Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska man köpa en D800 och nya 85 1.8g och en väska och ett fint minneskort. Eller ska man köpa en tekniskt underlägsen 5dmk3 hus för samma pris? Bah! sjukt tragiskt.. Förresten så hoppade min bror av sin köplats och skulle lägga sig i kö för D800. Flera 100 som står i kö överallt, för nya 5d;n inte många! Ring och kolla själva.

Det är nog inte helt sant att EOS 5DIII är tekniskt underlägsen Nikon D800. De har lite olika inriktningar, och är därför inte helt jämförbara.

Det stora problemet tycker jag snarare är priset. Drygt 6000 kr mer för en 5DIII. För den som är yrkesfotograf är det förvisso inget stort problen, där är det andra saker som är mer avgörande för kameravalet, men för en amatörfotograf som mig är 30000 kr en slags smärtgräns. Man får dessutom ett hyfsat bra Nikkor för 6200 kr.

Jag är mest intressad av att skaffa en småbildskamera för att kunna fotografera mycket sämre ljus än med en APS-C-kamera, så det ska bli intressant att se lite tester av både 5DIII och D800.
 
Det som jag tycker är lite intressant med just buffertminne idag är att det kostar verkligen
2:50 och en slickad hallonbåt så varför inte trycka i lite mer än nödvändigt och kunna säga
att man inte kommer få buffert problem?

Det är knappast vanligt dynamiskt RAM, sådant som sitter i persondatorer, som används som buffertminne i kameror. Jag har faktiskt ingen aning om vad kamerabuffertminne kostar. Vet du?
 
Det är knappast vanligt dynamiskt RAM, sådant som sitter i persondatorer, som används som buffertminne i kameror. Jag har faktiskt ingen aning om vad kamerabuffertminne kostar. Vet du?

Jag gissar på 2:50 och en slickad hallonbåt. Hur man betalar är fortfarande oklart.
 
Ja min bror är säkert den enda som hoppar av sin köplats...

ska det vara en referens att din bror hoppar av sin köplats? Ingen har ännu testat o jämfört kamerorna här utropas det segrare utan att dom är ens testade. Hur fan orkar ni fan boys? Vad hette det förut när Nikon bara hade D700 med 12 miljoner pixlar? kommer ni ihåg vad ni sade?
1. behövs inte mer upplösning 12 räcker man kan interpolera bilder till 10x17 meter om man står på normalt betrakningsavstånd.
2. Dynamsika omfånget viktigare än upplösning
3. iso egenskaper samma sak
4. Huset är mer stabilt byggt än canons dito 5D mark 2
5 af är bättre
Vad händer nu har ni glömt detta som var så viktigt förut, tänk nu hemska tanke om canon med nya 5 D mark 3 får
1. fullt tillräcklig upplösning o bättre bildkvalitet
2. större dynamiskt omfång pga lite lägre upplösning
3. bättre iso prestanda som ovan
4. nu är bevisligen canon tyngre o kanske bättre byggd än D800
5. Af i nya canon har fått mycket från en nyutvecklad D1x

Om detta infaller o testerna visar detta blir ni totalt knäckta då?
Nu har canon verkligen lyssnat på klagomuren förut o förbättrat
af
troligen bättre iso o dynamsikt omfång o ändå tillräckligt med pixlar o bättrat byggkvaliten o gjort möjligt med hdr egenskaper o bättre filmegenskaper. Så vad har dom missat en dig pool?
upplösningen räcker inte 22 skulle varit 36 då hade det varit perfekt eller?
Dom som verkar lida mest o det även innan testerna är dom som kör andra märket. Att du kallar mig canon taliban visar bara att du har noll koll på mig. Jag har köpt Nikon prylar för 250000 kr på 3 år. Jag kör Nikon för interiör bilder o canon till mycket annat.
 
Canon har lyssnat på vad deras kunder vill ha, bättre AF, DR, ISO, bps, hörlursuttag osv. Och levererat.
Nikons kunder har förmodligen efterfrågat fler pixlar till ett vettigt pris och fått just detta.

Alltså borde båda lägren vara glada?
 
Nu kör jag visserligen huvudsakligen Canon och jämförande tester saknas. Jag är dock osäker på hur bra prestanda AF har utan den dedicerade AF processorn från 1DX. Det är mycket data från alla dessa AF punkter. D u saknas färginformation från ljusmätaren.
 
Canon har lyssnat på vad deras kunder vill ha, bättre AF, DR, ISO, bps, hörlursuttag osv. Och levererat.
Nikons kunder har förmodligen efterfrågat fler pixlar till ett vettigt pris och fått just detta.

