Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
En A2 är en hyfsat stor utskrift. Gör verkligen 36 MP så stor skillnad mot 22 MP om du tittar på bilden på något så när normalt betraktningsavstånd?

Det är roligt att läsa om de bytta stolarna hos Canon och Nikonanhängarna. Då 5DII och D700 kom var det ju många Canonister som var så nöjda med 21mp och detta är väl en av anledningarna till att många på denna sidan har 5DII. Nu då Nikon trumfar Canon på mp fronten så är mp inte viktigt längre.

Jag kör själv Canon som huvudsystem men då 1Ds och 1DsII men detta p g a FF inte mp eller brus utan p g a dkärpedjup.
 
Det där är inte sant. Du behöver ca 50 MP för att kunna skriva ut en A2:a i 360 ppi. Med 5D III når du inte ens 240 ppi och måste interpolera kraftigt. Om det nu är fine-art utskrifter vi talar om och inte affischer givetvis!

vad är det dom inte är sant?? Jag har stora printar hemma från ett test där jag jämförde min A900 med en hasselbladare o det skall till väldigt stora printar i praktiken innan man börjar se skillnad i detaljering.
 
Det är roligt att läsa om de bytta stolarna hos Canon och Nikonanhängarna. Då 5DII och D700 kom var det ju många Canonister som var så nöjda med 21mp och detta är väl en av anledningarna till att många på denna sidan har 5DII. Nu då Nikon trumfar Canon på mp fronten så är mp inte viktigt längre.

Jag kör själv Canon som huvudsystem men då 1Ds och 1DsII men detta p g a FF inte mp eller brus utan p g a dkärpedjup.

Ja precis som Nikon användarna sa 20+ mp o video ha onödigt när D700 kom...då ha det måttligt med mp o höga ison som ha det bästa...nu är det plötsligt låga ison o många mp dom gäller.
 
Till att börja med så har Sony ett ganska tydligt försprång gällande sensorer jämnfört mot Canon. Visst man ju inte vara helt 100 på att den kommer vara sämre, men 99%... Men det kommer säkert att vara ytterst mariginellt i alla fall. Men det är inte där skon klämmer. Du ser nog inte det stora hela just nu. Försäljningen kommer att tala sitt tydliga språk sen. D800 kom som en bomb med fantastiska speccar och ett helt oväntad lågt pris. 5dmk3 kommer med inte alls så fantastiska speccar speciellt då det verkar röra sig om 6 istället för 7bps, helt plötsligt är den knappt snabbare än D800 samt har mycket lägre upplösning och ett oväntad högt pris. Ser du skillnaden?

Du menar att det är precis som när D700 kom...den kameran måste ju sålt fruktansfärt dåligt med sina 12mp...tur att Nikon äntligen gjort en kamera som kommer sälja så att dom tar igen det dom tappade på den dyra 12mp kameran ;)
 
Du menar att det är precis som när D700 kom...den kameran måste ju sålt fruktansfärt dåligt med sina 12mp...tur att Nikon äntligen gjort en kamera som kommer sälja så att dom tar igen det dom tappade på den dyra 12mp kameran ;)

Jag vet inte om du tramsar nu... Nikon D700 hade mycket bättre af än 5dmk2, mycket snabbare serietagning med batterigrepp, mer än dubbelt så snabb.. Ännu bättre iso. Så jag förstår inte riktigt jämnförelsen, i dagsläget ser det inte ut som att 5dmk3 har några fördelar öht jämnfört D800. Förutom mindre filer...
 
Jag vet inte om du tramsar nu... Nikon D700 hade mycket bättre af än 5dmk2, mycket snabbare serietagning med batterigrepp, mer än dubbelt så snabb.. Ännu bättre iso. Så jag förstår inte riktigt jämnförelsen, i dagsläget ser det inte ut som att 5dmk3 har några fördelar öht jämnfört D800. Förutom mindre filer...

Precis, f u sensorförhållandet är situationen inte densamma. Den enda fördelen Canon har på pappret är lite fler bps.
 
vad är det dom inte är sant?? Jag har stora printar hemma från ett test där jag jämförde min A900 med en hasselbladare o det skall till väldigt stora printar i praktiken innan man börjar se skillnad i detaljering.
Det låter märkligt! Jag har 60MP Phase One P65+ bilder som är printade på vanligt Epson Premium Semiglosspapper på min Epson 3800 i A2-format och 360 ppi native upplösning via Imageprint 8 Rip. Dessa kan enkelt jämföras med motsvarande utskrifter från 5D MkII och jag lovar att man ser skillnaden. Nu är det skillnad på 36MP småbildsformat och 60MP mellanformat, jag vet inte vilken Hasselblad du jämfört med, men min poäng är att i sammanhanget är mer = bättre och i jämförelse med Nikon 800e tycker jag det är tråkigt att nya 5D III inte har högre upplösning än sin föregångare.
 
