blir så stt många med D700 hoppar till 5DIII istället. Dessutom kommer massor av pressfotografer med 5DII att byta till 5DIII, och massor med hobbyfotografer med 5D och 5DII likaså. Förhållandet 16/10 mellan 5DII/D700 här på FS kommer säkert att bli 21/5 mellan 5DIII/D800 bland hobbyfotograferna här på FS...och utanför...

Jag håller nog inte med riktigt.

Jag tycker inte man kan säga att Nikon är fel ute. Säkert finns det de som uppskattar den kameran. Jag tror Canon kommer att släppa en högupllöst och långsammare kamera också.

Jag tror inte att de nu släppta modellerna kommer att förändra marknadsandelarna nämnvärt. Det skall nog mycket till innan man byter märke. De flesta köpare av den här typen av kamera har väl redan "låst sig" i en objektivsamling och så länge det egna märket utvecklas kommer man nog helst ligga kvar.

Jag tror säkert Joakim mfl har rätt när de säger att Nikon har ett övertag i sensorprestanda men däremot tror jag inte detta är så avgörande för marknadsandelarna. Även om skillnaderna är stora när man ser alla tjusiga grafer och kurvor från testlabben så är skillnaden i praktiken på verkliga bilder så små att det inte är avgörande.
 
Har Canon uppgraderat så att sensor är lika bra som den i 1D4 får vi nog vara nöjda. Sen får vi hoppas att den groteska brusreduceringen går att stänga av i råfilerna. Det är inte alla som vill ha dagstidnings-DR på sina bilder.

Hur stor förbättring skulle en FF-sensor med 1D4-tekniknivå ge jämfört med 5D2 tror du?

Vad tror du 1D X har som skulle göra dess sensor bättre?

De jpg-bilder som visats är hemskt mycket brusreducerade, men det verkar vara den rådande trenden. Hoppas också få styra själv med råformat.
 
Ni som tycker att priset är högt, kolla in batterigreppet:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13626126/canon-batterigrepp-bg-e11-till-eos-5d-mark-iii

Eller den trådlösa sändaren, tidigare i form av ett batterigrepp, som jag ser som en smidigare lösning.
Högre pris, för en mer opraktisk lösning...
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13626567/canon-filsaendare-wft-e7b

Ähh batterigreppet är ju billigt jämfört med det till D800 sen är det rätt skönt att slippa köpa nya batterier på grund av att dom gamla inte passar/är kompatibla med det nya greppet/kameran som i Nikons fall.
 
Jag brukar inte heller köpa nylanserade kameror. Utom 40D som jag köpte så fort det gick, men det berodde på att jag behövde en kamera av den kalibern inför en resa. Jag tyckte inte att 30D var ett bra alternativ.

Nu funderar jag på hur jag ska komma ihåg din förutsägelse så jag kan jämföra priset på 5DIII och D800 den andra september för att se hur rätt du hade. :)

Riktpriser är ofta satta högt för att inte bli konkurrensbegränsande och här tror jag att Canon sätter sina riktpriser med mer utyrmme för återförsäljare att konkorrera än vad Nikon gör. Detta kanske beror på att Canon använder bl.a. datagrossister som ett led. Jag har däremot aldrig sett en nikonkamera hos någon grossist...
 
Riktpriser är ofta satta högt för att inte bli konkurrensbegränsande och här tror jag att Canon sätter sina riktpriser med mer utyrmme för återförsäljare att konkorrera än vad Nikon gör. Detta kanske beror på att Canon använder bl.a. datagrossister som ett led. Jag har däremot aldrig sett en nikonkamera hos någon grossist...

Canons rekpriser för L-objektiv brukar ligga långt över butikspriserna. För kamerahusen brukar det inte skilja lika mycket.
 
Så bra att du omkonstruerade det jag sade. Du lade möjligtvis inte märke till hur många gånger jag använde första persons personliga pronomen - ordet "JAG" - i meningarna runt det du felciterar?




Felciterar??

Jag svarade på och citerade ur ditt inlägg # 754 , där skrev du

Söker man bildkvalitet är ju knappast 10 fps nödvändigt, inte 6fps heller. T.o.m 4 är mer än vad man behöver.


Du använde ordet "man" flera gånger. Jag uppfattade det som att du med din expertis ansåg fps som ointressant, men det kanske var fel av mig?


Att jag sedan hänvisar till verkligheten, där normalkunden till en kamera i den här klassen tar mellan 20-40 bilder per dag (eller omräknat 140-280 bilder per vecka), och ganska sällan använder skurar av bilder är en annan sak. Det får du ta upp med resten av mänskligheten om du orkar - det är inte mitt fel att inte alla (utan snarare en ytterst liten minoritet) som ska köpa kamera är arbetande sport- eller bröllopsfotografer.

Min hänvisning till att beteckningen 5D3 känns logisk för mig är att det är ungefär som när BMW släpper en ny 3-serie, eller Ford en ny Mondeo. Det är inte många delar (om någon alls!) som är samma som i förra generationen, men det är fortfarande samma "klass" av bil, samma storlek, samma prisklass.


Varför så aggressiv? Jag har inte ifrågasatt dessa uppgifter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.