Alltså borde båda lägren vara glada?

Nja, glad och Nikon bör aldrig användas i samma mening.
Man blir butter och inåtvänd när man inser att Nikon köpet var en riktig blunder.

Forskning visar att Nikon ägare är mycket surare än Canon ägare.
 
Nu kör jag visserligen huvudsakligen Canon och jämförande tester saknas. Jag är dock osäker på hur bra prestanda AF har utan den dedicerade AF processorn från 1DX. Det är mycket data från alla dessa AF punkter. D u saknas färginformation från ljusmätaren.

Kanske hinner med ändå eftersom den skyfflar hälften så många bilder med något högre upplösning?
 
Det är knappast vanligt dynamiskt RAM, sådant som sitter i persondatorer, som används som buffertminne i kameror. Jag har faktiskt ingen aning om vad kamerabuffertminne kostar. Vet du?
Nu är jag mek.ingenjör men det finns mig veterligen inte särskilt många minnestyper. Jag tror det är helt vanliga standard-DRAM-chips, möjligen med bredare bussar etc.
En bild i RAW tar cirka 20MB plats från kameran och sannolikt lika mycket internt i bufferten, bortsett från det utrymme som behövs för bayer-processing etc.
En GB DRAM skulle alltså rymma 50 bilder, ungefär.
Om det är anpassade DRAM i mindre serier kan de kosta långt över vad komplett tar för sina.
 
Jag blev uppriktigt sagt glad när jag fick se specarna på 5DIII. En perfekt kamera för mej att planera in i min budget! Jag blev t.o.m så glad att jag började om som medlem här på FS :)

Tack och lov så hoppade inte Canon på Nikons linje med "maxad pixelmängd" för om Canon gjort de så hade jag hoppat 5DIII och väntat på nästa uppgradering. Nu kan jag i lugn och ro fortsätta att använda min relativt nya datoranläggning ett par år till, med 5DIII så småning om, och sen byta ut datoranläggningen till en kraftigare dator med mer minne och större och snabbare hårddiskar inför framtida kameror med fler pixlar.

Upplösning är aldrig fel men jag kan idag inte låta bli att tycka lite synd om alla D700-ägare på hobbynivå för jag tror att 22 Mpix i D800 hade tilltalat de flesta med en drygt tre år gammal D700 mer än 36 Mpix...
 
Senast ändrad:
Det är knappast vanligt dynamiskt RAM, sådant som sitter i persondatorer, som används som buffertminne i kameror. Jag har faktiskt ingen aning om vad kamerabuffertminne kostar. Vet du?

inte den blekaste men så stor skillnad är det nog inte..
Det är ju fortfarande en databus som tar emot och skickar raw data...
6fps á 30MB är 180Mb/sekund... Varav ett CF kort klarar att ta emot säg 90..
Alltså ska du lagra 90Mb/sekund..
D.v.s samma som ett CF kort.. .
1Gig räcker i 10 sekunder
16 i 2 minuter och 40 sekunder
Det är 960 bilder och du har 14 dagars arbete framför dig... :D
16 gig CF kostar 1000 spänn...

Det var mest så jag tänkte..

EDIT: Med förbehållet att det är fredag och jag borde sovit mer i veckan så kan det förekomma räknefel... :D
 
Nja, glad och Nikon bör aldrig användas i samma mening.
Man blir butter och inåtvänd när man inser att Nikon köpet var en riktig blunder.

Forskning visar att Nikon ägare är mycket surare än Canon ägare.

Ha ha! Nej det där får du nog tusan revidera! Jag har hört att Canon anser att autofokus är överskattat och att dom ska börja tillverka objektiv utan motor, bara för att slippa höra klagosång om dålig AF-prestanda från sina gnälliga kunder ; )

/K
 
Nu kör jag visserligen huvudsakligen Canon och jämförande tester saknas. Jag är dock osäker på hur bra prestanda AF har utan den dedicerade AF processorn från 1DX. Det är mycket data från alla dessa AF punkter. D u saknas färginformation från ljusmätaren.

Men om du hade läst tråden mer ordentligt, så hade du sett att 5D mkIII faktiskt har en dedicerad AF-propp.
Se här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1795223&postcount=690
 
Det är nog inte helt sant att EOS 5DIII är tekniskt underlägsen Nikon D800. De har lite olika inriktningar, och är därför inte helt jämförbara.

Det stora problemet tycker jag snarare är priset. Drygt 6000 kr mer för en 5DIII. För den som är yrkesfotograf är det förvisso inget stort problen, där är det andra saker som är mer avgörande för kameravalet, men för en amatörfotograf som mig är 30000 kr en slags smärtgräns. Man får dessutom ett hyfsat bra Nikkor för 6200 kr.

