Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Men ser man till verkligheten så är det ganska få bilder man använder en kameras upplösning till. 80x60cm är det största tryck jag gjort, så jag har absolut inte maxat min kamera. Så om jag inte varit i närheten av att maxa den jag har nu, behöver jag då mer?

MP race:t är lixom lite bortom vad majoriteten av fotografer behöver. Men mer hade naturligtvis varit trevligt. Om inte annat kan man ju ställa ner hur många pixlar man sparar, så att en kamera har för många MP är nog aldrig ett problem, om andra egenskaper också är bra.

Antalet pixlar handlar inte bara om hur stora bilder man kan göra. En hög upplösning gör det lättare för kameran att ta bort kromatisk aberration med stor precision. Det finns helt enkelt mer data för olika funktioner att jobba med.

Men stora bildfiler kan vara jobbiga. I framtiden blir det kanske inte ovanligt att kameran använder alla pixlar för sina beräkningar och sedan reduceras bilden innan den sparas ner på minneskortet.
 
Det glädjer mig, började känna mig lite ensam och utsatt här :)

Du är inte alls ensam :)
Precis som du så tycker jag att 5D mkIII i princip är den perfekta "kompromissen".

Undrar en sak om denna kamera, går det att göra "röstanteckningar" på bilderna?
Har försökt att Googla info om detta, men inte hittat svaret.
 
Men stora bildfiler kan vara jobbiga. I framtiden blir det kanske inte ovanligt att kameran använder alla pixlar för sina beräkningar och sedan reduceras bilden innan den sparas ner på minneskortet.

Jag lever i framtiden. Plåtar fet RAW samt sämsta möjliga JPEG med 5DmkII.

Den pyttelilla JPEG:n är nästan alla "vanliga människor" jättenöjda med, bara att de folk den rakt av, duger till web/fb med mera.

Sen kan jag kämpa det bästa ur RAW-filen för de jag vill lägga upp på Flickr eller trycka.
 
Undrar en sak om denna kamera, går det att göra "röstanteckningar" på bilderna?
Har försökt att Googla info om detta, men inte hittat svaret.

Jag tror tyvärr att det inte finns. Ser ingen symbol för det och känner inte igen det från dokumenten jag läst. Det kan inte vara en dyr funktion så det hade de gärna fått bjuda på.

Jag begriper inte heller varför det bara ska vara 1D-serien som får ha unika och ändringsbara namn på bildfilerna. Att hälla filer från olika kameror i samma mapp kan bli förödande när kamerorna inte sätter unika namn på filerna.

Att kameran inte har USB3 och inte kan nyttja snabba UHS-1 SD-kort är också märkligt.
 
Det finns måååånga som köpt en 5D2 och kommer att gruva på den i 20-30 år(!!!!!!!) utan att ha den allra minsta lust att byta kamerahus. Det låter förstås helt obrgripligt för iPhone-generationen men så såg världen ut före 2007.
När min 5D2 är helt utsliten kommer jag att logga in på canon.se och se vad som finns där.
Jag kommer att fokusera på själva plåtandet lång tid framöver.
 
Jag har hela dagen försökt läsa mig till hur man kan använda dom båda minneskorten tillsammans utan att riktigt lyckas förstå det till fullo. Vad jag skulle vilja göra är att låta dom spegla varandra, helst asynkront så att data skrivs till ett kort i första hand och sen läses över till det andra kortet i bakgrunden.
Någon som vet/lyckats fatta hur det funkar?
 
Den kommer ju inte kosta det när den väl finns i butik....sen den "lilla" skiillnaden som det är i pris mellan D800 och 5D MarkIII förlorar man lätt på ett systembyte om man sitter på några fina objektiv o tillbehör.

Jag hade nog inte tänkt mig ett systembyte. Jag skulle i så fall behålla alla mina Canon-objektiv och fortsätta att använda min 60D med dem. D800:an skulle vara för mörkerfoto med de begagnade Nikkor-objektiv som jag redan har köpt hyfsat billigt.
 
... Dessutom så har Canon inte hängt med i utvecklingen av sensorer, Canon deltar inte mobilforskningen där de stora genombrotten sker, se tex Nokias sensor som troligen är ett samarbete med Toschiba enligt Image sensor world där bla Eric Fossum deltar. ..
Genombrott? Nokia har en pyttesensor och kan därmed bara jämföras med pocketkameror. Att ens antyda jämförelser med 5D3 är patetiskt. Som att jämföra Ranelids schlagerbidrag med Beatles.
Vi kommer inte att se proffsfotografer med en 4x7mm sensor ens år 3000, sanna mina ord...
 
Om jag hade stålarna skulle jag gärna köpa en mark III.
Den blev ju precis specad så som jag drömde för ett halvår sedan.
Det blev liksom en förbättrad 7D med FF.

Jag betraktar EOS 5DIII som en något reducerad EOS-1D utan fastbyggt batterigrepp. Dvs närapå den perfekta EOS-kameran. På filmtiden kunde man slippa boostern på sin EOS-1{N,V} och ha en robust kamera med bra prestanda som inte vägde ett ton. EOS 5DIII borde kanske ha fått namnet EOS 3D.

Problemet är bara att Nikon har en konkurrent som är billigare. För actionfotografer är kanske inte D800 en allvarlig konkurrent till EOS 5DIII men för oss andra är den det. Om inte D800 fanns hade jag nog inte reflekterat över priset på EOS 5DIII så mycket, utan helt enkelt slagit sönder spargrisen.

Men nu finns den där och stället till det.
 
Priset tycker jag också är högt, hade räknat (och budgeterat) med ca 25000:-

Alternativet är inte en D800 utan att köra vidare med det jag har, säkert det vettigaste men inte lika kul.
 