Ja att dom inte släppt 1Dx:en är ju helt otroligt... Man kan ju inte announce:a saker och sen inte släppa dom på över ett kvartal... Då skulle iaf jag bli duktigt sned på Canon...

Det är gammal tradition. Canon New F-1 annonserades i mars 1981 och började säljas i september samma år. Det är ett halvår från produktlansering till försäljningsstart.
 
Det låter märkligt! Jag har 60MP Phase One P65+ bilder som är printade på vanligt Epson Premium Semiglosspapper på min Epson 3800 i A2-format och 360 ppi native upplösning via Imageprint 8 Rip. Dessa kan enkelt jämföras med motsvarande utskrifter från 5D MkII och jag lovar att man ser skillnaden. Nu är det skillnad på 36MP småbildsformat och 60MP mellanformat, jag vet inte vilken Hasselblad du jämfört med, men min poäng är att i sammanhanget är mer = bättre och i jämförelse med Nikon 800e tycker jag det är tråkigt att nya 5D III inte har högre upplösning än sin föregångare.

Den här diskussion har verkligen lämnat verkligheten bakom sig. Jag har gått igenom P2P eller Photo to Print från Jeff Schewe och Michael Reichmann på Lumunious Landscape. Några av världens bättre experter på bildbehandling och fine art prints. De får ta fram luppen för att vara säkra på vilken print som kommer från en 5DMKII och vilken som kommer från ett 80MP bakstycke.
De använde en Epson R3000 som är snäppet vassare än din 3800 vad gäller teknologin. men klara bara A3+.
Dagens interpolering i LR gör att att man kan interpolera upp en 5DMKII till 720 PPI som är vad en R3000 klarar i upplösning med ett väldigt bra resultat. Nu är vi nog väldigt få av alla som har synpunkter här som har skrivare som klarar dessa nivåer.

De flesta lär enbart betrakta sina bilder på skärmen och kanske göra någon enstaka utskrift hos något labb.
Idag har våra skärmar i bästa fall en kalibrerad färgskala som är i närheten av Adobe RGB och kanske 100 DPI i upplösning. En bra printer slår detta med hästlängder.

Så om vi nu konstaterar att det är svårt att se någon skillnad mellan 22 Mpix och 36 mpix i ens A3+ på normalt betraktningsavstånd. Så vad vad gör detta för skillnad för de flesta som inte ens äger den här typen av skrivare och inte kommer skriva ut ens 1 promille av sina bilder i denna storlek?
Förmodligen ingen alls.
Man skall nog hellre se till andra skillnader mellan 5DMKII och Nikon D800.
Att man sitter med ett antal Canon objektiv kan ju vara en sådan skillnad:)
 
Canons taktik medför vissa faror. Låt oss säga att specarna stämmer. D u att kameran initialt kostar 10% mer än D800. Sitter man inte på en stor objektivhög finns risk att Canon har tappat många kunder till innan de hinner sänka priset.

Risken är stor även med en stor objektivhög. Jag har 17 EF- och EF-S-objektiv (8 med fast brännvidd; 4L-objektiv; en par plastiga zoomar och några antika zoomar). Jag har 1 (ett) Nikon AF-objektiv och 3 Nikon MF-objektiv (ingen Nikon AF-kamera eller Nikon digitalkamera).

Om priset på EOS 5D Mk III inte är lika som eller lägre än priset Nikon D800 så blir det nog D800 för min del.
 
En bra egenskap med D800 är att den fungerar så bra med APS-C-anpassade objektiv tack vare sin höga upplösning. Synd bara att kameran är så långsam.

En mer högupplöst snåbilds-EOS skulle gärna få möjlighet att ta EF-S-objektiv
 
Jag måste säga att trean blev lite av en besvikelse för mig, specifikationsmässigt. Dock känns det ganska bra för mig personligen, då jag köpte min tvåa i november. Hade trean varit en riktig D800-dräpare (enligt de specar folk önskat sig i denna tråd) hade jag nog fått lite ångerkänslor över att jag köpte tvåan så tätt inpå. Visserligen betalade jag bara 16k för min och 30-32k eller vad trean nu kan tänkas kosta vid släpp blir inte ett så lättmotiverat köp med tanke på hur små skillnaderna visade sig vara.

Ska bli kul att se jämförelser mellan Mark II och Mark III med samma objektiv. Vore lite tråkigt för Canon som företag om skillnaderna är försumbara.
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att trean blev lite av en besvikelse för mig, specifikationsmässigt.

