Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Gissningsvis finns det lite SRAM på några höghastighetslösningar inne i kretsarna, men RAW-bufferten borde vara DRAM. Den behöver ju inte vara mycket snabbare än minneskorten man ansluter ju, och de är ju bara på MB/s hastigheter.

Så här skriver Canon:
Processorn DIGIC 5+ arbetar med en snabb DDR-SDRAM bildbuffert. Läsning, bearbetning, komprimering och skrivning av bilddata går så snabbt att bufferten kan hållas öppen när långa kontinuerliga bildserier tas.
 
hej Jerry
jag förstod det, denna tråd handlar inte om hårdfakta utan försvarande av sitt eget märke.
Fakta talar sitt tydliga språk vilket också uppmätningar kommer att visa
Har du kvar ditt 200/2,0

Hej Bo!
Ja, jag har ju inte läst hela tråden men jag vet var jag står iallafall. Jag är på inget sätt missnöjd med 5D2. Det ÄR en fantastisk kamera och 5D var också en fantastisk kamera. 5D3 kommer vara en ÄN MER fantastisk kamera.....men 32k osså erbjuder Nikon en ÄNNU BÄTTRE kamera för 25k...hmm valet är svårt eller? :)


Du misstar mig nog för någon annan. Jag har (tyvärr) aldrig haft förmånen att leka med en 200/2 :-|

Björn, förlåt. Läste mitt eget inlägg längre upp och inser att det var lite väl "hårt". Jag VET ju att du kör med bla fantastiska 135L, som för övrigt är det enda som möjligen skulle kunna hålla mig kvar i canonvärlden. Men optiken sätter verkligen inte gränserna vid 16Mp.
 
Söker man bildkvalitet är ju knappast 10 fps nödvändigt, inte 6fps heller. T.o.m 4 är mer än vad man behöver. Då är det bara detaljåtergivning, färg och renhet som räknas.

Det som gör specen på 5D mkIII så intressant är väl just det faktum att det känns som en bra kompromiss mellan alla de olika komponenter som gör en bra kamera.

För mig är det tämligen ointressant med det där yttersta i bildkvalité. Jag fotar ofta saker som är i rörelse. Då är fps och AF är mins lika viktiga som renhet och detaljåtergivning. Inte minst med tanke på att de flesta bilder samplas ner för visning på skärm.

Visst hade vi säkert önskat oss en sensor som var i topp i alla laboratorie mätningar men det finns ju mer faktorer som avgör om en kamera är bra eller inte.
 
Jag tycker absolut inte att man ska säga att nya 5d:n inte är bra, det kommer den att vara garanterat. Men... Ett stort MEN, D800 kommer att vara snäppet bättre gällande bildkvalité, och kosta betydligt mindre, det är det som gör att den får ganska mycket dålig kritik från olika användare på olika sajter. Hade den legat på ett rimligt pris, för den kamera c:a 22 000:- och haft 7bps så hade mottagandet varit mycket mer positivt. Den kommer INTE att kunna tävla mot D800 gällande bildkvalité, varför är den så mycket dyrare, är det för att den har endast 2 bilder mer per sekund trots att den har hela 14mp mindre? Nej hela grejen är en stor flopp.
 
Allt det här om 5D3 vs D800 men egentligen handlar det kanske mest om vad man fotar för någonting när man talar om bildkvalitet och vilken upplösning och vilka ISO tal man har nytta och glädje av.

Jämförelsen med 5D2 är mer relevant för oss som är "ingifta" hos Canon och där är det förbättring på alla punkter.

Nej, jag skulle inte hellre ha en D800 ;)
 
Det som gör specen på 5D mkIII så intressant är väl just det faktum att det känns som en bra kompromiss mellan alla de olika komponenter som gör en bra kamera.

För mig är det tämligen ointressant med det där yttersta i bildkvalité. Jag fotar ofta saker som är i rörelse. Då är fps och AF är mins lika viktiga som renhet och detaljåtergivning. Inte minst med tanke på att de flesta bilder samplas ner för visning på skärm.

Visst hade vi säkert önskat oss en sensor som var i topp i alla laboratorie mätningar men det finns ju mer faktorer som avgör om en kamera är bra eller inte.

Nu vill jag ha svar på frågan. Är canons af överlägsen nikons? För annars förstår jag inte din argumentation...."Då är fps och AF är mins lika viktiga "
Det enda du kan skriva i den meningen är "Då är fps minst lika viktig"....
 
Jerry.... Hmmmm. :)
Tjena mannen. Du överlevde alla sparkar på smalbenen under hela låg- och mellanstadiet! Läget? Kvar / tillbaka i Dösjebro ser jag! :)

Björn: bra för dig då. Du kommer säkert inte bli besviken, eftersom du fick vad som passar dig. Passa dig för att säga att det som passar dig är det som SKA passa alla bara, det låter lite fascistiskt / sekteristiskt...

En ganska liten minoritet av alla kunder är sportfotografer som behöver 6fps eller mer. Helt ärligt är något av det första jag gör när jag tar någon annans kamera att ställa ner den på "continuous low" för att det inte ska gå så djävla många bilder i sekunden. Sen finns det UNDANTAGSFALL där jag behöver mer, men i de fallen är det nästan viktigare att följande AF hänger med än om kameran klarar 4 eller 6; 5 eller 7 fps. Och vid de tillfällena har jag antingen lånat 1D3 eller D3, så det känns som det kvittar mig.