Jag är mest intressad av att skaffa en småbildskamera för att kunna fotografera mycket sämre ljus än med en APS-C-kamera, så det ska bli intressant att se lite tester av både 5DIII och D800.

Den kommer ju inte kosta det när den väl finns i butik....sen den "lilla" skiillnaden som det är i pris mellan D800 och 5D MarkIII förlorar man lätt på ett systembyte om man sitter på några fina objektiv o tillbehör.
 
Hm. Auto-ISO vore i och för sig onödigt om sensorn är lika linjär som sensorn i Nikon D7000. Då behöver man aldrig ställa in annat än bas-ISO, och sen ljusa up bilden till lagom nivå i efterbehandlingen.

Men det är nog att hoppas lite för mycket på Canon-sensorn.

Ja det är ju lätt att bedöma skärpa mm i kameran när bilderna man ska granska är becksvarta :)
 
Nu är jag mek.ingenjör men det finns mig veterligen inte särskilt många minnestyper. Jag tror det är helt vanliga standard-DRAM-chips, möjligen med bredare bussar etc.

De två huvud-familjerna av minne är DRAM (det vi har i vanliga datortillämpningar) och SRAM (det vi t.ex. gör supersnabba cacheminnen av, sånt som sitter i processorn).

DRAM funkar till 99.9% av alla upptänkliga behov och är billigare, så allt som oftast är det någon variant av DRAM man använder i tillämpningar.

Fast DRAM vs SRAM är lite som Däggdjur vs Fiskar... Det är stora familjer med massa variation mellan olika djur :)

Gissningsvis finns det lite SRAM på några höghastighetslösningar inne i kretsarna, men RAW-bufferten borde vara DRAM. Den behöver ju inte vara mycket snabbare än minneskorten man ansluter ju, och de är ju bara på MB/s hastigheter.
 
Om jag hade stålarna skulle jag gärna köpa en mark III.
Den blev ju precis specad så som jag drömde för ett halvår sedan.
Det blev liksom en förbättrad 7D med FF.


Petter ...
 
ska det vara en referens att din bror hoppar av sin köplats? Ingen har ännu testat o jämfört kamerorna här utropas det segrare utan att dom är ens testade. Hur fan orkar ni fan boys? Vad hette det förut när Nikon bara hade D700 med 12 miljoner pixlar? kommer ni ihåg vad ni sade?
1. behövs inte mer upplösning 12 räcker man kan interpolera bilder till 10x17 meter om man står på normalt betrakningsavstånd.
2. Dynamsika omfånget viktigare än upplösning
3. iso egenskaper samma sak
4. Huset är mer stabilt byggt än canons dito 5D mark 2
5 af är bättre
Vad händer nu har ni glömt detta som var så viktigt förut, tänk nu hemska tanke om canon med nya 5 D mark 3 får
1. fullt tillräcklig upplösning o bättre bildkvalitet
2. större dynamiskt omfång pga lite lägre upplösning
3. bättre iso prestanda som ovan
4. nu är bevisligen canon tyngre o kanske bättre byggd än D800
5. Af i nya canon har fått mycket från en nyutvecklad D1x

Om detta infaller o testerna visar detta blir ni totalt knäckta då?
Nu har canon verkligen lyssnat på klagomuren förut o förbättrat
af
troligen bättre iso o dynamsikt omfång o ändå tillräckligt med pixlar o bättrat byggkvaliten o gjort möjligt med hdr egenskaper o bättre filmegenskaper. Så vad har dom missat en dig pool?
upplösningen räcker inte 22 skulle varit 36 då hade det varit perfekt eller?
Dom som verkar lida mest o det även innan testerna är dom som kör andra märket. Att du kallar mig canon taliban visar bara att du har noll koll på mig. Jag har köpt Nikon prylar för 250000 kr på 3 år. Jag kör Nikon för interiör bilder o canon till mycket annat.
Lite kort om vad jag menar så ska jag inte whina mer, min bror och jag är inga referenser, vi är bara två helt vanliga amatörer, men likt förbannat så kommer otroligt många att göra som honom, strunta i 5d3 och köpa D800. Såhär TROR jag att det blir, trots att 5d3 kommer vara bättre än sin föregångare så kommer den att åka på total knock out av D800 gällande försäljning. Canon har varit idioter med prissättningen. Nånting som alla här på fotosidan kommer att bli varse om. Dom kommer att vakna när dom ser att det säljs en 5d3 medan det säljs 10 D800. Ja skratta åt mig bara, men jag vet att jag kommer att ha rätt =) Den är sjukt överpris på den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.