Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte vad Autstralien har för skatt? Men du måste nog nästan räkna in att den svenska moms(hlvtet) sabbar priserna i Sverige rätt fint när man jämför med överiga världen
förutom EU då.. Där räcker det med att lägga på en nolla för komma lite över det svenska priset..

vad jag gjort är att räkna hur mycket dyrare 5DIII är än D800 i samma butik (dvs 10%) och multiplicerat det med priset som annonserats för D800 i sverige (25000). Borde ge ett rimligt riktmärke tycker jag förutsatt att priset för 5D:n i den australiska butiken är korrekt
 
Tror inte man ska ta för allvarligt på den specs listan.
I övre delen står det CF+SF, i undre bara CF.
Ingen dedikerad processor för AF som 7D har.
Ingen slående wow! feature någonstans trots förvånande högt riktpris.
Ser ut som en hafsigt gjord gissning bara.
 
vad jag gjort är att räkna hur mycket dyrare 5DIII är än D800 i samma butik (dvs 10%) och multiplicerat det med priset som annonserats för D800 i sverige (25000). Borde ge ett rimligt riktmärke tycker jag förutsatt att priset för 5D:n i den australiska butiken är korrekt

Ahaaa.. Det låter ju rätt logiskt... :D

Ja jag hoppas du har helt rätt för det är ett MYCKET trevligare pris än 35k! :D
 
Tror inte man ska ta för allvarligt på den specs listan.
I övre delen står det CF+SF, i undre bara CF.
Ingen dedikerad processor för AF som 7D har.
Ingen slående wow! feature någonstans trots förvånande högt riktpris.
Ser ut som en hafsigt gjord gissning bara.

såg nu att det saknas headphones i connectivity också och den porten finns ju faktiskt med på bild... :)
 
Som dom flesta vet så sålde 5dmk2 betydligt mer än D700, skulle denna kamera komma att kosta så mycket som 30 000+ så blir det inget annat än en flopp. Jag tror inte ens att den skulle sälja särskilt bra om den blir lika dyr som D800:an. Vad håller Canon på med?!? Suck =( på pappret ser det ut som en kamera som ska kosta runt 20 000:- idag. Och det har väl varit prat om 7bps. Helt plötsligt börjar den kännas mer och mer ointressant.
 
Det tråkigaste är ju 22 MP när man kan få 36... :-(

För egen del tycker jag 22MP känns "lagom". Jag offrar gärna det sista i bildkvalité om jag istället får en snabbare kamera. Jag har ju läst specarna på Nikons D800 och även om jag är övertygad om att det blir en fantastisk kamera så tycker jag det är lite för långsam för mina behov.

Jag tror Canon kommer att släppa ytterligare någon modell under året som har högre upplösning för att tillgodose de som vill ha hög upplösning på en Canon kamera.
 
Hur många D800 som kommer hit spelar väl ingen roll? Mycket viktigare är hur många EOS 5D Mk III som kommer hit. :)
Det var inte riktigt så jag menade utan någon här på tråden sa att det tog längre tid en beräknat innan 5D mk2 hamnade i butikerna. Det jag menade var ett exempel på att tillverkarna inte prioriterar sverige i första hand, utan ser marknaden här i andra hand eller som nån här uttryckte det U-land :).
 
Jag tror inte Canon behandlar Sverige sämre än andra marknader.
Endera ber de säkert sina dotterbolag att budgetera vad de tror de kommer sälja av kameran under det första året. Detta sker i så fall långt före kameran finns ens i prototyp utan bara som en beskrivning från marknadsavdelningen om egenskaper mm.
Sedan tilldelar man varje land någon procent av deras budgeterade årsförsäljing i första leverans.
Eller så blir de tilldelade en procentsats baserad på deras försäljning av 5DMKII.
Sverige är ett en liten marknad eftersom vi inte är så många. Vi kommer säkert få vår del av kakan och ledtider på kameran som i andra länder.

Vad gäller prissättning så Verkar Canon numera köra med taktiken (skimming the market) .
Det vill säga att man först sätter ett pris som bara de som är riktigt heta på gröten kan tänka sig betala för att ha det senaste. Sedan sänker man priset efter några månader när den här kategorin har börjat sina till en nivå som de mer tveksamma är beredda att betala.
Så verkar de i alla fall ha agerat med sina nya objektiv som 70-200/2,8 IS II.
Så alla som redan bokat för leverans. Jag ser fram emot rapporterna av hur kameran uppför sig. Blir det positiv feed-back så är jag beredd att köpa en före Juli. Till dess har nog priset sjunkit några tusen. Fast jag kan även vänta längre. Min gamla bettan 1DMKIIN fungerar fortfarande bra och min 5DMKII mår alldeles förträffligt.
Så jag vill tacka alla prylkåta för att ni är beredda att fungera som försökskaniner och dessutom betala en premium för det.
 