Största delen av alla 5D3-kunder är privata fotografer som trycker av i genomsnitt 20-40 bilder per dag (aktuell, verifierad statistik enligt service-center). 10,000 bilder per år är betydligt mer än genomsnittet. Det blir trettio bilder per dag.

Kan de då göra detta i 6fps har de ju klarat av den pinan på 5s - så har de resten av dagen till annat. Så bra. Med en D800 hade det ju tagit drygt sju sekunder i stället.
 
Vad är skilnaden mellan 4och 6 bilder?

I studio: ingenting

För sport och reportage: en hel del. Många kan vittna om att 5D Mark II med 3,9 bps inte fungerar tillfredsställande för sport.

Jag har min 1D Mark IV inställd på 6 bps till vardags. Det är en bra hastighet för mig.
 
Filernas storlek är väl inget stort problem, eller?

Ja, det blir ett problem efter till exempel 15 timmar bröllopsfoto och 3000 bilder på korten att ladda in i datorn. Det är inte så mycket lagringsutrymme som är problemet utan hur lång tid det tar att läsa in, rendera previews i lightroom etc.

Med 5D2 brukar jag köra portättsessionen i full RAW upplösning och själva vigseln. När det gäller fest och mingel kör jag halvformatet för att spara tid och smidighet mer än plats.

När jag gör fotoböcker i PS med en massa smartobjects blir filerna redan nu gigantiska.

Ser inte den praktiska nyttan med så hög upplösning, inte ens fullt ut den som 5D2 har.
 
Jerry.... Hmmmm. :)
Tjena mannen. Du överlevde alla sparkar på smalbenen under hela låg- och mellanstadiet! Läget? Kvar / tillbaka i Dösjebro ser jag! :)

Björn: bra för dig då. Du kommer säkert inte bli besviken, eftersom du fick vad som passar dig. Passa dig för att säga att det som passar dig är det som SKA passa alla bara, det låter lite fascistiskt / sekteristiskt...

En ganska liten minoritet av alla kunder är sportfotografer som behöver 6fps eller mer. Helt ärligt är något av det första jag gör när jag tar någon annans kamera att ställa ner den på "continuous low" för att det inte ska gå så djävla många bilder i sekunden. Sen finns det UNDANTAGSFALL där jag behöver mer, men i de fallen är det nästan viktigare att följande AF hänger med än om kameran klarar 4 eller 6; 5 eller 7 fps. Och vid de tillfällena har jag antingen lånat 1D3 eller D3, så det känns som det kvittar mig.

Största delen av alla 5D3-kunder är privata fotografer som trycker av i genomsnitt 20-40 bilder per dag (aktuell, verifierad statistik enligt service-center). 10,000 bilder per år är betydligt mer än genomsnittet. Det blir trettio bilder per dag.

Kan de då göra detta i 6fps har de ju klarat av den pinan på 5s - så har de resten av dagen till annat. Så bra. Med en D800 hade det ju tagit drygt sju sekunder i stället.

Shit mannen. Jag har med respekt...ung samma respekt som infann sig när vi var 8-9 bast och satt och tittade på medans du laddade in pitfall i vic64:an...följt dina inlägg här på fs ang glas optiska prestanda eller kamerors dr etc... och aldrig.....ALDRIG för en sekund förknippat dig med 10-åringen som löste kuben på 5 min.....innan folk visste att det faktiskt fanns algoritmer för att göra det. Howdy on ju mannen.
 
Det är kanske det som är nyckeln, D800 till amatörter som vill ha max megapixlar och studiofotografer som egentligen vill ha mellanformat. 5D3 till oss som ser det som en mardröm att komma hem till datorn med 3000 bilder på 36 mp där som sista 20 mp är till ingen nytta och i stället ha fokus på rätt ställe, rätt ljusmätning och bra brusbild i bilder tillkomna på ett ögonblick. För hög upplösning skulle verkligen ställa till det med arbetsflödet och vara mer i vägen än till nytta.

Här finns två olika målgrupper och två olika kameror, det kan vi alla dra nytta av

PS/ Kan jag få din brors plats i kön?.

Bildkvalitet?

Ett begrepp som kommer ofta utan definition.
Ofta verkar det vara hur bra en bild blir vid perfekt fokus, slutartid och bländare. Hur bra en kamera är har väl egentligen mest med att göra hur bra den hjälper en att komma dit snabbt när det behövs.

Håller med till 100%
 
Ja, vad ska man ha bättre grejor till? Fler MP skapar ju bara problem eller? Inte möjligheter?

Missförstå mig rätt; mer megapixlar är nice. Speciellt om kvalité på pixlar och objektiv tillåter bra urklipp.

Men ser man till verkligheten så är det ganska få bilder man använder en kameras upplösning till. 80x60cm är det största tryck jag gjort, så jag har absolut inte maxat min kamera. Så om jag inte varit i närheten av att maxa den jag har nu, behöver jag då mer?

MP race:t är lixom lite bortom vad majoriteten av fotografer behöver. Men mer hade naturligtvis varit trevligt. Om inte annat kan man ju ställa ner hur många pixlar man sparar, så att en kamera har för många MP är nog aldrig ett problem, om andra egenskaper också är bra.

Vad jag saknat på 5DmkII är tillförlitlig film & foto över ISO-1600. Kan man komma upp i att ISO-3200 är pålitligt skulle det lösa praktiska problem för mig. Jag har även haft problem med att få AF att fungera i mörker, t.ex om att man plåtar en mörkhyad artist i mycket svag belysning. Mao låter det som att mkIII är en för min del vesentligt bättre kamera.

Men, priset säger stopp för mig. Jag väntar hellre några år och ser vad som finns då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.