Då är vi två, jag var skitglad ända tills idag, Man kanske tycker att det inte verkar som att det är så stor skillnad på 6 och 7 fps. Men det är det, 7fps är faktiskt snabbt, medan 6 är bara halvsnabbt. Hade den legat på 7-8bps och haft en prislapp under 25 000:- så hade den kunnat blir poppis. Jag kan nästan lova att den inte kommer att sälja en bråkdel av det 2:an gjorde. 3 anledningar..
1. Den är inte tillräckligt snabb för att bli klassad som en sportkamera.
2. Canon kommer att göra bort sig med prissättningen är jag säker.
3. D800.
Ursäkta språket, men hur f'n tänker dom?! Nikon kommer att skratta hela vägen till banken med sin mycket attraktivare D800. Hoppas jag har fel om allt, innerligt. Det hade varit roligt med en rolig konkurrent till D800 som skulle ha klara fördelar som mycket snabbare serietagning och ett ännu bättre pris. Förlåt för att jag klagar, men jag hade hoppats på nåt extra.
 
Då är vi två, jag var skitglad ända tills idag, Man kanske tycker att det inte verkar som att det är så stor skillnad på 6 och 7 fps. Men det är det, 7fps är faktiskt snabbt, medan 6 är bara halvsnabbt. Hade den legat på 7-8bps och haft en prislapp under 25 000:- så hade den kunnat blir poppis. Jag kan nästan lova att den inte kommer att sälja en bråkdel av det 2:an gjorde. 3 anledningar..
1. Den är inte tillräckligt snabb för att bli klassad som en sportkamera.
2. Canon kommer att göra bort sig med prissättningen är jag säker.
3. D800.
Ursäkta språket, men hur f'n tänker dom?! Nikon kommer att skratta hela vägen till banken med sin mycket attraktivare D800. Hoppas jag har fel om allt, innerligt. Det hade varit roligt med en rolig konkurrent till D800 som skulle ha klara fördelar som mycket snabbare serietagning och ett ännu bättre pris. Förlåt för att jag klagar, men jag hade hoppats på nåt extra.

Japp, det känns nu rätt självklart att grabbarna och tjejerna på Nikon Sverige är ute och skålar ikväll för att fira mark III:an.
 
specifikationer

22.3 Megapixel Full Frame CMOS sensor
DiG!C 5+ Image Processor
ISO 100-25600 (expandable to L:50 H1:51200, H2: 102400
Full HD Movie (ISO 100-12800 (H:25600)
61-point high-density reticular AF (up to 41 crosstype points)
6.0 fps for high continuous shooting
Intelligent viewfinder with approx. 100% coverage
3.2-type, approx.1.04m dot (3:2 wide) Clear View LCD II
iFCL metering with 63-zone dual-layer sensor
Shutter durability of 150,000 cycles
Silent & low vibration modes
Dual card slots (CF & SD)
High Dynamic Range (HDR) Mode
Multiple Exposures
Comparative Playback function
Improved durability & water and dust resistance
Min Shutter Speed – 30 sec
Max Shutter Speed – 1/8000 sec
Connectivity – USB 2, HDMI, Mic Input, Wireless (optional)
Battery – LP-E6
File Formats – AVI, RAW, H.264, MOV, MPEG-4
Dimensions – 152 x 116 x 76mm
Box Contents – Battery Pack LP-E6 .. Battery Charger LC-E6 .. AV Cable AVC-DC400ST .. Interface Cable IFC-200U .. Eyecup Eg .. Wide Strap EWEOS5DMKIII .. CR1616 Lithium Battery+
 
Japp, det känns nu rätt självklart att grabbarna och tjejerna på Nikon Sverige är ute och skålar ikväll för att fira mark III:an.
Precis =/ Det var väl ingen motståndare... Och även om jag använder Nikon så tycker att det är sjukt tråkigt och jag är inte det minsta skadeglad. Tvärtom, besviken och nästan ledsen. Alla som sitter och hoppas på testbilder och säger så som att "vänta tills får vi se bildresultaten, det kommer inte vara så stor skillnad" är nog inne för en besvikelse om man jämnför mot D800:an. Nog för att den kommer att ha riktigt bra bildkvalité och vara en bättre kamera än 5D2 på alla sätt. Men det finns absolut inget för mig som får mig att hellre välja den framför D800:an på nåt sätt. Utan köparna kommer nog att vara dom som sitter i objektivträsket och mer eller mindre inte ha ett val. "Och måste gilla läget" Hoppas att jag får äta upp allt jag säger, hoppas =D
 
Senast ändrad:
1. Den är inte tillräckligt snabb för att bli klassad som en sportkamera.
2. Canon kommer att göra bort sig med prissättningen är jag säker.
3. D800.
Ursäkta språket, men hur f'n tänker dom?!
Jag föredrar ju Nikon privat. Men på jobbet kör jag en 5D, första generationen. Funkar bra på många sätt. Det jag saknar är inte upplösning, snarare bättre af och vassare hantering på höga iso.
22 mp är helt ok, mer behövs inte för min del. Plåtar mest porträtt och en del dans till dagspress.

Visst verkar D800:an bättre på det mesta, men vi ska komma ihåg att vi inte har sett riktiga tester än. Lite väl snabbt att döma ut en kamera på de grunderna...!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.