Det var inte riktigt så jag menade utan någon här på tråden sa att det tog längre tid en beräknat innan 5D mk2 hamnade i butikerna. Det jag menade var ett exempel på att tillverkarna inte prioriterar sverige i första hand, utan ser marknaden här i andra hand eller som nån här uttryckte det U-land :).

Sverige är ett u-land i de flesta fall när det gäller det senaste inom teknik...
Vi har knöliga bokstäver, vi är en pisseliten marknad jämfört med Tyskland, USA,
Japan och Kina t.ex. =)
 
......

Vad gäller prissättning så Verkar Canon numera köra med taktiken (skimming the market) .
Det vill säga att man först sätter ett pris som bara de som är riktigt heta på gröten kan tänka sig betala för att ha det senaste. Sedan sänker man priset efter några månader när den här kategorin har börjat sina till en nivå som de mer tveksamma är beredda att betala.
Så verkar de i alla fall ha agerat med sina nya objektiv som 70-200/2,8 IS II.
Så alla som redan bokat för leverans. Jag ser fram emot rapporterna av hur kameran uppför sig. Blir det positiv feed-back så är jag beredd att köpa en före Juli. Till dess har nog priset sjunkit några tusen. Fast jag kan även vänta längre. Min gamla bettan 1DMKIIN fungerar fortfarande bra och min 5DMKII mår alldeles förträffligt.
Så jag vill tacka alla prylkåta för att ni är beredda att fungera som försökskaniner och dessutom betala en premium för det.

Varsågod! :D
det var så lite så... :)
Men visst har du rätt och konstigt vore väl annat..
I mitt fall vill jag byta upp till en FF från en 60D och vägrar köpa "gammal" teknik
även om den är riktigt bra.. Har lärt mig med åren att kvalitet kostar och köper man inte
det värsta man har råd med så sitter man där och trimmar skiten i slutändan ändå för
mycket mer än vad det hade kostat från början... Ja okay.. nu kanske jag pratar motorcyklar och bilar men det ska vi inte gå in på.. *S*
 
Canons taktik medför vissa faror. Låt oss säga att specarna stämmer. D u att kameran initialt kostar 10% mer än D800. Sitter man inte på en stor objektivhög finns risk att Canon har tappat många kunder till innan de hinner sänka priset.
 
För egen del tycker jag 22MP känns "lagom". Jag offrar gärna det sista i bildkvalité om jag istället får en snabbare kamera. Jag har ju läst specarna på Nikons D800 och även om jag är övertygad om att det blir en fantastisk kamera så tycker jag det är lite för långsam för mina behov.
.

Jag tror att har Canon haft drygt tre år på sig att göra en ny sensor som har nästan samma upplösning som den ¨Gamla¨ så har den nya garanterat snyggare hudtoner, bättre färger, mindre brus, större dynamiskt omfång...
Klart bättre o snyggare bildfiler helt enkelt :)

Med den historia Canon har sedan D30 är inte jag det minsta orolig att 5D III kommer på alla plan att bli ett mycket bättre verktyg jfr sin föregångare.
 
Saxat från CR:

Unsurpassed Image Quality
22.3 Megapixel Full Frame CMOS sensor
DiG!C 5+ Image Processor
ISO 100-25600 (expandable to L:50 H1:51200, H2: 102400
Full HD Movie (ISO 100-12800 (H:25600)

High Performance Operation
61-point high-density reticular AF (up to 41 crosstype points)
6.0 fps for high continuous shooting
Intelligent viewfinder with approx. 100% coverage
3.2-type, approx.1.04m dot (3:2 wide) Clear View LCD II
iFCL metering with 63-zone dual-layer sensor
Shutter durability of 150,000 cycles

High end features
Silent & low vibration modes
Dual card slots (CF & SD)
High Dynamic Range (HDR) Mode
Multiple Exposures
Comparative Playback function
Improved durability & water and dust resistance

SPECIFICATIONS
Available Colours – Black
Megapixels – 22MP
Sensor Size – 36 x 24mm
ISO/Sensitivity – 100 – 25600
Autofocus Points – 61 points
Lens Mount – Canon
LCD Size – 3.2″
Liveview – Yes
Viewfinder – Optical TTL
Min Shutter Speed – 30 sec
Max Shutter Speed – 1/8000 sec
Continuous Shooting Speed – 6 fps
Self Timer – 10 sec, 2 sec
Metering – Centre-weighted, Spot, Evaluative, Partial
Video Resolution – Full HD 1080
Memory Type – Compact Flash
Connectivity – USB 2, HDMI, Mic Input, Wireless (optional)
Battery – LP-E6
Battery Type – Lithium-ion
Charger – Includes Li-Ion Charger
File Formats – AVI, RAW, H.264, MOV, MPEG-4
Dimensions – 152 x 116 x 76mm
Box Contents – Battery Pack LP-E6 .. Battery Charger LC-E6 .. AV Cable AVC-DC400ST .. Interface Cable IFC-200U .. Eyecup Eg .. Wide Strap EWEOS5DMKIII .. CR1616 Lithium Battery+
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.