Säg den dagen vi har en 100MP sensor, det är nog inte många år dit, hur stor andel av fotograferna kommer använda den på allvar? Landskapsfotografi med oändligt skärpedjup är väl en av få meningsfulla användningsområden för 0.1 TP sensorer? Vad mer skall man ha det till? Jätteväggar som är perfekt återgiva högupplösta foton?

När bildsensorerna har så små pixlar att objektiven blir begränsningen för upplösningen så är det ingen direkt poäng med att ha fler pixlar. Visst kan kameratillverkarna bygga nya objektiv med ännu högre upplösning, men det blir inte direkt billigt.
 
Jag tror tyvärr att det inte finns. Ser ingen symbol för det och känner inte igen det från dokumenten jag läst. Det kan inte vara en dyr funktion så det hade de gärna fått bjuda på.

Jag begriper inte heller varför det bara ska vara 1D-serien som får ha unika och ändringsbara namn på bildfilerna. Att hälla filer från olika kameror i samma mapp kan bli förödande när kamerorna inte sätter unika namn på filerna.

Att kameran inte har USB3 och inte kan nyttja snabba UHS-1 SD-kort är också märkligt.

Det där är små, billiga saker för tillverkaren att ändra, men som faktiskt har stor betydelse för en del av den tänkta målgruppen.

Jag blev överlycklig när jag läste om att det går att redigera RAW-filer i kameran, för att sedan spara dem som Jpeg, orsaken är att jag skickar en del bilder direkt från kameran till en bildbyrå vars bildredaktörer lägger på bildtexten.
Här är "rösttaggar" av stor betydelse.
I mitt fall (inser att det för en hel del andra saknar betydelse) så är det här med rösttaggar i princip ett måste.
En annan sak som jag gärna hade sett, som finns på Nikons D4, är möjligheten att ha metadatamallar i kameran som läggs på de bilder som skickas direkt.
Även detta kan underlätta, framför allt för bildredaktörer, men i vissa fall helt klart även för fotografen.

Jag har velat i några månader om jag ska fortsätta med Canon, eller byta till Nikon.
(Kan med en gång säga att D800 inte är något som helst alternativ för just mig).
Nu har jag svårt att bestämma mig igen.
 
Jag med, men med tanke på hur mycket billigare D800 är så är inte ett 5DIII-köp självklart.

Vis av historien så köper jag aldrig produkter vid lansering eller ställer mej i någon kö för nåt som inte ens kommit ut på marknaden. Inom ett halvår så är prisskillnaden mellan dessa två kameror i stort sett obefintlig och inom ett halvår planerar jag att köpa en 5DIII, mer brådis än så har nog bara några få nördar i den stora massan hobbyfotografer ;-)
 
Nu vill jag ha svar på frågan. Är canons af överlägsen nikons? För annars förstår jag inte din argumentation...."Då är fps och AF är mins lika viktiga "
Det enda du kan skriva i den meningen är "Då är fps minst lika viktig"....

Jag har ingen uppfattning om AF på Nikon vs Canon. Jag tror inte det är många som har haft möjlighet att jämföra AF på mk III mot D800.

Det jag skrev var

För mig är det tämligen ointressant med det där yttersta i bildkvalité. Jag fotar ofta saker som är i rörelse. Då är fps och AF är mins lika viktiga som renhet och detaljåtergivning. Inte minst med tanke på att de flesta bilder samplas ner för visning på skärm.


Förstår inte riktigt vad det hade med Nikon att göra?

Det jag vände mig mot var att Joakim framhävde att fps var ointressant för det har man ingen nytta av och att det viktiga vara sensorprestandan. Så är det inte för mig.

För mig är det helheten som är det viktiga och jag kan nog tänka mig att acceptera mk IIIs "dåliga" sensor om de andra bitarna faller på plats.
 
Senast ändrad:
Jag begriper inte heller varför det bara ska vara 1D-serien som får ha unika och ändringsbara namn på bildfilerna. Att hälla filer från olika kameror i samma mapp kan bli förödande när kamerorna inte sätter unika namn på filerna.
Jag såg i pressreleasen att just detta var möjligt: " For better file management especially when working with multiple cameras, the new model also supports custom file names. "

Det blir en 5DMIII istället för en 1DX för mig. :)
 
Vis av historien så köper jag aldrig produkter vid lansering eller ställer mej i någon kö för nåt som inte ens kommit ut på marknaden. Inom ett halvår så är prisskillnaden mellan dessa två kameror i stort sett obefintlig och inom ett halvår planerar jag att köpa en 5DIII, mer brådis än så har nog bara några få nördar i den stora massan hobbyfotografer ;-)

Fasen vad du låter förståndig
.
.
.
.
och tråkig! :)

Mvh
Bilvande Nörd ?
 
Det är väl en ren "branding" som påverkar hur serierna namnsätts. Det är väl inget fel med 5Dmk3, eftersom kameran faktiskt helt enkelt ÄR en 5Dmk2 med omfattande uppdateringar på det allra mesta utom upplösning?
Det tror jag inte alla håller med om. Så här skriver t.ex. Dpreview:
Dpreview sa:
Indeed the 5D name itself is almost misleading - compared to its predecessor the Mark III is essentially a completely new model, with every major system upgraded and updated.

Vad gäller dina funderingar om bildkvalitet så tror jag inte att vi ska förvänta oss något under direkt. Canons tillverkningsprocess har väl inte förändrats radikalt?
 
Helt ärligt är något av det första jag gör när jag tar någon annans kamera att ställa ner den på "continuous low" för att det inte ska gå så djävla många bilder i sekunden.

Då skulle du allt bli lite förvirrad om du lånade en kamera av mig. Om du ställer den på "continuous low" så har du plötsligt ställt in kameran till att förbruka minne i en mycket högre takt än innan. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.